نظرسنجی معلمان و ارزیابی معلم توسط دانش‌آموزان

فرم نظرسنجی ارزیابی معلمان به شما کمک می‌کند تا جنبه‌های مختلف عملکرد دبیران را بررسی و نظرات ثبت‌شده را تجزیه و تحلیل کنید. علاوه بر این بر اساس بازخوردهای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، به راهکارهای مفیدی برای بهبود عملکرد حرفه‌ای معلمان دست می‌یابید.

 پلتفرم پُرس‌لاین به شما این امکان را می‌دهد که فرم آنلاین ارزیابی معلم را بسازید و از گزارش‌های تحلیلی و پاسخ‌های ثبت شده دانش‌آموزان و اولیای ‌آن‌ها، برای بهبود و پیشرفت عملکرد معلم و ارتقای کیفیت آموزشی مجموعه خود بهره بگیرید. در ادامه نکاتی را در خصوص نمونه فرم نظر سنجی معلمان و نحوه ساخت آن به شما ارائه می‌کنیم.

فرم ارزیابی معلمان چیست؟

نمونه فرم نظر سنجی معلمان ابزاری برای شناخت کامل نقاط قوت و ضعف عملکرد معلمان در زمینه‌های مختلف است. به کمک این فرم، دبیران نقاط قوت خود را تقویت، عملکردهای ضعیف خود را شناسایی و برای بهبود آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

برای ارائه آموزشی‌ اثربخش و باکیفیت به دانش‌آموزان، شما باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • برقراری ارتباط مؤثر معلم با دانش‌آموزان
  • برنامه آموزشی هدفمند و مدون
  • استفاده از ابزارهای هوشمند و روش‌های مدرن تدریس
  • بهره‌گیری از روش‌های مدرن و پیشرفته برای سنجش میزان یادگیری دانش‌آموزان
  • برگزاری آزمون آنلاین و تصحیح خودکار و فوری آن و...
  • مشارکت داشتن دانش‌آموزان در فرایند تدریس و توجه به کار گروهی
  •  

اگر نیاز به چنین نظرسنجی کاملی دارید که همه موارد بالا و تمام ابعاد عملکرد آموزشی را در نظر بگیرد، ساخت نظر سنجی ارزیابی معلم را شروع کنید.

فرم نظرسنجی معلمان چه کمکی به شما می‌کند؟

این پرسشنامه اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می‌دهد که هرگز نمی‌توانستید آنها را به همین راحتی به دست آورید. در قسمت زیر بعضی از مزایای آن را بررسی می‌کنیم:

  • چارچوبی را برای ارزیابی اثربخشی معلم مشخص و بر اساس آن عملکرد او را ارزیابی می‌کنید.
  • زمینه‌های خاصی را در معلمان شناسایی می‌کنید که نیاز به بهبود دارند.
  • به دبیران این امکان را می‌دهد که اهداف مشخصی تعیین و پیشرفتدانش‌آموزان را بهتر درک کنند.
  • دبیران در مورد شیوه‌های تدریس خود بازخوردهای کارامدی دریافت می‌کنند.
  • ابزاری برای رشد معلمان است وبه آن‌ها کمک می‌کند تا زمینه‌های بهبود را پیدا و برای رشد عملکرد خود اقدام کنند.
  • مدیران مدرسه با این فرم‌ها در مورد استخدام، ترفیع و پرداخت پاداش معلمان بر اساس عملکرد آن‌ها تصمیم می‌گیرند و..

چرا باید فرم ارزیابی معلمان بسازیم؟

اگر مدیر یک مدرسه یا مؤسسه آموزشی هستید، تهیه فرم ارزیابی معلمین را در اولویت خود قرار دهید. دلایل آن را در بخش زیر بررسی می‌کنیم.

بهبود روش‌های تدریس

 اگر قصد بهبود سطح کیفی یادگیری دانش‌آموزان را دارید، نظرسنجی دبیران گزینه مناسبی برای شماست. این کار امکان بهره‌گیری از روش‌های اثربخش تدریس را برای معلمان مدرسه فراهم و به یادگیری بهتر شاگردان کمک می‌کند.

جمع‌آوری سریع و آسان داده‌ها

جمع‌آوری اطلاعات و ارزیابی داده‌های ثبت‌شده با فرم آنلاین نظرسنجی در مورد معلم بسیار ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر روش‌ها است. این نوع فرم‌ها همچنین سرعت دریافت بازخورد از دانش‌آموزان و اولیا را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهند.

با ایجاد یک نمونه فرم نظرسنجی اولیا از معلم، شما میزان مطابقت عملکرد معلمان را با استانداردهای آموزشی مدرسه خود اندازه‌گیری می‌کنید.

بدون محدودیت زمانی و مکانی

 علاوه بر این فرم ارزشیابی معلمان هیچ‌گونه محدودیتی ندارد و باید آن را با ایمیل یا پیامک به اشتراک بگذارید یا با استفاده از افزونه پرس‌لاین آن را در سایت خود قرار دهید. با این کار شما بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی و نیاز به حضور فیزیکی، اطلاعات اولیا و دانش‌آموزان را جمع‌آوری و به راحتی در یک نگاه تحلیل می‌کنید.

مهم‌ترین سؤالات فرم ارزیابی معلمان

فرم نظر سنجی معلم باید عملکرد دبیران از نظر تدریس، مهارت‌های ارتباطی، ارزیابی پیشرفت دانش‌آموزان و همچنین مدیریت رفتار کلاس درس را در بر گیرد. در بخش زیر اصلی‌ترین نمونه سؤالات آن را مشاهده می‌کنید.

روند تدریس معلم

با سؤالات این بخش شما از اولیا و دانش‌آموزان می‌خواهید که روند تدریس و اهداف درسی معلم را توضیح دهند. مثل:

  • آیا معلم متناسب با سن و سطح دانش‌آموزان از رویکردهای تدریس استفاده می‌کند؟
  • آیا دبیر از روش‌های مناسبی برای ایجاد انگیزه در یادگیری دانش آموزان کمک می‌گیرد؟

 یادگیری دانش آموز

 با این بخش تأثیر معلم را در پیشرفت دانش‌آموزان می‌سنجید و باید شامل سؤالاتی مانند موارد زیر باشد:

  • آیا معلمان از راهکارهایمناسبی برای ارزیابی یادگیری دانش‌آموزان استفاده می‌کنند؟
  • آیا معلم بازخورد هدفمندیبرای پیشرفت دانش‌آموزان ارائه می‌دهد؟

 مدیریت کلاس درس

 این بخش از نظرسنجی در مورد معلم، عملکرد او را در مورد مدیریت کلاس می‌سنجد و سؤالات زیر را در بر می‌گیرد.

  • آیا معلم به خوبی محیط کلاس را مدیریت می‌کند؟
  • آیا دبیر موردنظر یک محیط کلاسی منظم و ایمن ایجاد کرده است؟
  • چگونه معلم با استفاده از اقدامات انضباطی مناسب، دانش‌آموزان را به مشارکت در کلاس ترغیب می‌کند؟

 عملکرد کلی معلم

   این بخش یک ارزیابی کامل از عملکرد معلم را به شما ارائه می‌دهد. برای این کار از سوالات زیر کمک بگیرید.

  • آیا معلم اصول و مقررات مدرسه را رعایت می‌کند؟
  • آیا نحوه و رویکرد تدریس معلمان،به یادگیری دانش‌آموزانکمک می‌کند؟
  • آیا دبیر برای هر درس از روش‌های آموزشی مناسب و خاصی استفاده می‌کند؟
  • البته باید بدانید تمام فرم‌های ارزشیابی دبیران شبیه به هم نیستند و باید آن‌ها را بر اساس نیازها و اهداف مدرسه خود طراحی کنید.

 موارد دیگری مانند تنظیم مطالب و رعایت پیوستگی دروس، استفاده مناسب معلم از وقت کلاس، شیوه بیان، تفهیم و انتقال مطالب درسی، میزان تسلط به مطالب درسی و... نیز از سؤالات و موضوعات مهم این پرسشنامه‌ها هستند.

چطور با پرس‌‌لاین فرم ارزیابی معلمان را حرفه‌ای بسازیم؟

پرس‌لاین حرفه‌ای‌ترین نمونه فرم نظر سنجی معلمان و بهترین خدمات را در اختیارتان قرار می‌دهد. در این بخش نحوه استفاده از این امکانات را به شما آموزش می‌دهیم.

طراحی و ویرایش نظرسنجی‌ها

پس از ساخت حساب کاربری در پرس‌لاین، شما به نمونه نظرسنجی درباره معلم دسترسی خواهید داشت. حال باید این فرم آماده را متناسب با نام دروس و معلمان، ویرایش کنید. علاوه بر این پرس‌لاین این امکان را به شما می‌دهد که فرم نظرسنجی سفارشی‌خود را طراحی و اجرا کنید؛ به ‌صورتی که همه پرسش‌های مورد نظرتان برای بررسی بازخورد دانش‌آموزان نسبت به استراتژی‌های آموزشی معلم را شامل شود.

انواع سوالات متنوع

درصورتی که می‌خواهید داده‌ها و نتایج نظرسنجی‌ها را در قالب یک بازه طیفی یا عددی دریافت کنید، باید از پرسش‌هایی مانند سوالات طیفی و درجه‌بندی بهره بگیرید. سوال متنی نیز انتخابی مناسب برای زمانی است که می‌خواهید شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نظرات و پیشنهادهای خود را ثبت کنند.

ایجاد یک فرم چندمنظوره و تعریف شرط

با پرس‌لاین شما دیگر نیازی به طراحی چندین مدل فرم نخواهید داشت؛ زیرا دانش‌آموزانتنها در یک فرم، نظرات خود را درمورد چند معلم به‌صورت همزمان ثبت می‌کنند.شما با استفاده از ویژگی افزودن شرط به پرسشنامه خود، به پاسخ‌دهنده این امکان را می‌دهید که با انتخاب نام هر معلم، به گروه سوالات مرتبط با ایشان هدایت شود و نظرات خود را به ترتیب برای همه ملمان ثبت کند.

به این ترتیب بدون نیاز به طراحی فرم‌های جداگانه برای نظرسنجی در مورد هر معلم، یک فرم جامع طراحی می‌‌کنید و ارزیابی اموزگاران را به روشی ساده‌تر و یکپارچه‌تر انجام می‌دهید.

اشتراک‌گذاری نظرسنجی‌ها

پس از ساخت فرم ارزیابی معلمان، برای دریافت پاسخ از دانش‌آموزان و اولیا، باید لینک فرم را در پیامک، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی یا وبسایت مدرسه برای کاربران بفرستید. با فعال کردن گزینه «به اشتراک گذاری لینک پرسشنامه» در صفحه تشکر پایانی، از دانش‌آموزان بخواهید که این نظرسنجی را با دوستان و همکلاسی‌های خود به اشتراک بگذارند تا پاسخ‌های بیشتری دریافت کنید.

هنوز هم سوالی دارید؟

برای استفاده از تمام این امکانات کافی است همین حالا در پرس‌لاین ثبت نام کنید و اولین پرسشنامه خود را بسازید. اگر سوالی یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به support@porsline.ir  ایمیل بزنید.

 

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط