۵ روند در انجام تحقیقات بازار که مدیران بازاریابی باید در سال جدید دنبال کنند

تحقیقات بازار در سال ۲۰۱۸ به چه سمت و سویی می‌رود؟ هم‌چنان که به پایان سال ۹۶ نزدیک می‌شویم، پاسخ این سوال برای مدیران بازاریابی شرکت‌های ایرانی نیز می‌تواند راهگشای تصمیمات استراتژیک در سال جدید باشد. روندهای تحقیقات بازار که در این مقاله ارائه می‌شوند، براساس مطالعات صورت‌گرفته در قاره آسیا است و تاحد زیادی به فضای کسب‌و‌کارهای ایرانی نزدیک است.

۱. تحقیقات بازار DIY

تحقیقات بازار DIY یا Do It Yourself به معنای در اختیار داشتن ابزار تولید پرسشنامه تحقیقات بازار و گزارش‌ساز است که شرکت‌ها را قادر می‌سازد بدون صرف هزینه‌های گزاف برون‌سپاری تحقیقات بازار بتوانند به کمک کارشناسان خود انواع تحقیقات بازار از تست محصول/خدمت جدید و تست تبلیغات گرفته تا آگاهی از برند و مشاهدات بازار را انجام دهند.

پُرس‌لاین ابزاری DIY برای انجام سریع، راحت و مقرون‌به‌صرفه تحقیقات بازار است.

۲. تحقیقات بازار موبایلی

با رشد و توسعه اینترنت، اکنون بهینه‌سازی پرسشنامه‌ها و تحقیقات برای موبایل یکی از اولین اولویت‌های مدیران بازاریابی و سرپرستان تحقیقات بازار است. به کمک تحقیقات بازار موبایلی می‌توان پنل‌های تحقیقاتی را راحت‌تر شکل داد و داده‌های حاشیه‌ای بیشتری را برای درک رفتار مصرف‌کنندگان و مشتریان جمع‌آوری کرد.

فرم و پرسشنامه آنلاین ایجاد شده در پُرس‌لاین به صورت خودکار با انواع موبایل و تبلت سازگار است.

۳. استفاده بیشتر از عکس و ویدیو در تحقیقات بازار آنلاین

استارت‌آپ‌های زیادی بر روی انجام نظرسنجی‌های ویدیویی و تصویری تحقیقات بازار متمرکز هستند. استفاده از عکس و ویدیو کمک می‌کند دیدگاهی شخصی‌شده و عمیق‌تر در مورد رفتار و سبک زندگی مصرف‌کنندگان بدست آید. به این ترتیب مدیران بازاریابی می‌توانند داده‌های مولتی‌مدیا برای تحلیل بازار در اختیار داشته باشند.

در پُرس‌لاین، عکس و ویدیو را می‌توانید در انواع سوال‌ها و گزینه‌ها به‌راحتی بکار برید و یا در قالب آپلود فایل از مخاطبان بخواهید تصویری را برایتان ارسال کنند.

۴. تحقیقات بازار به کمک چت‌بات‌ها

اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند تلگرام به سرعت گسترش یافته‌اند. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک نیز چت‌بات مخصوص خود را توسعه داده‌اند. مدیران بازاریابی هم‌اکنون نیز در بسیاری کشورها از چت‌بات برای دریافت نظرات مشتریان و مصرف‌کنندگان استفاده می‌کنند. استفاده از چت‌بات، دریافت نظرات را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند و ماهیت تعاملی بیشتری به پرسشنامه تحقیقات بازار می‌دهد.

چت‌بات پُرس‌لاین که با تلگرام و فیس‌بوک سازگار است، به‌زودی در سال ۹۷ به کاربران ارائه خواهد شد.

۵. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

در کسب‌و‌کارهایی که میزان بسیار زیادی داده را می‌توانند مداوما جمع‌آوری کنند، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کمک می‌کند زمان بیشتری را روی چرایی صرف کنند و فراتر از تکمیل سوالات پرسشنامه توسط مشتریان و مصرف‌کنندگان، انواع دیگر داده را نیز در کنار داده‌های پرسشنامه قرار دهند و نگاهی ۳۶۰ درجه به رفتار مشتری داشته باشند.

استفاده از سرویس‌های نرم‌افزاری مانند پُرس‌لاین و چت‌بات کمک می‌کند فرایند تحقیقات بازار خودکار شود و سازمان انرژی و منابع خود را بر روی تحلیل داده‌ها و تصمیم‌گیری متمرکز کند و در عین حال تحقیقات بازار را به صورت فرایندی که همواره در حال جمع‌آوری داده مشتریان است، درآورد.

 

این مطلب براساس یافته‌های شرکت تحقیقات بازار DataSpring نوشته شده است.

نقل مطالب بلاگ پُرس‌لاین با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال نظر