نمونه آزمون استخدامی

آزمون استخدامی در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها جزء جدایی ناپذیر فرآیند استخدام نیروی انسانی است. اگر شما هم جزو آن دسته هستید که می‌خواهید پیش از مصاحبه رودررو با افراد، فرهنگ سازمانی، میزان اطلاعات و توانایی‌های آن‌ها را محک بزنید و از میان سیل عظیمی از رزومه و درخواست کسانی را انتخاب کنید که برای موقعیت شغلی مورد نظرتان مناسب هستند باید حتما از آزمون استخدامی پیش از مصاحبه استفاده کنید.

استفاده از آزمون پیش از استخدام در کنار فرم استخدام به شما کمک می‌کند فرآیندهای استخدامی را آنلاین پیش ببرید و به عنوان مدیر منابع انسانی وقت بیشتری را برای انجام کارهای ضروری ذخیره کنید.

چرا باید از آزمون استخدامی برای استخدام نیرو استفاده کنیم؟

آزمون پیش از استخدام مطمئن‌ترین راه برای تشخیص عملکرد و تناسب فرهنگی و دانش نیرو است. اگر بخواهید متقاضیان استخدام را به شیوه‌ای کاربردی، ساده، سریع و کم‌هزینه غربال کنید و بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنید، مجبورید که پیش از استخدام آزمون برگزار کنید.

به گزارش مجله فورچون، 100 شرکت بزرگ دنیا از آزمون‌های استخدامی برای استخدام و مدیریت منابع انسانی استفاده می‌کنند.

اگر آزمون پیش از استخدام دقیق طراحی شود و سوالات آن بازه وسیعی از مهارت‌ها را در برگیرد و نهایتا هم به درستی تحلیل شود، نتایج حاصل از آن قابل اتکا و موثر خواهد بود.

به کمک آزمون استخدامی آنلاین می‌توانید مهارت‌هایی مانند مهارت‌های شناختی، تفکر استراتژیک، توانایی رهبری، مهارت سازمانی، تفکر تحلیلی، ریسک‌پذیری، بهره‌وری، صداقت و درستکاری، مهارت‌های ارتباطی، توانایی کار تیمی و بسیاری مهارت‌ها و توانایی‌های دیگر را بسنجید.

اگر این کار را به کمک آزمون‌های آفلاین و به صورت حضوری انجام دهید قطعا برایتان بسیار هزینه‌بردار، دردسرساز و غیر کاربردی خواهد بود. چرا که در هر مرحله از ثبت نام متقاضیان تا برگزاری امتحان و تصحیح اوراق و گزارش‌دهی با کوهی از کار مواجه خواهید بود که زمانتان را برای ماه‌ها خواهد گرفت.

به چند دلیل عمده برگزاری آزمون پیش از استخدام به نفع سازمان شما تمام خواهد شد:

  1. آزمون‌های استخدامی هدفمند، کاربردی و مبتنی بر نتیجه هستند

به کمک آزمون‌های پیش از استخدام می‌توانید به نتایج قابل مشاهده دست پیدا کنید و تصمیمات خود را با تکیه بر داده‌ها و مطمئن بگیرید.

  1. برگزاری آزمون استخدامی نرخ نگهداشت کارمندان را افزایش می‌دهد

اگر پس از هزینه‌های بسیار، متقاضی اشتباهی را برای موقعیت شغلی استخدام کرده باشید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ آزمون پیش از استخدام با فراهم کردن امکان سنجش تمام جوانب شخصیتی و دانش هر فرد به شما این امکان را می‌دهد که بهترین فرد را برای موقعیت شغلی خود انتخاب کنید.

  1. آزمون استخدامی آنلاین هزینه و زمان کمتری از شما برای تایید داوطلب مناسب می‌گیرد

در حالت عادی اگر بدون آزمون استخدامی نیرویی را استخدام کنید ممکن است پس از مدت کوتاهی دریابید که فرد مناسب را استخدام نکرده‌اید یا توانایی‌های لازم را برای اداره شغل ندارد. به کمک آزمون‌های آنلاین استخدام هم هزینه کمتری خواهید پرداخت و هم سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

  1. آزمون استخدامی دلیل محکمی برای تایید یا رد متقاضی است

با برگزاری آزمون استخدامی دیگر هیچ یک از متقاضیان نمی‌تواند نسبت به استخدام نشدن معترض باشد چرا که حالا شما می‌توانید نتیجه آزمون را با او به اشتراک بگذارید و او متوجه شود که توانایی‌هایش با معیارهای شما چقدر متفاوت است.

سوالات آزمون استخدامی و نکاتی که باید رعایت کنیم

برای این‌که نتیجه بهتری از آزمون پیش استخدام بگیرید باید بدانید چه سوالاتی بپرسید و از چه جنبه‌هایی متقاضی را بسنجید. همچنین نحوه اجرای آزمون و نکاتی که باید رعایت کنید هم مهم هستند. برای این‌که نتیجه بهتری از آزمون خود بگیرید می‌توانید از این آزمون‌ها استفاده کنید و با پرسیدن این سوالات آزمون استخدامی تمام جنبه‌های فردی و شغلی را در متقاضیان بسنجید:

  1. آزمون شخصیت

با پرسیدن سوالات مربوط به شخصیت افراد به راحتی می‌توانید فرهنگ کاری افراد و مهارت‌های آن‌ها را بسنجید. آزمون‌های شخصیت انواع متفاوتی دارند از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به آزمون شخصیت مایرز بریگز، آزمون عزت نفس آیزنک یا آزمون هم‌تیمی ایده‌ال اشاره کرد. هر یک از این آزمون‌ها بخشی از شخصیت فرد را می‌سنجند و شما می‌توانید به صورت ترکیبی بخشی از سوالات را در آزمون خود بگنجانید که بیشتر برایتان مهم است.

  1. آزمون فنی و تخصصی

قطعا بخش مهمی از آزمون شما باید شامل سوالات فنی و تخصصی موقعیت شغلی باشد. شما می‌توانید به این منظور از نیروهای متخصص خود کمک بگیرید و سوالات فنی کوتاهی در تست خود قرار دهید تا حدود توانایی‌های تخصصی متقاضی را بسنجید.

  1. آزمون فرهنگی و اجتماعی

سوالات آزمون استخدامی باید بتوانند تناسب فرهنگ، مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی افراد را بسنجند. مثلا اگر برای موقعیت شغلی کارشناس مرکز تماس به دنبال استخدام هستید حتما برایتان مهارت‌های کلامی و ارتباطی افراد مهم است. بدین ترتیب سوالاتی بپرسید که بتوانید این موارد را نیز بسنجید.

  1. آزمون هوش

در برخی از مشاغل، متقاضی باید از هوش سرشاری برخوردار باشد و بتواند به سرعت موارد مختلف را تحلیل کرده و پپاسخی منطقی برای آن پیدا کند. برای این منظور می‌توانید از آزمون هوش نیز در آزمون استخدامی خود استفاده کنید.

چطور با پرس‌لاین آزمون استخدامی برگزار کنیم؟

برگزاری آزمون استخدامی با پرس‌لاین ساده‌ترین، ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. پرس‌لاین به شما امکاناتی می‌دهد که به کمک آن می‌توانید همزمان برای هزاران نفر آزمون برگزار کنید، نتایج را به صورت آنی ببینید، پاسخنامه و کلید آزمون را برای شرکت‌کننده در آزمون ارسال کنید، نمره آنی و اتوماتیک را به اون نمایش دهید و مطمئن شوید که آزمون بدون تقلب پیش رفته است.

برای این منظور کافیست فقط با چند درگ و دراپ ساده آزمون خود را طراحی کنید. از ویژگی احراز هویت استفاده کنید تا مطمئن شوید هر شخص خودش در حال آزمون‌دادن است. سوالات و گزینه‌های آن را به صورت نمایشی برای هر کاربر نمایش دهید، برای آزمونتان زمان شروع و پایان تنظیم کنید که همه در یک زمان آزمون را شروع کنند و در زمان مقرر آن را به پایان برسانند.

 روی سوالاتتان امتیاز تعریف کنید تا نمره هر آزمون‌دهنده به صورت اتوماتیک محسوب شود و به کمک ویژگی حالت آزمون، کلید آزمون تعریف کنید و آن را برای آزمون‌دهنده ارسال خودکار ارسال کنید.

برای ارسال آزمون استخدامی به متقاضیان هم نگران نباشید. شما می‌توانید برای هر آزمون‌دهنده به کمک متغیرهای مخفی لینک ورود اختصاصی تعریف کنید و آن را از طریق شبکه اجتماعی یا وبسایت در اختیارش بگذارید. حتی بدون استفاده از متغیرهای مخفی نیز می‌توانید لینک شرکت در آزمون را با او به اشتراک بگذارید.

برای استفاده از تمام این امکانات کافیست در پرس‌لاین همین حالا ثبت‌نام کنید و اولین آزمون خود را بسازید. اگر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به support@porsline.ir ایمیل بزنید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط