پرسشنامه سبک رهبری لیکرت

اگر شما هم از جمله مدیران سازمان‌های مختلف باشید، قطعا از اهمیت نوع رفتار مدیر با پرسنل و راه‌های مدیریت وی آگاهید. سنجش سبک رهبری به سازمان کمک می‌کند که رضایت شغلی کارکنان نیز بهبود یابد.

استفاده از پرسشنامه آنلاین سبک رهبری به روش لیکرت علاوه ‌بر اینکه ظرفیت سازمان برای افزایش بهره‌وری را مشخص می‌کند؛ قدرت حذف اوراق و سرعت در رسیدن به نتایج مطلوب را دارد. 

ناگفته نیست که استفاده از انواع پرسشنامه آنلاین معمولا در تسریع و سهولت تکمیل این فرم تاثیربه‌سزایی دارد؛‌ ولی آنچه شما را به استفاده از نمونه‌‌های آنلاین پرسشنامه‌ها ترغیب می‌کند فقط همین نیست.

در پرس لاین، انواع پرسشنامه و نظرسنجی به‌صورت ‌از‌پیش‌آماده و کاملا رایگان در دسترس شما قرار گرفته است. پرسشنامه سبک رهبری لیکرت نیز از همان موارد است که مدیریت را در چند طیف بررسی می‌کند:

۱. اقتدار استثماری: در این روش مافوق به زیردستان اعتماد ندارد. تصمیمات به زیردستان تحمیل می‌شود و آنها اصلاً آزاد نیستند که در مورد کار با مافوق خود بحث کنند. 

۲. اقتدار خیرخواهانه: مافوق نسبت به زیردستان اطمینان کمی دارد؛ ولی همچنان مدیر تصمیم می‌گیرد و زیردستان به‌راحتی نمی‌توانند در مورد کار با مافوق خود بحث کنند. کار گروهی بسیار اندک است و کارمندان با انگیزه گرفتن پاداش کار می‌کنند.

۳. رهبری مشورتی: مسئولیت از طریق سلسله مراتب سازمانی انتقال پیدا می‌کند. مافوق نسبت به زیردستان تا حدی اعتماد دارد. کارکنان تا حدودی امکان ابراز عقیده دارند و میزان کار تیمی نسبتاً مناسب است. انگیزه کارکنان نیز براساس پاداش و مشارکت در شغل است.

۴. رهبری آزادمنشانه و مشارکتی: مسئولیت دستیابی به اهداف سازمانی، در سلسله مراتب سازمانی گسترده شده است. مدیر اعتماد زیادی به کارکنان خود دارد. سطح بالای کار تیمی، ارتباطات و مشارکت وجود دارد.

طبق گفته رنسیس لیکرت، طراح این پرسشنامه، هرچه خصوصیات رفتاری سازمان به رویکرد چهار (مشارکتی) نزدیک‌تر شود، به بهره‌وری مطلوب، ضرر کم، هزینه‌های کم و درآمد چشم‌گیر نزدیک‌تر خواهید شد. 

تعیین و تشخیص انواع رهبری به سبک لیکرت در سازمان شما،‌ به صورت آنلاین و به کمک پرس لاین،‌ روشی آسان، سریع، معتبر، همراه با حذف اوراق و بدون زحمت آمارگیری را به شما هدیه می‌دهد.  

نحوه ساخت پرسشنامه سبک رهبری لیکرت

پس از ثبت‌نام در پرس لاین، در پنل کاربری خود، نمونه فرم آماده پرسشنامه سبک رهبری لیکرت را استفاده کنید. در پنل کاربری پرس لاین می‌توانید از تمام امکانات موجود به صورت رایگان استفاده کنید. در صورت نیاز به ویژگی‌های دیگر «کاربری حرفه‌ای» و «کاربری سازمانی» می‌تواند به شما کمک کند. 

کاربری حرفه‌ای پراستفاده‌ترین کاربری پرس‌لاین است که نیازمندی‌های عمومی افراد و سازمان‌های کوچک و متوسط را پوشش می‌دهد. اگر هم فرد یا سازمانی هستید که با طیف متنوعی از نیازمندی‌های ساده تا پیچیده مواجه‌اید، امکانات کاربری سازمانی پرس‌لاین به شما کمک خواهد کرد. برای دسترسی به این کاربری‌ها کافی است پنل خود را ارتقا دهید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط