چطور آزمون آنلاین طراحی کنیم: راهنمای مرحله به مرحله کار با آزمون‌ساز آنلاین + ویدئو و عکس

فائزه تاج آبی
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ . ۱۰ دقیقه مطالعه

آزمون‌ساز پُرس‌لاین از بهترین سرویس‌های ساخت آزمون آنلاین است که با ارائه ده‌ها قابلیت برای ساخت، توزیع و تحلیل آزمون‌ها به معلم‌ها اجازه می‌دهد تا آزمون آنلاین موردنظرشان را با به‌کارگیری انواع مختلف سوال بسازند و از ابزارهای تحلیل خودکار نتایج آزمون نیز بهره‌مند شوند.

احتمالا یادتان باشد یا تصاویر مکتب‌خانه‌های قدیمی را دیده باشید که در آن معلم ترکه به دست، پای کودکی را به فلک بسته تا به روش خود فرایند آموزش را تکمیل کند. البته که کودک به این فلک و ترکه اعتراضی نمی‌کرد و معلم هم استفاده از این روش را امری طبیعی و ضروری می‌دانست. اما اگر امروز معلمی یا استادی بخواهد از این روش برای آموزش استفاده کند چه می‌شود؟

همیشه روش‌های قدیمی به‌مرور جای خود را به روش‌های جدید آموزشی داده‌اند؛ روش‌هایی که فرآیند آموزش را برای آموزگار و آموزنده ساده‌تر و قابل فهم‌تر می‌کند. این مسئله در عصر تکنولوژی نمود بیشتری پیدا کرده است، تا جایی که درصد زیادی از معلم‌ها و مدارس نمی‌توانند از آن چشم‌پوشی کنند.

حقیقت این است که استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای طراحی آزمون آنلاین به بخشی جدایی‌ناپذیر در فرآیند آموزشی همه مراکز آموزشی در دنیا تبدیل شده است و ما همه این تغییر و رشد مثبت را مدیون ویروس منحوس کرونا هستیم.

در این مقاله قصد داریم به شما نحوه کار با پُرس‌لاین و آزمون‌ساز  آن را آموزش دهیم تا با آسودگی و دانش کافی درباره قابلیت‌های منحصربه‌فرد پُرس‌لاین، آزمون‌هایی با کیفیت و قابل‌اعتماد بسازید.

پیش از شروع می‌توانید آزمون زیر را به طور آزمایشی امتحان کنید تا با نحوه پاسخ‌دهی به سوال‌ها در آزمون‌ساز آنلاین پُرس‌لاین آشنا شوید. افزون بر این، می‌توانید همانند این نمونه در آزمون‌های خود:

  • زمان پاسخ‌دهی مشخص کنید؛
  • سوال‌ها و گزینه‌هایشان را به صورت تصادفی نمایش دهید؛
  • برای هر سوال نمره تعیین کنید؛
  • تصحیح خودکار آزمون‌های تستی و تشریحی را به عهده
  • پس از اتمام آزمون کلید سوال‌ها و نمره نهایی را در اختیار آزمون‌دهندگان قرار دهید؛
  • و نمره هر آزمون‌دهنده را برای اولیا یا معلمان نیز ارسال کنید.

چرا باید از آزمون‌ساز پُرس‌لاین استفاده کنیم؟

پُرس‌لاین سرویسی به‌روز و توانمند برای ساخت آزمون آنلاین، پرسشنامه آنلاین، نظرسنجی آنلاین و فرم آنلاین است. پُرس‌لاین به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی و فقط با چند درگ و دراپ و بدون نیاز به نصب هرگونه نرم‌افزاری، آزمون آنلاین خود را بسازید، آن را با آزمون‌دهندگان به اشتراک بگذارید، و تحلیل نتایج را به صورت خودکار دریافت و برای افراد مختلف ارسال کنید.

کاربران پرسلاین

ویژگی‌های متعدد پُرس‌لاین برای ساختن آزمون‌ها به شیوه‌های هوشمند و بر اساس داده‌های در دسترس از دانش‌آموزان و دانشجویان موجب شده است تا بسیاری از مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی مانند دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، و دبیرستان فرزانگان از سرویس آزمون‌ساز پُرس‌لاین استفاده کنند.

مدیر آموزش دبیرستان دوره اول مفید در رابطه با میزان کارآمدی پُرس‌لاین در فعالیت‌های آموزشی مدرسه می‌گوید: «در زمانی که هنوز مدارس خودشان را با شرایط کرونا وفق نداده و در فضای مجازی سردرگم بودند، ما توانستیم به کمک پُرس‌لاین برای دانش‌آموزان و اولیا مدرسه آزمون‌ها و نظرسنجی‌هایی اجرا کنیم که بدون امکانات خوب، کاربردی، و کاربردپسند پُرس‌لاین قابل‌اجرا نبود.»

پُرس‌لاین تنها ابزاری‌ست که با ارائه ده‌ها پرسشنامه و فرم آنلاین ضروری برای مدارس و همینطور قابلیت‌هایی همچون احراز هویت پاسخ‌دهندگان، جلوگیری از پاسخ‌دهی بیش از یک‌بار و تصادفی‌سازی نمایش همه یا بخشی از سوال‌ها و گزینه‌ها، جلوگیری از بروز هرگونه تقلب میان دانش‌آموزان و دانشجویان را تضمین می‌کند. از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر این آزمون‌ساز آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت آزمون آنلاین فقط با چند درگ و دراپ ساده
  • تنظیم مدت زمان پاسخ‌دهی/تایمر به آزمون آنلاین
  • تنظیم زمان و تاریخ شروع و پایان خودکار آزمون آنلاین
  • تنظیم نمره‌دهی روی سوال‌های تستی و تشریحی
  • محاسبه خودکار نمره آزمون آنلاین برای هر آزمون‌دهنده
  • ارائه کلید بلافاصله بعد از اتمام آزمون
  • ارائه کارنامه اختصاصی به ازای هر آزمون‌دهنده
  • امکان اطلاع‌رسانی نمره آزمون‌دهنده به اولیا، معلمان و آزمون‌دهنده
  • ارائه گزارش‌های تحلیلی، آماری برای مدیران و معلمان مدرسه
  • مکانیزم‌های پیچیده جهت جلوگیری از تقلب آزمون‌دهنده در فضای وب
  • استفاده از معماری و فناوری‌های روز دنیا جهت پایداری در برگزاری همزمان هر تعداد آزمون آنلاین
  • طراحی آزمون آنلاین به زبان فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی
  • انتشار آزمون آنلاین از طریق واتساپ، تلگرام، پیامک، سایت مدرسه، دانشگاه و غیره
  • ارائه خدمات پشتیبانی از طریق تلفن، چت و ایمیل
  • ارائه سطوح دسترسی برای مجتمع‌های آموزشی، موسسه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها

آموزش قدم به قدم نحوه کار با آزمون‌ساز پُرس‌لاین

برای ورود به پُرس‌لاین و استفاده از آزمون‌ساز ابتدا باید در پُرس‌لاین عضو شوید. این کار را به سه روش ورود با گوگل، ورود با یاهو، و ورود با ایمیل و رمز عبور انجام دهید.

ساخت آزمون آنلاین

پس از ورود به پنل کاربری خود و با کلیک روی گزینه پرسشنامه جدید یا نمونه پرسشنامه‌ها می‌توانید شروع به ساخت آزمون خود کنید. همچنین، اگر تعدادی آزمون آنلاین را پیش از این در گوگل‌فرم ساخته‌اید، می‌توانید به سادگی با کلیک بر روی تبدیل گوگل‌فرم به پُرس‌لاین، داده‌های قبلی را به پرسشنامه جدیدی در حساب پُرس‌لاین خود منتقل کنید.

ساخت آزمون آنلاین

برای ساخت آزمون آنلاین در پُرس‌لاین نیازی به نصب هیچ‌گونه نرم‌افزاری نیست. شما می‌توانید با چند درگ و دراپ ساده از انواع سوال‌ها مانند چهارگزینه‌ای، دوگزینه‌ای، متنی با پاسخ کوتاه یا بلند، عدد و چندگزینه‌ای تصویری برای طراحی آزمون آنلاین خود استفاده کنید. اگر هم نیاز به ارائه توضیح برای پاسخ‌دهندگان دارید می‌بایست گزینه متن بدون پاسخ را انتخاب کنید.

انواع سوال در آزمون‌ساز پُرس‌لاین

بعد از اضافه‌کردن سوال‌های مدنظر می‌توانید با اعمال قابلیت افزودن محاسبات می‌توانید به هر سوال بارم مشخصی اختصاص دهید تا سیستم پُرس‌لاین نتایج را در پایان آزمون به‌طور خودکار ارزیابی کند. علاوه‌بر بارم‌دهی به سوال‌های تستی می‌توانید با تعیین یک یا چند کلیدواژه، تصحیح خودکار سوال‌های تشریحی را نیز به عهده سیستم بگذارید، به این شیوه که تعیین می‌کنید در صورت وجود کلیدواژه‌های موردنظر چه نمره‌ای به پاسخ‌دهنده تعلق بگیرد.

افزون بر این می‌توانید در بخش متغیرهای محاسباتی، گروه سوال‌های مختلف برای هر آزمون را تعریف کنید و سپس در بخش محاسبات سوال‌ها، نمره حاصل از هر سوال را به گروه موردنظر نیز اضافه کنید؛ نوع اضافه‌شدن نمره هر سوال به گروه سوال مرتبط بسته به نیاز شما می‌تواند جمع، تفریق، ضرب یا تقسیم باشد. بدین ترتیب اطمینان حاصل می‌کنید که محاسبات انواع سوال‌ها ازجمله سوال‌های نمره منفی یا سوال‌های ضریب‌دار به‌طور خودکار صورت می‌گیرد.

