پایان‌نامه دانشجویی را چطور با پرسشنامه‌های آنلاین آماده کنیم؟

حمیدرضا نظری
۲۶ فروردین ۱۴۰۳ . ۴ دقیقه مطالعه

در هر رشته‌ای که تحصیل می‌کنید، مدیریت، روانشناسی، معماری، علوم اجتماعی، صنایع، پزشکی و …، تحقیقات پیمایشی مرتبط با دروس یا پایان‌نامه خود را چگونه انجام می‌دهید؟ آیا می‌دانید راهکار رایج در دانشگاه‌های برتر دنیا برای انجام این نوع تحقیقات چیست؟
پُرس‌لاین سامانه‌ فرم ساز و پرسشنامه آنلاین است که به دانشجویان این امکان را می‌دهد در محیطی فارسی، با چند درگ و دراپ انواع سوالات طیفی، متنی، درجه‌بندی، چند‌گزینه‌ای و … را به همراه تصاویر یا ویدیو، به پرسشنامه خود اضافه کنند، به شیوه‌های مختلف به دست مخاطبان خود برسانند و بدون معطلی نتایج و گزارشات آماری را دریافت کنند.

چرا پُرس‌لاین را باید جایگزین شیوه‌هایی مانند وُرد و گوگل‌فرم کنید؟
۱. طراحی پرسشنامه در فرمت وُرد دشوار است. تصور کنید لازم هست پیش از مطرح‌کردن یک سوال تصویر یا ویدیویی را به مخاطب نمایش دهید. یا در قالب سوال چندگزینه‌ای می‌خواهید تصاویری را به عنوان گزینه‌ها نمایش دهید. پاسخ به برخی سوالات را می‌خواهید اجباری کنید و … . اینها همگی مواردی هستند که نشان می‌دهد در مرحله آماده‌سازی و طراحی پرسشنامه به راهکار بهتری نیاز هست.
۲. توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌های کاغذی دشوار و بسیار وقت‌گیر است. همه آن‌هایی که تجربه انجام پایان‌نامه دارند، به خوبی استرس ناشی از کمبود زمان را حس کرده‌اند.
۳. پاسخ به فایل‌های وُرد ایمیل‌شده دشوار است. برای من که بارها مخاطب این ایمیل‌ها بوده‌ام، پرکردن و تکمیل این نوع فایل‌ها، که معمولا فرمت نوشتاری آن‌ها بهم ریخته است، مساله‌ساز بوده است.
۴. زمان بسیاری باید صرف ورود دستی تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده به اکسل یا SPSS کنید. علاوه بر این تا پیش از ورود کلیه داده‌ها هیچ نوع اطلاعاتی به جز تعداد پرسشنامه‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، در مورد جامعه یا نمونه آماری که مورد پرسش قرار داده‌اید، ندارید.
۵. گوگل‌فرم ابزاری مناسب برای زبان فارسی(نوشتار و نمایش راست به چپ) نیست. همان‌طور که از اسمش پیداست صرفا یک فرمساز است. شما به راهکاری نیاز دارید که علاوه بر ایجاد پرسشنامه، در تحلیل‌های آماری نیز به شما کمک کند و علاوه بر آمارهای توصیفی، امکان انجام آزمون‌هایی ساده مانند T-Test، همبستگی‌ و … را فراهم سازد.
علاوه بر این، با استفاده از پُرس‌لاین می‌توانید:
• به راحتی تصویر و ویدیو در پرسشنامه خود اضافه کنید. تحقیقات در مورد نرخ پاسخ‌دهی به پرسشنامه‌های آنلاین و کاغذی نشان می‌دهد، پرسشنامه‌های آنلاین که در آن‌ها تصاویر، گرافیک یا ویدیو بکار رفته است و پرکردن آن‌ها حالت تعاملی دارد، بالاترین نرخ پاسخ را می‌توانند داشته باشند.
• در هر مرحله از ایجاد پرسشنامه گرفته تا تحلیل‌های آماری، با به‌اشتراک‌گذاری یک لینک، اساتید راهنما و مشاور نیز می‌توانند در جریان پیشرفت لحظه‌ای پایان‌نامه قرار گیرند و به شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند. به این ترتیب انجام فصل سوم و چهارم پایان‌نامه‌ بسیار راحت‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر خواهد شد.
• در هر زمانی و هر مکانی مخاطبان می‌توانند از موبایل، تبلت یا کامپیوتر به راحتی به پرسشنامه شما پاسخ دهند،‌ هر نوع نظری که در مرحله گزارشات از سوی اساتید به شما اعلام شود بلافاصله مطلع شوید، یا حتی پرسشنامه خود را به راحتی ویرایش کنید.
• اگر ویژگی نرم‌افزاری موردنیازتان بود به ما اعلام کنید تا بعد از بررسی آنرا تولید کنیم.
• اگر سوالی داشتید، با ما مطرح کنید و پاسخ خود را بگیرید.

برای آشنایی بیشتر ویدیوی «پُرس‌لاین چگونه کار می‌کند؟» را ببینید و نمونه پرسشنامه‌ها را در وب‌سایت ما porsline.ir دنبال کنید.

1 Comment

ارسال نظر

razih

برای اعتدال وپیشرفت دانشجو بسیار خوب است.

۰۱:۰۸ ، ۱۳۹۹/۰۸/۲۸

Privacy Preference Center