اگرچه مقدار معینی از اضطراب برای انجام فعالیتهای روزمره لازم و ضروری است، اما اگر اندازه آن از حد طبیعی فراتر رود، مانعی در انجام کارها ایجاد می کند. اضطراب انواع مختلفی دارد که یکی از آنها اضطراب مدرسه است. اضطراب مدرسه حالت هیجانی نامطلوبی است که با پریشانی و تشویش همراه است و تحت عوامل موقعیتی شکل میگیرد. منبع اصلی این اضطراب ترس از شکست و فقدان اعتماد به نفس است.
پرسشنامه استاندارد اضطراب مدرسه فیلیپس در سال ۱۹۸۷ تهیه و تدوین شده است و دارای ۶۵ سوال است که فرد را در چهار زمینه زیر مورد سنجش قرار میدهد: ترس از ابراز وجود و بیان خود، اضطراب امتحان، عدم اطمینان در مواجه شدن با انتظارات دیگران و برآورده کردن آنها و واکنش فیزیولوژیکی مربوط به تحمل کم فرد در مقابل اضطراب. سوالات این پرسشنامه بصورت دوگزینهای هستند و پاسخدهنده در قالب گزینههای بله و خیر به سوالات پاسخ میدهد.