پرسشنامه NPS (شاخص خالص مروجان)

پرسشنامه شاخص NPS،‌ بسیار ساده ولی قدرتمند مشتریان شما را شناسایی می‌کند. این پرسشنامه براساس شاخص NPS یا امتیاز خالص مروجان است. شاخص NPS راهکاری برای تشخیص عکس‌العمل مشتریان نسبت به برند شماست. 

پرسشنامه NPS چنانچه به‌صورت پرسشنامه آنلاین در دسترس مشتریان قرار بگیرد،‌ این امکان را فراهم می‌کند تا در هر زمان با صلاحدید اهداف سازمان،‌ برای مشتریان ارسال شود. 

Net Promoter Score یا شاخص NPS به صاحبان برندهای مختلف،‌ درک درستی می‌دهد تا از شرایطشان در بین مشتریان اطلاع پیدا کنند. پرسشنامه شاخص خالص مروجان از پرطرفدارترین نمونه پرسشنامه‌هاست.

طبق سوالات این پرسشنامه مشتریان در کل به شما می‌گویند که از ۰ (اصلا) تا ۱۰ (حتما) در چه حد حاضر هستند برندتان را به فرد دیگری پیشنهاد دهند. 

فرم شاخص خالص مروجان ساده و کاربرپسند  به تفصیل در مطلب شاخص NPS توضیح داده شده است. پرسشنامه شاخص مروجان در نهایت به شما می‌گوید مشتریانتان آیا باز هم از شما خرید می‌کنند؟ معمولا در پاسخ به این سوال مشتریان به سه گروه تقسیم می‌شوند:

۱. مروجان: مشتریانی که از شما در حدی راضی هستند که شما را به دیگران نیز پیشنهاد می‌دهند.

۲. افراد خنثی: همانطور که از اسمشان پیداست، مشتریانی منفعل هستند. این افراد هرچند خنثی تلقی می‌شوند؛ اما احتمال دارد بدون اینکه حتی یک کلمه بگویند، کسب‌و‌کار شما را ترک کنند.

۳. افراد ناراضی: این گروه که از ناراضیان برند محسوب می‌شوند باید توسط سازمان برای رفع نارضایتی یا کشف علت نارضایتی پیگیری شوند.

برخلاف ظاهر اسمی این شاخص تعیین علت نارضایتی در این پرسشنامه از مهم‌ترین علل تکمیل آن است. در پرس لاین  با قراردادن امتیاز و شرط می‌توانید مشتریان را در هریک از سطوح رضایت به صفحه تشکر جداگانه‌ای راهنمایی کنید. هرکدام از این صفحات با پیام متناسبی به مشتری اطلاع‌رسانی می‌کند که سازمان پیگیر نظرات و دغدغه‌هایتان هست. 

نظرسنجی شاخص خالص مروجان را می‌توان از طریق پیامک و ایمیل برای مشتری ارسال کرد. البته به‌صورت اتوماتیک و با یکپارچگی میان سیستم CRM، پُرس‌لاین و پنل پیامکی در نقاط تماس کلیدی مشتری هم می‌توان، پیامک پرسشنامه را تریگر و برای مشتری ارسال کنید.

نحوه ساخت پرسشنامه NPS

پس از ثبت‌نام در پرس لاین، نمونه پرسشنامه NPS در «کاربری رایگان» در دسترس شما قرار دارد. البته هر نوع تغییر در آن ممکن است. در صورت نیاز به ویژگی‌های دیگر «کاربری حرفه‌ای» یا «کاربری سازمانی»، کافیست نسبت به ارتقاء پنل کاربری خود اقدام کنید.

برای خیلی از سازمان‌ها ارسال این پرسشنامه امر مهمی است. در این پلتفرم به راحتی می‌توانید از طریق ایمیل یا پیامک پرسشنامه را ارسال کنید یا در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارید. 

حتی در کاربری حرفه‌ای و سازمانی می‌توانید روی سوال‌ها شرط و امتیاز قرار دهید و در نهایت  صفحه تشکر پرسشنامه خود را سفارشی‌سازی کنید؛ به این معنی که چند صفحه مختلف متناسب با نوع پاسخ‌ها ایجاد کنید. در این روش برای مروجان،‌ افراد خنثی و افراد ناراضی که امتیازهای مختلف درج می‌کنند صفحات تشکر مختلفی با مضامین مرتبط ایجاد کرده و هرکدام را به صفحه خودش هدایت می‌کنید. 

همچنین با ذخیره اطلاعات مشتریان می‌توانید از این اطلاعات برای پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌های بعدی استفاده کنید. ده‌ها سازمان به کمک درج اطلاعات مخفی، وب‌هوک و API پُرس‌لاین فرایند NPS را پیاده‌سازی و عملیاتی کرده‌اند.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط