چگونه اثربخشی وبینار و رویداد آنلاین را به بهترین شکل بسنجیم؟

عسل کاوسی
۰۴ مهر ۱۴۰۰ . ۱۳ دقیقه مطالعه

«شرکتِ ما وبینارهایی برگزار کرده که ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان، از آن راضی بوده‌اند!»
این درصد را از کجا و با چه اطمینانی می‌گوییم؟ پاسخ خیلی ساده‌ است: از نتایج نظرسنجی وبینار و با اطمینان و صحت بالا.

اجرای نظرسنجی وبینار، راهی برای پی بردن به میزان تاثیرگذاری وبینار و رضایت شرکت‌کنندگان است.

در این مقاله، با اهمیت نظرسنجی در برگزاری وبینار و رویداد، چگونگی ساخت نظرسنجی وبینار، زمان اجرای آن و بهترین سوالات برای این نظرسنجی آشنا می‌شویم. اگر شما یا کسب‌وکارتان درحال برگزاری وبینارهای آموزشی یا رویدادهای آنلاین هستید، این مقاله راهنمای کاملی برای سنجش بازدهی و اثربخشی وبینار شماست.

 

وقتی از نظرسنجی وبینار حرف می‌زنیم؛ دقیقاً از چه حرف می‌زنیم؟

اغلب افراد و کسب‌و‌کارها، برای رسیدن به اهداف زیر ، وبینار یا رویداد آنلاین برگزار می‌کنند:

  • تولید سرنخ و افزایش مخاطب
  • درگیر و همراه کردن مخاطب
  • حفظ مشتریان قبلی
  • ایجاد آگاهی از برند
  • شناخت مخاطبان یا مشتریان بالقوه

اما برگزاری یک وبینار به تنهایی اهداف بالا را برآورده نمی‌کند. اینجاست که پایِ ساخت نظرسنجی وبینار به میان می‌آید.

دریافت بازخورد و بهبود مستمر وبینار، بخش دیگری است که برای تحقق اهداف وبینار به آن نیاز داریم. نظرسنجی شرکت‌کنندگان وبینار اگر با استفاده از ابزار ساخت نظرسنجی آنلاین و به طور صحیح انجام شود؛ دیدی واقعی از وضعیت وبینار و میزان پیشرفت در اختیارمان قرار می‌دهد.

در این نوع نظرسنجی، سوالاتی پیش از وبینار، در حین برگزاری وبینار و پس از آن از افرادی که در وبینار ثبت‌نام کرده‌اند، پرسیده می‌شود.

زمانی که مخاطب، پیشنهاد یا انتقادی را با شما به اشتراک می‌گذارد؛ در او احساس تعلق خاطر ایجاد می‌شود. این احساس تعلق خاطر، آغاز یک ارتباط انسانی است.

ساخت نظرسنجی وبینار با چه اهدافی همراه است؟

با اجرای نظرسنجی وبینار، تصمیمات آینده صرفاً براساس افکار و احساسات شخصی شما شکل نمی‌گیرد، بلکه با این کار در مسیر کسب رضایت مخاطب قدم برمی‌دارید.

از دیگر اهداف و مزایای نظرسنجی سمینار و رویداد آنلاین به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • ایجاد ارتباطی عمیق با مخاطب

زمانی که مخاطب، پیشنهاد یا انتقادی را با شما به اشتراک می‌گذارد؛ در او احساس تعلق خاطر ایجاد می‌شود.

این احساس تعلق خاطر، آغاز یک ارتباط انسانی است. به‌علاوه، با دریافت اطلاعات از شرکت‌کنندگان و شناخت علایق‌شان، تصویر دقیق‌تری از نیاز آن‌ها را به دست می‌آورید.

  • ارزیابی کیفیت و اثربخشی وبینار

با اجرای نظرسنجی، اثربخشی وبینار، محتوای ارائه‌شده، توانمندی ارائه‌دهنده، کیفیت برگزاری وبینار و مواردی از این قبیل را ارزیابی می‌کنید.

  • جمع آوری داده به منظور بهبود وبینار و رویدادهای بعدی

داده‌ها و نتایج نظرسنجی رویداد آنلاین به شما کمک می‌کند موضوعات بهتری برای رویدادهای بعدی انتخاب کنید یا محتوا و سایر برنامه‌ریزی‌هایتان را برای مشارکت حداکثری مخاطبین تغییر دهید.

  • بهینه‌سازی بازاریابی و اطلاع‌رسانی وبینار و رویداد

نظرات مخاطبان به شما کمک می‌کند؛ در بازاریابی و اطلاع‌رسانی  وبینارهای آینده بهتر عمل کنید. فرم ثبت نام رویدادتان را بهبود دهید و مخاطبین یا مشتریان بالقوه بیشتری جذب کنید.

تصویر اینفوگرافیک مزایای نظرسنجی وبینار به شکل آنلاین

بهترین زمان نظرسنجی وبینار چه وقتی است؟

در سه زمان می‌توان از شرکت‌کنندگان وبینار، نظرسنجی کرد:

نظرسنجی پیش از برگزاری وبینار

قبل از برگزاری وبینار، از طریق ایمیل یا حتی شبکه‌های اجتماعی یک نظرسنجی کوتاه انجام دهید. با انجام این نظرسنجی، نیاز مخاطبان را پیش از وبینار متوجه می‌شوید و در محتوای وبینار به آن می‌پردازید.

البته در تهیه محتوای وبینار، لازم نیست به تمام نظرات توجه کنید. همین اندازه که سوالات پرتکرار مخاطبان را در محتوای وبینار پوشش دهید، کافیست.

نظرسنجی در حین برگزاری وبینار

نظرسنجی در حین برگزاری وبینار، بیشترین میزان مشارکت را دارد. ممکن است افراد ایمیل نظرسنجی را نادیده بگیرند، اما یک نظرسنجی کوتاه در حین برگزاری وبینار را کم‌تر کسی بی‌جواب رها می‌کند. دقت کنید نظرسنجی باید کوتاه و در بخشی از صفحه‌ی وبینار قابل مشاهده و پاسخ‌دهی باشد.

نظرسنجی بعد از برگزاری وبینار

حداکثر تا دو ساعت بعد از برگزاری وبینار، به افرادی که در وبینار ثبت‌نام کرده بودند، خواه حضور داشتند یا نه، یک نظرسنجی ارسال کنید.

یادتان باشد در انتهای وبینار از شرکت‌کنندگان دعوت کنید در نظرسنجی شرکت کنند.

تعدادی از افراد مشاهده ویدئوی وبینار را به حضور در وبینار ترجیح می‌دهند. این دسته از افراد را در زمان اجرای نظرسنجی وبینار فراموش نکنید. این افراد گرچه در وبینارتان حضور نداشته‌اند، اما برای شما مخاطبانی با ایده‌های باارزش هستند.

چطور نظرسنجی وبینار و رویداد آنلاین را انجام دهیم – انواع سوالات نظرسنجی

در ساخت نظرسنجی شرکت‌کنندگان وبینار، از انواع سوال می‌توانید استفاده کنید. رایج‌ترین انواع سوالات از این قرارند:

سوالات دموگرافیک

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های نظرسنجی‌ها، شناخت ویژگی‌های مخاطبین است. از این رو، سوالات دموگرافیک بخش مهمی از سوالات نظرسنجی وبینار شما را تشکیل می‌دهند.

سوالات دموگرافیک سوالاتی هستند که با پرسش درباره ویژگی‌های جامعه هدف، طبقه‌بندی و شناخت مخاطبان را ممکن می‌کنند. سوال‌هایی مثل سن، جنسیت، شغل، درآمد و غیره جزو سوالات دموگرافیک هستند و برای نظرسنجی‌های رویدادها و همایش‌ها مناسبند.

سوالات رضایت‌سنجی

رضایت مخاطبین را درباره کیفیت محتوا، دانش، تخصص و فن بیان سخنران‌ها یا ارائه‌دهنده‌ها، کیفیت برگزاری وبینار و شرایطی مثل صدا و تصویر، ارزیابی کنید.

برای هر یک از موارد بالا بایستی پرسش جداگانه‌ای طراحی کنید. از نوع سوالات اولویت‌دهی، درجه‌بندی یا طیفی برای طراحی این سوالات بهره ببرید (به انواع این سوالات در حساب کاربری پرس‌لاین دسترسی دارید).

سوال درجه‌بندی برای سنجش رضایت شرکت‌کنندگان وبینار درباره کیفیت مطالب آموزشی وبینار

سوالات نظرسنجی موضوعات رویدادهای بعدی

در نظرسنجی سمینار یا وبینار، در قالب سوال چندگزینه‌ای، موضوعاتی را برای رویدادهای آینده، پیشنهاد دهید و نظر مخاطبان را درباره هر یک از موضوعات بپرسید.

هم‌چنین می‌توانید با طراحی سوالات باز، بدون اعمال اثر بر نظرات مخاطبین از آن‌ها بخواهید درباره بخش‌های مختلف وبینار و رویداد آنلاین شما نظر بدهند.

سوال باز، سوالی است که پاسخ آن نیاز به توصیف و شرح دارد و مخاطب با گزینه‌های محدودی روبه‌رو نیست. تحلیل و بررسی پاسخِ سوال‌های باز، دشوار است؛ به خصوص اگر تعداد مخاطبان شما زیاد باشند. اگر با وجود مخاطبان زیاد، از سوالات باز در نظرسنجی استفاده کردید؛ بهتر است تنها به کلمات پرتکرار در پاسخ‌ها توجه کنید و براساس آن، نتایج را تحلیل کنید.

سوالات طیف لیکرت

سوالات طیفی با هدف بررسی میزان رضایت و وفاداری مخاطب به او بازه‌ای عددی می‌دهند و در سنجش وفاداری و دریافت عقاید غیرمطلق کارآمد هستند. برای مثال از کاربر می‌پرسید: چقدر احتمال دارد وبینارهای ما را به دوستان و همکاران‌تان معرفی کنید؟ و به او بازه‌ای عددی از صفر تا ده می‌دهید. او ممکن است حتماً وبینار شما را به سایرین معرفی کند (نمره ۱۰) یا اصلاً وبینار را معرفی نکند (نمره صفر).

قبل، بعد و در حین وبینار، چه سوالاتی بپرسیم؟

در این قسمت تعدادی از سوال‌های رایج در ساخت نظرسنجی وبینار و رویداد آنلاین، بیان می‌شود. شما می‌توانید از این سوال‌ها استفاده کنید یا برای ساخت پرسشنامه آنلاین از آن‌ها ایده بگیرید.

سوالات نظرسنجی پیش از برگزاری وبینار

  1. برای دیدن کدام سخنران، بیشتر هیجان دارید؟

با آگاهی از پاسخ این سوال، می‌توانید وبینار را به گونه‌ای طراحی کنید که فرد مورد علاقه‌ی اکثریت، زمان بیشتری برای صحبت داشته باشد. در این حالت توجه بیشتری از مخاطبان جلب می‌کنید.

  1. آیا پیش از این در وبینار یا رویدادهای ما شرکت کرده‎‌اید؟

این سوال، میزان بازگشت مشتری یا مخاطب را به شما نشان می‌دهد. تعداد بالای مخاطب وفادار نشان‌دهنده‌ی این است که موضوعات و محتوای شما مناسب مخاطب هدف‌تان است. .

  1. چگونه از این وبینار مطلع شدید؟

دانستن نحوه‌ی مطلع‌شدن مخاطبان، به شما در انتخاب بهترین پلتفرم برای تبلیغ وبینارهای بعدی، کمک می‌کند. افزایش تبلیغات در آن پلتفرم، مساوی است با افزایش تعداد شرکت‌کنندگان در وبینار.

  1. چرا در این وبینار شرکت می‌کنید؟

پاسخ این سوال کمک می‌کند تا  جنبه‌ها‌ی جذاب وبینار را بشناسیم. به این‌ترتیب، تمام موضوعات جذاب برای افراد را گردآوری می‌کنیم و در وبینار به آن می‌پردازیم.

  1. از چه ابزاری برای دیدن وبینار استفاده می‌کنید؟

افراد از وسایل مختلفی مانند گوشی همراه، تبلت، کامپیوتر شخصی برای شرکت در وبینار استفاده می‌کنند. باید مطمئن شوید پلتفرمی که در آن وبینار را برگزار می‌کنید؛ در تمام این وسایل قابل دسترسی باشد.

سوالات نظر سنجی در حین برگزاری وبینار

  1. مشکل فنی در طول وبینار برایتان پیش آمده؟

در حین برگزاری وبینار، ممکن است مشکل فنی مثل قطعی صدا و تصویر، ناتوانی در ارسال نظر و… پیش بیاید. تیم فنی باید مشکل را حل کند یا فرد را راهنمایی کند. برای این سوال، یک نظرسنجی جداگانه در گوشه‌ای از صفحه وبینار قرار دهید.

  1. دوست دارید مجری وبینار درباره چه موضوعی صحبت کند؟

با این سوال، مطمئن می‌شوید که شرکت‌کنندگان، آنچه می‌خواهند را از وبینار دریافت می‌کنند. احساس رضایت در شرکت‌کنندگان، آن‌ها را به مخاطب یا مشتری وفادار تبدیل می‌کند.

  1. سوال دیگری دارید؟

پرسیدن این سوال ساده در طول وبینار بسیار اهمیت دارد. این سوال را در قالب یک سوال باز در نظرسنجی قرار دهید. پاسخ به سوال شرکت‌کنندگان میزان رضایت آن‌ها را بسیار بالا می‌برد.

سوالات نظرسنجی پس از برگزاری وبینار

  1. به وبینار چه امتیازی می‌دهید؟

این سوال باید در قالب سوال طیفی یا درجه‌بندی پرسیده شود. پاسخ آن، بیان‌گر میزان رضایت شرکت‌کنندگان از وبینار است.

  1. به سخنران وبینار چه امتیازی می‌دهید؟

یک سخنران خوب، وبینار را برای شرکت‌کنندگان جذاب می‌کند. سخنران باید محتوای مفید را با بیانی صمیمی و گاه همراه با شوخ‌طبعی به مخاطب منتقل کند.

  1. از نظر فنی به برگزاری وبینار چه امتیازی می‌دهید؟

اجرای صحیح و بی‌نقص وبینار، نیازمند پلتفرمی با کم‌ترین نقص است. پاسخ این سوال کمک می‌کند برای وبینارهای آینده، مشکلات فنی را برطرف کنید و یا از پلتفرم بهتری استفاده کنید.

  1. آیا انتظارات شما از وبینار برآورده شد؟

با این پرسش میزان رضایت شرکت‌کنندگان را دقیق‌تر ارزیابی می‌کنید. وبینارهای آینده را متناسب با انتظارات شرکت‌کنندگان بهینه می‌کنید.

  1. ابزار شبکه‌سازی در وبینار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بهتر است در برگزاری وبینار، راهی برای اطلاع از افراد حاضر در وبینار، برقراری ارتباط و شبکه‌سازی در نظر بگیرید. این امکان را برخی از پلتفرم‌های برگزارکننده وبینار در اختیار شما قرار می‌دهند.

  1. آیا با افرادی که در شبکه‌سازیِ وبینار شناختید، هم‌چنان در ارتباط هستید؟

قدم بعدی برای شبکه‌سازی موفق، ادامه دادن ارتباط‌ها پس از برگزاری وبینار است. شبکه‌سازی یکی از جذابیت‌های شرکت در وبینارهاست. مطمئن شوید مخاطبان شما به اهداف شبکه‌سازی‌شان نزدیک شده‌اند.

  1. کدام قسمت از وبینار را بیشتر دوست داشتید؟ کدام قسمت را کمتر؟

این سوال به شناخت بهتر نیازها و حساسیت‌های مخاطب کمک می‌کند.

  1. آیا استفاده از پلتفرم وبینار آسان بود؟

پلتفرم برگزارکننده وبینار، باید به گونه‌ای طراحی شود که همه افراد با هر دانش و وسیله‌ای به آسانی از آن استفاده کنند. این فاکتور در میزان رضایت شرکت‌کنندگان، نقش مهمی دارد. با پرسیدن این سوال می‌توانید مطمئن شوید پلتفرم مناسبی برای برگزاری رویداد خود انتخاب کرده‌اید یا نه!

  1. چقدر احتمال دارد این وبینار را به دوستان و همکاران خود پیشنهاد دهید؟

این نوع سوال باید در قالب سوال طیفی مطرح شود. اگر امتیاز بالایی بگیرید یعنی وبینار شما در مسیر خوبی قرار دارد.

۱۰. چقدر احتمال دارد در وبینارهای بعدی ما شرکت کنید؟

این پرسش به طور مستقیم، مشخص می‌کند که چه افرادی قابلیت تبدیل به یک مشتری وفادار را دارند. با شناخت این افراد، گروه هدف را بهتر خواهید شناخت.

  1. هزینه وبینار را نسبت به نتایج آن برای شما چطور ارزیابی می‌کنید؟

اگر شرکت‌کنندگان برای حضور در وبینار یا رویداد شما ملزم به پرداخت مبلغ مشخصی بوده‌اند، بایستی در نظرسنجی خود درباره رضایت و انتظار مخاطب از مبلغ پرداختی سوال بپرسید.

  1. چه پیشنهادی برای بهبود وبینار دارید؟

این سوال به صورت سوال باز پرسیده می‌شود. پاسخ این سوال راهنمای شما برای طراحی وبینارهای آینده خواهد بود.

چگونه فرم نظرسنجی وبینار را ارسال کنیم؟

پیش از امکان ساخت نظرسنجی آنلاین، فرآیند نظرسنجی‌های کاغذی، دشوار، زمان‌بر و پرهزینه بود. خوشبختانه امروزه کافیست از ابزارهای ساخت نظرسنجی وبینار مثل پرس‌لاین استفاده کنیم و با ارسال یک لینک، نظرسنجی را اجرا کنیم.

موارد زیر روش‌های ارسال فرم نظرسنجی برای شرکت‌کنندگان وبینار هستند، که در پرس‌لاین در اختیار شماست:

  • ارسال نظرسنجی به شکل ایمیل یا پیامک

در این روش لینک فرم نظرسنجی سمینار و وبینار را به ایمیل یا شماره  همراه افراد، ارسال می‌کنیم.

این روش برای نظرسنجی پیش از وبینار و نظرسنجی بعد از برگزاری وبینار مناسب است. اگر زمان ارسال و متن ایمیل یا پیامک به خوبی انتخاب شود؛ میزان مشارکت در نظرسنجی قابل توجه خواهد بود.

ارسال لینک نظرسنجی رویداد و همایش ازطریق پیامک به انبوه مخاطبان

  • ارسال در شبکه‌های اجتماعی

با قراردادن لینک فرم نظرسنجی شرکت‌کنندگان وبینار در هر یک از شبکه‌های اجتماعی، افراد بیشتری می‌توانند در آن مشارکت کنند. این روش ارسال نظرسنجی، برای اجرای نظرسنجی پیش از برگزاری وبینار مناسب است.

  • قراردادن فرم نظرسنجی در سایت وبینار و رویداد آنلاین

افراد با حضور در سایت، فرم نظرسنجی وبینار را مشاهده و تکمیل می‌کنند. هم‌چنین می‌توان لینک فرم نظرسنجی را به صورت پاپ‌آپ نمایش داد.

برای اجرای نظرسنجی پیش از وبینار، توصیه می‌کنیم لینک نظرسنجی را در صفحه ثبت نام وبینار قرار دهید. در این حالت احتمال مشارکت بیشتر است. در انتهای وبینار نیز می‌توانید با نمایش پاپ‌آپ از شرکت‌کنندگان دعوت کنید در نظرسنجی شرکت کنند.

جمع‌بندی

با ساخت و برگزاری نظرسنجی‌های وبینار و رویداد، هزینه و انرژی خود را در مسیر درستی به کار بگیرید. شاید باورتان نشود ولی مخاطبان شما بهترین منبع برای ایده‌گرفتن، تحلیل نتایج و بهبود وبینارهای بعدی شما هستند. با سنجش رضایت شرکت‌کنندگان‌تان، بازخوردها و دیدگاه‌های آن‌ها را بشنوید.

برای ساخت هر نوع نظرسنجی آنلاین، همین حالا می‌توانید با زدن روی دکمه ورود/ثبت‌نام در پرس‌لاین حساب کاربری رایگان بسازید.

ارسال نظر

Privacy Preference Center