سوالات تحقیق بازار که حتما باید بپرسید

فائزه تاج آبی
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ . ۱۷ دقیقه مطالعه

تحقیقات بازار یکی از معتبرترین، ثابت‌شده‌ترین و عملی‌ترین راه‌های پاسخ‌گویی داده محور به سوالات مهم کسب‌وکارها است. با استفاده از سوالات تحقیقات بازار، می‌توان به نیازهای اساسی بیزنس‌ها به درستی پاسخ داد.
به جای آن‌که کسب‌وکارها بر اساس فرضیه‌ها و حدس و گمان در بازار عمل کنند، سوالات تحقیقات بازاریابی به آن‌ها داده‌هایی معناردار، عملی و واقعی ارائه می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد که به جای تکیه بر احساسات و شانس و اقبال، بر داده‌ها سوار شوند.

در این مقاله می خواهیم درباره انواع سوالات تحقیق بازار و بازاربابی صحبت کنیم.

روش استراتژیک در طراحی سوالات تحقیقات بازار چیست؟

اگر بخواهید یک فرم تحقیقات بازار بی نقص و عالی داشته باشید، باید به ذات سوالاتی که می‌پرسید توجه کنید.

دکتر آنی بیل در کتاب Strategic Market Research  درباره روش استراتژیک در طراحی سوالات تحقیقات بازار می‌گوید:

«تجربه به من ثابت کرده که بهترین سوالات آن‌هایی هستند که بسیار خاص، با معنا و مفهومی‌اند. متاسفانه شرکت‌ها سوالات بدون پاسخ زیادی دارند که همین باعث می‌شود بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی تعداد سوالاتی زیاد و مبهم داشته باشند.

یک بار من برای یک شرکت تامین لوازم دندانپزشکی کار می‌کردم که درباره مشتریان خود تحقیقات بسیار کمی انجام داده بود. پرسونای مخاطبش دندانپزشکان کل کشور بودند. این شرکت تحقیقات کمی درباره پرسونای مخاطب خود کرده بود، ولی می‌خواست همه چیز را درباره مشتریان خود بداند؛ مثلا نظر دندانپزشکان درباره محصول چیست؟ چگونه تصمیم به خرید گرفته‌اند؟ هر چند وقت یک بار بازاریابان رقیب را می‌بینند؟ نقاط قوت و ضعف محصولات این شرکت را چه می‌دانند؟ درباره بازاریابان فروش رقبا چه احساسی دارند؟ درباره لوگو و نام برندشان چه احساسی دارند و غیره.

این لیست انتها نداشت. ما نهایتا در مصاحبه‌های حضوری یک راهنمای طولانی نوشتیم. پس از تحلیل نتایج، درباره موضوعات بسیاری اطلاعات کمی داشتیم. رئیس شرکت هم ناامید شد و اذعان کرد بسیاری از این اطلاعات را قبلا می‌دانسته و میزان کمی داده استراتژیک به دست آورده است. این تجربه برای من درسی با ارزش بود.

چیزی که یاد گرفتم این بود:

معمولا تلاش برای یافتن پاسخ تعداد زیادی سوال، نتیجه‌ای کم ارزش‌تر نسبت به پاسخ یک یا دو سوال به ما می‌دهد. پرسیدن یک یا دو سوال صحیح که درست انتخاب شده باشند به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اطلاعاتی عمیق به دست آورید.

من می‌خواهم این شرکت را با شرکتی غیرانتفاعی مقایسه کنم. در شرکت غیر انتفاعی از من خواسته شد که در طی تحقیقات بازاریابی مشخص کنم که آیا این شرکت باید نام خود را عوض کند یا نه. این مسئله کاملا مشخص و واضح بود.
برخی از اعضای تیم این شرکت فکر می‌کردند نام آن قدیمی شده و تصوری غلط درباره آن به مشتریان می‌دهد. من به آن‌ها پیشنهاد دادم که با اعضا درباره تصورشان از شرکت، نام آن و تغییر نامش مصاحبه‌ای انجام شود.

نتیجه این مصاحبه نشان داد که نام این شرکت بسیار مناسب است؛ اما آن‌ها باید لوگو و سایر المان‌های بازاریابی خود را تغییر دهند. صاحبان شرکت نیز از نتیجه این تحقیق راضی بودند؛ چرا که برایشان پاسخی واضح به همراه داشت و مسیری استراتژیک را پیش پایشان قرار می‌داد.

بنابراین مشخص است که داشتن چند سوال خوب بسیار بهتر از داشتن تعداد زیادی سوال است. با این حال، برخی اوقات آن سوال ممکن است ضعیف باشد. زمانی که مشتریان از من می‌خواهند برایشان تحقیقات بازاریابی انجام دهم، قبل از هر چیز از آن‌ها می‌خواهم که هدفشان را مشخص کنند.

در بسیاری از موارد مدیران می‌گویند که می‌خواهیم مشتری را بهتر درک کنیم. می‌خواهیم بفهمیم چه چیزی برای مشتری مهم است یا بفهمیم چگونه محصولات یا خدمات بیشتری می‌توانیم بفروشیم. تمام این سوالات کلی و مبهم هستند و برای رسیدن به جوابشان باید سوالات زیاد دیگری پاسخ داده شوند. نمی‌توانیم «درک بهتر مشتری» را به عنوان هدف در نظر بگیریم؛ چراکه نمی‌توان آن را مشخصا به صورت یک پروژه تحقیقات بازاریابی تعریف کرد. همه شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌خواهند مشتریان خود را بهتر بشناسند اما هر شرکت بخش خاصی از آن مشتری را نیاز دارد که باید از طریق سوالات قوی و مناسب به آن پی برد».

ویژگی‌های استراتژیک سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار

چه چیزی باعث می‌شود که سوال‌هایی قوی و مناسب داشته باشیم؟ سوال خوب، سوالی است که به جوابی خاص منجر می‌شود و مسیری واضح و روشن را جلوی سازمان می‌گذارد. مناسب‌ترین راه برای بررسی سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار این است که آن‌ها را بر اساس مشخصه‌های زیر ارزیابی کنید و پرسشنامه خود را خاص‌تر طراحی کنید:

۱. آیا هدفی استراتژیک و مهم پشت این سوال است که سازمان می‌خواهد به آن برسد؟

  • آیا آن‌ها می‌خواهند سهم بازار خود را افزایش دهند؟
  • آیا آن‌ها می‌خواهند بازاری جدید مشخص کنند و وارد آن شوند؟
  • آیا آن‌ها به تغییر محصول یا خدمت فکر می‌کنند؟
  • آیا آن‌ها می‌خواهند محصول یا خدمتی جدید ایجاد کنند؟

۲. آیا سوالی واضح و استراتژیک وجود دارد که سازمان بخواهد با توجه به هدفش به پاسخ آن برسد؟

  • چه تغییرات مشخصی در محصولمان به افزایش خرید منجر خواهد شد؟
  • آیا مشتریان فعلی ما ایده محصول یا خدمت جدید و بالقوه ما را می‌بینند؟
  • به چه دلایلی سهم بازار ما کاهش یافته است؟

۳. آیا زیرمجموعه‌ای از سوالات استراتژیک وجود دارند که بخواهیم برای رسیدن به پاسخ سوال اصلی و استراتژیک خود از آن‌ها استفاده کنیم؟

  • مثلا سوال «دلایل کاهش سهم بازار» زیرمجموعه‌هایی مانند این سوالات دارند:
  • آیا مردم از محصول یا خدمت ما ناراضی هستند؟
  • آیا آن‌ها پیشنهادهای رقبا را به ما ترجیح می‌دهند؟
  • یا سوال «ایجاد تغییر در محصول یا خدمات» این سوالات را در بر می‌گیرد:
  • آیا اگر الف را کاهش دهیم، باعث افزایش خرید یا استفاده می‌شود؟
  • آیا اگر ب را بیفزائیم، باعث افزایش خرید یا استفاده می‌شود؟

۴. اگر سازمان پاسخ این سوالات را دریابد آیا می‌تواند برنامه‌ای خاص را با توجه به نتایج پیش گیرد؟

  • اگر سازمان این داده‌ها را بدست آورد، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

اگر بتوانید به این چهار مشخصه جواب «بله» بدهید، باید به شما تبریک بگوئیم! شما توانسته‌اید چهارچوبی استراتژیک برای سوالات خود در نظر بگیرید و می‌توانید سوالاتی قوی بنویسید.

