چطور استارتاپ موفقی راه بیاندازیم و شکست نخوریم؟

فائزه تاج آبی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ . ۲۴ دقیقه مطالعه

-خب شما هم ایده‌ای جدید برای شروع یک استارتاپ را دارید؟

بسیار عالی است!

البته که شما تنها نیستید!!

همین حالا حدود ۶۳ درصد از افراد بیست و چند ساله یا ایده‌ای جدید دارند یا می‌خواهند کسب‌وکاری جدید راه بیاندازند.

-آیا همین حالا صاحب کسب‌وکارید؟

تبریک می‌گویم!

شما هم تنها نیستید!!

همین حالا حدود ۱۲۰۰۰ کسب‌وکار به صورت روزانه کار خود را در آمریکا آغاز می‌کنند. یعنی چیزی حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در سال فقط در آمریکا آغاز به فعالیت می‌کنند!!!

-چقدر خوب! شما وارد مرحله جذب سرمایه شده‌اید؟

خب بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

محتمل‌ترین سناریویی که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد این است که استارتاپ خود را به گند بکشید!!

این‌ها جملات اولیه کتاب چطور استارتاپ خود را گند بکشیم اثر کیم ویدکر است. کیم ویدکر در همان ابتدای کتاب چند آمار وحشتناک درباره استارتاپ‌ها می‌دهد و می‌گوید:

  • ۹۰ درصد از استارتاپ‌ها شکست می‌خورند
  • ۶۷ درصد استارتاپ‌ها در مرحله جذب سرمایه می‌مانند و همان‌جا با شکست مواجه می‌شوند
  • ۹۷ درصد از استارتاپ‌های سخت‌افزاری نابود می‌شوند یا به زامبی تبدیل می‌شوند.

این آمارها در کنار تجربیات و وقایعی که این روزها در دنیای استارتاپی در حال وقوع است باید کمی شما را به فکر فرو برده باشد. بهتر است کمی صبر کنید و به اندازه خواندن این مقاله دست از عجله کردن بردارید.

باید بدانید که راه‌اندازی یک کسب‌وکار آن هم بدون دانش و برنامه‌ریزی کافی منجر به پیروزی و موفقیت نخواهد شد و پیش از شروع استارتاپ خودتان باید تا جای ممکن مطالعه کنید. ما در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که شاید شما را از افتادن در منجلابی بزرگ رهایی دهد، پس تا انتهای این مقاله را بخوانید و اگر قصد راه‌اندازی استارتاپ خود را دارید به نکات گفته‌شده در آن توجه کنید.

بررسی مفهوم استارت آپ از نظر متخصصان

تعریف‌های بسیاری برای استارتاپ ارائه شده است. تصورات اشتباه بسیاری درباره این مفهوم وجود دارد. ابتدا بهتر است بررسی کنیم استارتاپ چه نیست و چه تصورات غلطی درباره آن وجود دارد.

  • هر کسب‌وکار نوپایی استارتاپ نیست.
  • کسب‌وکاری که رشد کرده، به درآمد رسیده و بازار دارد، استارتاپ نیست.
  • کسب‌وکاری که هیچ ایده خلاقانه و روش نوینی برای حل مشکلات و نیازهای مختلف ارائه نمی‌دهد، استارتاپ نیست.
  • استارتاپ داشتن اتاق بازی و اتاق فکر نیست.
  • استارتاپ خرید دستگاه‌های گران قیمت و دفتر کار پر زرق و برق نیست.

با این تفسیر باید لیست کسب‌وکارهایی که به عنوان استارتاپ در ذهن داریم را فیلتر کنیم. به عنوان مثال کسی که یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده، خالق یک استارتاپ نیست. او فقط یک کسب‌وکار نوپا دارد و زمانی به یکی از انواع استارت آپ تبدیل می‌شود که ایده‌ای برای ارائه محصولات یا خدمات جدید داشته باشد. این تعریف بسیاری از استارتاپ‌نماهای ایرانی را از لیست‌های واقعی حذف می‌کند.

استارتاپ ایده‌ای خلاقانه برای حل یک یا چند مشکل است که معمولا با استفاده از امکانات تکنولوژی نیازها را برآورده می‌کند.

اگر بخواهیم تعریف اولیه‌ای از استارتاپ بدهیم باید بگوئیم:

«استارتاپ نوعی از کسب‌وکار است که می‌خواهد دنیا را تغییر دهد و همه این کار را هم با سنجه‌های متناسب و برنامه‌ریزی‌شده پیش ببرد. بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها امیدوارند چیزی را به جامعه بدهند که تاکنون نداشته است و ارزشی فوق‌العاده برای آن ایجاد کنند که بتواند به صورت عمومی عرضه شود و نرخ بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد.»

حالا با توجه به این تعریف می‌شود گفت اوبر یا اسنپ و تپسی با سود سالیانه‌ و عمر کمتر از ۵ سالی که دارند استارتاپ هستند؟

یا آیا فروشگاهی که به تازگی در خیابانی فرعی باز شده را می‌توان استارتاپ نامید؟

البته باید این را هم بدانید که متخصصان این حوزه بر سر تعریف دقیق استارتاپ تفاهم ندارند و هریک بخشی از استارتاپ را مهم می‌دانند. مثلا نویسنده تک کرانچ، الکس ویلهلم برای تعریف استارتاپ قانون ۵۰-۱۰۰-۵۰ را معرفی می‌کند و می‌گوید اگر کسب‌وکار شما در ۱۲ ماه آتی دارای ۵۰ میلیون دلار درآمد مازاد بود، حدود ۱۰۰ نفر یا بیشتر کارمند داشت و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش روی کاغذ آن بود می‌توان نامش را استارتاپ گذاشت.

یا در جایی دیگر مدیر عامل واتس‌اپ معتقد است که استارتاپ یعنی داشتن وضعیت خاصی از فکر و اندیشه.

در نهایت بیزنس اینسایدر می‌گوید :«داشتن استارتاپ یعنی سوار بر چرخ و فلکی از احساسات شدن که هر لحظه ممکن است منجر به شکست یا پیروزی شود.»

اما نکته مهمی که در همه این تعابیر و تعاریف به چشم می‌خورد این است که استارتاپ باید قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد و بتوان به کمک آن ارزشی به جامعه داد که قبلا کسی آن را نداده و بتوان از آن سرمایه‌ای برداشت کرد که کسی قبلا نتوانسته است.

انواع استارت‌آپ

روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی انواع استارت آپ وجود دارد. با بررسی اینکه ایده شما جزو کدام یک از انواع استارت آپ است، می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای رشد آن داشته باشید.

  • استارتاپ شرکت‌های بزرگ: کمپانی‌های مطرح برای حفظ بقای خود در بازار باید ایده‌های خلاقانه‌ای را توسعه دهند و محصولات جدیدی به بازار عرضه کنند. در نتیجه به راه اندازی استارتاپ نیاز دارند، گاهی این استارت آپ‌ها به ایجاد یک شرکت بزرگ وابسته منتهی می‌شود.
  • استارتاپ مقیاس‌پذیر: برخی از ایده‌ها به گونه‌ای هستند که در سطح کوچک شروع می‌شوند، اما قابل بسط دادن هستند. مثلا گوگل در ابتدا یک موتور جستجوی کوچک در سطح وب بود، اما این ایده مقیاس‌پذیر در نهایت به پرکاربردترین موتور جستجو در سراسر دنیا تبدیل شد.
  • استارتاپ سبک زندگی: برخی از افراد سبک زندگیشان را به یک استارتاپ تبدیل می‌کنند. به عنوان مثال فردی که رژیم غذایی گیاهخواری دارد، می‌تواند ایده‌های نوین بسیاری در زمینه زنجیره تأمین محصولات مورد نیاز برای گیاهخواران ارائه دهد و یک استارتاپ راه‌اندازی کند.

انواع استارت آپ دیگر مانند مدل‌‌های قابل خرید یا اجتماعی هم وجود دارند که جزو این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. برخی از انواع استارت آپ‌ها به اهداف مالی محدود نیستند؛ مثلا پروژه محک به عنوان یک کسب‌وکار اجتماعی راه‌اندازی شد.

قوانین و اصول راه اندازی استارتاپ چیست؟

استارتاپ، بازی خروج از چارچوب ذهنی است، اما این بدان معنا نیست که باید بدون اصول و قانون کار کرد. افرادی که بدون توجه به اصول راه اندازی استارتاپ وارد این حوزه می‌شوند، معمولا سرمایه و زمانشان را هدر می‌دهند و بدون اینکه دستاوردی داشته باشند، از بازار خارج می‌شوند.

در ادامه به ۱۰ مورد از مهم‌ترین اصول استارتاپ اشاره می‌کنیم.

  1. مشتریان را شناسایی کنید و بدون تحقیقات بازار محصولی را توسعه ندهید.
  2. از کوچینگ استفاده کنید و از فردی که در زمینه کاری شما حرفه‌ای است بخواهید منتور شما باشد و در مسیر هدایتتان کند.
  3. ایده‌هایتان را با افراد غریبه در میان نگذارید.
  4. به محض اینکه به ثبات نسبی رسیدید، ایده و شرکت خود را ثبت کنید.
  5. مهارت‌های نرم رهبری و تیم‌سازی را یاد بگیرید.
  6. قوانین مربوط به کسب‌وکارتان مثل قراردادهای جذب سرمایه، ثبت برند، استخدام و… را یاد بگیرید.
  7. گام به گام پیش بروید و در هر مرحله دستاوردها را ارزیابی کنید.
  8. یادگیری را فراموش نکنید.
  9. رقبا را تحلیل کنید، مزیت رقابتی ایجاد کنید و بررسی کنید علت خرید مشتریان از رقبای شما چیست.
  10. از تمام امکاناتی که در اختیار دارید استفاده کنید، اما نیازی نیست برای مسائل حاشیه‌ای هزینه زیادی صرف کنید.

توجه به این اصول مهم‌ترین بخش از راهنمای راه اندازی استارتاپ است. برخی از بنیانگذاران در ابتدا به اصول راه اندازی استارتاپ توجه می‌کنند و درباره همه آن‌ها یاد می‌گیرند، اما زمانی که کار پیش می‌رود و با چالش‌ها روبرو می‌شوند، اصول را فراموش می‌کنند و باری به هر جهت می‌شوند.

مراحل راه اندازی استارتاپ چیست؟

نحوه راه اندازی استارتاپ‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد مراحل راه اندازی استارتاپ چیست. به عنوان مثال برخی از استارتاپ‌ها برای محافظت از ایده‌ها و نوآوری‌هایی که ارائه داده‌اند، در همان مراحل اولیه نیاز به ثبت اختراع نیاز دارند. در مقابل برخی دیگر می‌توانند ثبت رسمی را به بعد از تبدیل شدن به یک کسب‌وکار موکول کنند.

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

 

۱.     یافتن ایده برای استارتاپ

ایده اولین چیزی است که تعیین می‌کند شما در شرف راه‌اندازی یک استارتاپ هستید یا کسب‌وکار معمولی راه‌اندازی می‌کنید. ایده برای استارتاپ به اینکه یک تئوری مطرح کنید و آن را به یک کسب‌وکار تبدیل کنید، محدود نمی‌شود. ایده باید پخته شود، مورد بررسی قرار گیرد، تغییر کند تا در نهایت برای برآورده کردن نیاز بازار مناسب باشد.

۲.     انجام تحقیقات بازار

فکر می‌کنید قدم بسیار مهم در راه‌اندازی یک استارت‌آپ چیست؟ فرقی نمی‌کند طرفدار روش «نوپای ناب اریک رایز» باشید یا «بیست و چهار گام در راه‌اندازی کسب‌و‌کار بیل اولت» را ترجیح دهید. قدم اول اطمینان از پذیرش ایده یا نمونه محصول شما در بازار است. نمی‌توانید سرمایه مالی و زمان خود را صرف تولید محصول کنید و بعد از ارائه به بازار متوجه شوید که آن محصول تناسبی با نیاز مشتریان بالقوه‌ تصوراتتان را ندارد.
باید ایده خود را هرچه سریع‌تر در جامعه‌ای فراتر از اطرافیان و دوستان خود آزمایش و اعتبارسنجی کنید. به این فرایند ارزیابی مفهومی(Concept Testing)  گفته می‌شود یعنی پیش از معرفی یک محصول به بازار واکنش مشتریان بالقوه نسبت به آن محصول ارزیابی شود.

تحقیقات بازار یا ارزیابی مفهومی یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی استارتاپ است. بدون درک از بازار مخاطبان، نمی‌توانید ایده خود را تجاری‌سازی کنید. روش‌های مختلفی برای تحقیقات بازار وجود دارد، اما استفاده از پرسشنامه آنلاین سریع‌ترین و ساده‌ترین راهکاری است که برای این کار وجود دارد. با پرسشنامه آنلاین کاربران به سوالات شما در زمینه‌های مختلف مربوط به استارتاپ پاسخ می‌دهند. در پایان داده‌هایی کاربردی در اختیار دارید که به تعیین جزئیات مسیر استارتاپ و توسعه کسب‌وکار کمک می‌کنند.

پُرس‌لاین برای ساده‌سازی این فرایند پرسشنامه‌ تخصصی تحقیقات بازار را ارائه می‌دهد. این ابزار شامل چند نمونه پرسشنامه آماده برای تحقیقات بازار است و استارتاپ‌های زیادی از آن استفاده کرده‌اند. با ابزار پُرس‌لاین در هزینه و زمان تحقیقات بازار صرفه‌جویی می‌کنید و این کار را به صورت حرفه‌ای و بدون نیاز به آزمون و خطا انجام می‌دهید.

 

۳.     تدوین بوم ناب کسب‌وکار برای استارتاپ

تا زمانی که ایده برای استارتاپ را روی کاغذ ننوشته باشید و به سوالات کلیدی درباره آن پاسخ نداده باشید، نمی‌توانید تشخیص دهید از کجا باید شروع کنید و چطور باید وارد مسیر شوید.

مرسوم است که برای شروع هر کسب‌وکاری باید بیزنس پلن یا برنامه کسب‌وکار تدوین شود. بیزنس پلن معمولا سندی است که هر سازمان در آن اهداف، ماموریت، چشم‌انداز، موارد مالی، اهداف بازاریابی و دیگر موارد را مشخص می‌کند. اما برای انجام برنامه‌ریزی‌های اولیه استارتاپ، اش موریا (Ash Maurya) پیشنهاد کرد که به جای بیزنس پلن از بوم ناب کسب‌وکار استفاده شود چرا که سریع‌تر، موثرتر، مختصرتر و قابل حمل است.

بوم ناب کسب‌وکار مشخص می‌کند بازار هدف شما چیست، محصولتان چه ویژگی‌هایی دارد، چه برتری نسبت به رقبا دارید، چه چالش‌هایی پیش روی استارتاپ وجود دارد و چطور می‌توان این چالش‌ها را حل کرد. با استفاده از بوم کسب‌وکار به دیدگاه جامعی درباره مسیر پیش روی استارتاپ می‌رسید و مسائل مختلف برایتان شفاف خواهد شد. مشخص بودن مسیر حرکت نقش مهمی در روند رشد یک کسب‌وکار دارد.

شناخت بازار، مخاطبان و رقبا جزو پیش‌نیازهای بوم ناب هستند. اکثر داده‌های مورد نیاز برای نوشتن آن باید به صورت تحلیلی و با جستجو گردآوری شوند. برای به دست آوردن این اطلاعات باید دست به کار شوید و پرسشنامه مناسب تدوین کنید و از بازار هدف بخواهید به سوالات شما پاسخ بدهند. بعد از جمع‌آوری اطلاعات دیدگاهی جامع درباره بازار به دست می‌آورید و می‌توانید به سوالاتی که در بوم ناب وجود دارد، به صورت دقیق پاسخ دهید.

۴.     ساخت و عرضه حداقل محصول پذیرفتنی یا MVP

اگر استارتاپ شما یک محصول جدید را عرضه می‌کند، بعد از اتمام تدوین بوم کسب‌وکار باید یک نمونه حداقلی از محصول مورد نظر خود را طراحی کنید. نیازی نیست این نمونه کامل و بدون ایراد باشد و بهتر است در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شود. به یاد داشته باشید این نمونه قرار نیست در نهایت بازار عرضه شود و شما این امکان را دارید که آن را ارتقا بدهید. بسیاری از کسب‌وکارها تا پیش از رسیدن به محصول نهایی بیش از ده نمونه اولیه تولید می‌کنند.

برای سنجش درستی تحقیقات بازار و پیشبینی‌هایتان می‌توانید نمونه حداقلی را در اختیار گروهی از اعضای بازار هدف قرار دهید. این گروه‌ها ممکن است آشناهای خودتان باشند یا افرادی که می‌توانند به صورت رایگان از محصول شما استفاده کنند.

۵.     جذب سرمایه و آماده شدن برای ورود به بازار

بعد از ساخت نمونه اولیه و آزمایش کردن آن، تنها یک گام با ورود به بازار فاصله دارید. در این مرحله نمونه شما باید برای عرضه در بازار آماده شود و نظر مصرف‌کننده نهایی را جلب کند. در این مرحله باید اقداماتی که در ادامه نام می‌بریم را انجام دهید.

  • برای محصول و کسب‌وکارتان اسم انتخاب کنید، لوگو سفارش دهید و دامنه بخرید.
  • تحقیقات بازاریابی انجام دهید.
  • با توجه به نتایج پرسشنامه‌هایی که پخش کرده‌اید محصول را برای عرضه به مخاطبان نهایی آماده کنید.
  • بازاریابی برای محصول را آغاز کنید.

اگر راه‌ اندازی استارتاپ شبیه به ساخت یک کشتی و به آب انداختن آن باشد، پنجمین مرحله زمانی است که سازندگان در حال هل دادن کشتی هستند تا آن را به آب بیندازند. این مرحله یکی از سخت‌ترین بخش‌های استارتاپ است و چالش‌های بسیاری دارد.

۶.     تحلیل عملکرد با تحقیق و نظرسنجی

سنجش عملکرد باید از زمان ارائه MVP شروع شود و تا زمانی که کسب‌وکار شما در بازار فعال است، ادامه داشته باشد. تحلیل عملکرد، پیدا کردن نقاط ضعف و از بین بردن آن‌ها، بررسی نقاط قوت و تقویت آن‌ها و سنجش رضایت مشتریان جزو برنامه‌های همیشگی کسب‌وکارهای موفق است.

بعد از عرضه محصول در بازار، همچنان باید به نظر مشتریان درباره محصولات توجه داشته باشید و در صورت نیاز تغییراتی برای مطابقت کامل با نیاز آن‌ها اعمال کنید. به عنوان مثال می‌توانید بعد از هربار خرید از مشتریان بخواهید در نظرسنجی شما شرکت کنند و مزایا و معایب محصول را اعلام کنند. با این کار هم مشتریان متوجه می‌شوند شما به نظراتشان اهمیت می‌دهید و وفادار می‌مانند و هم شما می‌توانید ایرادهای کار را پیدا کنید و آن‌ها را از بین ببرید.

نظرسنجی‌ تحلیل عملکرد محصول باید در زمینه‌های مختلف برگزار شوند و به بررسی نظر مشتریان درباره محصول محدود نمی‌شوند. زمانی که یک استارتاپ رشد می‌کند و به کسب‌وکار تبدیل می‌شود، به نظرسنجی‌های درون‌سازمانی هم نیاز خواهد داشت. مدیران باید تحت هر شرایطی به تحلیل عملکرد سازمان، محصول و کارکنان توجه داشته باشند. آن‌ها باید با برگزاری منظم ارزیابی در حوزه‌های مختلف داده‌های مورد نیاز برای تحلیل عملکرد را به دست آورند و شاخص‌های پیشرفت را با اطلاعات به‌روز بسنجند.

تحقیقات بازار روشی برای پیشبینی موفقیت یا شکست ایده استارتاپ

زمانی که یک استارتاپ راه‌اندازی می‌شود، نمی‌توان موفقیت یا شکست آن را به صورت دقیق پیشبینی کرد، اما می‌توان احتمال موفقیت آن را افزایش داد. همانطور که پیش از این گفتیم تحقیقات بازار یکی از مراحل راه اندازی استارتاپ است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و اهمیت بسیاری هم دارد. در مقاله‌ای به صورت کامل درباره تحقیقات بازار توضیح داده‌ایم و روش‌هایی که برای انجام آن وجود دارد را بررسی کرده‌ایم.

به کمک تحقیقات بازار متوجه خواهید شد پرسونای مخاطب شما چه کسانی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند، نیازهایشان چیست و آیا اگر این نیاز از روش مورد نظر شما برآورده شود، از آن استقبال می‌کنند یا خیر. به عبارت ساده با استفاده از تحقیقات بازار متوجه می‌شوید آیا مشتریان برای خدمات و محصولات جدید شما پولی پرداخت می‌کنند یا خیر. اگر پاسخ منفی است باید بررسی کنید که با چه تغییری می‌توانید مشتریان را برای خرید ترغیب کنید. گاهی یک تغییر کوچک در ایده می‌تواند سرنوشت نهایی استارتاپ را تغییر دهد.

چک لیست راه‌اندازی استارتاپ

تا این بخش از مقاله هرآنچه لازم بود درباره استارتاپ و راه‌اندازی آن بدانید را بررسی کردیم. در این بخش چک لیست راه اندازی استارتاپ را ارائه می‌دهیم تا با بررسی آن متوجه شوید چه کارهایی را انجام داده‌اید و چه کارهایی را باید انجام دهید.

  • ایده شما نوآوری دارد و برای مخاطب ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
  • بوم ناب کسب‌وکار کامل شده است.
  • بودجه برآورد شده و سرمایه مورد نیاز تأمین است.
  • تیم‌سازی انجام شده است.
  • نام کسب‌وکار انتخاب شده و مراحل اولیه برندسازی (خرید دامنه، لوگو، ثبت برند و…) طی شده است.
  • مجوزهای لازم دریافت شده است.
  • وب سایت و شبکه‌های اجتماعی پروژه راه‌اندازی شده است.
  • فضای کار و تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت تأمین شده است.
  • حساب بانکی استارتاپ باز شده و بخش حسابداری راه‌اندازی شده است.
  • هم‌بنیانگذاران با یکدیگر قرارداد بسته‌اند و سهم هرکدام مشخص است.
  • حداقل یک منتور حرفه‌ای روی عملکرد شما نظارت دارد و هدایتتان می‌کند.
  • شبکه‌سازی انجام شده است.
  • محصول متناسب با نیاز بازار تولید شده و آماده عرضه است.
  • فرآیند برندسازی آغاز شده است.
  • فرآیند بازاریابی آغاز شده است.

برای آغاز یک استارتاپ نیازی نیست منتظر باشید همه موارد چک لیست کامل شود و صد درصد آماده باشید. برخی از این موارد را در طی کار هم می‌توان تأمین کرد؛ به عنوان مثال می‌توانید در ابتدا بدون ثبت برند پیش بروید و بعد از اینکه به یک کسب‌وکار تبدیل شدید، برای این کار اقدام کنید. چک لیست راه اندازی استارتاپ برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است و باید با توجه به نیاز نوشته شود. چک لیست ارائه شده در این بخش یک نمونه کلی برای انواع استارت آپ است.

آیا امکان راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم وجود دارد؟

سرمایه یکی از نیازهای استارتاپ است، اما همه چیز را تعیین نمی‌کند. بسیاری از استارتاپ‌ها با سرمایه کم شروع کرده‌اند و در نهایت به کسب‌وکار بزرگ با سودآوری بالا تبدیل شده‌اند.

راه‌اندازی استارتاپ با سرمایه کم امکان‌پذیر است اگر:

  • مدیریت بودجه را یاد بگیرید.
  • هزینه‌ها را در جهت درست صرف کنید و برنامه‌ریزی داشته باشید.
  • برای جذب سرمایه‌گذاران برنامه بچینید.
  • هزینه‌های حاشیه‌ای را حذف کنید.

با مدیریت هزینه و جذب به موقع سرمایه امکان راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم هم وجود دارد.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم استارتاپ چیست و هنگام راه‌اندازی آن به چه نکاتی باید توجه داشته باشید. با بررسی نیاز بازار و انجام تحقیقات بازار به شیوه‌ای اصولی و حرفه‌ای می‌توانید استارتاپ موفقی راه‌اندازی کنید که بعد از مدتی به کسب‌وکار کامل تبدیل می‌شود و می‌تواند سودآوری داشته باشد.

راه اندازی استارتاپ از دور ساده به نظر می‌رسد و حتی سختی‌های آن هم مانند ویدئو‌های انگیزشی شیرین است. زمانی که نوبت به عمل می‌رسد، همه سختی‌ها در یک ساعت تمام نمی‌شود و برای موفقیت باید بیشتر از آنچه تصور می‌شد، صبر کرد. با استفاده از برخی روش‌ها مانند سنجش مداوم نظر مشتری و تحلیل عملکرد می‌توان احتمال موفقیت را افزایش داد. زمانی که بدانید مشتری دقیقا به چه چیزی نیاز دارد و همان را به او ارائه بدهید، یعنی استارتاپ موفقی راه‌اندازی کرده‌اید. در پُرس‌لاین انواع مختلف پرسشنامه‌ها برای تحلیل عملکرد، تحقیقات بازار، تحقیقات بازاریابی و… ارائه شده است که در بررسی روند رشد و نظر مخاطبان به شما کمک می‌کند.

ارسال نظر

Privacy Preference Center