ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) اولین قدم در برندسازی برای هر کسبوکار است. شرط اولیه برند شدن، حضور در ذهن مردم است. نام هر نشان تجاری باید نشاندهنده ارزش و پیشنهاد ویژه او باشد. پرسشنامه آگاهی از برند به شما کمک میکند که میزان آگاهی مخاطبانتان از نامی که ساختهاید را بسنجید. به کمک نمونه پرسشنامه آگاهی از برند که در پرسلاین به صورت آماده وجود دارد، متوجه میشوید که چند درصد از بازار هدف از وجود نام شما اگاه است؟ چقدر رقبا برای بازار هدف شناخته شدهاند؟ شما در آگاهی دادن به مخاطبان موفق بودهاید یا رقیبانتان؟
نظرسنجی آگاهی از برند در کنار دو مطالعه دیگر تجربه برند یعنی وفاداری به برند و تصویر برند، پازل استراتژی برند را کامل میکند.
پرسشنامه آگاهی از برند به شما کمک میکند که بفهمید چه تعداد از جامعه مخاطبتان نام یا لوگوی شما را در ذهن دارند و آیا برند شما اولین نامی است که به خاطر میآورند؟ پرسشنامه برند اورنس به شما دیدی دقیق درباره اثربخش بودن فعالیتهای آگاهی بخشی از برندتان میدهد.
هر برند باید به شیوه منحصر به فردی ویژگیهای خود را نشان جامعه هدف بدهد. مثلا یک برند خودروسازی به راحتی با نشان دادن خودروی تولیدیش و ویژگیهای منحصر به فرد آن میتواند وجه تمایز خود با رقبایش را نشان دهد. اما برندهای اینترنتی و دیجیتال باید روشهای خاصتر و خلاقانهتری را برای آگاهی بخش خود انتخاب کنند چرا که به صورت فیزیکی چیزی برای عرضه ندارند.
زمانی که به کمک پرسشنامه سنجش آگاهی از برند متوجه شدید جامعه هدفتان تا چه حد شما را میشناسند باید بدانید که در چه جایگاهی از ذهن آنها قرار دارید. به طور کلی هر برند در سه جایگاه ممکن است قرار داشته باشد:
جایگاه اول: وقتی جامعه هدف با یک اشاره برند را به یاد میآورند
سوال: کدام یک از این برندها (از میان خودتان و رقبا) را بیشتر میشناسید؟
تحلیل: فرض کنید برند تولید عطر مردانه هستید. اگر نام برندتان را در میان رقبا گذاشتید و از مخاطبان پرسیدید که اولین برندهای عطر مردانه در ذهنتان کدام هستند و نام شما در میان آنها بود بدانید که بسیار خوب روی آگاهی بخشی از برندتان کار کردهاید.
جایگاه دوم: وقتی برند شما نوک زبانشان است
سوال: نام کدام یک از برندهای زیر (خودتان و رقبا) را تا کنون شنیدهاید؟
تحلیل: فرض کنید شما یک برند شخصی و در حوزه بازاریابی ایجاد کردهاید. حالا از جامعه هدف خود میپرسید که نام سه نفر از کسانی که در حوزه بازاریابی فعال هستند را بگویند. اگر نام شما جزو این سه نفر نباشد احتمالا باید بیشتر از قبل روی برند شخصی خود کار کنید. کاپفرر در کتاب مدیریت استراتژیک برند میگوید که ممکن است افراد چند ده برند را در یک زمینه بشناسند اما معمولا سه تای آنها را نقل میکنند که ما به آن «عدد انسداد حافظه» میگوئیم. یعنی اگر شما بخواهید وارد گروه این سه برند شوید باید یکی از آنها را بیرون کنید. مثلا فدکس زمانی متوجه شد که در میان سه برند مطرح انگلیس برای انتقال سریع مرسوله به ایالات متحده نیست. به همین منظور تصمیم گرفت که به مدت 5 سال اسپانسر جام راگبی اروپا شود تا جای خود را در میان برندهای مطرح اروپایی در حوزه ارسال مرسوله باز کند.
جایگاه سوم: وقتی کسی برندتان را نمیشناسد
سوال: در اینجا لیستی از برندها (خودتان و رقبایتان) آورده شده است. کدام یک را شما میشناسید؟
تحلیل: فرض کنید در حوزه B2B فعالیت دارید و تازه کار خود را شروع کردهاید و قرار است به شرکتها خدمات هاستینگ ارائه کنید. حالا با پرسیدن این سوال و پاسخهایی که دریافت میکنید متوجه خواهید شد که چقد از شرکتها شما و خدماتتان را نسبت به رقبا میشناسند.
پرسلاین به شما امکانات زیادی برای ساخت انواع فرم و پرسشنامه میدهد. شما هم میتوانید از نمونه پرسشنامه آگاهی از برند استفاده کنید و هم خودتان آن را با توجه به نیازها و خواستههایتان بسازید.
مثلا اگر میخواهید اطلاعات دموگرافیک مخاطبانتان را داشته باشید یا پس از پر کردن این پرسشنامه از ایمیل و شماره تماسشان در کمپینهای بعدی خود استفاده کنید به راحتی میتوانید از انواع نمونه سوال مثل سوال ایمیل استفاده کنید.
همچنین شما میتوانید در کنار این پرسشنامه، سوالات مربوط به دیگر پرسشنامههای تجربه برند را هم قرار دهید و درک دقیقتری از وضعیت برند خود پیدا کنید. اگر درباره ساخت پرسشنامه آنلاین خود سوالی داشتید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید کافیست با ما از طریق ایمیل Support@porsline.ir در ارتباط باشید.