۶ نظرسنجی برای رشد و توسعه سریع کسب‌و‌کار

سرعت‌بخشی به رشد و توسعه کسب‌و‌کار هدف هر مدیری است. بدین منظور نیازی نیست هزینه‌های گزافی برای استخدام مشاور و تبلیغات انجام دهید. کسب‌و‌کار‌های موفق یک فرایند دریافت و تحلیل نظرات و بازخورد مشتریان و کارکنان را طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اند و با پرسیدن چند سوال، توانسته‌اند زمان و پول فراوانی را ذخیره کنند!

۶ نظرسنجی که برای رشد و توسعه سریع کسب‌وکار حیاتی است

۱. رضایت مشتری را با هدف بهبود محصول/خدمت اندازه‌گیری کنید. 

از هر ۲۶ مشتری ناراضی،‌تنها یک مشتری شکایت می‌کند و ۲۵ مشتری دیگر سراغ رقبا می‌روند! بنابراین هرچه زودتر به کمک نظرسنجی مشتری بتوانید دیدگاه و بازخورد وی را در خصوص محصول، خدمت یا پشتیبانی دریافت و تحلیل کنید، سریع‌تر می‌توانید تغییرات در کسب‌و‌کار خود را انجام دهید.

نمونه پرسشنامه رضایت‌سنجی مشتری

شاخص‌های کلیدی مدیریت تجربه مشتری

۲. مشتری خود را به کمک پرسونا بشناسید.

اولین قاعده کسب‌و‌کار این است: کسی که می‌خواهید محصول/خدمت خود را به وی بفروشید، بشناسید! پُست بلاگ، کمپین تبلیغاتی و … نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پرسونای مخاطب راهنمای هر گام در کسب‌و‌کار است. ساخت پرسونا را رایگان می‌توانید شروع کنید.

نمونه پرسشنامه پرسونا

راهنمای شناخت مشتری به کمک پرسونا

۳. ایده محصول/خدمت جدید را پیش از سرمایه‌گذاری تست کنید. 

پول خود را صرف چیزی نکنید که مردم آن‌را نیاز ندارند و استفاده نخواهند کرد! این یعنی نظرات و بازخورد بازار بالقوه را دریافت کنید و بر روی آنچه آن‌ها می‌خواهند تمرکز کنید نه آنچه فکر می‌کنید آن‌ها می‌خواهند.

نمونه پرسشنامه تست محصول جدید

راهنمای تست ایده جدید

۴. دلبستگی و وفاداری کارکنان را بهبود دهید.

دلبستگی و تعلق خاطر کارکنان یعنی درآمد بیشتر! چرا؟

  • کارکنان خوشنود، ۱۲٪ بهره‌وری بالاتری دارند.
  • یافتن و آموزش یک نیروی جدید معادل هزینه شش تا نُه ماه حقوق، به سازمان هزینه تحمیل می‌کند.
  • ۸۲٪ مصرف‌کنندگان بعد از دریافت خدمت پشتیبانی ضعیف، سراغ رقبا می‌روند.

راهنما و نمونه پرسشنامه تعلق خاطر کارکنان

۵. مشتریان ترویج‌گر را بشناسید.

اندازه‌گیری وفاداری مشتری در قالب شاخص خالص ترویج‌کنندگان پیش‌بینی‌کننده خوبی برای درآمد شرکت است. شاخص NPS نه تنها دیدگاهی در خصوص وفاداری مشتری ارائه می‌دهد بلکه چرایی و پیشران‌های آن‌را نیز قابل شناسایی می‌کند.

نمونه پرسشنامه NPS یا وفاداری مشتری

راهنمای شاخص وفاداری مشتری

۶. نگهداشت مشتری با شناسایی و درک دلایل ترک آن‌ها

نگهداشت مشتری فعلی ۶ برابر ارزان‌تر از یافتن و جذب مشتری جدید است. درک دلایل عدم استفاده مشتری از محصول یا خدمت اولین قدم در نگهداشت مشتری است. و این به سادگی انجام نظرسنجی ریزش مشتری(Churn Analysis) است. پاسخ‌های این نوع نظرسنجی دیدگاهی درباره کلیه ابعاد محصول/خدمت و کسب‌و‌کار فراهم می‌کند.

این ۶ نظرسنجی بخشی از برنامه مدیریت تجربه مشتری و مدیریت تجربه کارکنان در سازمان‌های پیشرو هستند که اثربخشی آن‌ها در طول سال‌ها بکارگیری مداوم اثبات شده است.

نقل مطالب بلاگ پُرس‌لاین با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال نظر