پرسشنامه توانمندسازی کارکنان

توانمندسازی کارکنان به یک استراتژی ارزشمند برای افزایش بهره‌وری و عملکرد کارکنان اشاره دارد. با افزایش بهره‌وری کارکنان، آن‌ها نسبت به کارفرمای خود وفادارتر شده و از کار خود رضایت بیشتری خواهند داشت.

دادن اختیار به اعضای تیم برای اقدام و تصمیم‌گیری در کار، کلیدی برای توانمندسازی کارکنان شما است. این امر همچنین مستلزم اعتماد و درک متقابل برای تضمین سازگاری این تصمیمات با اهداف سازمان است.

علاوه بر این، اگر به کارمندان اجازه دهید انعطاف پذیر عمل کنند، سازمان شما از نوآوری و ایده‌های کارکنان بهره‌مند خواهد شد. 

توانمندسازی کارکنان چیست؟

توانمندسازی کارکنان به این معناست که چگونه کسب‌وکارها آنچه را که برای موفقیت نیاز دارند به کارکنان خود ارائه می دهند. وقتی فردی احساس قدرت می‌کند، از ظرفیت خود برای موفقیت آگاه است و از اعتماد به نفس لازم برای موفقیت برخوردار است.

با این حال، توانمندسازی کارکنان چیزی فراتر از تخصیص منابع است. سازمان‌هایی که می خواهند کارکنان را توانمند کنند باید مراحل زیر را انجام دهند:

  •  با گرفتن بازخوردهای مکرر و عمل به گفته‌های آن‌ها، جسارت کارکنان را افزایش دهید.
  • برای کارکنان از طریق استقلال کامل، مسئولیت بیشتر، یا شاید یک کارکرد کاملاً جدید فرصت پیشرفت را فراهم کنید.
  •  با به رسمیت شناختن کارکنان، مشارکت و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهید.
  • و البته به کارکنان منابع، آموزش و قدرت لازم برای موفقیت را بدهید.

مدیران یک سازمان، کارشناسان منابع انسانی و همکاران در ایجاد یک فضای حمایتی و توانمند بسیار مهم هستند. اعتماد متقابل، آسایش با فرصت‌سازی، و ایجاد انتظارات و دستورالعمل‌های روشن از الزامات توانمندسازی است. توانمندسازی کارکنان بدون این نوع همکاری دشوار است.

اهمیت توانمندسازی کارکنان

درک مزایای توانمندسازی کارکنان، اهمیت آن را آشکار می‌کند. موارد زیر احتمالا شناخته‌شده‌ترین مزایای توانمندسازی است، در حالی که در بسیاری از زمینه‌های مختلف تأثیر خوبی دارد.

کیفیت کار

کیفیت باعث افزایش درآمد و وفاداری مشتری می‌شود. اجازه دادن به کارکنان برای تأثیرگذاری بر نتایج محصول یا خدمات، کیفیت را بهبود می‌بخشد.

رضایت کارکنان

بسیاری از مطالعات تحقیقاتی نشان می‌دهند که کارمندان توانمند شادتر هستند و کمتر احتمال دارد کار را ترک کنند. بنابراین، هزینه‌های استخدام و آموزش کارکنان کاهش می‌یابد.
طبق یک مطالعه، از هر ده کارمند هفت نفر معتقدند که توانمندسازی برای رضایت شغلی و وفاداری شرکت بسیار مهم است.

رشد همکاری

کارمندان با اعتمادبه‌نفس اطلاعات و بهترین شیوه‌ها را بیشتر با دیگران به اشتراک می‌گذارند. صداقت و شفافیت کار تیمی را بهبود می‌بخشد. افزایش همکاری و مشارکت فعال به سازمان کمک می‌کند تا به اهداف استراتژیک خود دست یابد.

افزایش بهره وری

اعتمادبه‌نفس و ذهنیت مشارکتی متمرکز بر کیفیت، باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. مالکیت فرآیند و محصول باعث ایجاد انگیزه در کارکنان برای بهبود می‌شود. کسب‌وکارهایی که به توانمندسازی کارکنان احترام می‌گذارند، اتلاف وقت و بوروکراسی کمتری دارند.

توانمندسازی هزینه ها را کاهش می دهد

کاهش کلی هزینه‌ها در کل سازمان به شرح زیر خواهد بود:

  •  جابه‌جایی کارکنان کاهش می‌یابد؛ زیرا نیروی کار محیطی توانمند از شغل و مسیر شغلی خود راضی‌تر است.
  •  افزایش نرخ نگهداری، کاهش هزینه‌های آموزشی و حفظ تجربه داخلی.
  • افزایش بهره‌وری زمانی.
  • افزایش وفاداری مشتری با رسیدگی و حل سریع مسائل؛ که در نتیجه آن بازاریابی و جذب مشتریان جدید هزینه کمتری دارد.

انواع توانمندسازی کارکنان

توانمندسازی، کارکنان را تشویق می‌کند تا عملکرد خوبی داشته باشند، سخت کار کنند و توانایی‌های خود را به کار گیرند. مدیران توانمند بخشی از اختیارات خود را بین گروه منتخبی از کارکنان که معتقدند می‌توانند تصمیم بگیرند، اهداف تعیین کنند و به موفقیت برسند، توزیع می‌کنند.

یک شرکت راه های مختلفی برای توانمندسازی کارکنان خود دارد، از جمله:

  • توانمندسازی تصمیم‌گیری: زمانی است که یک شرکت به کارکنان خود قدرت و ابزار لازم برای تصمیم‌گیری را می‌دهد.
  • توانمندسازی مالی: زمانی است که یک شرکت به کارکنانش کنترل بودجه خود را می‌دهد تا به آن‌ها در انتخاب کمک کند.
  • توانمندسازی مدیریت زمان: این جایی است که به کارکنان اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند که چگونه از زمان خود برای انجام کار استفاده کنند.
  • توانمندسازی اطلاعات مشترک: اینجا جایی است که مدیران اطلاعات مهم تجاری را به اشتراک می‌گذارند که موانع را از بین می‌برد، همه چیز را روشن می‌کند و به کارکنان احساس تعلق می‌دهد.

چگونه توانمندسازی کارکنان را به طور موثر انجام دهیم

برای توانمندسازی موثر کارکنان، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • تعریف اهداف

اهداف روشن و معناداری را برای کارمندان تعیین کنید و مطمئن شوید که آن‌ها می‌دانند شما از آنها چه انتظاری دارید.

  • تفویض اختیار تصمیم گیری

به کارمندان آزادی و قدرت بدهید تا در مورد کار خود انتخاب کنند تا بتوانند مالکیت و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.

  • تشویق به ارتباط باز

محیطی ایجاد کنید که در آن کارکنان احساس امنیت کنند تا ایده‌ها، نگرانی‌ها و دیگر بازخوردهای خود را به اشتراک بگذارند. فعالانه به آنچه می‌گویند گوش دهید و واکنش نشان دهید.

  • ارائه فرصت‌های توسعه

برنامه‌های آموزشی، راهنمایی و مربیگری را برای بهبود مهارت‌ها و دانش کارکنان خود و کمک به رشد حرفه‌ای آن‌ها ارائه دهید.

  • دستاوردهای شناسایی

کارکنان را اغلب برای کار و دستاوردهایشان به رسمیت بشناسید و به آنها پاداش دهید. این به ایجاد فرهنگ قدردانی و انگیزه کمک می‌کند.

  • ترویج کار تیمی

برای ایجاد حس یک هدف مشترک و موفقیت برای همه، همکاری بین کارمندان و بین تیم ها را تشویق کنید.

  • فرهنگ حمایتی

جامعه‌ای حامی و فراگیر ایجاد کنید که به تنوع ارزش می‌دهد، نوآوری را تشویق می‌کند و ایمنی روانی را ارتقا می‌دهد، تا کارکنان بتوانند ریسک کنند و از اشتباهات خود درس بگیرند.

  • اعتماد و توانمندسازی

به کارمندان برای انتخاب اعتماد کنید و منابع، ابزارها و اختیاراتی را که برای انجام وظایفشان نیاز دارند به آن‌ها بدهید.

  • ارائه بازخورد منظم

به کارمندان بازخورد و توصیه‌های مفیدی بدهید تا به آن‌ها کمک کند نقاط قوت و زمینه‌هایی را که می‌توانند در آن پیشرفت کنند را درک کنند. این به رشد و توسعه آن‌ها کمک می‌کند.

  • رهبری با مثال

به عنوان یک رهبر، نشان دهید که چه رفتاری باعث ایجاد توانمندی در دیگران می‌شود. در تعاملات خود با آن‌ها اعتماد، صداقت و ارتباطات باز را به کارکنان خود نشان دهید. این امر آن‌ها را تشویق می‌کند تا مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند.

مزایای توانمندسازی کارکنان

بر اساس تحقیقات، توانمندسازی کارکنان عملکرد تحصیلی و حرفه‌ای را افزایش می‌دهد. سازمان‌های بزرگ از افراد و پیچیدگی بیشتر سود می‌برند. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد کارکنانی که استقلال بیشتری دارند، شادتر و خشنودتر هستند. کارکنان مستقل ۲۰ درصد عملکرد بهتری داشتند. توانمندسازی کارکنان دارای مزایای زیر است:

بهره‌وری بیشتر

کارکنان توانمند، کارکنانی با انگیزه و متعهدتر به کار خود هستند. وقتی قدرت تصمیم‌گیری و اقدام را داشته باشند، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و دوست دارند مالک چیزی باشند. این امر بهره‌وری را افزایش می‌دهد زیرا  احتمال بیشتری دارد که کارمندان برای رسیدن به اهداف خود فراتر از آن عمل کنند.

بهبود رضایت شغلی و روحیه

توانمندسازی کارکنان به ایجاد فضای کاری مثبتی که در آن افراد احساس ارزشمندی و احترام کنند کمک می‌کند. وقتی کارکنان در تصمیم‌گیری‌ها حرفی برای گفتن داشته باشند و برای انجام کارهایشان به آنها اعتماد شود، رضایت شغلی و روحیه آن‌ها افزایش می‌یابد. این به نوبه خود منجر به انگیزه، وفاداری و حفظ شغل می‌شود.

افزایش خلاقیت و نوآوری

سازمان‌ها می‌توانند با دادن آزادی بیشتر به کارکنان از دیدگاه‌ها، ایده‌ها و مهارت‌های مختلف نیروی کار خود بهره ببرند. تشویق افراد به تفکر خلاقانه و به اشتراک گذاشتن ایده‌های جدید خود منجر به بهبود مستمر سازمان می‌شود.

کارمندان توانمند  به احتمال زیاد بیشتر چیزهای جدید را امتحان می‌کنند، ریسک‌های حساب شده را می‌پذیرند و راه‌های جدیدی برای حل مشکلات پیدا می‌کنند که می‌تواند باعث نوآوری در سازمان شود. آنچه را که کارکنان برای خلاقیت و نوآوری برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز دارند، ارائه دهید.

افزایش مشارکت کارکنان

توانمندسازی به کارکنان احساس هدف، انگیزه و مشارکت می‌دهد. آن‌ها احساس می‌کنند کاری که انجام می‌دهند اهمیت دارد و به طور مستقیم بر موفقیت سازمان تاثیر می‌گذارد. این منجر به مشارکت بالاتر کارکنان می‌شود، جایی که افراد از نظر احساسی روی عملکرد شغلی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، متعهد به دستیابی به اهداف سازمانی هستند و مایل به انجام کارهای بیشتر هستند.

تصمیم گیری و حل مشکل بهتر

کارمندان توانمند می‌توانند انتخاب کنند و راه‌حلی برای مشکلات در حوزه تخصصی خود بیابند. با تمرکززدایی در تصمیم‌گیری و دادن قدرت بیشتر به افراد نزدیک به مشکلات، سازمان‌ها می‌توانند سریعتر و با اطلاعات بیشتر تصمیم‌گیری کنند. این به سازمان اجازه می‌دهد سریع‌تر به چالش‌ها و احتمالات پاسخ دهد.

بهبود خدمات مشتریان

هنگامی که کارکنان توانمند شوند، قدرت تصمیم‌گیری‌هایی را دارند که به طور مستقیم بر رضایت مشتری تأثیر می‌گذارد. توانمندسازی کارکنان به احتمال زیاد باعث می‌شود که آن‌ها برای برآورده کردن خواسته‌های مشتری، حل سریع مشکلات و ارائه خدمات شخصی‌شده، فراتر از آن عمل کنند. این منجر به تجربیات بهتر مشتری، مشتریان وفادارتر و تبلیغات دهان به دهان خوب برای سازمان می‌شود.

توسعه مهارت‌های رهبری

توانمندسازی کارکنان به افراد فرصت رشد و بهبود مهارت‌های رهبری منظم را می‌دهد. هنگامی که به کارکنان برای تصمیم‌گیری اعتماد می‌شود و مسئولیت به آن‌ها داده می‌شود، آن‌ها تجربه ارزشمندی در انجام وظایف، کار با دیگران و مسئولیت‌پذیری به دست می‌آورند. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به عنوان یک فرد حرفه‌ای رشد کنند و جایگاه رهبران توانمند آینده را در سازمان به‌دست‌آورند.

چطور پرسشنامه توانمندسازی کارکنان بسازیم؟

از همین حالا می‌توانید با استفاده از نمونه پرسشنامه توانمندسازی کارکنان ساخته‌شده توسط تیم پرس‌لاین شروع به استفاده از این تست کنید. تنها کافیست وارد حساب کاربری خود در پرس‌لاین شوید، از قسمت پرسشنامه جدید، وارد قسمت نمونه پرسشنامه‌ها شده، در آن‌جا نمونه پرسشنامه «توانمندسازی کارکنان» را انتخاب کرده و به حساب کاربری خود اضافه کنید. اکنون می‌توانید هر نوع تغییری را روی این پرسشنامه اضافه کرده و شروع به استفاده نمایید.

پس از آماده‌سازی پرسشنامه، می‌توانید لینک آن‌ را از طرق مختلف مثل ارسال پیامک، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، قراردادن در وب‌سایت و روش‌های دیگر با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته و پاسخ آن‌ها را دریافت کنید.

اگر درباره پرسشنامه توانمندسازی کارکنان و یا هر موضوع دیگری سوالی داشتید می‌توانید از طریق آدرس ایمیل support@porsline.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط