نمونه فرم‌های بیمارستانی موردنیاز مراکز درمانی: از رضایت بیمار تا چارت علائم حیاتی

فائزه تاج آبی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ . ۱۱ دقیقه مطالعه

 

براساس تحقیقاتی که روی ۲۰۴۳ بیمار نروژی در استفاده از خدمات و فرم‌های آنلاین درمانی انجام شده است، ۹۰ درصد آن‌ها اذعان کرده‌اند که فرآیند تمدید نوبت به کمک فرم‌های آنلاین ساده‌تر است و ۷۶ درصد دید کلی بهتری نسبت به روند درمانی خود پیدا کرده‌اند.

در بیمارستان از پرسشنامه، نظرسنجی و فرم‌های زیادی برای سنجش رضایت بیماران، کارکنان، بررسی علائم حیاتی بیمار و کیفیت آزمایشگاه استفاده می‌شود. کلینیک‌هایی که از فرم‌های آنلاین به جای کاغذی استفاده می‌کنند، هم در منابع انسانی و مالی‌شان صرفه‌جویی و هم بایگانی اطلاعاتشان منظم‌تر می‌شود.

در ادامه مقاله راجع به کاربردی‌ترین فرم‌هایی که مناسب بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها است، صحبت می‌کنیم.

چرا باید از فرم‌های آنلاین بیمارستانی استفاده کرد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید از فرم آنلاین برای نظرخواهی مشتریان استفاده کرد، ناشناس‌ماندن افراد شرکت‌کننده است. هیچ بیماری دلش نمی‌خواهد رو در روی پزشک از منشی انتقاد کند. معمولا در نظرسنجی‌های ناشناس، صداقت بیشتری وجود دارد.

با ارسال فرم بیمارستانی به بیمارهای قبلی، اطلاعاتی از نقاط ضعفتان به‌دست می‌آورید که نه در صحبت بیمار با پزشک مطرح می‌شود و نه هنگام انجام آزمایش‌ها! نتایج نظرسنجی می‌تواند تصویر کلی مناسبی از وضعیت رضایت و عدم رضایت مشتریان (همان بیمار!) در برابر خدمات شما بدهد. وقتی نقاط ضعف مجموعه را شناسایی کنید، متوجه می‌شوید که چه بخش‌هایی را باید بهبود دهید.

در نهایت، بیماری که فرم بیمارستان را پر می‌کند، ته دلش ممنون‌دار شما است. اهمیتی که به نظر و احساسات انسانی می‌دهید، باعث می‌شود تا بیماران احساس مهم‌بودن کنند. آن‌ها مشتاقانه به خدمات مجموعه بازخورد می‌دهند و تجربه‌شان را به اشتراک می‌گذارند. همچنین، درباره رفتار مناسب بیمارستان در برابر مشتریانش با خانواده و دوستانش صحبت می‌کند. بدین ترتیب، با انجام نظرسنجی آنلاین نام نیکی از خود بر جای می‌گذارید.

از سوی دیگر، کارکنان بیمارستان با خواندن نظرات مثبت انرژی می‌گیرند و نظرات منفی باعث رشد آن‌ها می‌شود. آن‌چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند! بیماران تجربه واقعی خود را در قالب فرم بیمارستانی به کارکنان منتقل می‌کنند که می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی عملکرد آن‌ها داشته باشد.

اصلی‌ترین فرم‌های آنلاین بیمارستانی چیست؟

بسته به بزرگی مجموعه درمانی و تنوع خدمات آن می‌توان فرم‌های نظرسنجی و پرسشنامه بی‌شماری طراحی کرد. بهتر است فرم‌های بیمارستانی شما مخصوص مجموعه خودتان باشد تا نتایج دقیق‌تری به‌دست آورید.

با این حال، در زیر چند نمونه از فرم‌های ضروری مخصوص کلینیک‌ها را برایتان قرار داده‌ام.

نمونه فرم پذیرش و خلاصه ترخیص

فرم پذیرش و خلاصه ترخیص

مطالعه‌ای در نروژ نشان داده که ۸۰ درصد مردم نوبت معاینه خود را به‌صورت الکترونیکی و به کمک فرم آنلاین ساده‌تر و سریع‌تر نسبت به تماس تلفنی رزرو می‌کنند. مشاوره، رزرو آنلاین و دیگر خدمات درمانی الکترونیکی در زمان بخش پذیرش و بیماران صرفه‌جویی محسوسی می‌کنند.

بیماران بدحال و همراهان آن‌ها راحت‌تر به سوالات چهار گزینه‌ای و بله/خیر در فرم‌های آنلاین پاسخ می‌دهند تا این‌که خودکار به‌دست بگیرند و بخواهند برای هر سوال توضیح بنویسند. بایگانی فرم‌های آنلاین نیز از بهره‌وری بیشتری برخوردار است و مدیران در هر زمان به نتایج آن‌ها دسترسی دارند.

در زیر نمونه اطلاعاتی که معمولا در فرم پذیرش آنلاین قرار دارد را برایتان آورده‌ایم:

  • شماره پرونده
  • آیدی ثبت‌نام
  • محل ثبت‌نام
  • تاریخ ثبت‌نام
  • ساعت ثبت‌نام
  • شماره خدمات درمانی
  • نام بیمار
  • آدرس
  • شماره تلفن
  • جنسیت
  • تاریخ تولد
  • وضعیت تاهل
  • نام فرد موقعیت اضطراری
  • رابطه او با شما
  • شماره تلفن او
  • نام دکتر خانوادگی
  • شماره تلفن دکتر خانوادگی
  • داروهای مصرفی

نمونه فرم چارت علائم حیاتی

فرم چارت علائم حیاتی

پرستاران ملزم به ثبت روزانه یا ساعتی وضعیت علائم حیاتی بیماران هستند. فرم‌های کاغذی مرسوم هزینه زیادی را روی دست بیمارستان می‌گذارند و امکان گم‌شدن و خرابی دارند.

به کمک فرم‌های اینترنتی می‌توان این مشکلات را حل کرد. پرکردن فرم آنلاین چارت علائم حیاتی سریع‌تر و نگه‌داری از آن‌ها در دیتابیس بیمارستان راحت‌تر است. همچنین، پزشکان و پرستاران هر زمان که بخواهند به وضعیت حیاتی بیماران دسترسی دارند.

در این فرم اطلاعات زیر درباره بیمار ثبت می‌شود:

  • تاریخ
  • وزن
  • دمای بدن
  • فشار خون
  • ضربان قلب
  • وضعیت تنفس
  • درد
  • علائم

نمونه پرسشنامه رضایت سنجی بیماران بیمارستان

پرسشنامه رضایت سنجی بیماران بیمارستان

مهم‌ترین افرادی که باید رضایتشان را در مجموعه درمانی خود جلب کنید، بیماران هستند. سنجش رضایت بیماران نسبت به خدمات مجموعه درمانی شما کمک می‌کند تا بتوانید پیشنهادات مناسبی برای بازگرداندن آنان و استفاده مجدد از سرویس‌هایتان ارائه دهید.

 

سوالاتی که به‌صورت بازه از رضایت کامل تا عدم رضایت (۱ تا ۵) نمره داده می‌شوند.

  • وضعیت تجهیزات
  • تمیزی
  • نظم
  • مدیریت کارکنان
  • مدیریت بیماران
  • خدمات

دیگر سوالات:

  • آیا به‌طور کلی از بیمارستان راضی بودید؟

سوال «بله / خیر»

  • مدیریت خدمات درمانی چقدر موثر بود؟

سوال پنج گزینه‌ای کیفی

  • پزشکان در طول معاینه چقدر به وضعیت اشراف داشتند؟

سوال پنج گزینه‌ای کیفی

  • آیا قبل از درمان توضیحات کافی داده شد؟

سوال «بله / خیر»

  • خدمات دارویی چقدر موثر بود؟

سوال پنج گزینه‌ای کیفی

  • رفتار داروسازان چقدر دوستانه بود؟

سوال پنج گزینه‌ای کیفی

  • آیا داروساز به نگرانی‌های شما پیش از ارائه دارو، گوش داد؟

سوال «بله / خیر»

  • آیا توضیحات داروساز درباره داروهای درمانی شما واضح بود؟

سوال «بله / خیر»

  • چگونه می‌توانیم بهبود پیدا کنیم؟

پاسخ آزاد

پرسشنامه رضایت سنجی همراه بیمار

پرسشنامه رضایت سنجی همراه بیمار

یکی از افرادی که در طول فرآیند معاینه و درمان حواسش جمع است و کارهای بیمار را برعهده دارد، همراه اوست. همراه بیمار با انتقال تجربه خود به خانواده بیمار می‌تواند در مراجعه دوباره آن‌ها به پزشک نقش مهمی ایفا کند.

پس جلب رضایت و گرفتن بازخورد همراهان بیمار ضروری است. با پرسشنامه‌ای کوتاه مانند آن‌چه در ادامه برایتان آورده‌ایم، می‌توانید نقاط ضعف خود را از چشم همراه بیمار شناسایی کنید.

  • بیمار شما در کدام بخش بستری بوده است؟

سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • مدت زمان بستری بیمار خود را انتخاب کنید؟

سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • میزان رضایت شما از روند تشکیل پرونده و انتقال به بخش مربوطه چقدر است؟

امتیازدهی ستاره‌ای.

نمونه فرم رضایت سنجی مراجعان به آزمایشگاه

فرم رضایت سنجی مراجعان به آزمایشگاه

آزمایشگاه یکی از مکان‌هایی است که معمولا تمامی بیماران به آن مراجعه می‌کنند. تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد و غلغله‌ای که در این مکان برپا است، رسیدگی کافی و وافی به افراد را سخت می‌کند. با این‌ حال، آزمایشگاه از مهم‌ترین بخش‌های هر بیمارستان به شمار می‌رود و نیاز به توجه دارد.

  • نحو برخورد پرسنل پذیرش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امتیازدهی ستاره‌ای.

  • مدت زمان پذیرش تا انجام آزمایش شما چقدر طول کشید؟

سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • محیط آزمایشگاه را از نظر پاکیزگی و بهداشت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امتیازدهی ستاره‌ای.

 

نمونه فرم پرونده دندانپزشکی

فرم پرونده دندانپزشکی

کلینیک‌های درمانی خصوصی از جمله دندان‌پزشکی‌ها همیشه در رقابت برای جذب بیمار هستند. فرم‌های نظرسنجی آنلاین به‌خاطر پاسخ‌های کامل‌تر، سادگی بیشتر و دسترسی سریع‌تر بسیار برای کلینیک‌ها کاربردی هستند.

بیمار به راحتی می‌تواند QR Code نظرسنجی را با گوشی اسکن کرده و فرم را پر کند. اطلاعات ثبت‌شده برای همیشه در سرور باقی می‌ماند و منشی کلینیک در هر زمان به آن دسترسی دارد.

فهرست زیر شامل سوالاتی است که معمولا از بیماران دندان‌پزشکی پرسیده می‌شود. سعی شده تا پرسش‌هایی مرتبط با سلامت دندان و گذشته بیمار قرار داده شود.

  • آیا دندان‌پزشک مخصوص دارید؟

سوال «بله / خیر»

  • دندان‌پزشک خود را چگونه پیدا کرده‌اید؟

سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • آیا اعضای خانواده‌تان از دندان‌پزشک شما استفاده می‌کنند؟

سوال چندگزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • فکر می‌کنید محتمل‌ترین دلیل شما برای ترک دندان‌پزشکتان چیست؟

سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • آخرین بار چه زمانی به دندان‌پزشکی رفتید؟

سوال چندگزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • هر چند وقت یکبار نیاز به معاینه دارید؟

سوال چندگزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • آیا زمان معاینه به اطلاع‌رسانی می‌شود؟

سوال «بله / خیر»

  • زمان معاینه چگونه به شما اطلاع‌رسانی می‌شود؟

سوال چندگزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • معمولا هزینه دندان‌پزشکی را چگونه می‌پردازید؟

سوال چندگزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.

  • هنگام مراجعه به دندان‌پزشکی چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟

پاسخ آزاد.

  • برای بهبود خدمات دندان‌پزشکی‌تان چه پیشنهادهایی دارید؟

پاسخ آزاد.

نمونه پرسشنامه پیمایش فرهنگ ایمنی بیمار

نمونه پرسشنامه پیمایش فرهنگ ایمنی بیمار

از مسائل حیاتی که بین سه عامل بیمار، محیط و کارکنان اهمیت بالایی دارد، ایمنی است. فرهنگ ایمنی بیمار یعنی اینکه عوامل بیمارستان چقدر فرآیند درمان، محیط کار و برخورد با بیمار را ایمن‌سازی کرده‌اند.

در بیمارستان هرگونه اشتباه، خطا و سهل‌انگاری می‌تواند منجر به آسیب شود. ایمنی یعنی اجتناب از هرگونه خطا، فارغ از آسیب‌زا بودن یا نبودن، در انجام کارها و مراقبت کامل از بیماران.

پرسشنامه زیر شامل سوالاتی برای سنجش عملکرد کارکنان در فراهم‌کردن محیطی امن و فرهنگ ایمنی بیمارستان است. این سوالات به چندین بخش تقسیم شده‌اند و مخاطبشان کارکنان بیمارستان است.

  • بخش اول: اطلاعات شخصی درباره نیروی بیمارستانی
  • بخش دوم: اطلاعاتی درباره محل کار و بخش نیروی بیمارستانی
  • بخش سوم: سنجش میزان درک کامل نیروهای بیمارستانی از ماهیت ایمنی و فرآیندهای آن
  • بخش چهارم: سنجش رفتار مدیر، سرپرست یا سوپروایزر نیروهای بیمارستانی نسبت به ایمنی
  • بخش پنجم: چگونگی ارتباطات و میزان آزادی عمل نیروهای بیمارستانی در پوشش و اطلاع‌رسانی خطاها
  • بخش ششم: هر چندوقت یکبار حوادث و اشتباهات گزارش می‌شوند؟
  • بخش هفتم: نقش بیمارستان و مدیریت آن در افزایش یا کاهش ایمنی
  • بخش هشتم: نمره کلی مخاطب درباره ایمنی بیمار در بیمارستان
  • بخش نهم: تعداد حوادث گزارش‌شده به بیمارستان
  • بخش دهم: نظر آزاد درباره ایمنی، فرهنگ ایمنی و فرآیندهای آن در بیمارستان

نمونه فرم ارزیابی عملکرد کارکنان بیمارستان

فرم ارزیابی عملکرد کارکنان بیمارستان

برای افزایش بهره‌وری و شناخت نقاط قوت کارمندان بیمارستان، ارزیابی‌های دوره‌ای الزامی است. در تحقیقی از سوی گروه مشاوره‌ای بوستون و سازمان «همکاری برای خدمات عمومی» مشخص شد که هر یک نمره افزایش تعامل و رضایت کارکنان بیمارستان باعث نیم نمره افزایش رضایت بیماران می‌شود.

بدین ترتیب، هرچه رضایت کارکنان از محیط کاری، شغل و سازمان بیشتر باشد به مراتب خدمات بهتری به بیماران ارائه می‌کنند. در گذشته، مسئولان ارزیابی با کاغذ و خودکار عملکرد کارکنان را می‌سنجیدند، اما امروزه با فرم‌های آنلاین سرعت و دقت ارزیابی‌ها افزایش جالب توجهی پیدا کرده است.

در ادامه قالب یک پرسشنامه ایده‌آل ارزیابی کارکنان را شرح می‌دهیم.

  • بخش اول: نام ارزیاب، فرد ارزیابی‌شده و تاریخ آن را وارد می‌کنید.
  • بخش دوم: نتیجه‌ ارزشیابی‌های پیشین در قالب دو سوال.
  1. نتیجه ارزیابی ۳۶۰ درجه کارمند در فرم پاسخ آزاد
  2. نمره میانگین نمره کارمند در تست NPS در بازه یک تا ده
  • بخش سوم: سنجش ارزش‌های اساسی و اهداف محیط کاری در قالب سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.
  • بخش چهارم: سنجش عملکرد شغلی کارمند براساس شاخص‌های هر شغل در قالب سوال چند‌گزینه‌ای با امکان انتخاب یک پاسخ.
  • بخش پنجم: سنجش اهداف عملکردی کارمند و انتظاراتی و پیشنهاداتی که شما برایش دارید در قالب فرم‌های پاسخ آزاد.
  • بخش ششم: در پایان نیز نظر خود کارمند را بپرسید.

نتیجه‌گیری

شما به چه فرمی نیاز دارید؟در ابتدای مقاله از فواید فرم‌های نظرسنجی اینترنتی برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی گفتیم. در ادامه نیز به بررسی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین فرم‌های آنلاین پرداختیم که در سنجش رضایت بیماران و کارکنان به شما کمک می‌کنند.

با وجود اندک ضعف‌هایی که فرم‌های آنلاین نسبت به نظرخواهی تلفنی و کاغذی دارند، استفاده بسیار زیاد جوانان ۱۸ تا ۴۰ سال (۷۳ درصد) از خدمات درمانی آنلاین باعث رشد بیش از پیش آن می‌شود. بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی نیز کم کم باید به سمت بهره‌گرفتن از امکاناتی باشند که نظرسنجی‌های آنلاین در اختیارشان قرار می‌دهد.

اگر شما نیز فکر می‌کنید وقتش رسیده تا پرسشنامه و نظرسنجی‌های مجموعه درمانی‌تان را یک سطح ارتقا دهید، می‌توانید از امکانات فرم‌ساز پرس لاین برای بیمارستان‌ها استفاده کنید.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center