چطور استارتاپ موفقی راه بیاندازیم و شکست نخوریم؟

فائزه تاج آبی
۰۸ دی ۱۴۰۲ . ۲۷ دقیقه مطالعه

استارتاپ شرکتی نوآورانه است که با هدف حل مشکلی اساسی یا ارائه پیشنهادی خلاقانه در بازار به وجود می‌آید. ایده استارتاپی ممکن است به صورت محصولی نوآورانه، خدماتی جدید، کسب و کاری خلاقانه یا حتی ایجاد تغییراتی در روش‌های جا افتاده روزمره باشد.

برای راه اندازی استارتاپ، ابتدا باید یک ایده یا مفهوم خاص و ارزشمند را شناسایی کنید؛ سپس با راه‌اندازی یک کسب و کار، انجام تحقیق بازار و شناخت نیازهای مخاطبین، به تدریج ساختار و عملکرد شرکت خود را بهبود دهید و با جذب سرمایه‌گذاران، تیم متخصص و اجرای استراتژی‌های بازاریابی، باعث رشد و پیشرفت استارتاپ خود شوید.

همین حالا حدود ۶۳ درصد از افراد بیست و چند ساله ایده‌ای جدید یا قصد راه‌اندازی کسب‌وکاری جدیدی را دارند. علاوه بر این، ۱۲۰۰۰ کسب‌وکار به صورت روزانه یعنی چیزی حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در سال فقط در آمریکا آغاز به فعالیت می‌کنند!

کتاب چطور استارتاپ خود را گند بکشیم اثر کیم ویدکر به استارتاپ‌ها کمک زیادی می‌کند. کیم ویدکر در همان ابتدای کتاب چند آمار وحشتناک درباره استارتاپ‌ها می‌دهد:

  • ۹۰ درصد از استارتاپ‌ها شکست می‌خورند.
  • ۶۷ درصد استارتاپ‌ها در مرحله جذب سرمایه می‌مانند و همان جا با شکست مواجه می‌شوند.
  • ۹۷ درصد از استارتاپ‌های سخت‌افزاری نابود یا به زامبی تبدیل می‌شوند!

این آمارها در کنار تجربیات و وقایعی که این روزها در دنیای استارتاپی در حال وقوع هستند، باید کمی شما را به فکر فرو برده باشند.

باید بدانید که راه‌اندازی یک کسب‌وکار آن هم بدون دانش و برنامه‌ریزی کافی قطعاً منجر به شکست شما خواهد شد؛ بنابراین قبل از از شروع باید همه چیز درباره استارتاپ را بررسی کنید. ما در این مقاله به نکاتی اشاره می‌کنیم که شما را از افتادن در منجلابی بزرگ رهایی دهد، پس تا انتهای این مقاله را مطالعه و تمام نکات آن را رعایت کنید.

بررسی مفهوم استارت آپ از نظر متخصصان

تعریف‌های بسیار و همچنین تصورات اشتباهی در مورد استارتاپ وجود دارند. بنابراین برای درک بهتر مفهوم استارت آپ در ابتدا بهتر است تعاریف اشتباه در مورد آن را بررسی کنیم:

  • هر کسب‌وکار نوپایی استارتاپ نیست.
  • کسب‌وکاری که رشد کرده، به درآمد رسیده است و بازار دارد، استارتاپ نیست.
  • کسب‌وکاری که هیچ ایده خلاقانه و روش نوینی برای حل مشکلات و نیازهای مختلف ارائه نمی‌دهد، استارتاپ نیست.
  • راه اندازی استارت آپ به معنای اتاق بازی و اتاق فکر نیست.
  • استارتاپ خرید دستگاه‌های گران قیمت و دفتر کار پر زرق و برق نیست.

با این تفسیر باید لیست کسب‌وکارهایی که به عنوان استارتاپ در ذهن داریم را فیلتر کنیم. مثلا شخصی که به تازگی یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کرده است، خالق یک استارتاپ به شمار نمی‌رود. بر اساس تعاریف بالا آیا دلیل آن را حدس می‌زنید؟

زیرا او تنها یک کسب‌وکار نوپا دارد و زمانی به یک استارت آپ تبدیل می‌شود که ایده‌ای خلاقانه و جدید برای ارائه محصولات یا خدمات داشته باشد. بر اساس همین موضوع قطعا شما باید تعداد زیادی از استارتاپ ‌نماها را از لیست‌های واقعی حذف کنید.

استارت‌آپ ایده‌ای خلاقانه برای حل یک یا چند مشکل است و معمولا با استفاده از امکانات تکنولوژی نیازها را برآورده می‌کند.

اگر بخواهیم تعریف اولیه‌ای از استارتاپ بدهیم باید بگوییم:

«استارتاپ نوعی از کسب‌وکار است که قصد ایجاد یک تغییر مثبت در دنیا را دارد و تمام این روند را نیز، با اهداف روشن و برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌برد. بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها امیدوارند چیزی کاملا جدید و باارزش را به جامعه ارائه دهند، که به صورت عمومی عرضه شود و نرخ بازگشت سرمایه خوبی نیز داشته باشد

حالا با توجه به این تعریف به نظرتان اوبر یا اسنپ و تپسی با سود سالیانه‌ و عمر کمتر از ۵ سال، استارت‌آپ هستند؟

فروشگاهی که به تازگی در خیابانی فرعی باز شده است چطور؟

البته باید این را هم بدانید که متخصصان این حوزه بر سر تعریف دقیق استارتاپ تفاهم ندارند و هر کدام بخش خاصی از استارتاپ را مهم می‌دانند. مثلاً نویسنده تک کرانچ، الکس ویلهلم برای تعریف استارتاپ قانون ۵۰-۱۰۰-۵۰ را معرفی می‌کند و می‌گوید: «اگر کسب‌وکار شما در ۱۲ ماه آینده ۵۰ میلیون دلار درآمد مازاد، حدود ۱۰۰ نفر یا بیشتر کارمند و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش روی کاغذ داشته باشد یک استارتاپ  است.»

یا در جایی دیگر مدیرعامل واتس‌اپ معتقد است که استارتاپ به معنی داشتن وضعیت خاصی از فکر و اندیشه است.

در نهایت بیزنس اینسایدر می‌گوید: «راه‌اندازی استارتاپ یعنی سوار شدن بر چرخ و فلکی از احساسات، که در هر لحظه احتمال شکست یا پیروزی آن وجود دارد.»

نکته مهم تمام این تعابیر و تعاریف این است که استارت اپ شما باید قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد، ارزش جدید و منحصربه‌فردی به جامعه دهد و همچنین درآمدی را تولید کند که کسی قبلا نتوانسته است. حال که با مفهوم آن آشنا شدید باید بدانید استارتاپ‌ها انواع متفاوتی دارند که در ادامه آن‌ها را می‌شناسید.

انواع استارت‌آپ

روش‌های مختلفی برای دسته‌بندی انواع استارت آپ وجود دارند؛اما به طور کلی ایده برای استارتاپ شما در جزو یکی از موارد زیر قرار می‌گیرد.

استارتاپ شرکت‌های بزرگ

کمپانی‌های مطرح برای حفظ بقای خود در بازار، علاوه بر توسعه ایده‌های خلاقانه‌خود  باید محصولات جدیدی نیز به بازار عرضه کنند. این شرکت‌ها پس از مدتی به راه اندازی استارت آپ نیاز دارند. مثلا شرکت اپل کار خود را به صورت انحصاری با فروش کامپیوتر شروع کرد؛ اما در حال حاضر محصولات متنوعی مانند آیپد، موبایل، iCloud و… را نیز ارائه می‌دهد.

استارت آپ‌های کسب‌وکار کوچک

معمولا این نوع استارتاپ‌ها را افراد عادی با سرمایه خودشان راه‌ می‌اندازند. این افراد به طور مستقل برای خودشان کار می‌کنند؛ مانند صاحبان بوتیک، آرایشگاه‌ها، آژانس‌های مسافرتی و…

استارتاپ مقیاس‌پذیر

برخی از ایده‌ها در ابتدا در یک سطح کوچک شروع می‌شوند؛ اما پس از مدتی قابل گسترش و توسعه هستند. مثلا گوگل در ابتدا یک موتور جستجوی کوچک در سطح وب بود؛ اما این ایده مقیاس‌پذیر در نهایت به پرکاربردترین موتور جستجو در سراسر دنیا تبدیل شده است.

معمولاً شرکت‌های حوزه فناوری مانند اوبر، توییتر، فیس‌بوک و… بیشتر در این دسته قرار می‌گیرند.

استارتاپ سبک زندگی

برخی از افراد سبک زندگی و علایقشان را به یک استارت‌آپ تبدیل می‌کنند. مثلا فردی که رژیم غذایی گیاهخواری دارد، ایده‌های نوین بسیاری در زمینه زنجیره تأمین محصولات مورد نیاز برای گیاهخواران ارائه می‌دهد و یک استارتاپ راه‌اندازی می‌کند.

استارت آپ های قابل خرید

این مدل از انواع استارت آپ بیشتر در زمینه تکنولوژی و نرم‌افزار فعالیت می‌کند. برخی از افراد از ابتدا یک استارتاپ را طراحی می‌کنند و دقیقاً در زمان اوج خود آن را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشند. در واقع هدف اصلی آن‌ها جذب سرمایه‌داران بزرگ است.

استارت آپ‌های اجتماعی

استارت‌آپ‌های اجتماعی برای ایجاد یک تغییر مثبت و معنوی در جهان ایجاد می‌شوند.

برخی از مؤسسات خیریه در این دسته‌بندی و به لطف کمک‌های مالی سرپا هستند. برای مثال Code.org سازمانی غیرانتفاعی در ایالات متحده است که دانش‌آموزان را به یادگیری علوم کامپیوتر علا‌قه‌مند می‌کند.

شما نیز اگر قصد راه‌اندازی استارتاپ خود را دارید قطعاً در یکی از دسته‌‌بندی‌های بالا قرار می‌گیرید. حال باید بدانید انجام این کار اصول و قوانین خاص خودش را دارد و باید حتماً از آن‌ها اطلاع داشته باشید. در بخش زیر این موضوع را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

قوانین و اصول راه اندازی استارتاپ چیست؟

استارت اپ، بازی خروج از چارچوب ذهنی است؛ اما قوانین خاص خودش را دارد! افرادی که بدون توجه به اصول راه اندازی استارتاپ وارد این حوزه می‌شوند، معمولا سرمایه و زمانشان را هدر می‌دهند و بدون هیچ دستاوردی از بازار خارج می‌شوند.

در ادامه به ۱۰ مورد از مهم‌ترین اصول استارتاپ اشاره می‌کنیم:

  1. مشتریان را شناسایی کنید و بدون تحقیقات بازار محصولی را توسعه ندهید.
  2. از کوچینگ استفاده کنید و از فردی حرفه‌ای در این زمینه بخواهید شما را در این مسیر هدایت کند.
  3. ایده‌هایتان را با افراد غریبه در میان نگذارید.
  4. به محض رسیدن به ثباتی نسبی، ایده استارتاپ و شرکت خود را ثبت کنید.
  5. مهارت‌های نرم رهبری و تیم‌سازی را یاد بگیرید.
  6. قوانین مربوط به کسب‌وکارتان مثل قراردادهای جذب سرمایه، ثبت برند، استخدام و… را یاد بگیرید.
  7. گام به گام پیش بروید و در هر مرحله دستاوردها را ارزیابی کنید.
  8. یادگیری مداوم و مستمر را فراموش نکنید.
  9. رقبا را تحلیل، مزیت رقابتی ایجاد و علت خرید مشتریان از رقبایتان را بررسی کنید.
  10. از تمام امکانات موجود و در دسترس استفاده کنید؛ اما برای مسائل حاشیه‌ای هزینه زیادی صرف نکنید.

توجه به این اصول مهم‌ترین بخش از راهنمای راه اندازی استارتاپ است. برخی از بنیان‌گذاران در ابتدا به اصول راه اندازی استارتاپ توجه و تمام آن‌ها را رعایت می‌کنند؛اما پس از گذشت مدتی و روبه‌رویی با چالش‌ها اصول را فراموش می‌کنند! در ادامه خیلی دقیق به توضیح تمام این مراحل می‌پردازیم.

مراحل راه اندازی استارتاپ چیست؟

نحوه راه اندازی استارتاپ‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ به همین دلیل مراحل آن‌ها نیز با هم فرق دارند و ثابت نیستند. به عنوان مثال برخی از استارتاپ‌ها برای محافظت از ایده‌ها و نوآوری‌هایشان، در همان مراحل اولیه باید اختراعشان را ثبت کنند.

در مقابل برخی دیگر این ثبت رسمی را به بعد از رشد در کسب‌وکارشان موکول می‌کنند. با این حال موارد زیر از مهم‌ترین و اصولی‌ترین کارهایی هستند که هر شخص برای راه‌اندازی استارتاپش باید آن‌ها را رعایت کند.

مراحل راه‌اندازی استارتاپ

۱.      یافتن ایده برای استارتاپ

ایده اولین چیزی است که تعیین می‌کند شما در شرف راه‌اندازی یک استارتاپ هستید یا یک کسب‌وکار معمولی! این موضوع تنها به معنی مطرح و تبدیل کردن آن به یک کسب‌و‌کار نیست؛ بلکه ایده برای استارتاپ باید پخته، بررسی و دچار تغییر شود. همین کار در نهایت آن را به ابزاری برای برآوردن نیازهای بازار تبدیل می‌کند.

۲.    انجام تحقیقات بازار

به نظرتانمهم‌ترین قدم در راه‌اندازی یک استارت‌آپ چیست؟ فرقی نمی‌کند شما طرفدار روش «نوپای ناب اریک رایز» باشید یا «بیست و چهار گام در راه‌اندازی کسب‌و‌کار بیل اولت» را ترجیح دهید. در هر صورت در قدم اول باید از پذیرش ایده یا محصول خود در بازار مطمئن شوید.

بسیاری از افراد سرمایه مالی و زمان خود را صرف تولید محصول یا خدماتی خاص می‌کنند و تازه بعد از ارائه به بازار، متوجه می‌شوند که آن محصول آنقدرها هم که فکر می‌کردند متقاضی ندارد! این بدترین اشتباهی است که یک استارت‌آپ مرتکب می‌شود!

برای جلوگیری از این کار شما باید ایده خود را هرچه سریع‌تر در جامعه‌ای فراتر از اطرافیان و دوستان خود آزمایش و اعتبارسنجی کنید. این فرایند ارزیابی مفهومی (Concept Testing)  یعنی پیش از معرفی یک محصول به بازار، واکنش مشتریان بالقوه نسبت به آن را ارزیابی کنید.

تحقیقات بازار یا ارزیابی مفهومی یکی از مهم‌ترین مراحل راه اندازی استارتاپ است. بدون هیچ درکی از بازار مخاطبان، ایده شما هرگز در تجارت موفق نخواهد شد! راهکارهای مختلفی برای تحقیقات بازار وجود دارند؛ اما استفاده از پرسشنامه آنلاین سریع‌ترین و ساده‌ترین روش آن است.

با پرسشنامه آنلاین کاربران به سؤالاتتان در زمینه‌های مختلف مربوط به استارتاپ پاسخ می‌دهند. در پایان نیز شما داده‌هایی کاربردی در اختیار دارید که به تعیین جزئیات مسیر و توسعه کسب‌وکارتان کمک می‌کنند.

پُرس‌لاین برای ساده‌سازی این فرایند پرسشنامه‌ تخصصی تحقیقات بازار را ارائه می‌دهد. این ابزار چند نمونه پرسشنامه آماده برای تحقیقات بازار دارد و استارتاپ‌های زیادی از آن استفاده کرده‌اند. با ابزار پُرس‌لاین در هزینه و زمان تحقیقات بازار صرفه‌جویی می‌کنید و این کار را به صورت حرفه‌ای و بدون نیاز به آزمون و خطا انجام می‌دهید.

۳.    تدوین بوم ناب کسب‌وکار برای استارتاپ

تا زمانی که ایده استارتاپ خود را روی کاغذ ننوشته و به سوالات کلیدی درباره آن پاسخ نداده باشید، هرگز نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید و چطور وارد مسیر شوید.

 

هر کسب‌وکاری در ابتدای راه‌اندازی به بیزینس پلن یا برنامه کسب‌وکار نیاز دارد. در بیزنس پلن معمولا هر سازمان اهداف، ماموریت، چشم‌انداز، موارد مالی، اهداف بازاریابی و دیگر موارد را مشخص می‌کند. اش موریا (Ash Maurya) به جای بیزنس پلن راه‌حل موثرتر و مختصرتر دیگری را به نام بوم ناب کسب‌وکار پیشنهاد کرده است.

بوم ناب کسب‌وکار موارد مهمی مثل هدف بازار شما، ویژگی‌های محصولاتتان، برتری شما نسبت به رقبا، چالش‌های پیش روی استارتاپ و همچنین نحوه حل این چالش‌ها را برای شما مشخص می‌کند.

با استفاده از بوم کسب‌وکار شما به دیدگاهی جامع درباره مسیر پیش رویتان می‌رسید و مسائل مختلف برایتان شفاف خواهند شد. تعیین و تشخیص مسیر حرکت، نقش مهمی در روند رشد کسب‌وکارتان دارد.

راهنمای کامل تدوین بوم مدل کسب‌وکار به همراه مثال

شناخت بازار، مخاطبان و رقبا از الزامات و پیش‌نیازهای بوم ناب هستند. این داده‌های ضروری را شما باید به صورت تحلیلی و با جستجو گردآوری کنید. ساده‌ترین کار برای انجام این کار استفاده از پرسشنامه‌های آنلاین است.

بنابراین هرچه سریعتر پرسشنامه مناسبی را ایجاد کنید و از بازار هدف بخواهید به سوالات شما پاسخ دهند. بعد از جمع‌آوری اطلاعات دیدگاهی جامع درباره بازار به دست می‌آورید و خیلی راحت و دقیق به سوالات بوم ناب پاسخ می‌دهید.

۴.    ساخت و عرضه حداقل محصول نمونه یا  MVP

در صورت عرضه یک محصول کاملا جدید، بعد از اتمام تدوین بوم کسب‌وکار باید یک نمونه حداقلی از محصول مورد نظر خود را طراحی کنید. این نمونه حتما نباید کامل و بدون ایراد باشد؛ بنابراین خیلی وسواس به خرج ندهید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را بسازید.

به یاد داشته باشید این نمونه، محصول نهایی شما نیست و امکان ارتقا آن وجود دارد. بسیاری از کسب‌وکارها تا پیش از رسیدن به محصول نهایی بیش از ده نمونه اولیه تولید می‌کنند.

برای سنجش درستی تحقیقات بازار و پیش‌بینی‌هایتان، نمونه حداقلی را به صورت رایگان در اختیار گروهی از مخاطبان هدف (مانند دوستان، آشنایان یا افراد ناشناس) قرار دهید و نظرات و نتایج آن‌ را بررسی و تحلیل کنید.

۵.    جذب سرمایه و آمادگی برای ورود به بازار

بعد از ساخت نمونه اولیه و آزمایش آن، تنها یک گام با ورود به بازار فاصله دارید. در این مرحله شما باید نمونه را برای عرضه در بازار آماده و نظر مصرف‌کننده نهایی را جلب کنید. در این مرحله باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای محصول و کسب‌وکارتان اسم انتخاب کنید، لوگو سفارش دهید و دامنه بخرید.
  • تحقیقات بازاریابی انجام دهید.
  • با توجه به نتایج پرسشنامه‌های ارائه شده، محصول را برای عرضه به مخاطبان نهایی آماده کنید.
  • بازاریابی برای محصول را آغاز کنید.

اگر راه‌ اندازی استارتاپ را شبیه به ساخت یک کشتی و به آب انداختن آن تصور کنید، در پنجمین مرحله، سازندگان در حال هل دادن کشتی هستند تا آن را به آب بیندازند. این دقیقا همان کاری است که شما باید در این بخش انجام دهید و این مرحله یکی از سخت‌ترین و پرچالش‌ترین بخش‌های استارتاپ شماست.

۶.    تحلیل عملکرد با تحقیق و نظرسنجی

سنجش عملکرد باید از زمان ارائه MVP شروع شود و تا زمان فعالیت کسب‌وکار شما در بازار ادامه داشته باشد. تحلیل عملکرد، یافتن نقاط ضعف و از بین بردن آن‌ها، بررسی نقاط قوت و تقویت آن‌ها و همچنین سنجش رضایت مشتریان جزو برنامه‌های همیشگی کسب‌وکارهای موفق است.

بعد از عرضه محصول در بازار همچنان باید به نظر مشتریان درباره محصولات توجه و در صورت نیاز، تغییراتی و اصلاحاتی را در آن‌ها ایجاد کنید. مثلا بعد از هر بار خرید از مشتریان بخواهید در نظرسنجی شما شرکت و مزایا و معایب محصول را اعلام کنند. با این کار هم مشتریان متوجه می‌شوند شما به نظراتشان اهمیت می‌دهید و وفادار می‌مانند و هم شما ایرادهای کار را پیدا و آن‌ها را رفع می‌کنید.

نظرسنجی‌ تحلیل عملکرد محصول را باید در زمینه‌های مختلف برگزار کنید و این موضوع تنها به بررسی نظر مشتریان درباره محصول محدود نمی‌شود. زمانی که استارت اپ شما بزرگ و به یک کسب‌وکار تبدیل ‌شود، به نظرسنجی‌های درون‌سازمانی هم نیاز خواهد داشت.

شما به عنوان یک مدیر باید تحت هر شرایطی به تحلیل عملکرد سازمان، محصول و کارکنان توجه داشته باشید. برای این کار با برگزاری منظم ارزیابی در حوزه‌های مختلف، داده‌های مورد نیاز برای تحلیل عملکرد را به دست آورید و شاخص‌های پیشرفت را با اطلاعات به‌روز بسنجید.

تحقیقات بازار روشی برای پیشبینی موفقیت یا شکست ایده استارتاپ

زمان راه‌اندازی یک استارتاپ، موفقیت یا شکست آن به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست؛ اما احتمال افزایش موفقیت آن وجود دارد. تحقیقات بازار راه‌ حل شما برای این کار است و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در مقاله‌ تحقیقات بازار درباره این مفهوم صحبت کردیم.

به کمک تحقیقات بازار آنلاین هم  شما متوجه می‌شوید که پرسونای مخاطب شما چه کسانی هستند، چه ویژگی‌هایی دارند، نیازهایشان چیست و چقدر از محصول یا خدمت شما برای رفع این نیاز استقبال می‌کنند.

به عبارت ساده تحقیقات بازار به شما نشان می‌ دهد که آیا مشتریان حاضرند برای خدمات و محصولات جدید شما پولی پرداخت کنند یا خیر. در صورت پاسخ منفی باید راه‌هایی را برای ترغیب مشتریان به خرید پیدا کنید. گاهی یک تغییر کوچک در ایده، سرنوشت نهایی استارتاپتان را تغییر می‌دهد.

چک لیست راه‌اندازی استارتاپ

تا این بخش از مقاله تمام موارد لازم درباره استارتاپ و راه‌اندازی آن را بررسی کردیم. در این بخش با بررسی چک لیست راه اندازی استارتاپ متوجه می‌شوید چه کارهایی را انجام داده‌ و چه کارهایی را باید انجام دهید.

ایده استارتاپ

  • شما نوآوری دارد و برای مخاطب ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
  • بوم ناب کسب‌وکار کامل شده است.
  • بودجه برآورد شده و سرمایه مورد نیاز تأمین است.
  • تیم‌سازی انجام شده است.
  • نام کسب‌وکار انتخاب شده و مراحل اولیه برندسازی (خرید دامنه، لوگو، ثبت برند و…) طی شده است.
  • مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اید.
  • وب سایت و شبکه‌های اجتماعی پروژه راه‌اندازی شد‌ه‌اند.
  • فضای کار و تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت تأمین شده است.
  • حساب بانکی استارتاپ باز و بخش حسابداری راه‌اندازی شده است.
  • هم‌بنیانگذاران با یکدیگر قرارداد بسته‌اند و سهم هرکدام مشخص است.
  • حداقل یک منتور حرفه‌ای روی عملکرد شما نظارت دارد و هدایتتان می‌کند.
  • شبکه‌سازی انجام شده است.
  • محصول متناسب با نیاز بازار تولید شده و آماده عرضه است.
  • فرایند برندسازی آغاز شده است.
  • فرایند بازاریابی آغاز شده است.

برای آغاز یک استارتاپ نباید حتما همه موارد چک لیست را کامل کنید و صد درصد آماده باشید. برخی از این موارد در طی کار نیز تأمین می‌شوند؛ مثلا این امکان وجود دارد که در ابتدا بدون ثبت برند پیش بروید و بعد از تبدیل به یک کسب‌وکار، برای این کار اقدام کنید.

چک لیست راه اندازی استارتاپ برای کسب‌وکارهای مختلف متفاوت است و باید با توجه به نیاز نوشته شود. چک لیست ارائه شده در این بخش یک نمونه کلی برای انواع استارت آپ است.

آیا امکان راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم وجود دارد؟

سرمایه یکی از نیازهای اصلی استارتاپ است؛ اما همه چیز را تعیین نمی‌کند. بسیاری از استارتاپ‌ها با سرمایه کم شروع کرده‌اند و در نهایت به کسب‌وکاری بزرگ با سودآوری بالا تبدیل شده‌اند.

راه‌اندازی استارتاپ با سرمایه کم تنها در صورتی امکان‌پذیر است که موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • مدیریت بودجه را یاد بگیرید.
  • هزینه‌ها را در جهت درست و با برنامه‌ریزی صرف کنید.
  • هزینه‌های حاشیه‌ای را حذف کنید.

با مدیریت هزینه و جذب به موقع سرمایه، امکان راه اندازی استارتاپ با سرمایه کم نیز وجود دارد. با استفاده از برخی روش‌ها مانند سنجش مداوم نظر مشتری و تحلیل عملکرد نیز احتمال موفقیت شما افزایش می‌یابد.

پرسشنامه‌ها راهکاری مقرون به صرفه و مفید برای موفقیت استارتاپ‌ها

زمانی که شما نیازهای دقیق مشتری را بشناسید و دقیقاً همان را با یک ایده خلاقانه برطرف کنید، یعنی استارتاپ موفقی راه‌اندازی را کرده‌اید. تمام این مراحل با استفاده از پرسشنامه‌ها خیلی سریع و راحت عملی می‌شوند.

در پُرس‌لاین انواع مختلف پرسشنامه‌ها برای تحلیل عملکرد، تحقیقات بازار، تحقیقات بازاریابی و… ارائه شده است که در بررسی روند رشد و نظر مخاطبان به شما کمک و امکانات جالبی را نیز ارائه می‌کند.

  • پرسشنامه‌های پرس‌لاین به‌صورت کاملاً هدفمند و با سؤالات دقیق طراحی می‌شوند و شما را به اطلاعات مورد نیاز می‌رسانند.
  • این نظرسنجی‌ها با چند درگ و دراپ ساده ساخته می‌شوند و قابلیت ویرایش دارند.
  • اشتراک‌گذاری آن بسیار راحت است.
  • امکان تعریف شرط در آن وجود دارد.
  • داده‌ها و اطلاعات دقیقی را با اعداد و ارقام به شما نشان می‌دهد.
  • داده‌های نهایی را در صورت تمایل می‌توانید در شکل جدول و نمودار نیز مشاهده کنید.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها بسیار راحت انجام می‌شود.
  • امکان استفاده از انواع و اقسام سؤالات در آن وجود.
  • امکان بارگذاری انواع فایل‌ها وجود دارد.

بنابراین اگر قصد دارید استارتاپ خود را به شکلی کاملاً حرفه‌ای و دقیق پیش ببرید، حتماً از پلتفرم پرس‌لاین کمک بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم استارتاپ چیست و هنگام راه‌اندازی آن باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. با بررسی نیاز بازار و انجام تحقیقات بازار به شیوه‌ای اصولی و حرفه‌ای، استارتاپ شما پس از مدتی به کسب‌وکاری کامل تبدیل می‌شود و سودآوری بالایی نیز خواهد داشت.

راه اندازی استارتاپ از دور ساده به نظر می‌رسد و حتی سختی‌های آن نیز مانند ویدئو‌های انگیزشی شیرین هستند. اما زمانی که نوبت به عمل می‌رسد، انجام تمام مراحل آن کمی سخت است و نیاز به صبر زیادی دارد؛ قطعاً هیچ موفقیتی یک شبه اتفاق نمی‌افتد!

بنابراین در این مسیر امید خود را از دست ندهید و برای پیشبرد آسان و بهتر مراحل، از پرسشنامه‌ها و امکانات ویژه پرس‌لاین استفاده کنید. سؤالات و تجربیات خود را در قسمت نظرات بنویسید و این مقاله را برای تمام مدیران استارتاپ‌های بزرگ و کوچک و علاقه‌مندان به آن بفرستید.

ارسال نظر

Privacy Preference Center