۱۰ نظرسنجی آنلاین موردنیاز برای توسعه کسب‌وکارها؛ از رضایت مشتری تا تعلق‌خاطر کارکنان

نگاه درباری
۲۴ آبان ۱۴۰۲ . ۱۱ دقیقه مطالعه

 

ابزارهای نظرسنجی آنلاین، با ارائه اطلاعات مهم و حیاتی در قالب داده‌های معنادار، به کسب‌وکارها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و درست کمک می‌کنند. بینش حاصل از این اطلاعات می‌تواند به بهبود ویژگی‌های یک محصول یا خدمت، ارزیابی قابلیت دوام آن‌ها در بازار، چگونگی توسعه سازمان، کاهش فرسودگی کارکنان، افزایش رضایت شغلی و سایر تصمیم‌های سرنوشت‌ساز منجر شود.

بدون شک آنچه برای شما به عنوان یک کسب‌وکار حیاتی تلقی می‌شود، شناخت نیازهای در حال تغییرِ مخاطب است؛ به همین خاطر همواره دغدغه خلق تجربه‌هایی را دارید که مطابق با انتظارات آن‌ها باشد. امروزه ابزارهای فرم ساز آنلاین توانسته‌اند یکی از مؤثرترین و ساده‌ترین روش‌ها برای کشف درک مخاطب از محصول، خدمت و برند شما باشد.

در ادامه کمی عمیق‌تر در این ابزارها و مزیت‌های آنها کاوش می‌کنیم و از اثرگذارترین فرم‌ها در توسعه کسب‌وکار شما صحبت خواهیم کرد.

 

۸ مزیت عالی ابزارهای نظرسنجی آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی، پرسشنامه‌های آنلاین به یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ابزار تحقیقاتی تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید به لطف این ابزارها داده‌های معتبر، معنادار و به هنگامی را برای پیشبرد اهداف سازمانی خود به دست آورید.

ابزارهای نظرسنجی آنلاین دارای مجموعه‌ای از مزیت‌ها هستند که در ادامه به ۸ مزیت آن پرداخته‌ایم.

مزایای نظرسنجی آنلاین

    • دسترسی سریع به مخاطب

    این شیوه نظرسنجی، به سرعت به دست مخاطب هدف خواهد رسید؛ به ‌ویژه زمانی که آن را از طریق ایمیل و رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید و در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید.

    • سهولت در توزیع

    در نظرسنجی‌های آنلاین شما این امکان را دارید که نظرسنجی خود را به صورت گسترده و از طریق شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین با انجام این کار نرخ پاسخ‌دهی‌تان افزایش می‌یابد و پاسخ‌های موثق‌تری دریافت می‌کنید.

    • تجزیه و تحلیل آسان

    تمامی داده‌های گردآوری شده، در یک پایگاه داده ذخیره می‌شوند. این اطلاعات را می‌توان در قالب‌های مختلف بازیابی کرد؛ به‌گونه‌ای که گزارش‌های اولیه حاکی از آن به صورت نمودار یا جدول به راحتی قابل درک هستند و تجزیه و تحلیل آن را آسان می‌کنند.

    • مخاطب‌پسند

    مخاطب نظرسنجی‌های آنلاین این امکان را دارد که در زمان و مکان مناسب به سوال‌ها پاسخ دهد. این موضوع نرخ پاسخگویی به نظرسنجی را افزایش می‌دهد؛ از سویی دیگر، در این سبک نظرسنجی، مخاطب ناشناس باقی می‌ماند. در این شرایط، سوءگیری او به مطلوبیت اجتماعی کاهش می‌یابد که موجب ارائه بازخورد صادقانه خواهد شد.

    • انعطاف‌پذیر

    نظرسنجی آنلاین، انعطاف بیشتری نسبت به انواع دیگر آن دارد. چراکه می‌توانید آن را براساس نیازهای تحقیقاتی خود طراحی کنید؛ به‌گونه‌ای که امکان استفاده از اجزای چندرسانه‌ای مانند ویدئو و صوت فراهم خواهد بود.

    به علاوه، می‌توانید آنها را برای پاسخگویی در هر دستگاهی از جمله رایانه‌های رومیزی، تبلت‌ها و موبایل‌ها بهینه کنید. امکان استفاده از گزینه skip و طرح سوال‌های خاص برای زیرمجموعه‌ای از مخاطب‌ها نیز وجود دارد. هیچ‌کدام از این امکانات در نظرسنجی‌های کاغذی، قابل پیاده‌سازی نیستند.

    • بسیار مقرون به‌صرفه

    از تأثیرگذارترین مزیت‌ها برای متقاعدکردن کسب‌وکارها جهت استفاده از نظرسنجی‌های آنلاین، عامل هزینه است. این شیوه نظرسنجی با حداقل منابع انجام می‌شود و هزینه‌های سرباری مانند کاغذ، چاپ، تماس‌های تلفنی و حتی هزینه مأموریت کارکنان حذف خواهد شد.

    • صرفه‌جویی در زمان

    این سبک نظرسنجی، صرفه‌جویی در زمان مجموعه شما و پاسخ‌دهنده را به همراه دارد. از آنجایی که همه ماژول‌های نظرسنجی در یک پلتفرم یکپارچه اقدام شده‌اند، یک نظرسنجی سریع و بدون اتلاف وقت انجام خواهد شد.

    • جلوگیری از تولید زباله

    هنگامی که سخن از نظرسنجی‌های سنتی به ‌میان می‌آید، می‌توانید دسته بزرگی از پرسشنامه‌های کاغذی را بر روی میز کار خود تصور کنید. این دسته کاغذها باید ساماندهی و بایگانی شوند یا به عنوان زباله دفع شوند. نظرسنجی‌‌های آنلاین این امکان را فراهم آورده‌اند تا با ذخیره داده‌ها در یک پایگاه آنلاین با امنیت بالا، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود از مصرف بی‌رویه کاغذ و هدررفتن آن جلوگیری کنید.

 ۱۰ نمونه نظرسنجی آماده ضروری برای کسب‌وکارها

پرسشنامه‌های مبتنی بر وب، بر اساس هدفی که برای آن ایجاد شده‌اند، به دسته‌های متعددی تقسیم می‌شوند. ما در اینجا ده مورد از نمونه نظرسنجی‌های پُرس‌لاین را به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید برای شروع از نظرسنجی آنلاین رایگان استفاده کنید.

این پرسشنامه داده‌های ارزشمندی از میزان رضایت مشتری از محصول یا خدمت شما ارائه می‌دهد. این اطلاعات به شما در جهت بهبود آنها و برطرف‌کردن هرچه بهتر نیازهای او کمک می‌کند. از فرم نظرسنجی رضایت مشتریان پُرس‌لاین می‌توانید برای شناخت بیشتر نیازهای نمونه‌های هدف خود بهره ببرید.

  • نظرسنجی شناخت پرسونای مشتریشناخت کافی از مشتری‌ها و درک درست از مفهوم پرسونای مخاطب، یکی از معیارهای قدرتمند موفقیت کسب‌وکار شما است. با آگاهی کامل از مخاطب و پرسونای او، به‌زودی از رقبا پیشی خواهید گرفت و مخاطب هدف خود را جذب می‌کنید. در پُرس‌لاین، این امکان برای شما فراهم شده است که از نمونه پرسشنامه پرسونای مشتری استفاده کنید و آن را با توجه به خواسته‌ها و نیازهای خود از نو بسازید.

  • پرسشنامه تست محصول جدیدپیش از آغاز هر کسب‌وکار، تولید محصول جدید و طراحی خدمت لازم است نیاز بازار و مخاطب را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. به‌نوعی باید ایده خود را مورد آزمایش قرار دهید که آیا در حال حاضر بازار آمادگی پذیرش و ورود محصول یا خدمت شما را دارد؟

    برای شروع می‌توانید از نمونه پرسشنامه‌های رایگان موجود استفاده کنید.

 

  • پرسشنامه قیمت‌گذارییکی از عواملی که مشتری را نسبت به شما وفادار می‌کند، سیاست‌های قیمت‌گذاری است. شما با تحقیقات بازار می‌توانید قیمت‌گذاری محصول و خدمت خود را به مطلوب‌ترین شکل ممکن برای مخاطب انجام دهید. نظرسنجی آنلاین پُرس‌لاین در جمع‌آوری داده‌های معتبر در این مورد و تحلیل آنها به شما کمک خواهد کرد تا نیازها و دغدغه‌های مخاطب را درک کرده و قیمت‌گذاری درستی انجام دهید.

  • پرسشنامه نقطه تبدیلآنچه مشتری را ماندگار و وفادار می‌کند، تجربه خرید دلنشینی است که برند شما برای او می‌سازد. شما باید از احساسات مخاطب خود پس از خرید مطلع باشید و کاربردی‌ترین روش برای رسیدن به این آگاهی، نظرسنجی آنلاین نقطه تبدیل است. شما پس از تجزیه و تحلیل داده‌های این نظرسنجی، به این نکته پی می‌برید که چگونه می‌توانید وفاداری را در مشتری‌های خود تقویت کنید.

  • پرسشنامه رضایت‌سنجی کارکناننقش کارکنان یک سازمان در موفقیت‌های آن بسیار پررنگ و غیرقابل‌انکار است. چنانچه خواسته‌ها و مشکل‌های آنها نادیده گرفته شود، بهره‌وری کاهش یافته و این موضوع بر کل اکوسیستم کسب‌وکار اثر سوء برجای می‌گذارد. بنابراین سنجش رضایت کارکنان را باید به صورت دوره‌ای در برنامه خود قرار دهید.

  • نظرسنجی تعلق‌خاطر کارکنانتعلق خاطر کارکنان را می‌توان شاخصی از میزان تعهد، اشتیاق، وفاداری، دلبستگی و انگیزه آنها برای حضور در محیط کار دانست. شما می‌توانید میزان تعلق خاطر کارکنان خود را با استفاده از فرم نظرسنجی آماده در پُرس‌لاین ارزیابی کنید.

  • نظرسنجی شاخص خالص مروجان (Net Promoter Score)این پرسشنامه از پرطرف‌دارترین فرم‌های نظرسنجی است؛ چراکه مدیران را از جایگاه برند نزد مخاطب آگاه می‌کند و به این نکته پی می‌برد که آیا مخاطب او از ارائه محصول و خدمات آن‌قدر راضی و خشنود است که آن را به دیگران توصیه کند؟

    شاخص NPS درواقع همان معرفی محصول یا شرکت به دیگران توسط مشتری فعلی است. شما با بهره بردن از این پرسشنامه در پُرس‌لاین، از میزان مخاطب‌های مروج، خنثی و ناراضی خود آگاه می‌شوید.

  • فرم ارزیابی عملکرد کارکنانچنانچه شما در زمان مناسب، عملکرد حرفه‌ای کارکنان خود را ارزیابی نکنید، درباره کارهایشان به آنها بازخورد ندهید و در مواقع نیاز او را تشویق نکنید؛ با پیامدهایی مانند کاهش بهره‌وری، نارضایتی شغلی و افزایش نرخ خروج از سازمان مواجه خواهید شد.

    شما با استفاده از فرم نظرسنجی آماده ارزیابی عملکرد کارکنان می‌توانید به‌موقع آنها را رصد کنید. همچنین با تقویت وفاداری شغلی در کارکنان، فضای مناسب برای رشد و توسعه فردی در سازمان خود فراهم آورید.

  • ارزیابی ۳۶۰ درجه کارکنانارزیابی ۳۶۰ درجه نه‌ تنها موجب افزایش خودآگاهی و رشد فردی کارکنان می‌شود، بلکه ۸۵درصد شرکت‌های موفق فرایند توسعه رهبری خود را بر اساس این بازخورد رقم می‌زنند. کافی است پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه کارکنان را ببینید تا بتوانید فرمی متناسب با سازمان یا کسب‌وکار خود طراحی کنید.

 

۱۱ ویژگی پرس‌لاین برای ساخت نظرسنجی آنلاین

امروزه بیش از هر زمان دیگری، سازمان‌ها برای ایجاد تغییرات اساسی در استراتژی‌های بازاریابی و همچنین توسعه کسب‌وکار خود به پلتفرم‌های فرم ساز آنلاین وابسته هستند؛ اما این را هم فراموش نکنید که نظرسنجی‌ها نمادی از شرکت و مجموعه شما هستند. بنابراین باید آن را به یک تجربه خوشایند برای مخاطب خود تبدیل کنید. در نتیجه همه این‌ها، انتخاب یک پلتفرم موفق، می‌تواند موفقیت فرایند نظرسنجی شما را تضمین کند.

پلتفرم‌های موفق نظرسنجی می‌دانند که چگونه کیفیت را در هر بخش از فرایند حفظ کنند. از مرحله طراحی و ساخت گرفته تا یافتن نمونه‌های هدف و گردآوری داده‌های معنادار می‌توانند به‌گونه‌ای عمل کنند که نیازهای تحقیقاتی شما برآورده شود. در ادامه از عمده‌ترین مزیت‌های یک ابزار نظرسنجی آنلاین برای شما صحبت خواهیم کرد.

مزایای پرس لاین

  • ابزارهای فرم ساز آنلاین باید قابلیت هوشمندسازی نمایش سؤال‌ها را داشته باشند. به این طریق که به شما این امکان را می‌دهد تا با تعریف شرط‌هایی، تعیین کنید کدام سؤال‌ها برای کدام دسته از پاسخ‌دهندگان نشان داده شود. برای مثال وقتی مخاطب شما خود را خانه‌دار معرفی می‌کند, متناسب با هدف نظرسنجی، سؤال‌های بعدی او با فردی که به عنوان کارمند در شرکتی مشغول به ‌کار است، متفاوت باشد.
  • باید قابلیت ساختِ راحت انواع فرم و پرسشنامه را برای کسب‌وکارها فراهم کند. به‌گونه‌ای که بتوانند با توجه به نیاز و هدف خود از نظرسنجی، انواع سؤال‌های مختلف را با شیوه‌های نمایش موردنظر به فرم خود اضافه کند.
  • شخصی‌سازی فرم نظرسنجی برای بسیاری از مجموعه‌ها اهمیت دارد. نرم‌افزاری که بتواند فرم‌های خود را با هویت‌های بصری یک برند مانند لوگو و رنگ سازگار کند؛ در تصمیم مدیران برای انتخاب تأثیر می‌گذارند.
  • وجود نمونه نظرسنجی آماده در ابزارها و پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه کسب‌وکارها شود.
  • پرسشنامه‌های تعاملی از دیگر مزیت‌های برخی ابزارهای نظرسنجی است. برای مثال پاسخ‌دهنده وقتی جواب سوال‌های قبلی خود را در سوال پیش‌رو می‌بیند، آن پرسشنامه را با اطمینان‌خاطر و تعهد بیشتری تکمیل خواهد کرد.
  • بهینه بودن فضای پلتفرم‌های نظرسنجی آنلاین با انواع دستگاه‌ها مانند تبلت و موبایل از دغدغه‌های صاحبان و مدیران کسب‌وکارها است. چراکه بسیاری از نمونه‌های هدف آنها از این طریق در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند.
  • ابزارهایی که قابلیت احراز هویت پاسخ‌دهندگان را داشته باشند، می‌توانند داده‌های معتبرتر و معناداری را برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در اختیار مدیران قرار دهند.
  • قابلیت توزیع و انتشار نظرسنجی‌ها در بسترهای متفاوت، موفقیت بیشتر آن ابزارها را در پی دارد. قراردادن پرسشنامه در وب‌سایت مجموعه و به اشتراک گذاشتن لینک آن در شبکه‌های اجتماعی موردنظر شما می‌تواند نرخ مشارکت در آنها را افزایش دهد.
  • آنچه پس از انجام نظرسنجی اهمیت دارد، چگونگی دریافت گزارش و داده‌های دقیق و کاربردی حاصل از آن است. این گزارش‌ها می‌تواند در قالب‌ها و خروجی‌های متفاوتی مانند نمودارها، جدول‌ها و حتی فایل اکسل باشد.
  • فرض کنید کسب‌وکار آنلاینی هستید و می‌خواهید بلافاصله پس از دریافت نظر جدید از سمت مشتریان برایتان ایمیل یا پیامکی حاوی ثبت نظر جدید ارسال شود. شاید هم مدیر منابع انسانی هستید و می‌خواهید پس از دریافت نظر شرکت‌کنندگان در مصاحبه مطلع شوید، یا اگر تست و آزمونی ساخته‌اید پس از اتمام زمان آزمون می‌خواهید نظر آزمون‌دهندگان را بدانید و با ارسال یک فرم نظرسنجی، از آن‌ها نظرشان را می‌پرسید؛ حالا می‌خواهید بعد از ثبت پاسخ به خودتان و آزمون‌دهنده، اطلاع رسانی خودکار شود. آن وقت چه می‌کنید؟ اگر فرم نظرسنجی خود را با پُرس‌لاین ساخته باشید، می‌توانید از امکان اطلاع‌رسانی خودکار پیامکی یا ایمیلی استفاده کنید.
  • یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر نظرسنجی دیدن نتایج و دریافت گزارش‌های پیشرفته و حرفه‌ای است. شما در آخرین مرحله از نظرسنجی خود در پُرس‌لاین، می‌توانید گزارش‌های کاملی در قالب انواع نمودار و چارت و جدول را ببینید و آن‌ها را در قالب‌های دلخواهتان دریافت کنید.

ضرورت استفاده از نظرسنجی آنلاین

همانطور که خودتان نیز متوجه شدید، استفاده از نظرسنجی آنلاین برای بهبود واقعی کسب‌وکار و حفظ روند رشد کسب‌وکار، به ضرورت تبدیل شده است. با استفاده از نظرسنجی آنلاین، از تمامی آپشن‌های جدید موجود در این صنعت استفاده می‌کنید و در زمان صرفه‌جویی می‌کنید.

تبدیل داده‌های خام

در انتها، باید درمورد نکته مهمی صحبت کنیم و آن، تبدیل اطلاعات خام به داده‌های قابل تحلیل و نتیجه‌گیری است. اگر داده‌های به دست آمده از نظرسنجی آنلاین را تحلیل نکنید و در انجام آن به مهارت دست پیدا نکنید، انجام نظرسنجی کاری بیهوده است. یکی از خدمات پُرس‌لاین، تبدیل داده‌های خام به تحلیل‌های مستند و باکیفیت است. حتماً بعد از انجام نظرسنجی آنلاین، فرایند تحلیل را به انجام برسانید؛ اگر مهارت کافی ار ندارید، کافی است تا پُرس‌لاین کمک بگیرید. ابزار قدرتمند تحلیل موجود درون وب‌سایت ما، کمک می‌کند تا کار تحلیل به بهترین شکل ممکن پیش برود و بتوانید از نتایج نظرسنجی، در راستای رشد مجموعه و کار خود بهره ببرید.

سخن پایانی

انتخاب یک پلتفرم پرسشنامه آنلاین که از این امتیازها برخوردار باشد، می‌تواند نقش قابل‌توجهی را در پیشبرد اهداف کسب‌وکارها داشته باشد. پُرس‌لاین نرم‌افزار فرم‌ ساز تحت‌وبی است که می‌تواند بهترین انتخاب شما برای توسعه کسب‌وکارتان باشد. شما می‌توانید به ده‌ها نمونه نظرسنجی آنلاین رایگان برای شروع کار در پُرس‌لاین دسترسی داشته باشید.

ارسال نظر

Privacy Preference Center