راهنمای کامل تحقیق بازار آنلاین و تحقیق بازاریابی دیجیتال

فائزه تاج آبی
۲۲ آذر ۱۴۰۲ . ۲۲ دقیقه مطالعه

تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ و تحقیق بازاریابی دیجیتال دو واژه نزدیک به هم هستند که معانی متفاوتی دارند. در دنیای واقعی به انجام تحقیق بازار آنلاین و بازاریابی برای کسب‌وکارهای دیجیتال و آنلاین، Digital Marketing Research گفته می‌شود. بنابراین اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری آنلاین را داشته باشید باید از فرآیندهای تحقیق بازاریابی دیجیتال استفاده کنید تا استراتژی‌ داده‌محوری را برای موفقیت کسب‌وکارتان پیاده کرده باشید. 

در این مقاله قرار است از صفر تا صد فرآیندهای تحقیق بازار آنلاین را به شما بگوییم و ابزارهای لازم برای پیاده‌سازی فرایندهای تصمیم‌گیری داده‌محور را به شما معرفی کنیم. 

فهرست مطالب

تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بسیاری از افراد پس از راه‌اندازی سایت خود در دنیای آنلاین، فقط به صندلی‌شان تکیه می‌دهند و منتظر سرازیرشدن مشتریان به سایت خود هستند، اما مدتی بعد با چهره‌ای درهم می‌پرسند: «چرا موفقیتی در دنیای آنلاین کسب نکرده‌ام؟!»

یکی از دلایل اصلی موفق نشدن کسب‌وکارهای آنلاین امروزی، توجه نداشتن به انجام تحقیق بازار آنلاین و بازاریابی پیش از ورود به آن کسب‌وکار و راه‌اندازی وبسایت جدید یا آنلاین شاپ است. 

تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ، فرایند جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی اطلاعات درباره مشتریان هدف و بازار رقابتی است.

این اطلاعات دریچه‌های ارزشمند اطلاعات را درباره مصرف‌کنندگان و رقبا به شما می‌دهد و از راه توسعه استراتژی‌های مبتنی بر داده‌های مورداعتماد، به کسب‌وکار شما امکان کسب موفقیتی چشم‌گیر را می‌دهند.

همان‌طور ‌که گفتیم تحقیق بازار آنلاین ابزار و منبع بسیار مهمی برای کمک به شما در درک مشتریانتان است. همچنین این تحقیقات مهم به شما کمک می‌کند تا به سایر اعضای سازمان درمورد رفتار و دیدگاه مشتریان درباره کسب‌وکار و خدماتتان توضیح دهید. 

اما منظور از تحقیقات بازاریابی دیجیتال مطالعه‌ای برنامه‌ریزی‌شده از کل فرایند بازاریابی یا ۴پی مارکتینگ برای جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و گزارش اطلاعات است. این تحقیق به شرکت در یافتن راه‌حلی برای سنجش موقعیت‌های بازاریابی پیش‌رو کمک می‌کند.

تحقیقات بازاریابی دیجیتال شامل تحقیق درباره بازار، مشتری، محصول، قیمت‌گذاری، کانال توزیع و تحقیق در مورد تبلیغات در فضای آنلاین است. تحقیقات بازاریابی دیجیتال با هدف ارائه حقایق و دستورالعمل‌ها به مدیرانی است که برای تصمیم‌گیری‌های مهم دیجیتال مارکتینگ به اطلاعات دقیق و معتبر نیاز دارند. 

یکی از دلایل عمده کسب‌وکارها برای توجه‌نکردن به تحقیقات بازار و بازاریابی در دنیای مجازی، ندانستن روش‌های انجام آن و نحوه انجام آن است.

تحقیق بازار با دیجیتال مارکتینگ چه ارتباطی دارد؟

تصور کنید قصد راه‌اندازی فروشگاه لوازم‌التحریری را دارید. چه کارهایی انجام می‌د‌هید؟ در ابتدا باید مکانی مناسب برای فروشگاهتان بیابید. 

دو خیابان مدنظرتان است. 

با انجام تحقیق، متوجه وجود مدرسه‌ای بزرگ در یکی از آن خیابان‌ها می‌شوید؛ چندین روز به تماشای رفت‌آمدها می‌نشینید، حتی ممکن است پرسشنامه‌ای تهیه کنید و از والدین دانش‌آموزان درباره نحوه خرید لوازم التحریر و نیازهای فرزندانشان بپرسید. نهایتا با توجه به داده‌های به‌دست آمده، تصمیم می‌گیرید که آن محل را برای تاسیس فروشگاهتان انتخاب کنید یا نه.

حال اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری آنلاین را داشته باشید چه می‌کنید؟

در این حالت هم اگر از مشاوره دیجیتال مارکتر حرفه‌ای بهره‌مند شوید حتما به شما می‌گوید که باید پیش از شروع راه‌اندازی وبسایت یا آنلاین شاپ،‌ تحقیق بازاریابی دیجیتال را انجام دهید. 

داده‌ها و اطلاعات کسب‌شده از تحقیق‌های پیش از شروع کار به تصمیم‌گیری‌ داده‌محور و حساب‌شده کمک می‌کنند.

با انجام تحقیقات بازاریابی، بستر تبلیغاتی موردعلاقه مصرف‌کنندگان را درک می‌کنید، بنابراین وقت و هزینه خود را صرف ساخت تبلیغات مناسب برای دیجیتال مارکتینگ به‌صورت اختصاصی در همان بستر خواهید گذاشت.

قبل از انجام تحقیقات بازار به طور دقیق، تصویری متفاوت از واقعیت دیجیتال مارکتینگ در ذهن دارید، اما این موضوع به شما کمک می‌کند تا بین آنچه که ترکیب ایده‌آل دیجیتال مارکتینگ از نظر شماست و ترکیب ایده‌آل واقعی تمایز قائل شوید.

این مثال را در نظر بگیرید. قبل از انجام تحقیق بازار آنلاین شما تصور می‌کنید باید ۵۰ درصد از هزینه‌‌‌های دیجیتال مارکتینگ را در بخش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی صرف کنید. با انجام تحقیقات بازاریابی، نتایج متفاوتی عایدتان می‌شود؛  شما باید فقط ۱۴ درصد از هزینه‌ها را صرف این بخش کنید، زیرا براساس داده‌ها، مخاطبان شما بیشتر در فضای وب هستند و تبلیغات کلیکی نتایج موثرتری دارد.

بیشتر بازاریابان با تصور اینکه همه چیز را می‌دانند، براساس تجربه‌های قبلی‌شان همه برنامه‌ریزی‌های دیجیتال مارکتینگ خود را می‌چینند؛ بااین‌حال، دنیای آنلاین روزانه درحال تغییر است و شما به عنوان صاحب کسب‌وکار یا دیجیتال مارکتری حرفه‌ای باید همواره با تحقیق بازار آنلاین و شناخت رفتار مصرف‌کنندگان و دنیای آنلاین،‌ کسب‌وکار خود را با دستی پر از داده هدایت کنید. 

 فقط به این دلیل که کمپین دیجیتال مارکتینگ امروزتان براساس داده‌های تحقیق بازاریابی حال‌حاضر، نتیجه‌ای خوب داشته ‌است، لزوماً به معنی موفقیت کمپین بعدی شما در شش ماه آینده نیست؛ بنابراین شناخت روش‌های تحقیق بازار برای شما دیجیتال مارکترها اهمیت زیادی دارد.

چرا دیجیتال مارکترها باید با ابزارها و روش‌های تحقیق بازار آنلاین آشنا باشند؟

تحقیقات بازار به دیجیتال مارکترهای حرفه‌ای در یافتن درکی عمیقی از مخاطبان هدف خود در حوزه دیجیتال کمک می‌کند. با کمک ابزارها و روش‌های تحقیق بازار (انجام نظرسنجی‌ها، تجزیه‌وتحلیل رفتار آنلاین و استفاده از داده‌های مشتری) شما به کسب‌وکارها در کشف اطلاعات جمعیت‌شناختی، ترجیحات مصرف‌کننده و رفتارهای خرید کمک می‌کنید.

اطلاعات کسب‌شده با کمک تحقیق بازاریابی امکان ایجاد کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ موفق و هدفمند را فراهم می‎کند. دیجیتال مارکتینگ همیشه در حال تحول است؛ بنابراین تحقیقات بازار برای دیجیتال‌مارکترها در رسیدن به اهدافشان اهمیت زیادی دارد. 

تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ

با نظارت روی روندهای صنعت، استراتژی‌های رقبا و فناوری‌های نوظهور، شناسایی موارد زیر به کمک ابزارهایشان برایتان آسان می‌شود:

۱. شناخت شکاف‌های بازار (Market Gap Analysis) 

  • تحلیل SWOT
  • تحلیل PERT یا Program Evaluation and Review Technique
  • مدل Nadler-Tushman congruence 
  • مدل ۷ اس مکنزی
  • مدل Nadler-Tushman congruence
  • نمودار فیش بن

۲. شناخت مخاطب هدف 

۳. شناخت ترندهای بازار 

  • Google Trends
  • ابزارهای بررسی شبکه‌های اجتماعی مانند Hootsuit
  • ابزارهای تحلیلی مانند Semrush

۴. شناخت فرصت‌های استفاده‌نشده

۵. اصلاح استراتژی‌های بازاریابی ناکارآمد

۶. شناخت رقبا

۷. بهبود تجربه کاربر

۸. ایجاد تصمیم‌گیری‌های داده‌محور

  • استفاده از داده‌های انواع پرسشنامه‌
  • استفاده از ابزارهای تحلیل SERP

۹. نیازهای مشتریان 

تفاوت تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی در بازاریابی آنلاین و آفلاین چیست؟

چه در دنیای آنلاین فعالیت کنید و چه کسب‌وکاری سنتی (آفلاین) داشته باشید و کاری هم با دنیای آنلاین نداشته باشید، تحقیق بازار و بازاریابی نقش مهمی در پیشرفت کسب‌وکارتان دارند. 

تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی در کسب‌وکارهای آفلاین

برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در دنیای واقعی باید پیش از شروع، درباره مسائل مختلفی تحقیق بازار کنید. ما در مقاله تحقیق بازار به طور کامل درباره روش‌های تحقیق بازار و فرآیندهای آن توضیح‌داده‌ایم، اما این مثال را ببینید:

مثال تحقیق بازار

تصور کنید قصد راه‌اندازی کافه‌ای در یکی از محله‌های شهر را دارید، چه می‌کنید؟ قطعا اگر بخواهید عاقلانه رفتار کنید باید پیش از شروع کار، از طریق روش‌های مختلف تحقیق بازار،‌ از تصمیم خود مطمئن شوید. به این منظور مراحل زیر را می‌توانید طی کنید:

۱. تحقیق میدانی کنید: به خوبی رفت‌آمدهای آن محله را بررسی کنید و آن‌ها را یادداشت کنید. جوابی برای این سوال‌های پیدا کنید.

  • بیشتر چه افرادی در این محله رفت آمد می کنند؟
  • بازه سنی آن ها چقدر است؟
  • مردند یا زن؟
  • شاغلند یا نه؟
  • برای چه کارهایی بیشتر رفت‌وآمد می کنند؟
  • چه مغازه‌های دیگری در آن اطراف هستند؟
  • سطح درآمد افراد چقدر است؟

۲.  از پرسشنامه‌های آنلاین استفاده کنید: به صورت رندوم، از افرادی که بیشتر در آن محل رفت‌آمد می‌کنند سوال‌های تخصصی‌تر بپرسید. مثلا از مغازه‌دارها بپرسید:

  • میزان خرید افراد این محله چطور است؟
  • آیا دست به نقد هستند؟
  • بیشتر چه کالاهایی را می‌خرند؟
  • آیا قبلا در این محله کافه‌ای وجود داشته است؟ 
  • اگر وجود داشته چرا تعطیل شده است؟

۳. مصاحبه کنید: از افراد و کسبه محله سوال بپرسید و اطلاعات خود را تکمیل کنید. از قدیمی‌ترها درباره محلی‌ها بپرسید. روندهای بازار را در آن محله به دست آورید.

البته که می‌توانید از روش‌های دیگری هم تحقیق بازار خود را کامل کنید و تصمیمی‌ دقیق‌تر درباره شروع این کسب‌وکار بگیرید. با این‌حال مهم است که نقش هریک از ابزارهای تحقیق بازار را دست‌کم نگیرید و برای تکمیل اطلاعات خود از آن‌ها بهره‌مند شوید.

برای مطالعه بیشتر درباره تحقیق بازار این مقاله را بخوانید.

تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی در دنیای آنلاین 

همان‌طور که از نامش پیداست، تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ شامل مطالعه بازار هدف با کمک جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار و مصرف‌کنندگان آن است. این کار با اهداف زیر صورت می‌گیرد:

تحقیق بازار برای کسب و کار آنلاین

  • تجزیه‌وتحلیل ساختار بازار
  • شناخت روندهای اخیر
  • تعیین رقبای اصلی
  • شناخت سلیقه و نیازهای مشتری
  • ترجیحات و رفتار خرید مخاطبان هدف

به‌طور کلی اهداف تحقیق بازاریابی آنلاین، پیشرفت فرایند فروش محصولات یا کالاها از راه کانال‌های آنلاین (مانند رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات، ایمیل و پیامک) است. شما با این روش محصولات خود را در عرض چند ثانیه پس از کلیک در هر زمان می‌فروشید!

در دنیای آنلاین، ابزارهای آنلاین فراوان و مناسبی برای انجام تحقیقات بازار و بازاریابی در اختیار شماست. در این حالت، شما به‌صورت فیزیکی به مخاطبان دسترسی ندارید، بنابراین تنها راه انجام تحقیقات، بهره‌گیری از ابزارهای آنلاین است.

حالا به این مثال توجه کنید: 

اگر قصد ایجاد سایت آنلاین فروش قهوه را داشته باشید، دیگر نمی‌توانید از روش‌های مرسوم تحقیق بازار در دنیای واقعی استفاده کنید و در عوض باید روش‌های مخصوص فصای دیجیتال را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید. 

مثلا باید پیش از شروع کارتان به این موارد فکر کنید و درباره‌شان تحقیق کنید:

  • مشخص کنید چه ارزش پیشنهادی خاصی را می‌خواهید به کاربرها بدید؟
  • رقبای شما چه وبسایت‌هایی هستند؟
  • آن‌ها چه ارزش پیشنهادی دارند؟
  • چطور محصولاتشان را می‌فروشند؟
  • از چه استراتژی فروشی استفاده می‌کنند؟
  • نوع قیمت‌گذاری محصولاتشان چطور است؟
  • آیا از تبلیغات آنلاین هم استفاده می‌کنند؟
  • آیا از سئو هم بهره‌مند شده‌اند؟
  • در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی فعالند؟
  • نحوه بازاریابیشان چطور است؟

تفاوت تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ساخت فرضیه در مورد مشتریان، بازار، رقبا یا فرایندهای اجرای یک کسب‌وکار باعث اتلاف وقت، پول و تلاش می‌شود. به‌منظور گرفتن تصمیم‌های هدفمند برای موفقیت کسب‌وکار، گسترش و مدیریت صحیح منابع، باید بخشی از وقت و سرمایه خود را به تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ و تحقیق بازاریابی دیجیتال اختصاص دهید.

به نظر می‌رسد که این دو عبارت مشابه فقط در ۴ حرف تفاوت دارند، اما این‌طور نیست. شما نباید تحقیقات بازار را با تحقیقات بازاریابی اشتباه بگیرید حتی در دنیای دیجیتال!

تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ امکان سنجش خدمات یا محصولات جدید را از راه بررسی مستقیم مشتری فراهم می‌کند و به شما در شناسایی بازار هدف، نظرها و مشتریان بالقوه‌تان کمک می‌کند. همچنین این تحقیقات، نحوه پاسخ مشتری به بازار یک کالا یا خدمات خاص را بررسی می‌کنند.

درواقع تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان بخشی مهم از مرحله تحقیق و توسعه یک شرکت، به شما نحوه عملکرد محصول یا خدماتتان در دنیای واقعی را نشان می‌دهند.

درحالی‌که تحقیقات بازاریابی دیجیتال داده‌های کمی و کیفی را درمورد چالش‌های تبلیغات کالاها و خدمات جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. هدف تحقیقات بازاریابی کشف میزان تأثیر عناصر دیجیتال مارکتینگ روی مشتریان است.

پس از بررسی داده‌های به‌دست‌آمده از تحقیقات بازاریابی، نتایج، یافته‌ها و پیامدها به افرادی منتقل می‌شود که صلاحیت کار روی آن‌ها را دارند. تحقیقات بازاریابی باید اطلاعات خوبی درباره فضای رقابتی دیجیتال مارکتینگ ارائه دهد.

به‌طور‌کلی تفاوت تحقیق بازار و تحقیق بازاریابی آنلاین شامل موارد زیر است:

  • تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ شامل مطالعه مشتریان و بازار است، درحالی‌که تحقیقات بازاریابی مطالعه تمام جنبه‌های دیجیتال مارکتینگ است.
  • تحقیقات بازاریابی دامنه وسیع‌تری دارد؛ زیرا شامل انجام تحقیقات محصول و ترجیحات مشتری می‌شود، درحالی‌که تحقیقات بازار در دیجیتال مارکتینگ فقط شامل جمع‌آوری اطلاعات بازار است.
  • تحقیقات بازار در دنیای دیجیتال موفقیت بازار یک محصول یا خدمات را بررسی می‌کند، درحالی‌که تحقیقات بازاریابی در دنیای دیجیتال، داده‌ها را برای فعالیت‌های هوشمند دیجیتال مارکتینگ و تصمیم‌گیری جمع‌آوری می‌کند.
  • تحقیقات بازار در دنیای دیجیتال روی پاسخ به سؤالات خاص متمرکز است، درحالی‌که تحقیقات بازاریابی عمومی‌تر است و برای حل چالش‌های مختلف بازاریابی آنلاین استفاده می‌شود.
  • پرسشنامه‌های مورداستفاده در تحقیقات بازار آنلاین، کوتاه‌تر و موجزتر هستند ولی پرسشنامه‌های تحقیقات بازاریابی آنلاین باید بسیار جامع و کامل باشند.

چگونه برای کسب‌وکارهای دیجیتال و‌ آنلاین تحقیق بازار کنیم؟

برای اینکه دیدگاه مشتریان خود را بشناسید، یا چم و خم کار رقیبان خود را دربیاورید، فرمولی ساده برای تحقیقات بازار در دنیای آنلاین وجود دارد: 

«پاسخ این شش سوال را بیابید»

مراحل تحقیق بازار آنلاین

چه چیزی می‌خواهم بدانم؟ 

همیشه مسیرتان را با هدف تحقیق شروع کنید! بدون این مرحله، شما با مجموعه‌ای از داده‌های بی‌ارزش مواجه می‌شوید. سؤالات تحقیق شما باید حل‌کننده مشکلتان باشد. برای مثال اگر مشکلتان نشناختن کانال بازاریابی دیجیتال مناسب است، سؤال تحقیق شما باید این باشد: «کدام کانال بازاریابی دیجیتال برای مخاطبان ما بهترین است؟» اگر می‌خواهید رقیب خود را بهتر بشناسید باید این سوال را بپرسید: « رقبای ما چطور در فضای دیجیتال فعالیت می‌کنند و چطور به درآمد رسیده‌اند؟»

دسترسی به کدام اطلاعات آسان‌تر است؟ 

در تحقیقات بازار آنلاین(به‌خصوص اگر تازه‌کار هستید!) باید آهسته شروع کنید. ابتدا منابع ثانویه‌ای را که در دسترس شماست را مرور کنید. دسترسی به منابع اولیه‌ای مانند شاهدهای عینی، مصاحبه‌های حضوری یا منابع دولتی بسیار سخت و وقت‌گیر است. با خودتان کمی فکر کنید و ببینید دسترسی به چه منبعی برایتان ساده‌تر است؟ 

احتمالا اگر به آمارهای مقایسه‌ای سایت‌های تحلیلی مانند AHREFS یا Semrush مراجعه کنید برایتان کسب‌ اطلاعات درباره رقبا بسیار ساده‌تر خواهد بود.

برای یافتن اطلاعات جدید چه کاری باید انجام دهم؟ 

حالا وقت آن است که جدی شوید! روپوش آزمایشگاهی فرضی خود را بپوشید و روش تحقیق اولیه خودتان را مشخص کنید؛ نترسید، هیچ پاسخ درست یا غلطی برای این سؤال وجود ندارد. دست شما در انتخاب روش تحقیق اولیه باز است.

اگر می‌خواهید درباره رقبای خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، درباره رقبا تحقیق کنید. اگر می‌خواهید درباره مشکلات خریداران‌تان بیشتر بدانید، صفحه چت با کارمندان فروش خود را در نظر بگیرید. از پرسشنامه‌های آنلاین غافل نشوید. بخش بزرگ و مهمی از داده‌های شما از طریق همین نظرسنجی‌های آنلاین کسب می‌شود.

این اطلاعات به من چه می‌گوید؟

برای تهیه گزارش نهایی، عجله نکنید! شما باید کمی طولانی‎تر به تحقیقات خود ادامه دهید و سپس نتایج آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

بسته به حجم اطلاعات، فیلترسازی نتایج تحقیقات بسیار مفید است. آیا گروه‌های سنی، جنسیت‌ها و مناطق مختلف متفاوت فکر می‌کنند؟ سعی کنید نکته اصلی تحقیق خود را بیابید و همیشه پاسخ‌های واضح را نپذیرید.

در نتیجه باید چه‌کار کنم؟

 بعد از اینکه تجزیه‌وتحلیل شما کامل شد، زمان تصمیم‎گیری در مورد یک اقدام است. آیا متوجه شده‌اید که هدف شما جمعیتی اشتباه بوده است؟ نقطه تمرکز خود را تغییر دهید. آیا درخطر عقب‌افتادن از رقبای خود هستید؟ نوآوری کنید. آیا مشکل رایجی وجود دارد که افراد را هنگام خرید ناامید می‌کند؟ چاره‌ای بیندیشید.

چگونه باید به دیگران بگویم؟ 

گام آخر باید تهیه یک گزارش ارزشمند باشد. این عمل انتقال اطلاعات به افراد مهم سازمانتان مانند رئیس یا کارمندان است. گاهی نوشتن گزارش جواب می‌دهد؛ اما اغلب اوقات، ایجاد جلسات آموزشی راه‌ مفیدتری برای انتقال ایده‌های بزرگی هستند که از داده‌های بزرگ به دست می‌آیند.

چند نمونه تحقیق بازار در دیجیتال مارکتینگ

تحقیق بازار در تمامی صنایع و کسب‌وکارهای امروزی در دنیای دیجیتال مهم است. اگر استارت‌آپ آنلاینی دارید (یا حتی به‌فکر راه‌اندازی آن هستید!) باید انجام تحقیقات بازار دیجیتال را در برنامه خود قرار دهید.

به این چند مثال واقعی تحقیق بازار آنلاین توجه کنید:

نمونه تحقیق بازار آنلاین شرکت Visa

شرکت ویزا، در سال ۲۰۲۲ دست به انجام تحقیق بازاریابی آنلاین برای آسان‌سازی روش‌های مختلف پرداخت‌ها زد. هدف این تحقیق، درک فرآیندهای تصمیم‌گیری مخاطبان بود. این کار با انجام مصاحبه‌های آنلاین با مخاطبان بانک‌های تجاری صورت گرفت.

داده‌های کسب‌شده از این مصاحبه‌های آنلاین، به تیم‌های بازاریابی و فروش ویزا در اتخاذ رویکردی مخاطب‌محور و ساخت استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی کمک کرد.

همچنین این تحقیقات بازار به‌طور مشخص انگیزه‌ها، موانع و ارزش رویکرد مشتری‌محور را برای هر شخص سازمان آشکار ساخت! در نهایت ویزا با تحقیقات انجام‌شده دو راه‌حل پرداخت (Visa Direct و Visa B2B Connect) را تسهیل کرد.

تحقیق بازاریابی کمپانی اینوایروتینر (Envirotainer)

اینوایروتینر (Envirotainer) شرکتی پیشرو در ارائه کانتینرهای بار هوایی با دمای کنترل‌شده و اولین شرکت در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در هوای سرد است. این شرکت با هدف درک بهتر نیازهای مشتری و متمایزکردن محلول ظروف جدید خود تحقیق بازاری عمیق انجام داد.

 آن‌ها تحقیقات بازار اولیه خود شامل مصاحبه‌های دقیق با سهام‌داران را آغاز و سپس یک پرسشنامه برای نظرسنجی از ۳۵۰ مصاحبه‌شونده در مناطق و زبان‌های مختلف را طراحی کردند. 

نتایج این تحقیق به رتبه‌بندی محصولات، ارزیابی میزان تمایل به پرداخت و ویژگی‌های مدنظر مخاطبان کمک کرد. در نهایت این داده‌ها به اینوایروتینر (Envirotainer) قدرت تمرکزی دوباره روی روش‌های دیجیتال مارکتینگ را داد تا استراتژی بازاریابی خود را مجدداً بازنویسی کند. 

پرس‌لاین چطور به تحقیق بازار آنلاین کمک می‌کند؟

یکی از مراحل تحقیق بازار آنلاین برای کسب‌وکارهای دیجیتال، ساخت یک پرسشنامه آنلاین است! شما می‌توانید به کمک پرس‌لاین نمونه پرسشنامه تحقیق بازار یا انواع پرسشنامه تحقیقات بازاریابی آنلاین را بسازید و با هزینه‌ای اندک، موفقیت کسب‌وکار خود با کمک داده‌های موثق را تضمین کنید.

مراحل تحقیق بازار آنلاین

مراحل تحقیق بازار آنلاین به کمک پرسشنامه در پرس‌لاین به این صورت است:

  1. پرسشنامه خود را بسازید.

شما می‌توانید پرسشنامه‌ای بر اساس نیاز خود از ابتدا بسازید یا از نمونه پرسشنامه‌های بازاریابی و نمونه پرسشنامه‌های تحقیقات بازار استفاده کنید.

  1.  آن را برای مخاطب‌های خود بفرستید. 

حالا نوبت به اشتراک‌گذاری پرسشنامه تحقیق بازار آنلاین با مخاطبان می‌رسد. شبکه‌های اجتماعی (مانند تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام) پلتفرم‌های خوبی برای دستیابی به مخاطبان هدف شماست.

در ابتدای مسیر راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید و زمانی که از مخاطبان‌ هدفتان اطلاعاتی ندارید، یافتن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بانک‌های پیامکی و ایمیلی و ارسال پرسشنامه برای آن‌ها راهی مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است. 

حال اگر در طی سال‌های متوالی گروه مخاطبان خودتان را شناخته‌اید و فقط قصد تحقیق درباره محصول یا خدمات جدید به کسب‌وکارتان را دارید یا می‌خواهید از کاربرهای فعلی خود تحقیق کنید، دیگر نیازی نیست در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال مخاطبان هدفتان بگردید. در عوض می‌توانید همان لینک پرسشنامه را برایشان ایمیل یا پیامک کنید. 

تصور کنید، یک فروشگاه آنلاین فروش لباس مردانه دارید. متوجه می‌شوید که امسال یک مدل بسیار جذاب کت‌وشلوار معروف (ترند!) شده است اما درباره استقبال مخاطبانتان از آن هیچ اطلاعاتی ندارید.

در این حالت شما باید با ساخت فرم پیشنهاد محصول جدید و ارسال آن برای لیست ایمیل مشتریان دائمی خودتان، از آن‌ها سؤالات مدنظرتان درباره این محصول جدید را بپرسید.

  1. به کمک ویژگی‌های پیشرفته، پاسخ‌های بیشتری بگیرید.

شما می‌توانید از انواع ویژگی‌های پیشرفته پرس‌لاین برای جذب پاسخ‌های بیشتر و افزایش داده‌ها و صحت اطلاعاتتان استفاده کنید. مثلا:

  • از ویژگی ارسال پیامک و ایمیل استفاده کنید و به مخاطب‌های بیشتری پرسشنامه را ارسال کنید. 
  • از ویژگی شرط‌گذاری استفاده کنید و پرسشنامه دقیق‌تر و کوتاه‌تری طراحی کنید. 
  • از انواع نمونه سوال‌های موجود استفاده کنید و در پرسش‌های خود تنوع ایجاد کنید. 
  • از صفحه شروع و صفحه پایان استفاده کنید،‌ وعده کد تخفیف بدهید و کد تخفیف را بعد از تکمیل پرسشنامه در اختیار پاسخ‌دهنده‌ها بگذارید. 
  • از انواع روش‌های ارسال پرسشنامه مانند ارسال از طریق شبکه‌های اجتماعی، ارسال از طریق لینک، کد QR یا قرار دادن پرسشنامه در وبسایت خود بهره‌مند شوید. 
  • لینک پیش‌نمایش پرسشنامه‌تان را شخصی‌سازی کنید تا کاربرها را با کپی‌رایت حرفه‌ای جذب کنید. 
  1. پاسخ‌ها را به صورت آنی تحلیل کنید.

پس از دریافت اولین پاسخ کار تحلیل شروع می‌شود. شما می‌توانید به صورت آنی نتایج پرسشنامه را ببیند و آن‌ها را به کمک نمودارهای پیشرفته و گزارش‌های فیلترشدنی تحلیل کنید.

  1. گزارش پاسخ‌ها را ارائه دهید

اگر بخواهید پاسخ‌ها را برای اعضای تیم خود یا هر شخص دیگری بفرستید کافیست از یکپارچه‌سازی با گوگل شیت یا ابزارهای این‌چنینی استفاده کنید. در این حالت می‌توانید فایل گزارش‌ها یا نمودارها را به راحتی بفرستید یا آن‌ها را در جلسه‌ای ارائه کنید.

  1. تصمیم‌گیری قاطعانه داشته باشید

حالا به کمک همه داده‌ها و آمارهای به‌دست آمده می‌توانید تصمیم‌گیری قاطعانه و داده‌محور داشته باشید. 

انواع نمونه پرسشنامه تحقیق بازاریابی آنلاین در پرس‌لاین

همان‌طور که اشاره کردیم شما می‌توانید پرسشنامه‌تان را مطابق با سلیقه خود و از ابتدا بسازید؛ اما در همین حین هم می‌توانید از انواع نمونه پرسشنامه‌های استاندارد پرس‌لاین استفاده کنید و با تغییراتی اندک، سریع‌تر پرسشنامه را برای مخاطب‌های خود بفرستید یا از آن‌ها الگو بگیرید. 

در مقاله زیر می‌توانید لیست انواع نمونه پرسشنامه‌های تحقیقات بازاریابی دیجیتال را ببینید و هرکدام را که خواستید استفاده کنید. 

در نهایت آیا متوجه اهمیت تحقیقات بازار شده‌اید؟

هدف هر تحقیق بازار آنلاین، شناخت بهتر مخاطبان هدف است. با انجام تحقیقات بازار شما نحوه پاسخ‌گویی مخاطبان به تبلیغات را درک می‌کنید. می‌دانید چه چیزی آن‌ها را می‌خنداند یا عصبانی می‌کند!

علاوه ‌بر این مسیر تغییر رفتار آن‌ها را شناسایی می‌کنید و آن‌ها را با مسیر کمپین دیجیتال مارکتینگ خود مطابقت می‌دهید. تحقیقات بازار، چیزی فراتر از تحقیقات استاندارد مشتری است زیرا بینشی درباره صنعت شما نیز ارائه می‌دهد. هدیه تحقیقات بازار به شما آینده‌نگری است.

با داده‌های قابل‌اعتماد، شما قادر به پیش‌بینی هر چیزی (مانند حرکت بعدی رقیب خود یا رفتار مشتری) هستید. بدون تحقیقات بازار، فرضیات اشتباه دنیای بیرون، شما را گمراه می‌کنند.

تحقیقات بازار به‌دلیل ساخت مسیری عینی براساس داده‌های قابل‌اعتماد اهمیت زیادی دارد! طرح پرسشنامه‌های آنلاین یکی از مورداطمینان‌ترین روش‌های تحقیق بازار آنلاین است. پرس‌لاین در این مسیر کنار شماست.

امکان ساخت پرسشنامه‌های کامل، شخصی‌سازی شده و جذاب با پرس‌لاین وجود دارد. آیا شما تجربه‌ای در زمینه تحقیق بازار آنلاین دارید؟ مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما در بخش دیدگاه‌ها هستیم. 

ارسال نظر

Privacy Preference Center