اما مسئله مهم این است که در بسیاری موارد سوالات بسیار ضعیف طراحی شده‌اند یا سوگیری دارند. در چنین مواردی باید بتوان سوالات ضعیف را از قوی تشخیص داد.

در مواردی که مسئولان سازمان سوالاتی مبهم و کلی دارند، شما باید از آن‌ها تعدادی سوال بپرسید تا مشکل اصلی مشخص شود. مثلا می‌توانید پاسخ این سوالات را مشخص کنید:

  • آیا در حال حاضر مشکل یا مسئله‌ای وجود دارد که شما را به انجام این تحقیقات ترغیب کرده است؟
  • هدف اصلی این تحقیق چیست؟
  • چه فردی یا چه بخشی مسئول انجام این تحقیق است؟
  • به چه دلیلی می‌خواهید این تحقیق را انجام دهید؟ برای چه مسائل خاصی به دنبال پاسخ هستید؟
  • اگر بخواهید این مسائل را اولویت‌بندی کنید، اولویت‌های اول و دوم و سوم شما چه خواهد بود؟
  • پس از دریافت نتیجه این تحقیق، سازمانتان چه خواهد کرد؟

زمانی که مدیر سازمان به این سوالات فکر کند، می‌تواند سوالات مبهم و کلی خود را به سوالاتی خاص‌تر و واضح‌تر تبدیل کند.

مثلا ممکن است مدیر سازمان به شما بگوید که هدفش از ایجاد پرسشنامه تحقیقات بازار این است که مشتریان را بهتر درک کند و بیشتر محصولاتش را به فروش برساند. اما پس از جلسه بحث و پرسیدن سوالات بالا متوجه خواهید شد که او تبلیغات بنری روی وبسایت خود انجام داده تا مشتریان جدید بگیرد اما این تبلیغات مشتری جدیدی برایش نداشته است و حالا می‌خواهد بداند چرا این اتفاق افتاده است.

حالا هدف استراتژیک «می‌خواهیم محصولاتمان را بیشتر بفروشیم» واضح و آشکار شده و می‌توان این هدف را جایگزین قبلی کرد و بر اساس آن سوالات واضح و روشنی در پرسشنامه تحقیقات بازار پرسید:

  • آیا افراد به تبلیغات بنری واکنش نشان می‌دهند؟
  • اگر به این تبلیغات واکنش نشان می‌دهند، چرا برای این سایت جواب نداده است؟
  • اگر به تبلیغات جواب نمی‌دهند چگونه می‌توان به آن‌ها محصول فروخت؟
  • مردم چه چیزهایی را باید قبل از خرید محصولات این سازمان بدانند؟

سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار قوی و ضعیف

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، گاهی پیش می‌آید که یک پرسشنامه بازاریابی دارای چهارچوبی استراتژیک و واضح است؛ اما پاسخی مناسب برای کارفرما به همراه ندارد. دلیل آن نیز مبهم بودن یا نامناسب بودن سوالات است.

یکی دیگر از دلایل نتیجه ندادن پرسشنامه‌ها و عملکرد نامناسب آن‌ها این است که جامعه آماری هدف را به درستی انتخاب نکرده‌ایم و سوالاتمان نه تنها دارای سوگیری است؛ بلکه جامعه آماری اشتباهی نیز به این سوالات پاسخ داده‌اند.

سوالات تحقیق بازار

برای جلوگیری از پیش آمدن مشکلات این‌چنینی و انتخاب صحیح جامعه هدف باید از سوالات غربالگری در ابتدای پرسشنامه استفاده کنید. سوالات غربالگری باعث می‌شوند که افراد نامناسب را از لیست پاسخ‌دهندگان حذف کنید و فقط به کسانی اجازه تکمیل پرسشنامه را بدهید که استانداردهای لازم را دارا هستند. برای این‌که با سوالات غربالگری و انواع آن آشنا شوید این مقاله را حتما بخوانید.

در جدول زیر تعدادی سوال ضعیف و قوی را با هم مقایسه کرده‌ایم تا بتوانید از آن ایده بگیرید:

سوالات استراتژیک ضعیف سوالات استراتژیک قوی
برای مشتریان چه چیزی مهم است؟ -چه نیاز خاصی را این محصول یا خدمت  مرتفع می‌کند؟
نظر مشتری درباره محصول ما در مقایسه با محصول رقبا چیست؟ -مشتریان امکانات  محصولات ما را در مقایسه با امکانات محصولات رقبا چگونه می‌بینند؟

-آیا امکانات اصلی محصولات ما در مقایسه با رقبا برای مشتریان ارزشمند است؟

-آیا موارد استفاده این محصول با محصولات مشابه بازار قابل جایگزینی است؟

مشتریان چگونه برای خرید این محصول یا خدمت تصمیم‌گیری می‌کنند؟ -افراد برای انتخاب این محصول چه عواملی را در نظر می‌گیرند؟

-کدام یک از ۲ یا ۳ عامل مهم‌تر است؟

مشتریان درباره این محصول جدید بالقوه چه نظری دارند؟ چند درصد امکان دارد که مشتریان این محصول را با این امکانات و این قیمت خرید کنند؟
مشتریان درباره این خدمت جدید چه فکر می‌کنند؟ -مشتریان درباره این محصول چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟

-این خدمت چه نیازهای دیگری را می‌توانست برطرف کند؟

 نمونه سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار

سوال‌های پرسشنامه تحقیقات بازار را به دو بخش بعد از خرید و بعد از دریافت پشتیبانی دسته‌بندی کرده‌ایم. سوال‌ها بلافاصله پس از انجام خرید از طریق ایمیل یا پیامک در قالب پرسشنامه آنلاین رضایت‌مندی از خرید برای مشتری ارسال می‌شوند. این نوع نظرسنجی از دسته نظرسنجی تراکنشی مشتری محسوب می‌شود. در کسب‌و‌کارهای B2B معمولا ارسال نظرسنجی تراکنشی بلافاصله رخ نمی‌دهد تا مشتری فرصت کافی را برای تجربه کردن محصول یا خدمت داشته باشد.

نمونه سوال فرم رضایت مشتری از خدمات

۱. چرا خرید از شرکت یا سایت ما را انتخاب کردید؟

  • این سوال کمک می‌کند تفاوت خود را با رقبا از نگاه مشتری دریابید.

۲. چگونه وب‌سایت ما را پیدا کردید؟

  • این سوال کمک می‌کند بفهمید کدام قلم بازاریابی اثربخش‌تر است. مثلا اگر مشتریان عموما از طریق سرچ گوگل، وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند، سرمایه‌گذاری در این بخش از دیگر موارد مثلا حضور در کنفرانس‌ها و … مهم‌تر است.

۳. آیا محصول موردنظر خود را راحت پیدا کردید؟

  • این سوال کمک می‌کند راهبری وب‌سایت و نقاط قابل بهبود آن را از نگاه مشتری درک کنید.

۴. آیا از محصول یا خدمتی که دریافت کردید، راضی هستید؟

  • این سوال کمک می‌کند کیفیت و ارزش محصول یا خدمت را از نگاه مشتری بفهمید. اگر اکثر مشتریان راضی باشند، احتمالا مجددا از شما خرید خواهند کرد.

۵. روند خرید را چگونه می‌توانیم بهبود دهیم؟

  • این سوال کمک می‌کند به تدریج نقاط قابل بهبود را در فرآیند خرید شناسایی کنید.
  • دقت کنید که برخی از سوال‌های فوق را می‌توان به صورت درجه‌بندی یا طیفی از مشتری پرسید.

سوال‌هایی که بعد از دریافت خدمات پشتیبانی ارسال می‌شوند، کارآمدی تیم پشتیبانی یا تیم موفقیت مشتری را هدف می‌گیرند.

۶. آیا در پایان تماس یا چت یا ایمیل مشکل شما حل شد؟

  • این سوال نشان می‌دهد آیا تیم پشتیبانی موفق به حل مساله مشتریان شده است یا خیر.

۷. برای رفع مشکل خود چقدر تلاش کردید؟

  • این سوال شاخص تلاش مشتری را اندازه‌گیری می‌کند. برای آشنایی بیشتر مطلب «شاخص تلاش مشتری چیست؟» را بخوانید.

۸. به طور کلی، چقدر از خدمات پشتیبانی دریافت‌شده رضایت دارید؟

  • این سوال کمک می‌کند نقاط قابل بهبود در رفتار کارشناسان پشتیبانی، فرآیند تخصیص کارشناس پشتیبان به مشتری و زمان پاسخ‌دهی به مشکل مشتری را شناسایی کنید.

۹. کدام شیوه را برای دریافت خدمت پشتیبانی ترجیح می‌دهید؟

  • این سوال اولویت‌ سرمایه‌گذاری در کانال‌های مختلف ارائه خدمت پشتیبانی را مشخص می‌کند.

۱۰. چطور می‌توانیم کیفیت خدمت پشتیبانی را بهبود دهیم؟

  • این سوال در انتها پرسیده می‌شود تا مشتری نکات و پیشنهاد‌هایی را که ممکن است در سوال‌های قبلی به آن اشاره نکرده بود، بیان کند.

نمونه سوال رفتار و عادات آنلاین مشتری

این سوال‌ها می‌تواند در قالب پرسشنامه پرسونای مشتری یا پروفایل مشتری پرسیده شود. پاسخ این سوال‌ها کمک می‌کند که بهترین کانال‌های تبلیغات، رسانه‌ها و صفحات اجتماعی مورد علاقه آن‌ها را بشناسید و بودجه بازاریابی را درست خرج کنید.

۱۱. پیش از انتخاب و خرید محصول یا خدمت، توصیه‌ها و پیشنهادها را در کجا جستجو می‌کنید؟

  • این سوال بلاگ‌ها، صفحات اجتماعی، افراد تاثیرگذار و وب‌سایت‌های مرجع را از نگاه مشتری مشخص می‌کند که می‌توانند در آینده کانال‌های تبلیغات یا همکاری و مشارکت با شما باشند.

۱۲. در خصوص محصول یا خدمت … ، معمولا حرف و توصیه چه افرادی را قبول می‌کنید؟

  • این سوال کمک می‌کند افراد تاثیرگذار در هر حوزه یا صنعت را شناسایی کنید.

۱۳. وقتی در مورد محصول یا خدمت … فکر می‌کنید، نام چه افراد یا شرکت‌ها یا برندهایی به ذهن شما می‌رسد؟

  • این سوال کمک می‌کند بازیگران و رقبای اصلی را بشناسید.

۱۴. به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه چه مجله‌ها یا روزنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها یا صفحات اجتماعی را مطالعه می‌کنید؟

  • شناسایی کانال‌های آنلاین و آفلاین متنوع جهت تبلیغات از طریق این سوال انجام می‌شود.

۱۵. در زمانی‌که آنلاین هستید، بیشترین زمان خود را کجا صرف می‌کنید؟

  • پاسخ این سوال به شما کمک می‌کند به اولویت‌بندی دقیقی از نحوه بازاریابی و تبلیغات محصول یا خدمات برسید.

دقت کنید برخی از سوال‌های بالا می‌توانند به صورت بسته نیز پرسیده شوند. انتخاب میان سوال باز یا بسته به میزان شناخت شما از بازار، محصول یا خدمات‌تان بستگی دارد.

نمونه سوالات فرم تحقیقات بازار

در مراحل مختلف تحقیقات بازاریابی، می توان از فرم تحقیقات بازار استفاده کرد. در ادامه ۱۹ سوال رایج که در این فرم‌ها دیده می‌شوند، ذکر شده است.

۱۶. بزرگترین چالشی که در شغل خود با آن مواجه هستید، چیست؟

  • این سوال کمک می‌کند محتوای صفحات فرود یا موضوع مطالب بلاگ در خصوص محصول یا خدمت فعلی و یا ایده‌هایی جهت محصول یا خدمت آتی را برای توسعه سبد محصولی شناسایی کنید.

۱۷. اهداف ۳ و ۶ ماهه که در شغل خود دنبال می‌کنید، چیست؟

  • اگر در مرحله پیش از تولید حداقل محصول قابل عرضه (MVP) یا پروتوتایپ هستید، این سوال به نقشه راه تولید امکانات در محصول کمک می‌کند. اگر از این مرحله گذشته‌اید، پاسخ این سوال می‌تواند منجر به تولید محتوای مطلوب برای بازاریابی محتوا شود.

۱۸. بزرگترین استرس در شغل شما چیست؟

  • پاسخ این سوال می‌تواند به تولید MVP پذیرفتنی از سوی مشتریان و بازار منجر شود. یا در مرحله تناسب محصول-بازار به توسعه امکانات محصول کمک کند.

۱۹. بزرگترین موانع در راه دستیابی به اهداف شغلی شما چیست؟

  • این سوال یکی از بهترین راه‌ها برای فهم بهتر موضوع تولید ارزش برای مشتری و حذف موانع توسط محصول جدید است.

۲۰. چه چیزی مانع تصمیم شما برای خرید محصول یا خدمت است؟

  • این سوال کمک می‌کند ارزش‌ها و معیارهای تصمیم‌گیری مشتری را شناسایی کنید.

۲۱. وقتی از یک شرکت خرید می‌کنید به دنبال چه امکانات یا ارزش‌هایی هستید؟

  • مشابه سوال بالا، شناخت روند تصمیم‌گیری مشتری به کمک پاسخ این سوال‌ رخ می‌دهد. مثلا وجود تیم پشتیبانی محصول یا خط تلفن برای دریافت خدمات پشتیبانی می‌تواند برخی از ملاحظات مشتری باشد.

۲۲. اگر بخواهید برای موقعیت شغلی خود، فردی را استخدام کنید چه مهارت‌هایی را باید دارا باشد؟

  • شناخت مهارت‌های مشتری کمک می‌کند محتوایی تولید کنید که به توسعه مهارت‌های وی منجر شود.

۲۳. آیا معمولا در اکثر خریدها ترجیح می‌دهید به برندهایی که قبلا از آن خریده‌اید، وفادار بمانید؟

  • این سوال به درک این نکته کمک می‌کند که آیا مشتری هدف را می‌توان از رقبا به سمت محصول یا خدمت خود متمایل کنید یا خیر.

۲۴. چه چیزی باعث می‌شود خرید از یک برند را به برند دیگری ترجیح دهید؟

  • این سوال در ادامه سوال پیشین، دلایل مشتری برای خرید از برند دیگری را در مقابل خرید از برند قبلی مشخص می‌کند.

۲۵. اصلی‌ترین مزیتی که با استفاده از محصول یا خدمت… دریافت می‌کنید، چیست؟

  • شناخت اصلی‌ترین مزایای محصول یا خدمت از دید مشتری به معنی داشتن اطلاعات دقیق برای تدوین استراتژی و تاکتیک بازاریابی هدفمند است.

۲۶. سه مزیت اصلی که از محصول یا خدمت … دریافت می‌کنید، چیست؟

  • بهتر است مزایای کلیدی محصول یا خدمت را از نگاه مشتری بدانید تا اینکه آن‌ها را صرفا حدس بزنید!

۲۷. اگر این محصول یا خدمت را دیگر در اختیار نداشته باشید، چه احساسی خواهید داشت؟ چرا؟

۲۸. اگر محصول یا خدمت دیگر در دسترس نباشد، از چه جایگزین‌ یا جایگزین‌هایی استفاده می‌کنید؟

  • پاسخ این سوال، یعنی بزرگترین رقیب محصول یا خدمت شما از نگاه مشتری.

۲۹. آیا محصول یا برند یا خدمت را به دیگران پیشنهاد داده‌اید؟ چگونه آن ‌را توصیف کرده‌اید؟

  • این سوال نشان می‌دهد که محصول یا خدمت طرفدارانی دارد که حاضر هستند نقش مبلغ و مروج را برای آن بازی کنند. از نحوه توصیف محصول توسط آن‌ها می‌توانید در تولید اقلام بازاریابی استفاده کنید.

۳۰. به جز شما، چه نقش دیگری در سازمان می‌تواند از مزایای محصول یا خدمت منتفع شود؟

  • فرصت‌های بالقوه فروش به گروه‌های جدید مشتری را به کمک این سوال شناسایی کنید.

۳۱. چه تغییراتی در محصول یا خدمت باعث می‌شود بیشتر با نیاز شما منطبق شود؟

  • فرصت‌های بهبود محصول را به کمک پاسخ این سوال می‌توانید شناسایی کنید. هم‌چنین این سوال نشان می‌دهد که چرا مشتری محصول یا خدمت شما را انتخاب نکرده است.

۳۲. از نظر شما، در چه محدوده قیمتی، این محصول یا خدمت گران تلقی می‌شود؟

۳۳. وقتی اولین بار به محصول یا خدمت ما برخوردید، به دنبال حل چه مساله‌ای بودید؟

  • پاسخ این سوال نشان می‌دهد، محصول یا خدمت شما چه کاستی‌هایی را برای مشتری مرتفع و چه ارزش‌ افزوده‌ای برای وی تولید می‌کند.

۳۴. چه چیزی باعث عدم استفاده از خدمت یا محصول ما از سوی شما می‌شود؟

این سوال می‌تواند علاوه بر اینکه نقاط حساس را در تصمیم‌گیری مشتری شفاف کند، برای مشتریان فعلی که ریزش کرده‌اند نیز استفاده می‌شود. برای آشنایی با جزییات این نوع نظرسنجی، مطلب «رویگردانی مشتری چیست و چگونه پرسشنامه رویگردانی مشتری را ایجاد و تحلیل کنیم» را بخوانید.

انواع پرسشنامه تحقیق بازار

پیش از انجام هر نوع تحقیق بازاری با خودتا کمی فکر کنید و ببینید از چه چیزی و در چه مرحله‌ای می‌خواهید تحقیق بازار کنید؟

آیا می‌خواهید کسب‌وکاری آنلاین راه‌اندازی کنید؟

باید تحقیق بازار آنلاین کنبد و پرسشنامه تحقیقات بازاریابی را به صورت آنلاین برای پرسونای مشتری خود ارسال کنید.

آیا می‌خواهید درباره ورود به بازار محصولی جدید تحقیق بازار کنید؟

باید از پرسشنامه تست محصول جدید استفاده کنید.

آیا می‌خواهید درباره نحوه قیمت‌گذاری محصولی تحقیق کنید؟

باید از پرسشنامه تست قیمت‌گذاری استفاده کنید تا بهترین قیمت را انتخاب کنید.

برای انجام تحقیق بازار در هر سطحی ممکن است به پرسشنامه‌ها نیاز داشته باشید. به کمک پرس‌لاین انواع پرسشنامه تحقیق بازار را بسازید و با پاسخ‌های دقیق‌تری کسب‌وکار خود را پیش برید.

نتیجه‌گیری

فراموش نکنید که انجام فرآیند تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی یکی از اصولی‌ترین و واجب‌ترین کارهایی است که باید پیش از شروع کسب‌وکار انجام دهید. برای این‌که بتوانید سوالات تحقیقات بازار خوبی طراحی کنید این مقاله را با دقت بخوانید. نهایتا از نمونه پرسشنامه تحقیقات بازار پرس لاین استفاده کنید و به کمک تمپلیت آماده پرسشنامه رضایت مشتری، پرسشنامه پرسونای مخاطب، پرسشنامه تست تبلیغ، پرسشنامه تست محصول جدید، پرسشنامه آگاهی از برند و دیگر پرسشنامه‌ها این فرآیند را برای خودتان آسان کنید. برای استفاده از ویژگی‌ها و امکانات پرس لاین و ساخت پرسشنامه آنلاین رایگان همین حالا ثبت نام کنید.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center