راهنمای جامع مراحل تحقیقات بازار به همراه نمونه پرسشنامه آنلاین و معرفی ابزار

پُرس‌لاین نرم‌افزار تحقیقات بازار آنلاین و موبایلی، مورد اعتماد در

چرا پُرس‌لاین را به عنوان نرم‌افزار تحقیقات و مشاهدات بازار و پرسشگری میدانی انتخاب کنیم؟

ایجاد فرم پرسشگری میدانی

براساس نیاز خود، فرم و پرسشنامه تحقیقات بازار را بسازید یا از نمونه پرسشنامه‌های آماده استفاده کنید.

هوشمندسازی نمایش سوال‌های پرسشنامه تحقیقات بازار‫

با افزودن شرط، روابط منطقی تعریف کنید تا براساس هر پاسخ،‌ بلافاصله سوال مرتبطی نمایش داده شود.

طراحی فرم مشاهدات میدانی

رنگ‌بندی و برندینگ خود را در پرسشنامه آنلاین اضافه کنید.

تنظیمات پرسشنامه

به کمک کُد، پاسخ‌دهندگان را احراز هویت کنید و به کمک ثبت موقعیت مکانی، بر روی نقشه، اطلاعات ارزشمندی دریافت کنید.

شیوه‌های متنوع ارسال

لینک فرم پرسشنامه تحقیقات بازار را برای مخاطبان، پیامک کنید، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، در وب‌سایت قرار دهید و یا ایمیل کنید.

گزارش ساز و فیلتر‌های پیشرفته

بر روی هر بخش از داده‌ها، فیلتر مناسبی اعمال کنید و لینک خاص نمودارهای همان بخش را با ذینفعان به اشتراک بگذارید

API و ذخیره سازی بر روی پایگاه‌های داده محلی

از طریق API داده‌ها را به داشبوردهای مدیریتی یا هر پایگاه داده دیگری متصل کنید و انتقال دهید.

بالاترین سطح پروتکل SSL بر کلیه تبادلات داده اعمال می‌شود تا شما نگران امنیت و حریم خصوصی داده‌ها نباشید.

پویان ابراهیمی

سرگروه تحقیقات بازار و هوشمندی تجاری شرکت شاتل

پُرس‌لاین، به ما این امکان را داد تا بتوانیم در کمترین زمان و با بالاترین دقت داده‌هایی را جمع‌آوری کنیم که در روش‌های سنتی برایمان هزینه ریالی و زمانی چند برابری داشت.
دو ویژگی در پُرس‌لاین ما را به مشتری وفادار خود تبدیل کرده است: اول پنل بسیار کاربر‌پسند و دوم، سرعت و چابکی تیم پشتیبانی و توسعه پُرس‌لاین.

عادل طالبی

استراتژیست کسب‌و‌کارهای دیجیتال

پُرس‌لاین یکی از معدود سرویس‌های ایرانیه که به دلیل کاربری بسیار راحت و آسان، من هیچ‌وقت نیاز به راهنما و پشتیبانی پیدا نکردم و این به نظرم مهم‌ترین ویژگی یک SaaS‌ (خدمت نرم افزاری بر بستر ابر) هست که بچه‌های تیم پُرس‌لاین با موفقیت اون رو پیاده‌سازی کردند.

مزایای پُرس‌لاین به عنوان نرم‌افزار تحقیقات بازار و پرسشگری میدانی

۹۰٪ صرفه‌جویی مالی، ۸۰٪ صرفه‌جویی زمانی با حذف فرایندهای کاغذی و دیجیتال کردن آن‌ها
افزایش صحت اطلاعات با حذف ورود دستی داده‌ها
تسریع در تحلیل و گزارش‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران
بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و زیرساخت سخت‌افزاری

پُرس‌لاین برترین نرم‌افزار تحقیقات بازار موبایلی و DIY است.

تحقیقات بازار برای هر نوع کسب‌و‌کار از یک استارت‌آپ و شرکت کوچک متوسط گرفته تا شرکت‌های بزرگ و هولدینگ‌ها گامی حیاتی برای موفقیت است. ایده‌ها،‌ محصولات و خدمات موفق نتیجه حدس و گمان نیستند. داده‌های دقیق و با کیفیت پایه و اساس تصمیم‌های بزرگ و موفق است و این داده‌‌ها حاصل فرآیند تحقیقات بازار هستند.

در ادامه با مراحل تحقیقات بازار‌ آنلاین، فرآیند تحقیقات بازاریابی و ابزارهای موردنیاز برای انجام یک تحقیق بازار اثربخش آشنا شوید.

تحقیق بازار اولیه و تحقیق بازار ثانویه چیست؟

پیش از اینکه نظرسنجی تحقیقات بازار را آغاز کنید،‌ بهتر است با دو نوع اصلی تحقیق بازار آشنا شوید. تحقیق بازار اولیه و ثانویه، دو شیوه متفاوت جمع‌آوری داده هستند. هر دو شیوه منجر به شناخت بهتر جامعه هدف و گروه مخاطبان می‌شوند؛ اما آگاهی از تفاوت این دو شیوه می‌تواند به انتخاب از میان آن‌ها برای ادامه مراحل تحقیقات بازار کمک کند.

تحقیق بازار اولیه، جمع‌آوری داده‌های جدید است؛ داده‌هایی که پیش از این گرد‌آوری نشده‌اند. پرسشنامه کاغذی، نظرسنجی و پرسشنامه آنلاین و مصاحبه نمونه‌ شیوه‌های جمع‌آوری اطلاعات در تحقیقات بازار اولیه هستند.

تحقیق بازار ثانویه شامل جمع‌آوری و بررسی داده‌هایی است که در حال حاضر وجود دارند. در هر گام از فرآیند تحقیقات بازار که داده‌ها مستقیما از شیوه‌هایی مانند مصاحبه و پرسشنامه گرد‌آوری نمی‌شوند، تحقیق بازار ثانویه در حال انجام است.

تحقیقات بازار چطور به رشد کسب‌و‌کار کمک می‌کند؟

در بخش قبل با ماهیت دو نوع تحقیق بازار آشنا شدید. در این قسمت، شیوه‌هایی که تحقیق بازار می‌تواند به رشد کسب‌و‌کار کمک کند را تشریح می‌کنیم.

به مخاطبان خاص خود دسترسی یابید و آن‌ها را بشناسید.

پرسشنامه و نظرسنجی تحقیقات بازار آنلاین یا آفلاین، فرصت خوبی برای شناخت بازار هدف و مخاطب است، اگر نمونه آماری مناسبی از بازار هدف داشته باشید. لیستی از دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی یا مشتریان کمک می‌کند تا آن‌ها را مورد پرسشگری قرار دهید و اطمینان یابید در مسیر اثربخش و قابل اتکایی حرکت می‌کنید.

بازار هدف را تحلیل کنید.

بودجه بازاریابی یکی از بزرگترین بخش‌های بودجه سازمان شماست. پیش از صرف بودجه، باید اطمینان پیدا کنید که استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی منجر به موفقیت در بازار خواهند شد. تحقیق بازار کمک می‌کند اندازه بازار بالقوه را تحلیل کنید، محل مناسبی برای فروشگاه خود پیدا کنید، قیمت بهینه برای محصول و خدمات خود تعیین کنید و ... . وقت و انرژی که صرف مطالعه و بررسی بازار می‌کنید، برای شما استراتژی‌هایی را برای ورود به بازار محقق می‌کند که شانس موفقیت بالاتری دارند.

آگاهی از برند را اندازه‌گیری کنید.

شرکت، محصول یا خدمت شما احتمالا تمام دنیای شماست اما مهم این است که مشتریان در مورد آن چه فکر می‌کنند! تحقیق بازار در خصوص آگاهی از برند کمک می‌کند دقیقا بدانید مشتریان شما چه فکر می‌کنند و چه تصویری از برند شما در ذهن خود دارند.

در خصوص محصول موجود یا آینده، بینش و درک عمیقی بدست آورید.

آیا محصول با نیازها و انتظارات مشتریان منطبق است؟ تنها راه بدست آوردن پاسخ، نظرسنجی و پرسشنامه است. به کمک داد‌ه‌های حاصل از یک پرسشنامه آنلاین می‌توانید رضایت مشتری و نکات قابل بهبود در محصول یا خدمت را شناسایی کنید و این یعنی فروش بیشتر در آینده. پیش از راه‌اندازی محصول یا خدمت جدید نیز باید آن‌را تست کنید و تحقیق بازار برای تست محصول یا تست پروتوتایپ، طراحی بسته‌بندی جدید و ... نیز راهگشاست.

جایگاه خود را در قیاس با رقبا بدانید.

تحقیقات بازار و تحلیل رقابتی کمک می‌کند بدانید رقیب شما در بازار که چشم از او نباید بردارید، چه کسی است. بهترین راه برای رسیدن به پاسخ این سوال، مراجعه به مشتریان است. آن‌ها می‌توانند به شما درباره فرایند خرید و محصولات مشابه اطلاعات بی‌نظیری بدهند. از طرفی می‌توانید درک کنید کدام تاکتیک یا اقدام بازاریابی از سوی شما منجر به خرید محصول در قیاس با محصولات مشابه شده است و برای آینده دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید.

استراتژی‌ها و کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی را شکل دهید.

با رشد اهمیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در آمیخته بازاریابی، تحقیقات بازار مرتبط با یافتن بهترین رسانه‌های اجتماعی نیز اهمیت یافته است. لایک‌ها و توییت‌ها برای شما دیدگاهی ایجاد می‌کنند، اما پرسشنامه و نظرسنجی تحقیقات بازار است که «چرایی» پشت آن‌ها و نحوه برخورد شما با بازار و مخاطبان را تعیین می‌کند.

نگاهی عمیق به اطلاعات جمعیت‌شناختی مشتریان بیندازید.

اگر می‌خواهید بدانید چه گروهی مشتریان بالقوه برای خدمت یا محصول جدید می‌توانند باشند، از آن‌ها در خصوص جنسیت، سن، درآمد، محل خرید، ترجیحات، عادات رسانه‌ای و ... در قالب پرسشنامه تحقیقات بازار بپرسید. و بعد از ساخت پرسونای مشتری ، پیام‌های بازاریابی و کمپین‌های تبلیغاتی را برای هر گروه سفارشی کنید و منابع خود را در جایی که اثربخش است، خرج کنید.

مشتریان را به‌راحتی بخش‌بندی کنید.

بخش بندی مشتریان براساس ویژگی‌های مشابه مثل شیوه زندگی، میزان مصرف، محل زندگی و ... خواسته‌های آن‌ها را شفاف‌تر می‌کند و روی هر بخش می‌توان تاکتیک‌های بازاریابی گوناگونی تعریف کرد. این مزیت رقابتی زاییده تحقیقات بازار است.

جایگاه‌یابی و جایگاه‌سازی برند را انجام دهید.

چرا مشتریان برخی شرکت‌ها به پیشنهاد قیمت پایین‌تر از سوی رقبا بی‌توجه هستند و به برند وفادار می‌مانند؟ این شرکت‌ها به صورت مداوم با تحقیقات بازار به مشتریان خود گوش می‌دهند و برای هر بخش از بازار و جامعه هدف خود، استراتژی دقیقی را تنظیم و تدوین می‌کنند. تحقیقات بازار به آن‌ها کمک می‌کند انگیزه‌ها، دیدگاه‌ها و ترجیحات مشتری را تشخیص دهند.

چرا پرسشنامه آنلاین در تحقیقات بازار نوین پرکاربرد است؟

به طور کلی دو شیوه جمع آوری داده در تحقیقات بازار عبارتند از ۱) مصاحبه و پرسشنامه ۲) مشاهده

مقایسه تحقیقات بازار به روش سنتی و آنلاین

در شیوه مصاحبه و پرسشنامه به فردی نیاز هست که سوالات را بپرسد و پاسخ‌ها را دریافت کند. مدل‌های مختلف ارتباطی در این خصوص وجود دارند، مثلا مصاحبه رو در رو، ارسال پرسشنامه کاغذی از طریق پست، مصاحبه تلفنی و استفاده از پرسشنامه آنلاین. این شیوه‌ها همگی تحقیقات بازار پیمایشی هستند.

شیوه‌ی دیگر، مشاهده است. با مشاهده رفتار اخیر یا گذشته فرد یا سازمان می‌توان رفتار آتی وی را پیش‌بینی کرد. همان‌طور که در شیوه‌های پیمایشی، استفاده از پرسشنامه آنلاین بسیار رایج و پررونق است، در شیوه‌های مشاهده‌ای نیز، امروزه، استفاده از جستجوی کلمات کلیدی،‌داد‌ه‌های جمع‌آوری‌شده توسط گوگل‌آنالیتکس،‌ تحلیل ترافیک و رفتار کاربران، ابزارهای ضبط رفتار کاربران در وب‌سایت رونق یافته است.

به گواه آمار و شواهد،‌ پرسشنامه تحقیقات بازار به صورت کاغذی در دنیا تقریبا منسوخ شده است و پرسشنامه آنلاین و تحقیقات بازار موبایلی جای آن‌را گرفته است.

نحوه طراحی پرسشنامه آنلاین برای تحقیقات بازار

افرادی که به صورت حرفه‌ای تحقیقات بازار اtنجام می‌دهند و در زمینه طراحی پرسشنامه تحقیقات بازار مجرب هستند، چهار نکته زیر را رعایت می‌کنند.

۱. مساله را تعریف کنید

پیش از اینکه به این فکر کنید چه‌چیزی را مورد بررسی قرار دهید؛ در ذهن شما باید شفاف باشد چرا می‌خواهید تحقیق بازار انجام دهید. قصد دارید با داده جمع‌آوری‌شده چه مساله‌ای را حل کنید؟ و به طور کلی تحقیق بازار قرار است چگونه به محصول، مشتریان و شرکت سود برساند؟ به اندازه کافی بر روی این گام تمرکز کنید چرا که باعث خواهد شد سوال‌هایی دقیق و درست برای پرسشنامه تحقیقات بازار طراحی کنید.

۲. اهداف تحقیق را شفاف کنید.

وقتی مساله را به‌درستی شناسایی کردید، باید هدف یا اهداف تحقیق را که بر روی چگونگی انجام و تکمیل مراحل تحقیقات بازار متمرکز هست، تعریف کنید. در واقع، هدف تحقیق بازار آن‌ چیزی است که از پیمایش بازار برای شما حاصل خواهد شد. هدف را می‌توانید سوالی طراحی کنید؛ مثلا، اگر کارکرد این محصول را تغییر دهیم، مشتریان چگونه به آن واکنش نشان خواهند داد؟

۳. جامعه هدف تحقیق بازار را مشخص کنید.

تعریف درست جامعه هدف یکی از مهم‌ترین گام‌های تحقیق بازار است. حجم داده موردنیاز نیز براساس جامعه مشخص می‌شود. بعد از مشخص کردن جامعه و نمونه مورد نیاز، در مورد اینکه برای کدام بخش از جامعه، چه تعداد پرسشنامه و با چه تقدم و تاخر زمانی ارسال شود، تصمیم‌گیری کنید.

۴. سوال‌های پرسشنامه تحقیقات بازار را با نگاه به نحوه تحلیل داده مشخص کنید.

سوال‌ها قلب یک نظرسنجی و پرسشنامه تحقیقات بازار اثربخش هستند. در حقیقت، سوال‌ها هستند که به جای شما با جامعه مخاطب تعامل می‌کنند. در نوشتن هر سوال و انتخاب نوع سوال، از میان سوال چندگزینه‌ای،‌ متنی، درجه‌بندی یا طیف لیکرت، نحوه تحلیل داده را در نظر بگیرید. مثلا اگر در تحلیل، به دنبال آنالیز همبستگی هستید، نباید یکی از پارامترها را به صورت سوال متنی یا سوال باز طراحی کنید.

نمونه پرسشنامه تحقیقات بازار و بازاریابی

هر کسب‌و‌کار نیازمندی‌های اطلاعاتی،‌ مسایل و اهداف خاص خود را دارد و بر این اساس، پرسشنامه تحقیقات بازار نیز برای هر کسب‌و‌کار منحصر‌به‌فرد است. اما برای بسیاری افراد، بررسی نمونه پرسشنامه تحقیقات بازار یک دیدگاه اولیه ایجاد می‌کند و اگر چنین نمونه پرسشنامه‌هایی قابلیت ویرایش نیز داشته باشند، حتما برای استفاده‌کنندگان مفیدتر خواهد بود. در ادامه چند نمونه پرسشنامه تحقیقات بازار را مرور می‌کنیم. شما می‌توانید پیش‌نمایش هریک را ببینید و آن‌ها را متناسب با نیاز خود ویرایش کنید.

نکات کلیدی در نوشتن سوال‌های پرسشنامه آنلاین تحقیقات بازار و مشاهدات میدانی در مطالب ذیل جمع‌بندی شده است.

مروری بر اجزای یک پرسشنامه اثربخش

راهنمای انتخاب نوع سوال در پرسشنامه آنلاین

راهنمای جامع ساخت و طراحی پرسشنامه آنلاین

هشت توصیه در نوشتن سوالات پرسشنامه و نظرسنجی

۴ تکنیک برای افزایش تعداد پاسخ‌ها به پرسشنامه آنلاین

۷ اشتباه رایج در ساخت پرسشنامه آنلاین و نحوه اجتناب از آن‌ها

پُرس‌لاین چگونه به مدیر بازاریابی در انجام تحقیقات بازار کمک می‌کند؟

پُرس‌لاین، نر‌م افزار ساخت پرسشنامه آنلاین است که به صورت خدمت نرم‌افزاری (SaaS) و تحت وب ارائه می‌شود. انواع پرسشنامه تحقیقات بازار از ساده‌ترین پرسشنامه‌ها تا پیچیده‌ترین آن‌ها را می‌توان با سادگی با چند درگ و دراپ در پُرس‌لاین طراحی کرد و تحلیل آماری آنی بر روی داده‌های جمع‌آوری‌شده دریافت کرد.

پُرس‌لاین چگونه کار می‌کند؟

امکانات مختلف پُرس‌لاین، مدیران بازاریابی و سرپرستان و کارشناسان تحقیقات بازار را از هر نوع دانش برنامه‌نویسی بی‌نیاز می‌کند و سرعت، دقت و سهولت را برای آن‌ها به همراه می‌آورد. برخی امکانات پُرس‌لاین که در پرسشنامه تحقیقات بازار کاربرد دارند، عبارتند از:

  1. به کمک پُرس‌لاین می‌توان بخش‌بندی و غربالگری را در لحظه اعمال کرد. ویژگی افزودن شرط کمک می‌کند معیارهای غربالگری و بخش‌بندی مشتریان و بازار به سادگی تعریف شوند تا هر گروه، بخش یا پرسونا تنها سوالات مختص خود را ببیند و به آن‌ پاسخ دهد.
  2. به کمک پُرس‌لاین می‌توان اطلاعات یک پرسشنامه تحقیق بازار را در پرسشنامه دیگری بکار برد و از اطلاعات موجود به صورت هوشمندانه استفاده کرد. ویژگی «درج اطلاعات مخفی» کمک می‌کند هر نوع متغیر اطلاعاتی را در پرسشنامه تعریف و اضافه کنید.
  3. به کمک پُرس‌لاین می‌توان تصویر و ویدیو در هر جای سوال‌ها استفاده کرد؛ رنگ‌بندی پرسشنامه را با برندینگ سازمان و محصول متناسب‌سازی کرد و پرسشنامه‌های تعاملی طراحی کرد.
  4. تحلیل‌های آماری و نمودارهای گرافیکی در پُرس‌لاین به صورت آنی تولید و به‌روز می‌شوند تا هرگونه اطلاعات مربوط به تحقیقات بازار،‌ آمارگیری‌ها و ... را مدیران بتوانند در لحظه رصد و دنبال کنند.
  5. امنیت اطلاعات در پُرس‌لاین با بالاترین سطح رمزنگاری پروتکل ssl تامین می‌گردد و به صورت منظم از داده‌های کاربران بکاپ‌گیری می‌شود.

جزییات ویژگی‌های پُرس‌لاین و سه نوع حساب کاربری رایگان، حرفه‌ای و سازمانی را در صفحه قیمت‌ها ببینید و حساب کاربری متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

تحقیقات بازار را با پُرس‌لاین، راحت‌تر، سریعتر، ارزان‌تر و با جامعه‌ای بزرگ‌تر انجام دهید
کار با پُرس‌لاین را رایگان شروع کنید