پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا

پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا یا MSQ (Minnesota Satisfaction Questionnaire) از ابزارهای پرکاربرد مدیران منابع انسانی برای سنجش رضایت شغلی کارکنان است. به کمک این پرسشنامه می‌توانید احساس کارمندان‌تان را درباره جنبه‌های مختلف موقعیت شغل‌شان صرف‌نظر از شاخص‌های دموگرافیک مانند سن یا جنسیت بسنجید و از نتایج حاصل در مسیر افزایش رضایت شغلی کارکنان و بهبود وضعیت شغلی اعضا و تعامل‌های درون‌سازمانی بهره بگیرید.

پُرس‌لاین با ارائه تمام ابزارهای لازم و به‌روز برای ساخت، توزیع، و تحلیل پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا به شما این امکان را می‌دهد تا بدون صرف هزینه و زمان زیاد بتوانید انواع سوال‌های مختلف ازجمله سوال‌های طیف لیکرت را به‌کار بگیرید و فرآیند ارسال پرسشنامه و تحلیل را به‌دست اتوماسیون هوشمند پُرس‌لاین بسپارید.

پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا چیست؟

پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا توسط دکتر دیوید وِیس در دهه 60 میلادی برای سنجش میزان رضایت شغلی کارمندان در محیط کاری طراحی شده است. استفاده از تست رضایت شغلی مینه سوتا به سازمان‌ها کمک می‌کند برنامه‌های مدیریت تجربه کارکنان را حرفه‌ای تر و دقیق‌تر دنبال کنند.

تست رضایت شغلی مینه سوتا دو نسخه بلند و یک نسخه کوتاه‌ دارد. نسخه‌های بلند در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۷ طراحی و منتشر شده‌اند و ۱۰۰ سوال برای ارزیابی دقیق و جزئی رضایت کارمندان را شامل می‌شوند. این ۱۰۰ سوال در ۲۰ گروه پنچ سوالی تقسیم‌بندی می‌شوند و تا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه نیز به زمان برای پاسخ‌دهی نیاز دارند.

۲۰ موضوع موردبررسی در پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا عبارتنداز:

۱. استفاده از تمام توانایی‌ها در محیط کار

۲. دستاوردهای کاری

۳. فعالیت‌های کاری

۴. پیشرفت کاری

۵. اعتبار شغلی

۶. قوانین شرکتی

۷. پاداش‌ها

۸. همکاران

۹. خلاقیت در محیط کار

۱۰. استقلال در محیط کار

۱۱. ارزش‌های اخلاقی

۱۲. به رسمیت شناخته شدن در محیط کار

۱۳. مسئولیت‌های شغلی

۱۴. امنیت شغلی

۱۵. جایگاه اجتماعی شغل

۱۶. خدمات اجتماعی شغل

۱۷. روابط انسانی در محیط کار

۱۸. موارد فنی کاری

۱۹. تنوع‌پذیری در کار

۲۰. شرایط کاری

دو نسخه بلند فرم رضایت شغلی مینه سوتا در تعداد سوال، زمان پاسخ‌دهی و سوال‌های لیکرت یکسان هستند اما در نام‌گذاری گزینه‌های لیکرت تفاوت دارند که فرآیند تحلیل هر کدام از نسخه‌ها را مجزا می‌سازد. این درحالی‌ست که نسخه‌های بلند و کوتاه تست MSQ در تعداد سوال‌ها و زمان پاسخ‌دهی تفاوت دارند، به این صورت که در نسخه کوتاه برای هر کدام از بخش‌ها تنها یک سوال در نظر گرفته می‌شود و با تغییر تعداد سوال‌ها به ۲۰، زمان پاسخ‌دهی نیز به حدود ۵ دقیقه کاهش می‌یابد.

فارغ از اینکه کدام نسخه انتخاب شماست، تحلیل عاملی 20 فاکتور موجود در سوال‌های فرم رضایت شغلی مینه سوتا به شما کمک می‌کند تا دو جنبه متفاوت رضایت بیرونی و رضایت درونی کارکنان را در کنار رضایت کلی آن‌ها ارزیابی کنید و به سه نمره مجزا برای هر فرد برسید.

سوال‌های درخصوص پاداش‌ها یا شرایط کاری از مواردی هستند که به مدیران منابع انسانی سازمان‌ها در ارزیابی رضایت بیرونی کارکنان کمک می‌کنند. در مقابل، فاکتورهایی که به پرسش درباره خود شغل و روابط انسانی در محیط کار می‌پردازند با رضایت درونی کارکنان ارتباط دارند.

ما در پُرس‌لاین نسخه آنلاین و کوتاه‌شده رضایت‌سنجی مینه سوتا را به‌صورت آماده و رایگان برای شما قرار داده‌ایم تا بدون دغدغه طراحی پرسشنامه یا ابهام درخصوص انتخاب سوال‌ها از این نمونه پرسشنامه استفاده و نتایج به‌دست‌آمده را تحلیل و بررسی کنید.

چرا باید پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا بسازیم؟

پرسشنامه رضایت‌سنجی مینه سوتا سعی دارد تا رضایت کارکنان را از جنبه‌های گوناگون و در شرایط مختلف محیط کاری بسنجد و از همین رو ابزاری کارآمد برای بررسی رضایتمندی هر یک از کارکنان سازمان به طور اختصاصی شمرده می‌شود.

تست مینه سوتا بهترین پرسشنامه رضایت شغلی برای شناخت دغدغه‌ها و نیازمندی‌های کارکنان و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط کاری‌ست. اغلب پرسشنامه‌های رضایت شغلی تنها میزان رضایت کلی افراد را اندازه گیری می‌کنند، در حالیکه تست مینه سوتا با تمرکز بر روی لایه‌های جزئی‌تر فعالیت‌های سازمانی، نتایج دقیق‌تر و معتبرتری را در اختیار مدیران منابع انسانی قرار می‌دهد.

فرض کنید امتیاز رضایت کلی دو نفر از کارکنان یکسانی باشد. آیا می‌توان نتیجه گرفت که دلایل آن‌ها برای رضایت از شغلشان نیز یکسان است؟ به عنوان مثال، شاید یکی از آن‌ها دلیل رضایت شغلی خود را پرورش خلاقیت و نوآوری می‌داند، درحالیکه دیگری به خاطر احساس استقلال فردی از شغل خود رضایت دارد. ارائه اطلاعات جزئی و اختصاصی درمورد ابعاد رضایت هر فرد، وجه تمایز پرسشنامه مینه سوتا با دیگر انواع پرسشنامه رضایت شغلی است.

البته ناگفته نماند که ترکیب نتایج حاصل از این پرسشنامه با سایر پرسشنامه‌های مرسوم منابع انسانی مانند پرسشنامه شاخص وفاداری کارکنان (eNPS) یا پرسشنامه ارزیابی 360 درجه کارکنان می‌تواند در شناسایی چاله‌ها و نقاط ضعف سازمان نقش موثری ایفا کند تا بتوانید در مسیر صحیح برای بهبود هر چه بیشتر روابط درون‌سازمانی و روحیه کارکنان مجموعه‌تان گام بردارید.

به‌کارگیری تست آنلاین رضایت شغلی مینه سوتا به ساده‌تر و سریع‌تر شدن مراحل اجرایی کار کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بیشتر زمان خود را به تحلیل نتایج و پیاده‌سازی اقدام‌های متناسب با آن اختصاص دهید.

چطور با پُرس‌‌لاین تست رضایت شغلی مینه سوتا را حرفه‌ای بسازیم؟

ساخت تست رضایت شغلی مینه سوتا در پُرس‌لاین بسیار ساده است؛ تنها کافی‌ست پس از ساخت حساب کاربری در پُرس‌لاین از نمونه پرسشنامه آنلاین مینه سوتا به صورت رایگان استفاده کنید و بسته به نیازها و اولویت‌های سازمان‌تان آن را به دلخواه تغییر دهید.

افزون بر این می‌توانید با انتخاب گزینه «پرسشنامه جدید» فرم مینه سوتا را از ابتدا بسازید یا با کلیک بر روی «تبدیل گوگل‌فرم به پُرس‌لاین» پرسشنامه‌هایی که از پیش در گوگل‌فرم ساخته‌اید را درلحظه به حساب پُرس‌لاین خود منتقل کنید و از قابلیت‌های متعدد پُرس‌لاین بهره‌مند شوید.

از کاربردی‌ترین قابلیت‌های پُرس‌لاین برای تدوین پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزودن شرط به پرسشنامه مینه سوتا و هوشمندسازی نمایش سوال‌ها
  • افزودن امتیاز به هر سوال و وزن‌دهی به پاسخ‌های کارکنان
  • درج اطلاعات مخفی کارکنان برای بهینه‌سازی سنجش رضایت شغلی
  • تدوین صفحه‌های پایان مجزا برای کارکنان هر بخش
  • احراز هویت پاسخ‌دهندگان به کمک کد ملی، کد سازمانی، یا کدهای ارسالی از طریق پیامک یا ایمیل
  • جلوگیری از پاسخ‌دهی بیش از یک دفعه
  • ابزارهای حرفه‌ای تحلیل نتایج از جمله گزارش‌ساز و نمودارهای گرافیکی تعاملی
  • قابلیت‌های به‌روز طراحی پرسشنامه مینه سوتا مانند افزودن لوگو و تمپلیت‌های گوناگون

در صورتی که سوال‌های واحدهای مختلف سازمان با یکدیگر تفاوت دارند می‌بایست در ابتدای پرسشنامه سوالی را به پرسیدن واحد محل فعالیت افراد اختصاص دهید و سپس با به‌کارگیری قابلیت افزودن شرط، سوال‌های مربوط به واحد انتخاب‌شده را به هر فرد نمایش دهید. بدین ترتیب، دیگر نیازی به ساخت پرسشنامه متعدد و ارسال آن‌ها به‌طور مجزا برای بخش‌های مختلف سازمان نیست و علاوه‌بر صرفه‌جویی در زمان و انرژی، احتمال بروز خطا در توزیع یا تحلیل نتایج نیز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اگر می‌خواهید گزارش سنجش رضایت شغلی هر یک از واحدهای سازمان را به تفکیک بررسی کنید از قابلیت درج اطلاعات مخفی استفاده کنید. به کمک این قابلیت می‌توانید لینک‌های مجزا برای بخش‌های مختلف سازمان تعریف کنید و سپس لینک اختصاصی هر واحد را برای کارکنان مربوطه بفرستید. بدین ترتیب، روند توزیع و تحلیل فرم رضایت شغلی مینه سوتا ساده‌تر می‌شود و بهره‌وری واحد منابع انسانی نیز افزایش پیدا می‌کند.

در این حالت می‌توانید بدون نیاز به پرسش درمورد واحد محل فعالیت افراد و با قابلیت‌های پیشرفته گزارش‌گیری می‌توان نمودارهای تحلیلی هر واحد را با تعریف فیلتر بر اساس واحدها مشاهده کنید؛ تحلیل نتایج پرسشنامه مینه سوتا و تهیه گزارش از آن به دانش تخصصی تحلیل آمار و نمودار نیازی ندارد و برای تمام مدیران منابع انسانی میسر است.

برای استفاده از تمام این ویژگی‌ها کافی‌ست همین حالا در پُرس‌لاین ثبت‌نام کنید و پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا خود را بسازید. اگر سوالی دارید یا به راهنمایی بیشتری نیاز دارید به support@porsline.ir  ایمیل بزنید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط