نظرسنجی همایش و ارزیابی رویداد،
راهنمایی برای برگزارکنندگان کنفرانس و سمینارها‬‎

برگزاری رویداد، همایش، سمینار و کنفرانس، چه برای ده‌ها نفر و چه برای هزاران نفر، مستلزم صرف زمان و پول فراوان از سوی برگزارکنندگان است. یک اشتباه و ضعف کوچک می‌تواند تصویر بسیار بدی را در ذهن شرکت‌کنندگان ایجاد کند؛ چرا که شرکت‌کنندگان در رویداد‌ها و کنفرانس‌ها، فرصت حضور را به دید نوعی سرمایه‌گذاری می‌نگرند.

استفاده از نظرسنجی همایش، قبل، حین و بعد از برگزاری رویداد راهکاری است که شرکت‌های مجری کنفرانس و همایش‌ها برای جمع‌آوری بازخورد شرکت‌کنندگان، ارتباط بهتر با حامیان همایش و ارزیابی رضایت حاضران در رویداد استفاده می‌کنند.

در این مطلب، درباره مزایای نظرسنجی ارزیابی رویداد و همایش، نحوه اجرای نظرسنجی کنفرانس، شیوه تدوین سوال‌های فرم ارزیابی سخنران و رویداد و تکنیک‌های پیاده‌سازی نظرسنجی همایش به کمک پُرس‌لاین خواهید خواند.

مزایای استفاده از نظرسنجی قبل، حین و بعد از برگزاری رویداد و همایش




  1. استفاده از فرم نظرسنجی و پرسشنامه قبل از برگزاری همایش به شناخت بهتر شرکت‌کنندگان می‌انجامد.

    برگزارکنندگان همایش و رویداد برای جذب مخاطبان، ابتدا باید شناخت دقیق و درستی از آن‌ها داشته باشند. این اولین قاعده در بازاریابی کنفرانس و سمینار است. شناخت مخاطبان از طریق پرسشنامه و نظرسنجی کمک به جذب راحت‌تر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر آن‌ها می‌کند.

    نظرسنجی و پرسشنامه قبل از برگزاری رویداد به شناخت علایق سخنرانان و حامیان همایش نیز کمک می‌کند. بهتر است در صفحه‌ی وب مربوط به همایش و رویداد، لینک نظرسنجی و پرسشنامه را قرار دهید و از بازدیدکنندگان بخواهید که علایق و نیازمندی‌های خود را مطرح کنند.

  2. استفاده از نظرسنجی حین برگزاری همایش و رویداد به ارزیابی کمی و کیفی رضایت شرکت‌کنندگان کمک می‌کند.

    معمولا در حین برگزاری همایش، کارکنان مجری رویداد از شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی و شفاهی در مورد جلسات همایش سوالاتی می‌پرسند. اما انجام منظم و هدفمند این کار، به خصوص در کنفرانس‌های بیش از یک روز که حاضران در جلسات متعددی شرکت می‌کنند، بازخورد دست اول در اختیار سخنرانان و مجریان قرار می‌دهد تا بتوانند بلافاصله برای رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

  3. استفاده از نظرسنجی بعد از برگزاری همایش و رویداد برای بهبود کنفرانس‌های آتی.

    نظرسنجی ارزیابی همایش و رویداد که بعد از برگزاری آن برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود، کمک می‌نماید تا نقاط ضعف و قوت ابعاد گوناگون کنفرانس شناسایی و بازخورد سازنده‌ای جمع‌آوری شود.

در هر مرحله چه سوال‌هایی باید در فرم و پرسشنامه ارزیابی همایش و رویداد پرسیده شود؟

  1. سوال‌های فرم نظرسنجی پیش از برگزاری همایش و رویداد
    • از چه طریقی از برگزاری همایش مطلع شدید؟
    • از حضور در همایش چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟
    • نظر شما در مورد قیمت ثبت‌نام رویداد چیست؟
    • نظر شما در مورد محل برگزاری همایش چیست؟
    • به چه اطلاعاتی احتیاج دارید که موفق به یافتن آن نشدید؟
  2. سوال‌های فرم و نظرسنجی حین برگزاری همایش و رویداد
    • روند پذیرش چگونه بود؟
    • تاکنون سخنرانی کدامیک از سخنرانان مفیدتر بوده است؟
    • تا امروز، چه تغییری در مورد همایش می‌توانست آن‌را مفیدتر کند؟
    • جو و فضای کنفرانس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
    • کارکنان برگزارکننده و هماهنگ‌کننده رویداد را تا امروز چطور ارزیابی می‌کنید؟
  3. سوال‌های فرم و نظرسنجی بعد از برگزاری همایش و رویداد
    • به طور کلی به همایش، از ۰ تا ۱۰، چه امتیازی می‌دهید؟
    • از سخنرانی کدام سخنران بیش از دیگران رضایت دارید؟
    • آیا حضور در همایش به شبکه‌سازی برای شما کمک کرد؟
    • برای برگزاری بهتر همایش در سال آینده چه تغییراتی باید انجام دهیم؟
    • آیا از جلسات سخنرانی همایش، اطلاعات مفید و کاربردی به دست آوردید؟
    • چقدر احتمال دارد حضور در همایش سال آتی را به دوستان و همکاران خود توصیه کنید؟

فرم و پرسشنامه نظرسنجی ارزیابی همایش و رویداد را چگونه توزیع کنید؟

بعد از اینکه سوال‌های فرم و پرسشنامه نظرسنجی همایش را تدوین کردید، باید آن‌را به دست شرکت‌کنندگان و مخاطبان برسانید.

  1. ارسال فرم نظرسنجی از طریق ایمیل و پیامک

    ارسال فرم نظرسنجی همایش و رویداد از طریق ایمیل یا پیامک شیوه‌ای بسیار آسان برای دسترسی به مخاطبان است. لینک پرسشنامه آنلاین ایجاد‌شده را به راحتی از طریق پنل ارسال ایمیل یا پیامک برای مخاطبان می‌توانید ارسال کنید.

  2. ارسال فرم نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی

    به کمک این شیوه، به تعداد بیشتری از مخاطبان دسترسی خواهید داشت؛ به خصوص وقتی که نظرسنجی پیش از برگزاری رویداد و همایش را انجام می‌دهید. لینک نظرسنجی آنلاین طراحی‌شده را به راحتی می‌توانید در هر یک از اکانت‌های اجتماعی همایش به اشتراک بگذارید.

  3. قراردادن فرم نظرسنجی در وب‌سایت همایش

    در مواقعی که وب‌سایت همایش بازدید‌کننده‌ زیادی دارد و نمی‌خواهید این بازدید‌کننده‌ها را از دست دهید، بهتر است نظرسنجی و فرم مربوطه را در وب‌سایت کنفرانس قرار دهید تا بلافاصله از بازدید‌کنندگان اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کنید.

  4. نمایش نظرسنجی به صورت پاپ‌آپ

    نمایش فرم نظرسنجی ارزیابی همایش به صورت پاپ‌آپ برخلاف شیوه پیشین، کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر، براساس رفتار بازدید‌کننده وب‌سایت، صفحاتی که در حال بازدید از آن‌هاست و مدت زمانی که بازدید‌کننده روی صفحه‌ای خاص مانده است، پرسشنامه ایجادشده به وی نمایش داده شود و اطلاعات دریافت شود.

توصیه‌هایی برای افزایش نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی همایش و رویداد




  1. فرم و پرسشنامه‌ای کوتاه بسازید.

    فرم و پرسشنامه‌ای که تکمیل آن بیش از ۱۰ دقیقه زمان نیاز داشته باشد و تعداد سوالات آن فراوان باشد، نرخ پاسخ‌دهی بسیار کمی خواهد داشت. بنابراین بهتر است تکمیل پرسشنامه نظرسنجی همایش و رویداد حداکثر ۵ دقیقه زمان ببرد و سوالات کاملا مرتبط و هدفمند پرسیده شود.

  2. مشوق پیشنهاد دهید.

    اگر نظرسنجی پیش از برگزاری همایش انجام می‌دهید، می‌توانید کد تخفیف ارائه دهید و اگر نظرسنجی ارزیابی برگزاری همایش انجام می‌دهید، می‌توانید تخفیف در ارائه مستندات همایش یا حضور در همایش سال آتی پیشنهاد دهید. برخی مطالعات استفاده از مشوق را تا سه برابر شدن نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی کنفرانس موثر می‌دانند.

  3. سوال‌های نظرسنجی را برای گروه‌های مختلف مخاطبان شخصی‌سازی کنید.

    شما می‌توانید سوال‌های فرم نظرسنجی رویداد را به کلیه مخاطبان نشان دهید؛ اما زمانی پاسخ‌های بیشتر و داده باکیفیت‌تری دریافت خواهید کرد که مخاطبان را بخش‌بندی کرده و از هر گروه سوال‌های مختص همان گروه را بپرسید. مثلا از افرادی که برای اولین بار در کنفرانس و سمینار شرکت‌ کرده‌اند، سوال‌های متفاوت با افرادی که هر دوره در کنفرانس شرکت می‌کنند، پرسیده شود.

