پرسشنامه رفتار خریدار

رفتار خریدار به معنای شیوه‌ خرید محصولات شما توسط مشتریان است و از آشنایی با محصول تا خرید و حتی خرید مجدد محصول را دربرمی‌گیرد. رفتار خرید شامل مجموعه عوامل منطقی، شخصی و اجتماعی می‌شود که بر تصمیم خرید مشتری تاثیر می‌گذارد.

روش‌های متنوعی مانند انجام مصاحبه یا مطالعه موردی برای تحقیق درمورد خریداران وجود دارد. اما با این حال انجام نظرسنجی به کمک پرسشنامه ساده‌ترین روش برای جمع‌آوری اطلاعات درمورد مشتریان یا بازار هدف است.

عوامل مختلف روانشناسی، اجتماعی، فرهنگی و شخصی بر رفتار خریدار تاثیرگذار هستند. به کمک سوالاتی که در نمونه پرسشنامه آنلاین رفتار خریدار از مخاطبان پرسیده می‌شود، امکان سنجش مهم‌ترین عواملی که تصمیم خرید افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، فراهم می‌شود.

پرسشنامه رفتار خریدار چیست؟

پرسشنامه رفتار خریدار یکی از ابزارهایی است که برای سنجش، بررسی و تاثیرگذاری بر رفتار خرید مشتریان به آن نیاز دارید. اطلاعاتی که به کمک این پرسشنامه جمع‌آوری می‌کنید ضمن کمک به شناخت عادات خرید مشتریان، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که دقیقا همان محصول یا خدمتی را ارائه کنید که مشتریان به دنبال آن هستند.

در فرآیند سنجش رفتار خریدار از اطلاعاتی مانند زمان خرید، روش خرید، ترجیحات مصرف‌کننده و گرایش به نوع خاصی از محصول، تعداد دفعات تکرار خرید و سایر معیارهای مشابه استفاده می‌شود.

متخصصان بازاریابی معمولا در تحقیقات بازاریابی، فرآیند خرید محصول را بررسی می‌کنند و صاحبان کسب‌وکارها برای شناسایی فرصت‌های موجود برای بهبود فرآیندها و روش‌های بازاریابی محصولات و خدمات، رفتار خریدار را مطالعه می‌کنند.

با تجزیه و تحلیل رفتار خریداران یک محصول می‌توان به الگوی مشخصی دست یافت و بر اساس اطلاعات ارزشمندی که به دست آمده است، تصمیم‌گیری بهتری انجام داد.

با استفاده از نمونه پرسشنامه آنلاین رفتار خریدار در سریع‌ترین زمان ممکن، عادات و الگوهای خرید مشتریان خود را بسنجید و استراتژی‌های بازاریابی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

چرا باید پرسشنامه رفتار خریدار بسازیم؟

احساس نیاز به خرید یک محصول جدید یا مشکلات احتمالی محصولات و خدمات استفاده‌شده در گذشته، مصرف‌کننده را به سمت جست‌وجو و انتخاب یک محصول جدید سوق می‌دهد.

اگر می‌خواهید رفتار خریدار در این مرحله را بطور دقیق تحلیل کنید، می‌بایست سناریوها یا اتفاقاتی را شناسایی کنید که منجر به جلب شدن توجه مشتریان به محصولات ارائه‌شده توسط کسب‌وکار شما می‌شوند. همچنین لازم است روش‌های مختلف ایجاد تقاضا در مخاطبان هدف بررسی شود.

بهترین روش جمع‌آوری اطلاعات در این خصوص، پرسش از مخاطبان هدف و مشتریان فعلی محصول است.

با بررسی رفتار خریدار می‌توان فهمید که شخص هنگام انتخاب یک محصول چطور فکر می‌کند و چه عواملی بر تصمیم‌گیری او تاثیرگذار هستند. همچنین می‌توان اطلاعاتی درمورد نحوه تاثیرگذاری خانواده و دوستان بر انتخاب یک محصول و دلایل انصراف از خرید محصول به دست آورد.

درصورتی که سازنده محصول از موارد بالا مطلع باشد، به راحتی می‌تواند مناسب‌ترین روش برای فروش محصولات خود را پیدا کند.

به علاوه بررسی و تحقیق درمورد قدرت خرید مخاطبان به شما کمک می‌کند که محصولات و خدمات خود را بهتر قیمت‌گذاری کنید. درصورت آگاهی از قدرت خرید مشتریان، می‌توانید استراتژی‌های فروش خود را به شیوه‌ای تنظیم کنید که به لحاظ مالی برای مشتریان جذاب‌تر باشد.

علاوه بر عوامل منطقی، شخصی و اجتماعی موثر بر خرید، شناخت نوع رفتار خریدار نیز به شما کمک می‌کند دیدگاه دقیق‌تری نسبت به دلایل اصلی افراد برای خرید محصولات خود پیدا کنید.

با استفاده از این اطلاعات به سادگی پیام‌های بازاریابی ایجاد کنید که فرآیند تصمیم‌گیری خریداران را تسریع کند.

با تحلیل رفتار خریداران می‌توان با گروه‌های مختلف مشتریان ارتباطات هدفمندی برقرار کرد و بر اساس ویژگی‌های هر گروه، پیشنهاد خرید متناسبی ارائه نمود. بر اساس این اطلاعات می‌توان برنامه‌های بازاریابی محصولات را به نحوی زمانبندی کرد که هماهنگی بیشتری با زمان خرید مجدد محصول توسط مشتریان داشته باشد.

همچنین با ارائه پیام‌های اطمینان بخش به خریداران سردرگم کمک کنید که راحت‌تر برای خرید محصول تصمیم‌گیری کنند.

پرسشنامه‌های آنلاین یکی از کارآمدترین روش‌های انجام پژوهش‌های مرتبط با رفتار خرید هستند. شما می‌توانید با نرم‌افزار فرم‌ساز پرس‌لاین به سادگی و در چند دقیقه نظرسنجی رفتار خریدار را ایجاد کنید و برای مخاطبان هدف خود ارسال کنید. کافیست نمونه پرسشنامه رفتار خریدار را به حساب کاربری خود در پرس‌لاین اضافه کنید و سوالات آن را متناسب با محصولات خود شخصی‌سازی کنید تا مرتبط‌ترین پاسخ‌ها را دریافت کنید.

چگونه با پرس‌لاین پرسشنامه رفتار خریدار را حرفه‌ای بسازیم؟

اگر به دنبال روشی ساده و کم‌هزینه برای بررسی رفتار خریداران هستید نمونه پرسشنامه آنلاین رفتار خریدار یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌‌توانید از آن استفاده کنید.

ویرایش و تغییر سوالات این نمونه پرسشنامه آماده به کمک امکانات فرم‌ساز پرس‌لاین به سادگی امکان‌پذیر است.

پس از طراحی پرسشنامه لینک آن را از قسمت ارسال کپی کنید و برای مخاطبان هدف خود ارسال کنید. اگر بخواهید پرسشنامه را در سایت خود نمایش دهید، کافی است از کد مخصوص قرار دادن در سایت استفاده کنید. در این صورت طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان محصولات شما به پرسشنامه دسترسی خواهند داشت.

پرس‌لاین امکانات پیشرفته‌ای برای گزارش‌گیری از نتایج فرم رفتار خریدار نیز ارائه می‌کند. قابلیت فیلترهای پیشرفته در کاربری سازمانی، امکان دسته‌بندی نتایج مربوط به گروه‌های مختلف پاسخ‌دهندگان را فراهم می‌کند.

مثلا اگر یکی از سوالات پرسشنامه شما درمورد استان یا منطقه محل زندگی فرد باشد، می‌توانید برای هر استان یک فیلتر تعریف کنید و جدول نتایج و نمودارهای مربوط به پاسخ‌دهندگان هر استان یا منطقه را بصورت جداگانه مشاهده کنید.

با این امکان تحلیل دقیق‌تری از تفاوت عادات و الگوهای خرید گروه‌های مختلف مخاطبان هدف خود خواهید داشت.

همچنین در قسمت تحلیل و نمودارها می‌توان لینک صفحه نمودارها را دریافت کرد و با افراد دیگر به اشتراک گذاشت. افراد با ورود به این لینک، نمودارهای تجمیعی پاسخ‌های هر سوال را بر اساس جدیدترین پاسخ‌های ثبت‌شده مشاهده می‌کنند.

برای استفاده از تمام این امکانات کافیست در پرس‌لاین همین حالا ثبت‌نام کنید و اولین پرسشنامه خود را بسازید. اگر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به support@porsline.ir ایمیل بزنید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط