پرسشنامه سنجش روحیه کارکنان

بر کسی پوشیده نیست که کارکنان با سطح روحیه خوب دیدگاه بهتری نسبت به کار خود دارند. زمانی که روحیه کارکنان مناسب باشد در نقش خود احساس امنیت بیشتری می‌کنند و انگیزه سخت کارکردن دارند، همینطور به عنوان یک هم‌تیمی بهترین عملکرد را دارند. آن‌ها دیدگاه مشترکی دارند و می‌دانند که کار تیمی بهترین راه برای تضمین موفقیت بلندمدت شرکتشان است. از این گذشته، کارمندان خوشحال و با روحیه می‌خواهند شرکت شما پیشرفت کند.

روحیه کارکنان چیست؟

روحیه کارکنان نگرش، رضایت و دیدگاه کلی کارکنان در طول ارتباط با یک سازمان یا یک کسب‌وکار است. اگر سازمان شما فرهنگ ضعیفی داشته باشد، اثرات نامطلوبی مانند بهره‌وری پایین، رضایت پایین کارکنان و ... وجود خواهد داشت; این موضوع مطمئنا می‌تواند منجر به فرسودگی بیشتر کارکنان شود.

چرا تقویت روحیه کارکنان مهم است؟

روحیه کارکنان به طور مستقیم با بهره‌وری کلی سازمان، رقابت در بازار، و به نوبه خود، سودآوری شما در ارتباط است. درک و بهبود روحیه کارکنان فقط یکی از جنبه‌های رهبری خوب نیست بلکه ابتکار استراتژیک است که می‌تواند به دستاوردهای تجاری قابل توجهی منجر شود.

روحیه و بهره‌وری

کارکنان با روحیه بالاتر تمایل بیشتری به بهره‌وری، رضایت بیشتر از شغل خود و مشارکت بیشتر در کار دارند که می‌تواند مزیت قابل توجهی به شما بدهد زیرا افراد شاد و راضی در محل کار تمایل دارند در محل کار خود باقی بمانند و به افزایش رضایت مشتریان بیشتر توجه می‌کنند.

افزایش رقابت‌پذیری بازار

روحیه همچنین نقش مهمی در تقویت رقابت بازار سازمان ایفا می‌کند. هنگامی که کارکنان راضی هستند، بر عملکرد آنها تاثیر مثبت می‌گذارد، نقطه تمایز یک سازمان با رقبا محسوب می‌شود.

عامل سودآوری

در نهایت، روحیه کارکنان و سودآوری به طور مستقیم با هم مرتبط هستند. روحیه بالا می‌تواند منجر به نرخ تراکنش کمتر شود که به نوبه خود هزینه‌های مرتبط با استخدام و آموزش کارکنان جدید را کاهش می‌دهد. به طور همزمان، افزایش بهره‌وری و خدمات بهتر به مشتری می‌تواند باعث فروش بالاتر شود و مستقیما بر قیمت نهایی تاثیر بگذارد.

۵ عامل مؤثر بر روحیه کارکنان

چه عواملی بر روحیه کارکنان تاثیر می‌گذارد؟ در اینجا پنج عامل موثر بر روحیه کارکنان را بررسی خواهیم کرد:

۱. رهبری

رهبری یکی از عوامل کلیدی است که بر روحیه کارکنان تاثیر می‌گذارد. رهبری موثر می‌تواند کارکنان را توانمند و برانگیخته کند، در حالی که رهبری ضعیف می‌تواند منجر به جدایی و کاهش روحیه شود.

کارمند با وجود رهبر الهام‌بخش که با شفافیت و اصالت رهبری می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند که بهترین کار خود را انجام دهند، بازخورد سازنده‌ای ارائه می‌دهد که به کارمند اجازه می‌دهد رشد کرده و موفق شود.

از سوی دیگر، ارتباط با رهبری که عدم اعتماد به کارمند، تمایلات مدیریتی خرد، یا ناتوانی در ارائه بازخورد کافی را نشان می‌دهد، می‌تواند منجر به احساس عدم تعهد، بی‌ارزشی و بی‌انگیزگی وی شود.

۲. ارتباطات

ارتباط دو طرفه موثر برای حفظ روحیه حیاتی است. کارمندان زمانی احساس قدرت می‌کنند که صدایشان شنیده و تایید شود.

حفظ روحیه کارکنان به سبک ارتباطی سازمان شما بستگی دارد. ارتباط دو طرفه کارآمد و موثر در تقویت روحیه کارکنان کلیدی است. در واقع، طبق گفته فوربس، کارمندانی که احساس می‌کنند صدایشان شنیده می‌شود، تقریبا ۵ برابر بیشتر احتمال دارد که برای انجام بهترین کار خود احساس قدرت کنند

۳. پاداش و شناخت

به رسمیت شناختن می‌تواند باعث شود کارکنان احساس ارتباط، مشارکت و بهره‌وری بیشتری داشته باشند که باعث می‌شود آن‌ها احساس ارزشمندی و اشتیاق برای ادامه عملکرد خوب داشته باشند.

۴. یکپارچگی کار و زندگی

تشویق به تعادل سالم بین کار و زندگی  یکی دیگر از بخش‌های مهم تقویت روحیه کارکنان است. به رسمیت شناختن می‌تواند باعث شود کارکنان احساس ارتباط، مشارکت و بهره‌وری بیشتری داشته باشند. این باعث می‌شود آن‌ها برای ادامه عملکرد خوب احساس ارزشمندی و اشتیاق کنند. کارمندانی که احساس می‌کنند کارشان بر زندگی شخصی‌شان تأثیر منفی می‌گذارد، به سرعت از کارشان ناامید، ناراضی و نسبت به آن بی‌تفاوت می‌شوند.

۵. ماهیت کار در ارتباط با سازمان شما

نوع کاری که کارکنان انجام می‌دهند بر روحیه آن‌ها تاثیر می‌گذارد. سازمان‌ها باید درک کنند که ماهیت کار چگونه بر روحیه کارکنان تاثیر می‌گذارد و تلاش کنند تا حتی کارهای روزمره را رضایت‌بخش کنند.

۵ استراتژی موثر برای تقویت روحیه کارکنان

۱. روحیه کارکنان خود را زیر نظر داشته باشید
۲. ارتباطات داخلی را بهبود بخشید
۳. دستاوردهای کارکنان خود را جشن بگیرید
۴. بهداشت روانی و سلامتی کارکنان را در اولویت قرار دهید
۵. برای ایجاد یک تیم هماهنگ وقت بگذارید

چطور پرسشنامه سنجش روحیه کارکنان بسازیم؟

از همین حالا می‌توانید با استفاده از نمونه پرسشنامه سنجش روحیه کارکنان ساخته‌شده توسط تیم پرس‌لاین شروع به استفاده از این تست کنید. تنها کافیست وارد حساب کاربری خود در پرس‌لاین شوید، از قسمت پرسشنامه جدید، وارد قسمت نمونه پرسشنامه‌ها شده، در آن‌جا نمونه پرسشنامه « سنجش روحیه کارکنان» را انتخاب کرده و به حساب کاربری خود اضافه کنید. اکنون می‌توانید هر نوع تغییری را روی این پرسشنامه اضافه کرده و شروع به استفاده نمایید.

پس از آماده‌سازی پرسشنامه، می‌توانید لینک آن‌ را از طرق مختلف مثل ارسال پیامک، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، قراردادن در وب‌سایت و روش‌های دیگر با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته و پاسخ آن‌ها را دریافت کنید.

اگر درباره پرسشنامه سنجش روحیه کارکنان و یا هر موضوع دیگری سوالی داشتید می‌توانید از طریق آدرس ایمیل support@porsline.ir با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط