آزمون سنجش عزت نفس‌ آیزنک

آزمون سنجش عزت نفس‌‌ آیزنک، پرسشنامه آنلاین محبوبی است که کمک شایانی در بهبود انواع روابط کاری دارد. اگر روند کسب موفقیت در سطوح مختلف فردی و اجتماعی را بخش جدایی‌ناپذیری از شخصیت‌ در نظر بگیریم، این پرسشنامه از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد شد.

تست عزت نفس آیزنک‌، بر اساس پرسشنامه سنجش شخصیت آیزنک Eysenck’s Personality Inventory (EPI) تهیه شده است. سنجش شخصیت آیزنک ابزار تحلیلی گسترده‌ای از شخصیت را فراهم می‌کند. ابزاری که زمینه‌های درون‌گرایی، برون‌گرایی، پایداری عاطفی‌، جبرگرایی، رفتارهای جنسی، نگرش‌های اجتماعی و نگرش‌های سیاسی را تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین نقاط قوت و ضعف ذهنی، عاطفی و رفتاری را با دیدی باز می‌بینید و خود را بهتر می‌شناسید. این نقطه‌‌ای ایده‌آل برای شروع رشد شخصیت است، چون، بینش زمانی رخ می‌دهد که شخص خودش را بشناسد.

 

آزمون سنجش عزت نفس‌ آیزنک چیست؟

آزمون سنجش عزت نفس‌ آیزنک، به عنوان بخشی از پرسشنامه شخصیت آیزنک، نتیجه تحقیقات استاد روانشناسی، هانس آیزنک است. او این پرسشنامه مفصل را در کتاب «شخصیت خود را بشناس» در سال ۱۹۷۲ منتشر کرد.

پرسشنامه شخصیت آیزنک در پنج گروه‌ طبقه‌بندی شده است. هر گروه دارای ویژگی‌های روانشناختی خاصی است و زیرمجموعه‌های خاص خودش را دارد. تست عزت نفس آیزنک یکی از زیرگروه‌های پرسشنامه سنجش شخصیت‌ آیزنک است. 

در پایان پرسشنامه شخصیت، شما گزارش کاملی از صفات خود خواهید داشت. نیازی به گفتن نیست که صحت تحلیل به این بستگی دارد که پرسشنامه را با صراحت و کامل پر کرده باشید. بخش‌های مختلف این آزمون شخصیت تکمیل‌کننده یکدیگر هستند به این معنی که استفاده بخش خاصی از پرسشنامه و تحلیل بر اساس آن نتیجه استانداردی به دنبال ندارد و پرس لاین آن را توصیه نمی‌کند.

 

این پرسشنامه از بخش‌های زیر تشکیل می‌شود:

  • بخش A درون‌گرایی/ برون‌گرایی

۱) فعالیت

۲) جامعه‌پذیری

۳) خطر‌پذیری

۴) تکانش‌گری

۵) بیان

۶) انعکاس‌پذیری

۷) مسئولیت‌پذیری 

 

  • بخش B ثبات عاطفی

۱) عزت نفس

۲) خوشبختی

۳) اضطراب، بینایی

۴) استقلال

۵) مالیخولیا 

۶) گناه

 

  • بخش C  تسلط / همدردی

۱) تجاوز

۲) قابلیت اطمینان

۳) جاه‌طلبی

۴) اعمال نفوذ

۵) احساس پویا

۶) تعصب مذهبی 

۷) مردانگی/ زنانگی 

 

  • بخش D رفتارهای جنسی

۱) شور جنسی

۲) رضایت جنسی

۳) مجوز جنسی 

۴) کلیشه جنسی 

 

  • بخش E نگرش‌های اجتماعی و سیاسی

۱) مجوز اجتماعی

۲) نژادپرستی

۳) اعتقاد

۴) جامعه‌گرایی/ سرمایه‌داری

۵) لیبرتاریسم

۶) واکنش‌گرایی

۷) صلح‌طلبی 

 

بر اساس این پرسشنامه می‌توان رابطه بین برون‌گرایی، درون‌گرایی، روان‌رنجوری و پایداری خلق را سنجید. نمره حاصل از هر بخش بر اساس اصول و شرایط زندگی، تعصبات دینی و شرایط اجتماعی فرد آزمون‌دهنده متفاوت خواهد بود. 

در مجموع طبق نمودار زیر با تحلیل سنجیده به نمایی از شخصیت واقعی آزمون‌دهندگان دست می‌یابیم.

شناخت میزان عزت نفس‌ افراد، در امور استخدامی، آموزشی و همچنین ایجاد روندی برای پیشرفت شرایط کاری تاثیر به‌سزایی دارد.‌ پایین بودن آن، اضطراب، تنهایی و احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. با این شرایط تمام روابط فرد از جمله روابط کاری و تحصیلی با مشکل مواجه می‌شود. همچنین، عملکرد تحصیلی یا شغلی را مختل می‌کند.

سنجش عزت نفس‌ آیزنک اولین قسمت از بخش ثبات عاطفی است و مؤلفه‌های آزمون عزت نفس آیزنک (ESI)  سوال‌هایی است که آزمون‌دهنده در هر کدام امکان انتخاب پاسخ بلی، خیر یا نمی‌دانم را دارد. البته در ابتدا تاکید می‌شود پاسخ نمی‌دانم را تا حد امکان انتخاب نکند. 

بسیار مهم است که در پاسخگویی به این آزمون، زمان زیادی صرف نشود و پاسخ‌دهنده بدون فکر، اولین پاسخی که به ذهنش می‌رسد را ثبت کند. البته استاندارد خاصی برای پاسخگویی به این آزمون در نظر گرفته نشده است، چرا که اصلا جواب درست یا غلط وجود ندارد و تست هوشی در کار نیست. با این حال پاسخگویی در کمترین زمان به جوابگویی دقیق‌تر کمک می‌کند. 

تحلیل و بررسی آزمون عزت نفس آیزنک

عزت نفس در واقع  میزان ارزشی است که افراد برای خودشان تعیین می‌کنند. حس ارزشمند بودن در حیطه‌های اجتماعی، تحصیلی و دیگر حیطه‌ها، نقش مهمی‌ در پیشرفت جنبه‌های مختلف زندگی افراد دارد.

عزت نفس ویژگی اصلی ثبات عاطفی و قبول خودمان، آن‌طور که هستیم است. وجود نداشتن عزت نفس باعث بی‌ثباتی عاطفی یا روان‌رنجوری می‌شود. کسانی که نمره عزت نفس بالایی دارند اعتماد به نفس زیادی به خود و توانایی‌های خود دارند و معتقدند که مورد پسند افراد دیگر هستند.

کسانی‌که نمره کمی می‌آورند، خودشان را دست کم می‌گیرند. آنها همچنین تمایل دارند که این نظر را به ذهن دیگران برسانند و در نهایت تصور می‌کنند دیگران آنها را ناخوشایند یا ناتوان می‌بینند. 

نمره افراد در این آزمون بین ۰ تا ۳۱ محاسبه می‌شود. در منابع استاندارد حد وسط این ویژگی بین ۱۸-۱۹ در نظر گرفته شده است. هرچه به سمت عدد ۳۱ برویم میزان عزت نفس بیشتر خواهد بود و برعکس به سمت ۰ نتیجه را معکوس جلوه می‌دهد. لازم به ذکر است که باید برای شناخت بهتر شخصیت خود، آزمون شخصیت آیزنک را  به طور کامل انجام دهید و برای تحلیل نتیجه آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش ساخت آزمون آنلاین عزت نفس‌ آیزنک

برای ساخت این پرسشنامه نیاز نیست برنامه خاصی را نصب کنید. با استفاده از گزینه «استفاده از نمونه آماده پرسشنامه» یا «ایجاد پرسشنامه جدید» از نمونه آماده پرسشنامه استفاده یا ساخت آن را طبق سلیقه خودتان شروع کنید.

شما می‌توانید به کمک سطوح دسترسی مختلفی مانند دسترسی کاربری حرفه‌ای و کاربری سازمانی، از امکانات متفاوتی همچون تعیین امتیاز، تعیین شرط، تنظیم مدت زمان پاسخگویی و دیگر امکانات بی‌نظیر برخوردار شوید. حتی با انتخاب نمونه از پیش ساخته شده می‌توانید انواع تغییرات دلخواه را انجام دهید و پرسشنامه‌ برند و کسب و کار خود را با انواع قابلیت‌هایی مثل لینک‌دهی داشته باشید. همچنین این امکان را دارید که از پاسخ‌ها، آمارهای مفیدی جهت پیش‌بینی یا تغییر برنامه‌های آینده داشته باشید.

در نمونه فرم‌های پرس لاین نه تنها از نظر هزینه بلکه از نظر زمان هم صرفه‌جویی می‌شود. حذف فرم‌های دست‌وپاگیر که نظم دادنشان پروژه‌ای وقت‌گیر است، واقعا لذت دارد. در این روش حتی نظم‌دهی به فرم‌ها آسان است و فرم‌ها فضای زیادی اشغال نمی‌کنند.

شما تنها با ساخت یک پرسشنامه بارها و بارها قادر خواهید بود پرسنل و کارآموزان خود را بسنجید.

 

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط