ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران

پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران ابزاری است که به کارکنان سازمان این فرصت را می‌دهد تا درباره عملکرد مدیر یا سرپرست خود بازخورد بدهند. این ارزیابی توسط افرادی تکمیل می‌شود که با مدیر مربوطه تعامل مستقیم دارند.

به کمک فرم ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه مدیران روش مورد استفاده هر مدیر برای هدایت و مدیریت فرآیندهای کاری را از ابعاد مختلف بررسی کنید و زمینه‌های نیازمند تغییر را شناسایی کنید. ساخت این پرسشنامه با فرم‌ساز آنلاین کمک می‌کند فرآیند جمع‌آوری بازخورد مدیران را با صرف کمترین زمان،‌ نیرو و هزینه ‌انجام دهید.

پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران چیست؟

پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه به مدیران سازمان کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را دقیق‌تر شناسایی کنند، فرصت‌های بهبود را بهتر بشناسند و بتوانند مهارت‌های خود را توسعه دهند. این پرسشنامه یک نقطه آغاز موثر برای برنامه‌های توسعه و هدایت شغلی و پرورش مهارت‌های مدیریتی است.

اغلب مدیران از شناختی نسبی درباره نقاط قوت و ضعف خود و رویکردهای مدیریتی مناسب برخوردار هستند، اما این موضوع از اهمیت ارائه بازخوردهای دقیق و صادقانه درباره عملکرد مدیران نمی‌کاهد.

به کمک این بازخوردها می‌توان نقاط قوت قبلی را که اخیرا کمرنگ شده‌اند، شناسایی کرد. حتی بهترین مدیران و رهبران سازمانی هم در عملکرد خود زمینه‌هایی برای بهبود دارند. بازخورد ۳۶۰ درجه به مدیران کمک می‌کند رویکردهای مدیریتی خود را در صورت لزوم بازنگری و اصلاح کنند و به ترتیب اهمیت برای بهبود اولویت‌بندی کنند. به این ترتیب برگزاری نظرسنجی ۳۶۰ درجه فرآیند رشد تدریجی و آگاهانه مدیران و رهبران سازمان را تسریع می‌کند.

پرسشنامه بازخورد ۳۶۰ درجه مدیران روشی مطمئن و قابل درک برای دریافت اطلاعات مهم و ارائه آن‌ها به مدیران و رهبران سازمان به گونه‌ای متمایز است که امکان هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد مدیران را فراهم می‌کند.

چرا باید پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران بسازیم؟

از آن جا که فرم ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران از منظرهای مختلفی به بررسی عملکرد فردی می‌پردازد، مدیر می‌تواند اطلاعات دقیقی درباره تعاملات خود با کارکنان زیرمجموعه کسب کند. بسیاری از اوقات، مدیران حین بررسی بازخوردهای دریافتی در ارزیابی۳۶۰ درجه به جزییات و خصوصیات رفتاری و عملکردی پی می‌برند که قبلا به آن توجهی نداشته‌اند.

داشتن اطلاعات دقیق و با این سطح از جزئیات تصویری شفاف و روشن از فرصت‌های رشد و ارتقای پیش روی مدیر ترسیم می‌کند. بر اساس نتایج دریافتی روی فرم ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران، می‌توان الگویی استاندارد برای بهبود عملکرد مشخص کرد و فرهنگ دریافت بازخورد را در سازمان تقویت کرد.

به‌کارگیری پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران روشی فوق‌العاده برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه توانمندی‌های مدیران سازمان نیز هست و از طریق جمع‌آوری بازخوردهای صادقانه و انتقادات سازنده، شناختی ارزشمند و منحصربفرد از هر یک از مدیران به شما ارائه می‌کند.

چنین نوع بازخوردی برای اغلب مدیران مطلوب است و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند اهدافی دقیق برای بهبود رویکردها و استراتژی‌های مدیریتی خود در نظر بگیرند. بازخورد ۳۶۰ درجه مدیران با توسعه رهبری به پیشرفت و موفقیت سازمان شما کمک شایانی می‌کند.

چطور با پرس‌‌لاین پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران را حرفه‌ای بسازیم؟

برای ساخت فرم ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران نمونه فرم آن را به حساب کاربری خود اضافه کنید یا در قسمت ایجاد پرسشنامه، فرم موردنظر را از صفر ایجاد کنید.

در این نمونه پرسشنامه به هر یک از شاخص‌های ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران مانند مهارت‌های تصمیم‌گیری، توانمندی‌های ارتباطی و تفکر استراتژیک یک گروه سوال اختصاص داده شده است و سوالات مرتبط با هر شاخص‌ زیرمجموعه گروه سوال مربوطه قرار گرفته است.

در طراحی سوالات پرسشنامه باید به این نکته توجه کرد که سوالات مشخص، دقیق و در راستای هدف نهایی پرسشنامه باشند. همچنین برای آگاهی دقیق‌تر نسبت به نظرات شخصی پاسخ‌دهندگان استفاده از سوالات بازپاسخ و متنی ضروری است.

برای نمونه می‌توان از سوالات زیر یا مشابه آن‌ها در این پرسشنامه استفاده کرد:

  • به نظر شما نقاط قوت عملکرد این مدیر چیست؟
  • این شخص تا چه اندازه در مدیریت برنامه‌های کاری تیم موفق عمل کرده‌است؟
  • به نظر شما این فرد در کدام یک از زمینه‌‌ها بیشتر نیازمند بهبود عملکرد است؟

در صورتی که مدیران واحدهای مختلف سوالات و شاخص‌های ارزیابی متفاوتی دارند، می‌توانید در فرم ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران یک سوال چندگزینه‌ای یا لیست کشویی به پرسیدن واحد محل فعالیت اختصاص دهید تا فرد ارزیابی‌‌کننده واحد سازمانی خود را انتخاب کند؛ سپس با قابلیت افزودن شرط به پرسشنامه، فرمی هوشمند طراحی کنید که هر فرد متناسب با گزینه انتخابی به سوالات اختصاصی ارزیابی مدیر همان واحد هدایت شود.

پس از ساخت پرسشنامه، لینک پاسخدهی را از طریق پیامک، ایمیل یا سایر روش‌های ارتباطی برای کارکنان سازمان ارسال کنید و فرآیند جمع‌آوری بازخورد را آغاز کنید.

برای این که در سریع‌ترین زمان از جدیدترین بازخوردهای ثبت‌شده مطلع شوید، در تنظیمات پرسشنامه از امکان تنظیم ایمیل اطلاع‌رسانی استفاده کنید. به کمک این امکان می‌توانید با ثبت هر پاسخ جدید جزییات آن را در قالب یک ایمیل بصورت خودکار دریافت کنید.

چطور گزارش پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران را دریافت کنیم؟

مهم‌ترین بخش انجام ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران ارائه گزارش‌های مفید و دقیق از پاسخ‌های دریافتی است. با مراجعه به قسمت جدول نتایج پرسشنامه جزییات ارزیابی‌های ثبت‌شده را مشاهده کنید و در قسمت تحلیل و نمودارها، نمودارهای تجمیعی نظرات ارزیابی‌کنندگان برای هر سوال را بررسی کنید.

 برای مشاهده بازخوردهای مربوط به هر مدیر بصورت جداگانه از امکان فیلتر نتایج استفاده کنید و بر اساس واحدها یا نام مدیران، نتایج را دسته‌بندی کنید.

همچنین برای این که گزارش شما بصورت دقیق امکان مقایسه عملکرد هر مدیر در زمینه‌های مختلف را فراهم کند می‌توانید به کمک امکان متغیرهای محاسباتی برای هر یک از معیارها مقیاس عددی و محاسبات تعریف کنید و با استفاده از امتیاز به‌دست‌آمده در هر معیار، عملکرد مدیر را در هر یک از معیارها با یک دیگر مقایسه کنید و نیز بصورت کلی بسنجید.

برای آشنایی بیشتر با امکان تعریف محاسبات در پرس‌لاین، مقاله راهنمای افزودن محاسبات به فرم‌های آنلاین را مطالعه کنید.

در نهایت برای به‌اشتراک‌گذاری نمودارهای تجمیعی هر سوال، لینک صفحه نمودارها را از قسمت تحلیل و نمودارها کپی کنید و برای افراد مربوطه ارسال کنید تا وضعیت عملکرد کلی هر مدیر در هر شاخص را بر اساس جدیدترین بازخوردها مشاهده کنند.

برای استفاده از تمام این امکانات کافیست در پرس‌لاین همین حالا ثبت‌نام کنید و اولین پرسشنامه خود را بسازید. اگر سوالی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید به support@porsline.ir ایمیل بزنید.

نمونه فرم نظرسنجی و نمونه پرسشنامه‌های مرتبط