سگمنتیشن مخاطبان چیست؟ راهنمای دسته بندی مشتریان، مراحل و انواع آن

فائزه تاج آبی
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ . ۱۸ دقیقه مطالعه

سگمنتیشن مخاطب، مشتری یا بازار یعنی طی فرآیندی بخش بزرگی از مشتریان یا بازار را به بخش‌های کوچک‌تر تقشسیم کنیم. معمولا این بخش‌بندی به کمک شناخت ویژگی‌ها، نیازها یا خصوصیات مشترک هر دسته رخ می‌دهد.

برای انجام سگمنتیشن مخاطبین (Segmentation)، باید بعد از شناخت تفاوت‌های مشتریان، آن‌ها را به دسته‌های مختلف تقسیم کنید و برای هر کدام، شیوه ارتباطی مختص خود را در نظر بگیرید.

تحقیقات انجام شده حاکی بر این است که ۸۰ درصد از کسب‌وکارهایی که در حین برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود از سگمنتیشن مخاطبین کمک گرفته‌اند، فروش بیشتری را تجربه کرده‌اند.

هیچ می‌دانستید که کسب‌وکار شما رقبایی دارد که برای جلو زدن از آن‌ها و ایجاد مزیت رقابتی، باید به فکر سگمنتیشن مخاطبان و بخش بندی بازار باشید؟ اگر این کار را انجام ندهید و به همه مشتریان و مخاطبان با چشمی یکسان نگاه کنید، فرصت‌های بسیار زیادی را از دست می‌دهید.

اگر احساس می‌کنید میزان فروش یا تعامل با مشتری کاهش پیدا کرده است، باید روی سگمنتیشین مشتری برای برطرف کردن مشکل حساب کنید؛ همچنین به کمک این تکنیک بازاریابی دیجیتال، این قابلیت را دارید که نرخ تبدیل را افزایش دهید و به تعداد مشتریان وفادار خود روز به روز بیفزایید.

در این مقاله آموزشی، قصد داریم به صورت کامل سگمنتیشن مشتری را مورد بررسی قرار دهیم و درباره مواردی مانند مزایا، انواع و مراحل بخش بندی مخاطبان کسب‌وکار به صورت کامل صحبت کنیم. ما را در پُرس‌لاین همراهی کنید.

مراحل دسته بندی مشتریان چگونه است؟

در ادامه به صورت گام به گام نشان می‌دهیم که دسته بندی مخاطبین کسب‌وکار چگونه صورت می‌گیرد و چه مواردی باید در آن رعایت شود.

چطور سگمنت کنیم

گام اول: تشخیص تفاوت‌های‌ میان مشتریان

در گام اول باید متوجه شوید که نقطه تمایز مشتریان و مخاطبین کسب‌وکار شما در کجاست. برای این که در این گام موفق باشید، باید اهداف و برنامه‌های کسب‌وکار خود را به صورت کامل و مکتوب مورد بررسی قرار دهید. باید بتوانید تفاوت‌های میان مشتری را شناسایی کنید. به نظرتان چرا این کار را انجام می‌دهیم؟

دلیل شناسایی تفاوت‌ها، رسیدن به نتیجه قابل قبول برای انجام دسته بندی است. برای مثال زمانی که متوجه می‌شوید تفاوت اصلی میان مشتریان و مخاطبین شما بر اساس توان مالی است، دسته بندی مشتری را بر اساس همین معیار انجام می‌دهید.

پیش از شروع دسته بندی مشتریان هدف خود را انتخاب کنید و مشخش کنید که چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید. سپس بهترین روش دسته بندی مشتریان را متناسب به هدفتان انتخاب کنید. برای شروع دسته‌بندی مشتری می‌توانید از ویژگی‌های دموگرافی مشتریان خود شروع کنید. برای شناخت دموگرافی آن‌ها می‌توانید از پرسشنامه دموگرافیک استفاده کنید.

۱. مشتری چه کسی است؟ (Who)

اطلاعات جمعیت‌شناختی (Demographic) و شرکت‌شناختی (Firmographic) ابتدایی‌ترین داده در دسته‌بندی مشتری محسوب می‌شوند. سوالاتی در خصوص سن،‌ جنسیت، درآمد، سطح تحصیلات یا صنعت، تخصص، تعداد مشتری و نحوه مالکیت در این بخش رایج هستند.

۲. مشتری کجاست؟ (Where)

شناسایی این پارامتر کمک می‌کند شیوه‌های دسترسی به مشتری را تعیین نمایید یا بتوانید بر روی تنوع جغرافیایی مشتریان تمرکز کنید. سوالاتی مانند استان، شهر، شهری یا روستایی، محلی یا بین‌المللی در این بخش رایج هستند.

۳. مشتری چه (What) انجام داده است، چه انجام می‌دهد و چه انجام خواهد داد؟

از گذشته شروع کنید. براساس سه پارامتر تاخر (Recency)، تناوب (Frequency) و مالی (Monetary) فعالیت‌های پیشین مشتری را بررسی کنید که عامل تمایز می‌تواند باشد. به عنوان مثال: تعداد خریدهای اخیر مشتری، میزان خریدهای اخیر مشتری، مشتری جدید یا باسابقه و کل درآمد حاصل از مشتری.

درک اهداف و انگیزه‌های مشتری و شناسایی دیدگاه‌های وی می‌تواند فرصت‌های فروش و بهبود محصول/خدمت را نمایان کند. بنابراین سوالاتی در خصوص وضعیت فعلی مشتری باید بپرسید. مثلا، رضایت کلی از محصول/خدمت، فناوری‌های مورد استفاده وی، اولویت‌های فعلی کسب‌وکار وی، چالش‌های پیش‌روی کسب‌و‌کار وی، ترجیحات مشتری، شیوه‌های رفتاری یا مدیریتی وی موارد رایج در این بخش هستند.

در نهایت باید بدانید مشتری چه تصوری در خصوص ارتباط با کسب‌و‌کار شما در آینده دارد. در این بخش پرسش در خصوص احتمال توصیه محصول/خدمت به دیگران و احتمال خرید مجدد رایج است.

۴. مشتری کی خرید می‌کند؟ (When)

یکی دیگر از عوامل دسته‌بندی مشتری زمان خرید است. اینکه خرید مشتری فصلی، در پایان هفته‌ها، بسته به رویدادی خاص و … است، می‌تواند اشتراکات و تمایزات مشتریان را بخش‌بندی کند.

۵. چگونه(How) با مشتری در تعامل هستید؟

اینکه ارتباط با مشتری، آنلاین یا از طریق فروشگاه فیزیکی یا تلفن یا نماینده فروش است، کانال‌های ارتباطی کسب‌و‌کار با مشتری و اولویت ارتباط وی با کسب‌و‌کار چگونه است.

این ۵ مورد پارامترهای ابتدایی برای شروع دسته‌بندی مشتری هستند. هر کسب‌و‌کار بسته به ماهیت محصول یا خدمت خود باید داده‌های متنوع دیگری را نیز برای شناخت و دسته‌بندی مشتری جمع‌آوری نماید.

چگونه اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری کنیم؟

اگر احساس می‌کنید که تفاوت‌های اصلی میان مشتریان خود را نمی‌دانید، به این دلیل است که به اندازه کافی درمورد آن‌ها اطلاعات جمع‌آوری نکرده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم برای برطرف شدن این مشکل از طرق مختلف برای جمع‌آوری اطلاعات مشتریان خود اقدام کنید‌.

از جمله راه‌های موجود که نتیجه قابل قبولی برایتان رقم می‌زند، این است که از پرسشنامه شناخت پرسونای مشتری استفاده کنید. به کمک شناخت پرسونای مشتری می‌توانید به سادگی ویژگی‌ها و خصوصیات آن‌ها را دسته‌بندی کنید و برای هر سگمنت برنامه‌ای مجزا طراحی کنید.

گام دوم: تعیین هدف از دسته بندی مخاطبین

در گام دوم باید هدف مجموعه و کسب‌وکار برای دسته بندی به صورت کامل مشخص شود. برای چه می‌خواهید مشتریان را به گروه‌های مختلف تقسیم کنید؟ قصدتان افزایش فروش است؟ شاید در تلاش هستید که برند خود را در ذهن مخاطب جای دهید و برای او مهم به نظر برسید. هر چه که هست، باید آن را مشخص کنید تا بتوانید طبق چهارچوب‌ها و برنامه‌های تعیین شده، پیش بروید.

گام سوم: انتخاب نوع بخش بندی بازار

در گام سوم باید بر اساس تفاوت میان مشتریان و هدف نهایی‌تان از انجام این کار، نوع دسته‌بندی را انتخاب کنید. انواع مختلفی از دسته‌بندی وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دسته بندی جغرافیایی
  • دسته بندی بر اساس رفتار مشتری
  • دسته بندی بر اساس نیاز
  • دسته بندی بر اساس توان مالی، جنسیت و سن

گام چهارم: ساخت دسته‌بندی و شروع سگمنت بندی مشتریان

بعد از انتخاب نوع دسته‌بندی، کاملاً آماده هستید تا کار را شروع کنید. دسته‌های مورد نظر مشتریان را تشکیل دهید؛ سپس به هر طریق که فکر می‌کنید نتیجه بهتری می‌دهد، تبلیغات و بازاریابی خود را شروع کنید.

شاید لازم باشد برای برخی از دسته‌ها تبلیغات تخفیف داری در نظر بگیرید، در صورتی که به برخی دیگر خدماتی رایگان ارائه دهید و اعتماد آنها را جلب کنید. به یاد داشته باشید که مشتریان و افراد جدیدی که وارد سیستم کسب‌وکار شما می‌شوند نیز باید درون همین دسته‌ها یا دسته مخصوص خود قرار بگیرند.

انواع دسته بندی مشتریان چیست؟

شما این توانایی را دارید که مشتریان را به انواع مختلف و در چهارچوب‌های متفاوت دسته‌بندی کنید. در ادامه رایج‌ترین و پربازده‌ترین راه‌ها برای انجام این کار را بیان می‌کنیم.

از انواع دسته بندی مشتریان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دسته بندی دموگرافیک
  • دسته بندی جغرافیایی
  • دسته بندی روانشناختی
  • دسته بندی تکنولوژیک
  • دسته بندی رفتاری
  • دسته بندی نیازی
  • دسته بندی ارزشی
  • دسته بندی صنعتی

در هر دسته بندی نیز باید اطلاعات زیر را در نظر بگیرید:

روش دسته بندی معیارهای دسته بندی
دسته بندی دموگرافیک سن، جنسیت، درآمد، میزان تحصیلات و وضعیت تاهل
دسته بندی جغرافیایی کشور، استان، شهر، روستا
دسته بندی روانشناختی شخصیت، ارزش‌ها، علایق
دسته بندی تکنولوژیک کاربر موبایل، کاربر دسکتاپ، اپلیکیشن، نرم افزار
دسته بندی رفتاری گرایش‌ها و رفتارهای پرتکرار، محصولات و قابلیت‌های مورد استفاده، عادت‌ها
دسته بندی نیازی نیازهای خاص هر گروه به محصولات و خدمات خاص
دسته بندی ارزشی ارزش‌های اقتصادی خاص هر گروه
دسته بندی صنعتی صنعتی که در آن مشغول به کار هستند (کسب‌وکارهای B2B)

برای این‌که بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که از کدام یک از انواع بخش بندی بندی مشتریان استفاده کنید، نشریه Harvard Business Review به نقل از جان فورسیت می‌گوید:

«بسیاری از شرکت‌ها فقط می‌خواهند دسته بندی مشتری را انجام دهند. اما پیش از این‌که بخش بندی مشتریان را آغاز کنید باید حتما بدانید که چرا این کار را انجام می‌دهید و چه کارهایی را باید برایش برنامه‌ریزی کنید. اگر این موارد را دز نظر بگیرید می‌توانید کارهای عملی برای پیش برد فعالیت سازمان را انجام دهید.»

به این ترتیب می‌توانید به این نتیجه برسید که برای شروع دسته بندی مشتریان، بر اساس نیازهایشان آن‌ها را تقسیم کنید با بر اساس رفتارشان.

جان فورسیت در ادامه می‌گوید:

«اگر شما کاری استراتژیک انجام می‌دهید و می‌خواهید بفهمید که برند درستی دارید یا نه و آیا پیشنهاد ارزشیتان مناسب است یا نه یا این‌که خط تولید درستی را به راه انداخته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنم که از نیازهای مشتری کارتان را آغاز کنید.»

با این روش در واقع می‌توانید دریابید که محصول یا خدماتتان چه نیازهایی از مشتری را برطرف می‌کند.

و چنین نظر می‌دهد:

« اما اگر فکر می‌کنید تمام این موارد را تحت کنترل دارید و می‌خواهید بفهمید که چگونه مشتریان خود را بازاریابی کنید و هزینه‌های تبلیغات خود را در فضای دیجیتال یا تبلیغات تلویزیونی چگونه مدیریت کنید، از دسته بندی رفتاری مشتریان استفاده کنید.»

در این مواقع باید تفاوت‌های گروه‌های مختلف مشتریان را بر اساس عادات خرید و الگوهای سبک زندگیشان دسته بندی کنید.

انواع سگمنتیشن

۱)   دسته‌بندی جمعیتی مخاطبین

در دسته بندی مشتریان و مخاطبان به حالت جمعیتی، به مواردی مانند جنسیت، میزان درآمد، نوع شغل، سن، میزان تحصیلات و سایر موارد مربوط به این زمینه توجه می‌کنیم. این مدل دسته‌بندی مشتری محبوبیت زیادی دارد و بسیاری از کسب‌وکارها به ویژه فروشگاهی، از آن برای افزایش فروش و تعامل با مشتریان خود کمک می‌گیرند.

با دسته بندی مشتریان به این طریق، مواردی مانند توانایی‌ها، علایق و دغدغه‌ها را تشخیص می‌دهید و از همین موارد استفاده می‌کنید که محصولات و خدمات خود را به بهترین شکل ارائه دهید. شناخت مخاطب با دسته‌بندی جمعیتی به صورت کلی و اتفاق می‌افتد و برای فروش محصول مناسب است.

از تنوع محصولات برای این دسته بندی استفاده کنید

این امکان وجود دارد تا بر اساس سطح و میزان درآمد هر خانواده، محصولی ارائه دهید که قدرت خرید آن را داشته باشند و از این طریق، از هر قشر مخاطب و مشتری، بیشترین استفاده و فروش ممکن را تجربه کنید.

۲)   دسته‌بندی جغرافیایی مخاطب

همان‌طور که از نامش پیداست، در دسته‌بندی جغرافیایی، اولویت اول روی مکان زندگی افراد است. بازاریابی و فروش به گونه‌ای تنظیم می‌شود که محصولات و خدمات‌مان به مخاطب را بر اساس محیط زندگی و مطابق با نیازش به او ارائه می‌دهیم.

برای مثال اگر فروشگاه اینترنتی داریم و قصد داریم محصولات زمستانه خود را بفروشیم که در انبار باقی مانده است، باید به کمک دسته‌بندی جغرافیایی، روی مشتریانی تمرکز کنیم که در شهرهای سردتر مانند تبریز و کردستان زندگی می‌کنند. این‌گونه تبلیغات و بازاریابی خود را هدفمند و در نتیجه آن، فروش بیشتری را تجربه می‌کنیم.

۳)   دسته بندی مخاطبان بر اساس نیاز

در دسته‌ بندی مشتریان براساس نیاز، تمام توجه روی دغدغه و نیازهای مشتری قرار می‌گیرد. اگر بتوانید دسته بندی نیاز محور را با دسته بندی جمعیتی ترکیب کنید، تأثیر چشمگیری را در عملکرد کسب‌وکار خود مشاهده می‌کنید.

برای مثال فرض کنید که کسب‌وکار شما مشاوره تحصیلی و آموزشی است. در کنکور سال ۱۴۰۳ دروس تخصصی اهمیت بیشتری نسبت به عمومی پیدا می‌کنند و در این صورت، مخاطبین پشت کنکور (دختران و پسران)، نیاز بسیار زیادی به تدریس حرفه‌ای و باکیفیت دروس تخصصی دارند. اگر بازاریابی و برنامه تولید محتوای مجموعه شما بر اساس این مدل دسته‌بندی باشد، باید مستقیماً سراغ دروس تخصصی بروید و روی آن تمرکز داشته باشید.

بررسی اهمیت دسته بندی مشتری بر اساس نیاز

باید بدانید که خود سگمنتیشن مشتری به صورت کلی بر اساس سنجش نیاز مشتریان و نحوه واکنش به آن بنا شده است. در ادامه تحقیقات انجام شده در برند Notify Visitors را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد دسته بندی مخاطبان چقدر پر اهمیت است.

  • ۸۰ درصد مشتریان از برندی خرید می‌کنند که برای آن‌ها ارزش قائل است و پیشنهادهایی شخصی به آنها ارائه می‌دهند.
  • ۷۰ درصد بازاریاب‌ها از روند دسته‌بندی نیاز محور مشتری استفاده می‌کنند.

۴)   دسته بندی رفتار مشتری

در این مدل از دسته‌بندی، رفتار و عادات مشتری به عنوان الگویی برای استراتژی‌های بعدی مجموعه تلقی می‌شود. برای مثال، مشتریانی که در زمان تخفیف‌ها از شما خرید بیشتری کرده‌اند را در دسته‌ای مشخص (مثلا دسته دوست دار تخفیف) قرار می‌دهید و سایر مشتریان که فارغ از زمان تخفیف، همیشه از شما خرید می‌کنند و به نوعی مشتری وفادار هستند را در دسته دیگر (مثلا دسته مشتریان همیشگی) قرار می‌دهید.

با دسته بندی مشتریان از لحاظ رفتاری، به هر مخاطب و مشتری امکانات و فرصت‌هایی را ارائه می‌دهید که مایل است ببیند و بداند؛ به این معنا که عادات او را می‌دانید و قصد دارید به صورت ناخودآگاه در همان الگو حرکت کنید. اگر این کار را انجام دهید، مشتری اقدامات و عادات خود که مربوط به کسب‌وکار شما است را با شدت و میزان بیشتری دنبال می‌کند و در نتیجه میزان فروش و اعتبار مجموعه بیشتر می‌شود.

تحلیل‌های روانشناسی رفتار مشتریان

بسیاری از مجموعه‌ها و کمپانی‌های بزرگ جهان علاوه بر تحلیل رفتار مشتری، از جنبه روان‌شناسی مخاطبین نیز وارد عمل می‌شوند و مشتریان را دسته‌بندی می‌کنند. آن‌ها به کمک استراتژی و سیستم‌های پیشرفته، اطلاعات رفتاری و شخصیتی مشتریان را استخراج می‌کنند و در دسته‌های مختص خود قرار می‌دهند.

برای مثال، برخی از برند‌های معروف لباس، محصولات پیشنهادی برای تخفیف را بر اساس شخصیت هر فرد به او نشان می‌دهند! لباس پیشنهادی به افراد درون‌گرا با آن‌هایی که برون‌گرا هستند متفاوت است و همین مسئله باعث می‌شود مشتری احساس کند پیشنهادات مطابق میل و بر اساس شخصیت او طراحی شده‌اند.

۵)   دسته بندی کاربران از نظر تکنولوژی

دسته‌ بندی مشتریان به واسطه تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنند اهمیت بالایی پیدا کرده است و کسب‌وکارها در تلاش هستند تا از آن کمک بگیرند. به کمک این دسته‌بندی، نحوه دریافت اطلاعات توسط مشتری را به صورت کامل متوجه می‌شویم و اقدامات بعدی را بر همان اساس تعیین می‌کنیم. برای درک بیشتر و فهمیدن روال کار، به مثال زیر توجه کنید:

آقای حامد پیش آهنگ

  • روزانه ۴ ساعت از یوتیوب (YouTube) استفاده می‌کند.
  • استفاده بسیار زیادی از اینستاگرام (Instagram) دارد و روزانه محتوای زیادی درون این شبکه اجتماعی می‌بیند.

در نتیجه این مشتری به محتوای بصری و به ویژه ویدئویی اهمیت بیشتری می‌دهد و باید بازاریابی خود را از این طریق و در پلتفرم‌های یوتیوب و اینستاگرام به او ارائه دهیم.

خانم الناز دهقان

زمان خود را بیشتر در وب‌سایت‌ها می‌گذراند

محتواهای وبلاگ ما را دوست دارد و برای آنها کامنت‌های مفیدی گذاشته است.

از برنامه ایکس (Twitter) به صورت روزانه استفاده می‌کند و پست‌های زیادی در این شبکه اجتماعی منتشر کرده است.

در نتیجه این مشتری نسبت به محتوای متنی و تبلیغات موجود در این دسته واکنش بهتری نشان می‌دهد و باید طرح‌ها و استراتژی‌های خود را از طریق متن‌های تبلیغاتی، بازاریابی ایمیلی و متون جذاب به او انتقال دهیم.

شاخص‌های کلیدی دسته بندی مشتریان

در دسته بندی مشتریان (سگمنت بندی مشتریان) از هر روشی که استفاده کنید باید این شاخص‌‌های کلیدی را در انتخاب خود در نظر بگیرید:

شاخص های سگمنتیشن مشتری

۱. دسته بندی مشتریان باید قابل شناسایی باشد: باید بتوانید مشتریان را در هر بخش بشناسید و خصوصیات آن‌ها را بسنجید.

۲. دسته بندی شما باید قابل توجه باشد: از آن‌جا که هدف گرفتن گروهی کوچک از مشتریان معمولا اقتصادی نیست، بهتر است مشتریان را در دسته‌های بزرگی جای دهید که برایتان سودآور باشند.

۳. مشتریان هر دسته بندی باید در دسترس باشند: شاید برایتان عجیب باشد اما باید بتوانید به مشتریان هر دسته از طریق کانال‌های توزیع و ارتباطی مختلف دسترسی داشته باشید. مثلا برای افراد جوان‌تر باید با آن‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.

۴. دسته بندی مشتریان باید پایدار باشد: اگر می‌خواهید تلاش‌های بازاریابیان به موفقیت ختم شود، هر دسته بندی را به گونه‌ای در نظر بگیرید که حداقل برای مدت زمانی پایدار باشد و بتوانید با ثبات بیشتر بازاریابی را انجام دهید. مثلا دسته بندی بر اساس سبک زندگی یکی از روش‌های معمول گروه بندی مشتریان است. اما تحقیقات نشان داده که سبک زندگی افراد به طور مداوم در حال تغییر است بنابراین شاید برای برخی از کسب‌وکارها تصمیم عاقلانه‌ای نباشد که از این روش برای دسته بندی مشتریان استفاده کنند.

۵. مشتریان هر دسته بندی باید قابل تشخیص باشند: افراد (یا سازمان‌ها در بازاریابی B2B) باید نیازهای مشابه داشته باشند که آن‌ها را از گروه‌های دیگر مشخصا متمایز باشند.

۶. دسته بندی مشتریان باید تحقیق پذیر باشد: شما باید بتوانید محصولات و خدماتتان را برای همه دسته بندی‌های خود فراهم کنید.

مزایای سگمنتیشن مشتری (Segmentation) چیست؟

به عنوان صاحب کسب‌وکار، باید با مزایای دسته بندی مشتریان آشنا باشید و هر چه سریع‌تر برای اجرایی کردن آن در مجموعه خود، اقدام کنید. در ادامه این مزایا را عنوان می‌کنیم.

مزایای سگمنتیشن

رقابت با سایر کسب‌وکارها

اگر رقیبانی دارید که به صورت مداوم و روزانه اقدامات تبلیغاتی جدیدی انجام می‌دهند و فضای رشد را برای شما سخت کرده‌اند، باید به سگمنتیشن مشتری روی بیاورید. انجام این دسته‌بندی مشتریان باعث می‌شود ارتباط خود را با مخاطبین بیشتر کنید و در مقابل رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید.

افزایش مشتریان وفادار

شواهد نشان داده است که با دسته‌ بندی مشتریان، رضایت مشتریان بیشتر تامین می‌شود، خریداران عادی به مشتریان وفادار و طرف‌داران برند تبدیل می‌شوند. زمانی که دسته‌بندی به صورت اصولی و طبق چهارچوب انجام شود، تک‌تک مخاطبین و افراد کسب‌وکار احساس ارزشمند بودن می‌کنند و در نتیجه، به برند وابستگی پیدا می‌کنند و به آن وفادار می‌مانند.

تخصصی شدن کسب‌وکار و تجارت

ثروت در تخصص است. همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، قبل از انجام دسته‌بندی، باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید. این شناخت باعث می‌شود با شرایط و دغدغه‌های هر مشتری به صورت کامل و جزئی آشنا شوید و در نتیجه، کار را تخصصی و حرفه‌ای پیش می‌برید.

برای مثال مشاورهایی که فعالیت کوچینگ سایر کسب‌وکارها را برعهده دارند، با دانستن تمام دغدغه‌ها و مشکلات آنها می‌توانند به مشتری خود در زمینه مورد نظر به صورت تخصصی مشاوره دهند و آنها را کوچ کنند.

حدس می‌زنید در این مرحله چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ مشتری حاضر است هر چقدر که لازم است هزینه کند تا مشاور با تخصص و شناختی که از او دارد، وارد عمل شود و مشاوره‌هایی حرفه‌ای ارائه دهد.

تفاوتی نمی‌کند فروشگاه اینترنتی دارید یا خدمات بیمه ارائه می‌دهید. تخصصی شدن درون کار، میزان سود را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد و مشتریان حاضرند هر چقدر که توان مالی داشته باشند برای کار مورد نظر به شما پول پرداخت کنند.

توجه بیشتر به مخاطب

توجه ما انسان‌ها روی اتفاق‌هایی است که به صورت ناخودآگاه و مداوم، در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم. زمانی که دسته بندی مشتریان انجام می‌شود، ما ارتباط و سبک آن را بر اساس خواست و نیاز مخاطب تعیین می‌کنیم. این رفتار باعث می‌شود مطابق خواست او پیش برویم. در طول زمان، مشتری احساس می‌کند که توجه بیشتری به او می‌شود و همین اتفاق برای کسب‌وکار ما بسیار ارزشمند است.

نکته پایانی بخش بندی بازار

به یاد داشته باشید که مشتریان شما، انسان‌هایی هستند که به واسطه اعتماد، از شما خرید کرده‌اند و از خدمات و محصولات‌تان استفاده می‌کنند. کار اصولی و حرفه‌ای این است که هر کدام از آن‌ها بشناسید و با ایجاد دسته‌بندی‌های متنوع از آن‌ها، بیشترین بازدهی را داشته باشید. سگمنتیشن مخاطبین باعث می‌شود قشرها و افراد مشابه را کنار هم قرار دهید و تصمیمات بهتری برای کسب‌وکار خود بگیرید.

اگر احساس می‌کنید درمورد مشتریان خود اطلاعات کافی کسب نکرده‌اید، از نمونه فرم‌ها و نظرسنجی‌های موجود درون وب‌سایت پُرس‌لاین کمک بگیرید. کافی است وارد فرم مورد نظر شوید و بعد از انتخاب یا ویرایش سؤال‌های مورد نظر، آن را از طریق رسانه‌های دلخواه برای مشتریان ارسال کنید. با تحلیل نتایج به دست آمده، می‌توانید شناخت بیشتری از مشتریان خود داشته باشید و آن‌ها را طبق روش مورد نظر، دسته‌بندی کنید.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center