  4. به رنگ‌بندی و طراحی بصری پرسشنامه و فرم نظرسنجی رویداد دقت کنید.

    از آنجا که امروزه بخش زیادی از پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه‌های نظرسنجی از موبایل برای پاسخ‌دهی استفاده می‌کنند، طراحی و جذابیت بصری بسیار اهمیت دارد و نرخ پاسخ‌دهی را تا ۴۰ درصد می‌تواند افزایش دهد.

پُرس‌لاین چه امکانات ویژه‌ای برای اجرای نظرسنجی همایش و رویداد دارد؟

ده‌ها سرویس نرم‌افزاری فرم ساز آنلاین یا پرسشنامه آنلاین داخلی و خارجی را می‌توان با یک جستجوی ساده در گوگل یافت. اما اگر به صورت حرفه‌ای، رویداد و همایش برگزار می‌کنید، امکانات ویژه‌ای در پُرس‌لاین وجود دارد که در برخی سرویس‌های نرم‌افزاری مشابه خارجی نیز آن‌ها را در اختیار نخواهید داشت. با این امکانات آشنا شوید:


  1. به کمک ویژگی «افزودن شرط» به هر مخاطب تنها سوال‌های مختص وی را نمایش دهید. تنظیم شرط در پرسشنامه کمک می‌کند فرم هوشمندی بسازید که براساس پاسخی که مخاطبان می‌دهند، بلافاصله سوال مرتبط به خود را مشاهده کنند و به مانند فرم‌های غیر حرفه‌ای سنتی، مخاطب مجبور نباشد در کلیه سوال‌های پرسشنامه همایش گم شود.
  2. به کمک ویژگی «سفارشی‌سازی صفحه تشکر» می‌توانید به دسته‌های مختلف شرکت‌کنندگان همایش، پیشنهادی تشویقی خاص هر گروه را بدهید. هم‌چنین می‌توانید در محل برگزاری همایش، کنفرانس یا نمایشگاه مانیتورهایی برای نظرسنجی آنی از حضار قرار دهید تا به کمک تنظیمات این ویژگی، فرم نظرسنجی به صورت خودکار با ثبت پاسخ هر پاسخ‌دهنده، مجددا بارگذاری شود.
  3. به کمک ویژگی «پایپینگ پاسخ» فرم نظرسنجی همایش را تعاملی کنید و بر روی سوال‌های پیگیری‌کننده که با هدف شناخت چرایی پاسخ‌ها، طراحی می‌شوند، تمرکز کنید. مثلا اگر یک شرکت‌کننده پاسخ داده است که بخش شبکه‌سازی روبداد، جذاب‌ترین بخش آن بوده است، به کمک ویژگی پایپینگ پاسخ، سوال بعدی را بدین شکل شخصی‌سازی کنید: در مورد ....... شبکه‌سازی رویداد ....... چه پیشنهادی دارید؟
  4. به کمک ویژگی «احراز هویت» دسترسی به پرسشنامه و فرم را فقط محدود به افرادی کنید که قبلا کُد خاصی مثلا کد ثبت‌نام را به آن‌ها داده‌اید تا اطمینان یابید پاسخ‌ها توسط چه کسانی در حال ثبت هستند.
  5. به کمک ویژگی «جلوگیری از ثبت بیش از یکبار پاسخ» از تکرار پاسخ‌دهی به پرسشنامه و فرم نظرسنجی توسط فردی یکسان جلوگیری کنید و داده با‌کیفیت‌تری جمع‌آوری نمایید.
  6. به کمک ویژگی «درج اطلاعات مخفی» لینک‌های شخصی‌شده به کمک شماره موبایل یا آدرس ایمیل شرکت‌کنندگان ایجاد کنید و در هنگام شروع پاسخ‌دهی، در صفحه خوش‌آمدگویی فرم نظرسنجی همایش، افراد را با نام آن‌ها مخاطب قرار دهید. به این صورت عملا یک فرم یا پرسشنامه طراحی کرده‌اید اما لینک آن برای مخاطبان سفارشی شده است تا به راحتی بتوانید کلیه اطلاعات را یکجا تحلیل کنید.
  7. از طریق API پُرس‌لاین، اطلاعات فرم‌های نظرسنجی و ثبت‌نام را با سیستم‌هایی مثل CRM خود رد و بدل و یکپارچه کنید.

علاوه بر این امکانات، در پُرس‌لاین امکانات رنگ‌بندی، استفاده از تصویر و ویدیو در فرم‌های نظرسنجی، ارائه نمودارهای تحلیلی آماری به صورت آنی و بلادرنگ(Real-Time) و فرم‌های سازگار با موبایل و تبلت را در اختیار دارید.