افزودن امتیاز به سوال‌های آزمون در پُرس‌لاین

برای آشنایی کامل‌تر با امکان تصحیح خودکار آزمون و کلید آزمون می‌توانید این مقاله را بخوانید:

 

قابلیت افزودن شرط از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد آزمون‌ساز معلم پُرس‌لاین است که دست شما را برای مهندسی آزمون‌های آنلاین هوشمند باز می‌گذارد؛ بدین ترتیب که می‌توانید برای هر سوال تعیین کنید که با انتخاب گزینه‌ای خاص، چه سوالی نمایش داده شود. این قابلیت برای معلم‌هایی که مدیریت چند کلاس را به‌طور همزمان بر عهده دارند کاربرد زیادی دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند چند آزمون هوشمند و حرفه‌ای را به‌طور همزمان بسازند و به‌کار بگیرند.

قابلیت افزودن شرط به سوال‌های آزمون در پُرس‌لاین

اگر مدیر مدرسه هستید و قصد طراحی آزمون آنلاین برای تعداد زیادی دانش‌آموز دارید، شاید به این فکر باشید که چطور می‌توان کار سازمان‌دهی برگزاری آزمون و بررسی و بایگانی نتایج را ساده‌تر و کارآمدتر کرد. قابلیت درج اطلاعات مخفی یکی دیگر از قابلیت‌های پرکاربرد و حرفه‌ای آزمون‌ساز معلم پُرس‌لاین است که پس از یکپارچه‌سازی حساب پُرس‌لاین با پایگاه‌های داده مدرسه یا مرکز آموزشی‌تان  به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات دانش‌آموزان مانند کد ملی یا شماره دانش‌آموزی را با آزمون پُرس‌لاین خود همگام کنید.

قابلیت درج اطلاعات مخفی در آزمون‌ساز معلم پُرس‌لاین

بدین ترتیب می‌توانید برای هر کلاس یا گروه درسی لینک ورود جداگانه بر اساس اطلاعات موجود بسازید و به کمک شرط‌ها، گروه سوال‌های متفاوتی را به آن‌ها نشان دهید. با به‌کارگیری این قابلیت، فرآیند تدوین و توزیع آزمون راه بهینه‌سازی می‌کنید تا دیگر نیازی به ساخت چند آزمون برای یک پایه آموزشی نداشته باشید. همچنین، بایگانی نتایج و ارسال آن‌ها به تمام پاسخ‌دهندگان نیز بسیار ساده‌تر و بهینه‌تر خواهد بود.

فاز طراحی و دیزاین آزمون آنلاین قدم بعدی پس از تبیین سوال‌های آزمون است. در این مرحله می‌توانید لوگوی مجموعه آموزشی خود را بارگذاری کنید تا آزمون‌هایتان حرفه‌ای‌تر و معتبرتر جلوه کند. همچنین می‌توانید برای هر پرسشنامه تمپلیت خاص با رنگبندی مخصوص آن را انتخاب و فضایی به دور از استرس را برای آزمون‌دهندگان ایجاد کنید.

آموزش طراحی آزمون در پُرس‌لاین

پس از اعمال طراحی مناسب نوبت فاز تنظیمات می‌رسد. در این بخش می‌توانید زمان دقیق شروع و پایان آزمون را مشخص و مدت زمان پاسخ‌دهی به سوال‌ها را وارد کنید. اگر نیازی به اعمال محدودیت برای پاسخ مجزا به هر سوال ندارید می‌توانید مجموع مدت زمان پاسخ‌دهی برای تمام سوال‌ها مشخص کنید؛ در غیر این صورت می‌بایست از گزینه‌های زمان یکسان برای هر سوال یا زمان مجزا برای هر سوال استفاده کنید تا اهداف آموزشی موردنظرتان حاصل شوند.

آموزش تنظیمات در آزمون‌ساز معلم پُرس‌لاین

به‌علاوه، می‌توانید قابلیت احراز هویت پاسخ‌دهندگان پیش از ورود به آزمون را فعال کنید تا پاسخ‌دهندگان با واردکردن کد از پیش ‌تعیین‌شده یا دریافت و واردکردن کد یکبار مصرف از طریق پیامک یا ایمیل شخصی به آزمون دسترسی پیدا کنند. با این روش می‌توانید اطمینان حاصل کنید که افراد غریبه به جای پاسخ‌دهندگان آزمون نمی‌دهند و و تقلبی در امتحان اتفاق نمی‌افتد. فراموش نکنید که پس از اعمال تغییر‌ها حتما آن‌ها را ذخیره کنید.

در فاز ارسال می‌توانید لینک دسترسی به آزمون را روی وبسایت و شبکه‌های اجتماعی قرار دهید یا به ایمیل پاسخ‌دهندگان ارسال کنید. اگر هم می‌خواهید سوال‌ها پیش از امتحان لو نروند می‌بایست آن‌ها را از دسترس خارج کنید تا طبق زمان و تاریخ شروع پاسخ‌دهی در دسترس پاسخ‌دهندگان قرار بگیرند.

آموزش ارسال آزمون‌های آنلاین در پُرس‌لاین

در نهایت و پس از پایان زمان امتحان می‌توانید گزارش کاملی از وضعیت نمر‌ه‌ها و پاسخ‌دهی شرکت‌کنندگان در آزمون را ببینید، هر یک از سوال‌ها را به طور مجزا و با شاخص‌های جزئی تحلیل کنید، و مقایسه‌ای از وضعیت کلاس‌های مختلف در پاسخ‌دهی به آزمون نیز انجام دهید. تمام این اطلاعات در قالب نمودارها و چارت‌های تحلیلی کاملی به شما ارائه می‌شود.

تحلیل نتایج آزمون در آزمون‌ساز پُرس‌لاین

شما همچنین می‌توانید به کمک فیلم آموزش ساخت آزمون با پُرس‌لاین، تمام مراحل کار با آزمون‌ساز پُرس‌لاین را ببینید و همین حالا نسبت به طراحی آزمون‌های خود اقدام کنید.

 

 

سخن پایانی

استفاده از روش‌های قدیمی و نامطمئن در ساخت آزمون آن هم در این دوره و زمانه کیفیت فرآیند آموزش را پایین می‌آورد و از اعتبار مجموعه آموزشی شما می‌کاهد. استفاده از ابزارهایی مانند پُرس‌لاین نه تنها باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های مجموعه شما می‌شود بلکه میزان سردرگمی مربیان و دانش‌پژوهان را هم کاهش می‌دهد.

پُرس‌لاین از مجهزترین سرویس‌های آزمون‌ساز معلم است که به دبیران و مدیرهای مدارس و موسسه‌های آموزشی امکان ساخت انواع آزمون آنلاین با قابلیت‌های منحصربه‌فردی می‌دهد. به کمک قابلیت‌های متعدد آزمون‌ساز پُرس‌لاین می‌توانید در آزمون‌های آنلاین خود:

  • از انواع سوال‌های متنی و چندگزینه‌ای استفاده کنید؛
  • سوال‌ها را به شیوه دلخواه گروه‌بندی کنید؛
  • با استفاده از قابلیت برچسب دوم برای پاسخ‌های کیفی نیز نمره مشخص کنید؛
  • سناریوهای تقلب در آزمون را به حداقل برسانید؛
  • تصحیح خودکار آزمون را به عهده پُرس‌لاین بگذارید؛
  • و نتایج را برای اولیا، پاسخ‌دهندگان، و افراد دیگر ارسال کنید.

 در حال حاضر بسیاری از مدارس و موسسه‌های آموزشی نام‌دار آزمون‌ساز پُرس‌لاین برای ساخت و طراحی انواع آزمون آنلاین و فرم‌های آنلاین مانند فرم ثبت‌نام و پرسشنامه پایش سلامت دانش‌آموزان بهره می‌برند. شما هم می‌توانید همین الان و بدون پرداخت هیچ‌هزینه‌ای در پُرس‌لاین ثبت‌نام کنید و از ویژگی‌های رایگان آزمون‌ساز معلم بهره ببرید؛ برای استفاده از دسترسی‌های بیشتر نیز می‌توانید حساب خود را به طرح حرفه‌ای یا سازمانی ارتقا دهید.

 

2 Comments

ارسال نظر

احسان

عالی و خیلی برای کسب کار خوب است

۰۵:۰۹ ، ۱۴۰۰/۰۹/۱۶


پاسخ نظر
فائزه تاج آبی

ممنون احسان عزیز از نظری که گذاشتی، بله دقیقا یکی از کاربردهای آزمون‌ساز آنلاین در کسب‌وکارهاست. وقتی که مدیران منابع انسانی می‌خوان پیش از بررسی رزومه‌های فراوان، از متقاضیان آزمون بگیرند، یا زمانی‌که می‌خوان به صورت دوره‌ای میزان بهبود سواد و دانش کارمندانشون رو بسنجند یا حتی اگر بخوان مسابقه‌ای برگزار کنند و به بهبود روحیه تیمی کمک کنند همگی تعدادی از کاربردهای آزمون‌ساز برای کسب‌وکارهاست.

۰۵:۰۹ ، ۱۴۰۰/۰۹/۱۶

Privacy Preference Center