پرسشنامه رضایت مشتریان یکی از بهترین و سادهترین ابزارهای تعیین میزان رضایت مشتریان برای کسبوکارها است. این پرسشنامه با سنجش رضایت مشتری به شما کمک میکند درک بهتری از نیازمندیهای مشتریانتان پیدا کنید، محصول و خدمت بهینهتری طراحی و ارائه کنید و در نتیجه، تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
در ادامه میتوانید یک نمونه پرسشنامه رضایت مشتری را مشاهده کنید. شما میتوانید برای استفاده از این پرسشنامه رایگان رضایت مشتری، پس از ورود به پنل کاربری خود در پرسلاین، پرسشنامه را بر اساس محصول یا خدمتی که دارید، شخصیسازی کنید و لینک آن را برای مشتریانتان ارسال کنید.
اگر میخواهید بدانید مشتریانتان در مورد محصول یا خدمتی که ارائه میکنید چه نظری دارند و دیدگاهشان درباره برند و نیز خدمات پشتیبانی مشتریان شما چیست، پرسشنامه رضایت مشتری این امکان را برای شما فراهم میکند.
با استفاده از فرم رضایت مشتری میتوان به روشهای مختلفی، میزان رضایتمندی و وفاداری مشتریان را سنجید و اطلاعات ارزشمندی درمورد تجربه مشتری به دست آورد. در یک پرسشنامه استاندارد رضایت مشتری، سه دسته سوال از مشتریان پرسیده میشود:
با استفاده از سوالات این پرسشنامه، میتوانید میزان انطباق محصول یا خدماتتان با انتظارات مشتری را بررسی کنید و بطور کلی رضایت مشتری را اندازهگیری کنید.
شما به کمک پرسشنامه شاخص تلاش مشتری میتوانید مقدار تلاش مشتری حین استفاده از محصول یا حل مشکلات مشتری از طریق پشتیبانی مشتریان را اندازه بگیرید.
هدف پرسشنامه شاخص خالص مروجان پی بردن به میزان تمایل مشتریانتان برای معرفی محصول یا خدمات شما به دوستان و همکاران است. شما میتوانید با تحلیل پاسخهای مشتریان به سوالات این مجموعه، درصد مشتریان ناراضی و ترویجکنندگان را با یک دیگر مقایسه کنید و جایگاه شرکت خود را نسبت به رقبا بهتر بشناسید.
پرسشنامه رایگان رضایت مشتری بالا شامل سه بخش است. سوالهای بخش اول با محصول، کیفیت و عملکرد آن و رضایت کلی مشتری از محصول مرتبط است. در بخش دوم رضایت از خدمات پس از فروش یا فرایند پشتیبانی ارزیابی میشود. در نهایت شناخت رقبای محصول از نظر مشتری قرار دارد. به عبارتی این فرم نظرسنجی هر سه نوع پرسشنامه شرح داده شده را پوشش میدهد.
پرسشنامه رضایتسنجی مشتری روشی قدرتمند، سریع و بهصرفه برای یافتن دیدگاههای کلیدی مشتریان در مورد کسبوکارتان، و نیز ابزاری برای جمعآوری دادههای مورد نیاز بازاریابها است که به آنها کمک میکند برای افزایش وفاداری مشتریان و پیگیری سرنخهای فروش، بهتر برنامهریزی کنند و تصویر برند کسبوکارشان را بهبود دهند.
به عنوان مثال شرکت اپل برای دریافت بازخورد و دیدگاههای مشتریانی که به فروشگاههایش مراجعه میکنند پرسشنامه شاخص خالص مروجان را به ایمیل مشتریان ارسال میکند.
اپل به منظور ارزیابی و بهبود تجربه مشتری در محیط فروشگاه، این فرم نظرسنجی را علاوه بر خریداران محصولاتش، با افرادی که در رویداد تست محصولات جدید نیز ثبت نام کردهاند نیز به اشتراک میگذارد. این شرکت نظرات ثبت شده روی پرسشنامهی شاخص خالص مروجان را بهصورت روزانه تجزیه و تحلیل میکند و با آن دسته از کاربرانی که امتیازی کمتر از ۶ ثبت کردهاند، ارتباط برقرار میکند.
خروجی فرم رضایت مشتری از محصول یا خدمت به شما کمک میکند جنبههایی از محصول یا خدمت را شناسایی کنید که اولویت بالاتری برای بهبود دارند. اگر بهطور مستمر، پرسشنامه رضایت مشتری را برای کاربرانتان ارسال کنید به خوبی میتوانید روندهای واکنش مشتریان به تغییرات محصول یا خدمتتان را شناسایی و تحلیل کنید.
برای چنین منظوری ساخت پرسشنامه آنلاین نسبت به سایر روشهای سنجش رضایت مشتری، سادهتر است؛ چرا که پیاده سازی و ارسال پیوستهی فرم رضایت مشتری را تسهیل میکند و به شما این امکان را میدهد که همواره بانک اطلاعاتی کامل و بهروزی از خواستهها و ترجیحات مشتریان در اختیار داشته باشید.
برای ساخت نمونه پرسشنامه سنجش رضایت مشتری کافی است یک حساب کاربری در پرسلاین بسازید و پس از ورود به آن، از قسمت استفاده از نمونه پرسشنامه ها، فرم سنجش رضایت مشتری را انتخاب کنید یا فرم موردنظر خودتان را ایجاد کنید.
شما میتوانید با استفاده از امکانات متنوعی که پرسلاین در اختیارتان قرار میدهد، پرسشنامه رضایتمندی مشتری تخصصیتری ایجاد کنید که متناسب با اهداف مدیریت تجربه مشتری و محصولات و خدمات شماست.
اگر شما شرکتی هستید که طیف متنوعی از محصولات یا خدمات به مشتریانتان ارائه میکنید میتوانید با استفاده از امکان تعریف شرط، یک پرسشنامه آنلاین رضایت مشتری جامع بسازید که در آن گروههای مختلف مشتریان بر اساس خدمت یا محصول مورد استفادهشان، به سوالات مرتبط هدایت میشوند.
در صورتی که اطلاعات مشتریانتان را دارید، میتوانید با استفاده از ویژگی درج اطلاعات مخفی لینکهای اختصاصی برای هر مشتری تولید کنید؛ با این روش منحصربفرد، بدون نیاز به دریافت اطلاعات مشتری در پرسشنامه، میتوانید متوجه شوید که هر پاسخ از طرف کدام مشتری ارسال شدهاست و از این اطلاعات در تحلیل دادههای خود استفاده کنید.
با تعریف متغیرهای مخفی همچنین میتوانید مقادیر آنها را در نمونه پرسشنامه رضایتمندی مشتری فراخوانی کنید و فرمهایی تعاملی بسازید، مثلا هر مشتری را در ابتدای پاسخدهی به فرم رضایت مشتری، با نام وی مخاطب قرار دهید.
شما میتوانید با قرار دادن تصاویر در سوالات و انتخاب تصویر پسزمینه و رنگبندی مناسب برای فرم نظرسنجی از مشتریان خود، نرخ پاسخدهی مشتریان را افزایش دهید.
پس از تکمیل فرایند ساخت و طراحی فرم میتوانید لینک پرسشنامه رضایت مشتری از خدمت یا محصول را دریافت کنید و از طریق شبکههای اجتماعی، پیامک یا ایمیل برای مشتریان ارسال کنید و یا فرم رضایت مشتری را در صفحه وبسایت شرکتتان قرار دهید تا کاربران بیشتری در پاسخدهی به آن مشارکت کنند.
انتخاب سوالات مناسب برای فرم رضایت مشتری از خدمات یا محصول یکی از مهمترین نکات در ساخت پرسشنامه است؛ لازم است در پرسشنامهی خود از سوالاتی استفاده کنیم که بتوانند بهطور دقیق نیازها و دغدغههای مشتری را شناسایی کنند و ضمن ایجاد تعامل مثبت با مشتری او را ترغیب کنند که نظرات خود را با شما به اشتراک بگذارد.
در ادامه چند نمونه از سوالاتی را آوردهایم که میتوانید در ساخت یک پرسشنامهی استاندارد رضایت مشتری به کار ببرید:
الف) پر از ایراد
ب) خوب اما دارای مشکلاتی محدود
ج) عالی
د) بی نظیر
الف) بسیار زیاد
ب) زیاد
ج) متوسط
د) کم
ه) خیلی کم
برای استفاده از تمام این امکانات کافیست در پرسلاین همین حالا ثبت نام کنید و اولین پرسشنامه خود را بسازید. اگر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به support@porsline.ir ایمیل بزنید.