تصحیح خودکار آزمون آنلاین و ارسال خودکار کلید آزمون به آزمون‌دهندگان

فائزه تاج آبی
۰۴ آبان ۱۴۰۲ . ۶ دقیقه مطالعه

 

حالا که برگزاری آزمون آنلاین جای خود را در بین مدارس، دانشگاه‌ها و حتی سازمان‌ها باز کرده است، مسئله اساسی بسیاری از برگزارکنندگان آزمون، نحوه تصحیح خودکار آزمون و ارائه کلید آزمون به آزمون‌دهندگان است.

با استفاده از ویژگی ساخت کلید آزمون و تصحیح خودکار آن، می‌توانید برای هر گونه امتحان و ارزیابی خود کلید بسازید، کلید آزمون یا همان پاسخنامه تصحیح‌‌شده را برای آزمون‌دهنده ارسال کنید و پس از اتمام آزمون کار تصحیح آزمون را به نرم‌افزار آزمون ساز پرس‌لاین بسپارید.

در این مقاله نحوه برخورداری از این دو ویژگی مهم را به شما آموزش خواهیم داد.

چرا باید از ویژگی تصحیح خودکار آزمون و کلید آزمون استفاده کنید؟

این روزها با گذر زمان همیشه برای انجام انواع کارها دچار کمبود وقت می‌شویم و بسیاری از اشخاص برای صرفه‌جویی در وقت، به دنبال نرم افزار رایگان تصحیح آزمون هستند. سامانه‌های بوجود آمده مانند سایت تصحیح آزمون پُرس‌لاین، این مسئله را امکان‌پذیر کرده است. استفاده از ویژگی‌های نرم افزار رایگان تصحیح اتلاف وقت را کاهش می‌دهد و شما با خیال راحت و بدون نگرانی از بروز خطا، می‌توانید نتیجه هر آزمون را بلافاصله ببینید و به آزمون‌دهنده نیز نشان دهید.

مثلاً فرض کنید که می‌خواهید تست روان‌شناسی طراحی کنید و برایتان هم مهم است که جامعه آماری‌تان بدانند در هر مرحله چه امتیازی کسب کرده‌اند تا راحت بتوانید تستشان را تحلیل کنید. با تعریف نمره روی هر سؤال و استفاده از ویژگی تصحیح خودکار آزمون به راحتی و در یک چشم به هم زدن، به این هدف خود خواهید رسید؛ از طرف دیگر ویژگی کلید آزمون مزایای بزرگ دیگری نیز برای شما فراهم می‌کند.

اگر معلم یا استاد باشید حتماً می‌دانید که بخشی از فرایند یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان در زمان امتحان تکمیل می‌شود و چه راحت‌تر خواهد بود اگر آزمون‌دهندگان پس از آزمون پاسخ صحیح سؤالات را ببینند و بتوانند اشتباهات خود را تصحیح کنند.

اگر در سازمانی می‌خواهید از انواع آزمون‌ها استفاده کنید، در جریان باشید که کارمندان نیز مشتاق‌اند که بدانند پاسخ صحیح مسابقه یا آزمون چه بوده است. فرض کنید پیش از استخدام افراد، از آن‌ها آزمون فنی و تخصصی می‌گیرید. قطعاً برای آن‌ها مهم است که بدانند چه تعداد از سؤالات را درست پاسخ داده‌اند و پاسخ سؤالات نادرستشان چه بوده است. قرار دادن کلید آزمون در اختیار آزمون‌دهندگان تجربه کارمندان را بهبود می‌دهد و حس بهتری از شما و سازمانتان به دیگران منتقل می‌کند.

برای آشنایی با نحوه ساخت آزمون آنلاین این مقاله را بخوانید:

آموزش تصویری و ویدئویی تصحیح خودکار آزمون آنلاین

برای این‌که بتوانید از امکان تصحیح خودکار آزمون برخودار شوید، کافیست پس از ثبت‌نام در پرس‌لاین، سوالات آزمون خود را ایجاد کنید. شما می‌توانید انواع سوالات را با پرس‌لاین بسازید:

انواع سوالاتی مانند سوال با پاسخ چندگزینه‌ای، چندگزینه‌ای تصویری، لیست کشویی، سوال اولویت‌دهی و انواع سوال تشریحی.

با کلیک روی گزینه «محاسبات»، می‌توانید نمره مثبت یا منفی برای هر سوال قرار دهید. این‌که چه نمره‌ای برای هر سوال می‌گذارید کاملا به خودتان بستگی دارد.

محاسبات در پرس لاین

 

پس از کلیک روی گزینه محاسبات با چنین صفحه‌ای مواجه می‌شوید که در آن می‌توانید نمره هر سوال را مشخص کنید.

همچنین اگر که نیاز دارید از پاسخ سوال قبل استفاده شود و در صورتی که کاربر دو سوال خاص را به درستی پاسخ دهد، به او نمره کامل تعلق گیرد می‌توانید به این صورت محاسبات را اضافه کنید.

در حالتی که نیاز دارید سوالی نمره منفی داشته باشد یا محاسبه پیشرفته تری روی سوال انجام دهید کافیست به کمک متغیرها این محاسبات را روی سوال خود اعمال کنید.

محاسبات پیشرفته در پرس لاین

در انتهای فرم با توجه به مقادیر و محاسبات تعریف شده محاسبه خودکار انجام می‌گیرد و پاسخ‌دهنده روی مجموع پرسشنامه، براساس محاسبات تعریف شده امتیازی واحد بدست می‌آورد، که علاوه بر امکان مشاهده در جدول نتایج، با استفاده از پایپ پاسخ و متغیر می‌توانید آن را به پاسخ‌دهنده نمایش دهید. ضمنا در قسمت گزارش، بخش تحلیل و نمودار‌ها، می‌توانید نمودار بدست آمده از امتیاز پاسخ‌دهندگان را مشاهده کنید و در صورت نیاز فیلترهای چندسطحی اعمال، تا پاسخ‌های کاربران را به تفکیک پاسخ‌ها و یا امتیاز بدست آمده بررسی کنید.

اعمال محاسبات و امتیاز در نوع سوال طیف لیکرت

پرسشنامه سنجش رضایت شغلی کارکنان، وسیله‌ای است که به کمک آن می‌توان نیازها، نگرانی‌ها، دغدغه‌ها و مشکلات کارمندان را سنجید، و میزان تعلق خاطر کارکنان را افزایش داد. در طراحی این پرسشنامه نمره‌ای که پاسخ‌دهنده از مجموع این فرم بدست می‌آورد تعیین کننده میزان رضایت کارمند از شغل و شرایط کاری خود است.

برای اعمال محاسبات روی سوالات طیفی تنها لازم است به ازای تمام حالات ممکن برای پاسخ سوال، مقدار متغیر امتیاز را با عدد انتخاب شده در سوال طیفی جمع کنیم. به عنوان مثال می‌توان برای تعریف این محاسبه پاسخ را مساوی یا بزرگتر از کمترین عدد موجود در طیف قرار داد، سپس متغیر امتیاز را با پاسخ خود سوال جمع نمود.

محاسبه نمره آزمون شفاهی به صورت آنلاین

اگر آزمونی شفاهی برگزار می‌کنید و می‌خواهید نمره آن به صورت آنلاین محاسبه شود کافیست از همین گزینه محاسبات استفاده کنید و در قسمت «پاسخ» از واحد «شامل می‌شود» استفاده کنید و در کادر روبروی آن کلمات کلیدی متن خود که حتما باید در پاسخ باشد را بنویسید. سپس نمره متن را در قسمت متغیر وارد کنید.

بدین ترتیب نمره امتحان شفاهی شما هم به صورت آنلاین محاسبه می‌شود.

تصحیح خودکار نمره امتحان شفاهی

آموزش تصویری و ویدئویی ارسال خودکار کلید آزمون به آزمون‌دهندگان

پس از تعریف نمره وقت آن رسیده که کلید آزمون را تعریف کنید و اگر خواستید به آزمون‌دهنده هم بفرستید یا نشان دهید.

برای تعریف کلید آزمون وارد بخش تنظیمات و تنظیمات پیشرفته شوید و از آن‌جا دکمه «نمایش پاسخنامه تصحیح‌شده به پاسخ‌دهنده» را روشن کنید و مشخص کنید که چه زمانی می‌خواهید کلید آزمون به آزمون‌دهنده نمایش داده شود. همچنین از قسمت «کلید آزمون» هم پاسخ صحیح سوال‌ها را مشخص کنید.

کلید آزمون

 

حالا برای این‌که پاسخنامه در صفحه پایان به آزمون‌دهنده نشان داده شود مجددا به فاز ایجاد بروید و در تنظیمات صفحه پایان خود گزینه «دکمه بارگذاری مجدد/هدایت به لینکی دیگر» را روشن کنید، نام دکمه را بنویسید و انتخاب کنید که پاسخنامه را از بخش «لینک پرسشنامه» به صورت خودکار بخواند و نمایش دهد.

صفحه پایان

به این ترتیب نمره و کلید آزمون پس از اتمام آزمون در اختیار آزمون‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند از وضعیت آزمون خود مطلع شوند.

اگر درباره افزودن پاسخنامه به آزمون یا تست خود هر نوع سوالی داشتید با پشتیبانی ما در پرس‌لاین در ارتباط باشید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره تصحیح خودکار آزمون آنلاین حرف زدیم و گفتیم به کمک پرس‌لاین می‌توانید انواع آزمون آنلاین و انواع سوالات آن از چهارگزینه‌ای و طیفی گرفته تا امتحان شفاهی را تصحیح کنید و نمره و کلید آزمون را در اختیار آزمون‌دهنده‌ها قرار دهید.

 

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center