سوالات رایج در پرسشنامه تحقیقات بازار و اصول طراحی سوال

سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار

نه تنها تحقیقات بازار معتبرترین، ثابت‌شده ترین و عملی‌ترین راه پاسخ‌گویی تحقیقی و داده محور به سوالات مهم کسب‌وکارها است، بلکه باید گفت استفاده از تحقیقات بازار، یکتا روشی است که می‌توان با آن به نیازهای اساسی بیزنس‌ها به درستی پاسخ داد.
در واقع  به جای آن‌که کسب‌وکارها بر فرضیات و حدسیات تکیه کنند و بر اساس شانس و اقبال در بازار عمل کنند، تحقیقات بازاریابی به آن‌ها داده‌هایی معناردار، عملی و واقعی ارائه می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد که به جای تکیه بر احساسات و گمانه‌زنی‌ها بر داده‌ها سوار شوند.

در مقاله «راهنمای تحقیقات بازار » از چیستی و چگونگی و فواید تحقیقات بازار سخن گفتیم. در این مقاله می‌خواهیم شما را با اثربخش‌ترین راه طراحی پرسشنامه تحقیقات بازاریابی آشنا کنیم و ۳۴ نمونه سوال متداول در پرسشنامه تحقیقات بازار را در اختیارتان بگذاریم.

روش استراتژیک در طراحی سوالات تحقیقات بازار چیست؟

اگر فقط بخواهیم یک نکته بگوئیم و بین پرسشنامه تحقیقات بازاریابی بی نقص و عالی با پرسشنامه‌ای ضعیف و ناقص تمایز ایجاد کنیم این است که باید به ذات سوالاتی که می‌پرسید توجه کنید.

نمونه سوالات پرسشنامه نظرسنجی مشتریان را اینجا ببینید.

سوالات-پرسشنامه-تحقیقات-بازار

دکتر آنی بیل در کتاب Strategic Market Research درباره روش استراتژیک در طراحی سوالات تحقیقات بازاریابی می‌گوید:

«تجربه به من ثابت کرده که بهترین پروژه‌ها آن‌هایی هستند که سوالاتی بسیار خاص، با معنا و مفهومی استراتژیک دارند. متاسفانه شرکت‌ها سوالات بدون پاسخ زیادی دارند که همین باعث می‌شود بسیاری از پروژه‌های تحقیقاتی تعداد سوالاتی زیاد و مبهم داشته باشند. اغلب در تحقیقات کیفی نتیجه این تعداد سوال، راهنمای طویل و عریضی است و در تحقیقات کمی با پرسشنامه‌ای طولانی مواجهیم. این رویکرد اطلاعات زیادی در موضوعات زیادی را به شرکت‌ها می‌دهد که عمیق و کارساز نیستند.

یک بار من برای یک شرکت تامین لوازم دندانپزشکی کار می‌کردم که درباره مشتریان خود تحقیقات بسیار کمی را انجام داده بود. پرسونای مخاطبش تمام دندانپزشکان کل کشور بودند. از آن‌جا که این شرکت تحقیقات کمی درباره پرسونای مخاطب خود کرده بود، می‌خواست همه چیز را درباره مشتریان خود بداند. می‌خواست بداند نظر دندانپزشکان درباره محصول چیست، چگونه تصمیم به خرید گرفته‌اند، هر چند وقت یک بار بازاریابان رقیب را می‌بینند، نقاط قوت و ضعف محصولات این شرکت را چه می‌دانند، درباره بازاریابان فروش رقبا چه احساسی دارند، درباره لوگو و نام برندشان چه احساسی دارند و غیره. این لیست واقعا انتها نداشت. ما نهایتا در مصاحبه‌های حضوری یک راهنمای طولانی نوشتیم. پس از تحلیل نتایج نیز درباره موضوعات زیادی، خیلی کم اطلاعات داشتیم. رئیس این شرکت هم ناامید شد و اذعان کرد بسیاری از این اطلاعات را قبلا می‌دانسته و میزان کمی داده استراتژیک به دست آورده است. این تجربه برای من درسی با ارزش بود.

چیزی که یاد گرفتم این بود: معمولا تلاش برای یافتن پاسخ تعداد زیادی سوال، نتیجه‌ای کم ارزش‌تر از پاسخ‌های یک یا دو سوال به ما می‌دهد. پرسیدن یک یا دو سوال صحیح که درست انتخاب شده باشند به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید اطلاعاتی عمیق و توصیه‌هایی عملی به دست آورید.

من می‌خواهم این شرکت وسایل دندانپزشکی را با شرکتی غیرانتفاعی مقایسه کنم. در این شرکت غیر انتفاعی از من خواسته شد که در طی تحقیقات بازاریابی مشخص کنم که آیا این شرکت باید نام خود را عوض کند یا نه. این مسئله کاملا مشخص و واضح بود. برخی از اعضای تیم این شرکت فکر می‌کردند نام آن قدیمی شده و تصوری غلط درباره شرکت به مشتریان می‌دهد. من به آن‌ها پیشنهاد دادم که از اعضا درباره تصورشان به شرکت، به نام آن و تغییر نام مصاحبه‌ای گرفته شود. نتیجه این مصاحبه نشان داد که نام این شرکت بسیار مناسب است اما آن‌ها باید لوگو و مواد بازاریابی خود را تغییر دهد. صاحبان شرکت نیز از نتیجه این تحقیق راضی بودند چرا که برایشان پاسخی واضح به همراه داشت و مسیری استراتژیک را پیش پایشان قرار داد.

بنابراین مشخص است که داشتن چند سوال خوب بسیار بهتر از داشتن تعداد زیادی سوال است. با این حال برخی اوقات یک سوال ممکن است ضعیف هم باشد. زمانی که مشتریان از من می‌خواهند برایشان تحقیقات بازاریابی را انجام دهم، من قبل از هر چیز از آن‌ها می‌خواهم که هدفشان را مشخص کنند. در بسیاری از موارد مدیران می‌گویند که می‌خواهیم مشتری را بهتر درک کنیم، بفهمیم چه چیزی برای مشتری مهم است یا بفهمیم چگونه محصولات یا خدمات بیشتری را می‌توانیم بفروشیم. تمام این سوالات بسیار مبهم و کلی هستند و برای رسیدن به جوابشان باید سوالات زیاد دیگری پاسخ داده شوند. فهم بهتر مشتری را نمی‌توان هدف در نظر گرفت چراکه نمی‌توان آن را مشخصا به یک پروژه تحقیقات بازاریابی تعریف کرد. همه شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌خواهند مشتریان خود را بهتر بشناسند اما هر شرکت بخش خاصی از آن مشتری را نیاز دارد که باید از طریق سوالات قوی و مناسب به آن پی برد.»

ویژگی‌های استراتژیک سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار

سوالات-پرسشنامه-تحقیات-بازار

چه چیزی باعث می‌شود که سوالی قوی و مناسب داشته باشیم؟ سوال خوب، سوالی است که به جوابی خاص منجر شود و مسیری واضح و روشن را برای سازمان بگشاید. راه مناسب برای بررسی سوالات پرسشنامه تحقیقات بازاریابی این است که آن‌ها را بر اساس مشخصه‌های زیر ارزیابی کنید و پرسشنامه خود را خاص‌تر طراحی کنید:

هدف ۱. آیا هدفی استراتژیک و اصلی پشت این سوال است که سازمان می‌خواهد به آن برسد؟

  • آیا آن‌ها می‌خواهند سهم بازار خود را افزایش دهند؟
  • آیا آن‌ها می‌خواهند بازاری جدید را مشخص کنند و به آن وارد شوند؟
  • آیا آن‌ها به تغییر محصول یا خدمتی فکر می‌کنند؟
  • آیا آن‌ها می‌خواهند به ایجاد محصول یا خدمتی جدید فکر می‌کنند؟

سوال-مناسب-پرسشنامه ۲. آیا سوالی واضح و استراتژیک وجود دارد که سازمان می‌خواهد با توجه به هدفش به پاسخ آن برسد؟

  • چه تغییرات مشخصی در محصولمان به افزایش خرید منجر خواهد شد؟
  • مشتریان فعلی ما ایده محصول یا خدمت جدید و بالقوه ما را می‌بینند؟
  • به چه دلایلی سهم بازار ما کاهش یافته است؟

 ۳. آیا زیرمجموعه‌ای از سوالات استراتژیک وجود دارند که بخواهیم برای رسیدن به پاسخ سوال اصلی و استراتژیک خود از آن‌ها استفاده کنیم؟

  • مثلا سوال «دلایل کاهش سهم بازار» زیرمجموعه‌هایی مانند این سوالات دارند:

-آیا مردم از محصول یا خدمت ما ناراضی هستند؟

-آیا آن‌ها پیشنهادهای رقبا را به ما ترجیح می‌دهند؟

  • یا سوال «ایجاد تغییر در محصول یا خدمات» این سوالات را در بر می‌گیرد:

-آیا اگر الف را تغییر دهیم، باعث افزایش خرید یا استفاده می‌شود؟

-آیا اگر ب را بیفزائیم، باعث افزایش خرید یا استفاده می‌شود؟

 ۴. اگر سازمان پاسخ این سوالات را دریابد آیا می‌تواند برنامه‌ای خاص را با توجه به نتایج پیش گیرد؟

  • اگر سازمان این داده‌ها را بدست آورد، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

اگر بتوانید به این چهار مشخصه جواب «بله» بدهید، باید به شما تبریک بگوئیم چرا که توانسته‌اید چارچوبی استراتژیک برای سوالات خود در نظر بگیرید و موفق خواهید شد که سوالاتی قوی بنویسید.

اما مسئله مهم این است که در بسیاری موارد سوالات بسیار ضعیف طراحی شده‌اند یا سوگیری دارند. در چنین مواردی باید بتوان سوالات ضعیف را از قوی تشخیص داد.

در مواردی که مسئولان سازمان سوالاتی مبهم و کلی دارند، شما باید از آن‌ها تعدادی سوال بپرسید تا مشکل اصلی مشخص شود. مثلا می‌توانید پاسخ این سوالات را مشخص کنید:

  • آیا در حال حاضر مشکل یا مسئله‌ای وجود دارد که شما را به انجام این تحقیقات ترغیب کرده است؟
  • هدف اصلی این تحقیق چیست؟
  • چه فردی یا چه بخشی مسئول انجام این تحقیق است؟
  • به چه دلیلی می‌خواهید این تحقیق را انجام دهید؟ چه مسائل خاصی وجود دارد که سازمانتان پاسخش را نیاز دارد؟
  • اگر بخواهید این مسائل را اولویت بندی کنید، اولویت اول و دوم و سوم شما چه خواهد بود؟
  • پس از دریافت نتیجه این تحقیق، سازمانتان چه خواهد کرد؟

زمانی که مدیر سازمان به این سوالات فکر کند، می‌تواند سوالات مبهم و کلی خود را خاص‌تر و واضح‌تر کند.

مثلا ممکن است مدیر سازمان به شما بگوید که هدفش از ایجاد پرسشنامه تحقیقات بازار این است که مشتریان را بهتر درک کند و بیشتر محصولاتش را به فروش برساند. اما پس از جلسه بحث و پرسیدن سوالات بالا متوجه خواهید شد که او تبلیغات بنری روی وبسایت خود انجام داده تا مشتریان جدید بگیرد اما این تبلیغات مشتری جدیدی برایش نداشته است و حالا می‌خواهد بداند چرا این اتفاق افتاده است.

حالا آن هدف استراتژیک «می‌خواهیم محصولاتمان را بیشتر بفروشیم» واضح و آشکار شده و می‌توان این هدف را جایگزین قبلی کرد و بر اساس آن سوالات واضحی و روشنی در پرسشنامه تحقیقات بازار پرسید:

  • آیا افراد به تبلیغات بنری واکنش نشان می‌دهند؟
  • اگر به این تبلیغات بنری واکنش نشان می‌دهند، چرا برای این سایت جواب نداده است؟
  • اگر به تبلیغات جواب نمی‌دهند چگونه می‌توان به آن‌ها محصولات را فروخت؟
  • مردم باید چه چیزهایی قبل از خرید محصولات این سازمان بدانند؟

اگر می‌خواهید تبلیغ خود را پیش از انتشار تست کنید، پرسشنامه تست تبلیغ را برای مخاطبان خود ارسال کنید و بر اساس نتیجه آن تصمیم به انتشار تبلیغ خود کنید.

اگر این فرآیند را به درستی انجام دهید می‌توانید چارچوبی استراتژیک و دقیق برای خود لحاظ کنید و به داده‌هایی دقیق‌تر برسید.

راهنمای کامل رضایت سنجی مشتریان را در اینجا بخوانید.

 

سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار قوی و ضعیف

سوال-پرسشنامه-تحقیق-بازار

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، گاهی پیش می‌آید که پرسشنامه بازاریابی دارای چارچوبی استراتژیک و واضح، پاسخی مناسب برای کارفرما به همراه ندارد. دلیل آن نیز مبهم بودن یا نامناسب بودن سوالات پرسشنامه است.

یکی دیگر از دلایل نتیجه ندادن پرسشنامه‌ها و بد عمل کردن آن‌ها این است که جامعه آماری هدف را به درستی انتخاب نکرده‌ایم و سوالاتمان نه تنها دارای سوگیری است بلکه جامعه آماری غلطی به این سوالات پاسخ داده‌اند.

برای جلوگیری از پیش آمدن چنین مشکلی و انتخاب صحیح جامعه هدف باید از سوالات غربالگری در ابتدای پرسشنامه استفاده کرد. سوالات غربالگری باعث می‌شوند که افراد نامناسب را از لیست پاسخ دهندگان حذف کنید و فقط به کسانی اجازه تکمیل پرسشنامه را بدهید که استانداردهای لازم را دارا هستند. برای این‌که با سوالات غربالگری و انواع آن آشنا شوید این مقاله را حتما بخوانید.

سوالات نظرسنجی تحقیقات بازار را می‌توان قوی و کاربردی یا ضعیف و دارای سوگیری و بدون منطق نوشت. در جدول زیر تعداد سوال ضعیف و قوی را با هم مقایسه کرده‌ایم تا بتوانید از آن ایده بگیرید.

سوالات استراتژیک ضعیف سوالات استراتژیک قوی
برای مشتریان چه چیزی مهم است؟ -چه نیاز خاصی را این محصول یا خدمت  مرتفع می‌کند؟
نظر مشتری درباره محصول ما در مقایسه با محصول رقبا چیست؟

-مشتریان امکانات  محصولات ما را در مقایسه با امکانات محصولات رقبا چگونه می‌بینند؟

-آیا امکانات اصلی محصولات ما در مقایسه با رقبا برای مشتریان ارزشمند است؟

-آیا موارد استفاده این محصول با محصولات مشابه بازار قابل جایگزینی است؟

مشتریان چگونه برای خرید این محصول یا خدمت تصمیم‌گیری می‌کنند؟

-افراد برای انتخاب این محصول چه عواملی را در نظر می‌گیرند؟

-کدام یک از ۲ یا ۳ عامل مهم‌تر است؟

مشتریان درباره این محصول جدید بالقوه چه نظری دارند؟ چند درصد امکان دارد که مشتریان این محصول را با این امکانات و این قیمت خرید کنند؟
مشتریان درباره این خدمت جدید چه فکر می‌کنند؟

-مشتریان درباره این محصول چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزهایی را دوست ندارند؟

-این خدمت چه نیازهای دیگری را می‌توانست برطرف کند؟

 نمونه سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار

نمونه-سوال-پرسشنامه-تحقیقات-بازار

سوال‌های پرسشنامه رضایت سنجی خدمات مشتری یا پرسشنامه تحقیقات بازار را به دو بخش بعد از خرید و بعد از دریافت خدمت پشتیبانی دسته‌بندی کرده‌ایم. سوال‌های بخش بعد از خرید، بلافاصله پس از انجام خرید از طریق ایمیل یا پیامک در قالب پرسشنامه آنلاین رضایت‌مندی از خرید برای مشتری ارسال می‌شوند. این نوع نظرسنجی مشتری از دسته نظرسنجی تراکنشی مشتری محسوب می‌شود. در کسب‌و‌کارهای B2B معمولا ارسال نظرسنجی تراکنشی بلافاصله رخ نمی‌دهد تا مشتری فرصت کافی برای تجربه کردن محصول یا خدمت را در اختیار داشته باشد.

نمونه سوال فرم رضایت مشتری از خدمات

۱. چرا خرید از شرکت یا سایت ما را انتخاب کردید؟

این سوال کمک می‌کند تفاوت خود را با رقبا از نگاه مشتری دریابید.

۲. چگونه وب‌سایت ما را پیدا کردید؟

این سوال کمک می‌کند بفهمید کدام قلم بازاریابی اثربخش‌تر است. مثلا اگر مشتریان عموما از طریق سرچ گوگل، وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند، سرمایه‌گذاری در این بخش از دیگر موارد مثلا حضور در کنفرانس‌ها و … مهم‌تر است.

۳. آیا محصول موردنظر خود را راحت پیدا کردید؟

این سوال کمک می‌کند راهبری وب‌سایت و نقاط قابل بهبود آن را از نگاه مشتری درک کنید.

۴. آیا از محصول یا خدمت که دریافت کردید، راضی هستید؟

این سوال کمک می‌کند کیفیت و ارزش ادراک‌شده محصول یا خدمت از نگاه مشتری را بفهمید. اگر اکثر مشتریان راضی باشند، احتمالا به معنی خرید مجدد آن‌ها خواهد بود.

۵. روند خرید را چگونه می‌توانیم بهبود دهیم؟

این سوال کمک می‌کند به تدریج نقاط قابل بهبود در فرایند خرید را شناسایی کنید.

دقت کنید که برخی سوال‌های فوق را می‌توان به صورت درجه‌بندی یا طیفی از مشتری پرسید.

سوال‌های بخش بعد از دریافت خدمت پشتیبانی، کارآمدی تیم پشتیبانی یا تیم موفقیت مشتری را هدف می‌گیرند.

۶. آیا در پایان تماس یا چت یا ایمیل مشکل شما حل شد؟

این سوال نشان می‌دهد آیا تیم پشتیبانی موفق به حل مساله مشتریان می‌شود یا خیر.

۷. برای رفع مشکل خود چقدر تلاش کردید؟

این سوال شاخص تلاش مشتری را اندازه‌گیری می‌کند. برای آشنایی بیشتر مطلب «شاخص تلاش مشتری چیست؟» را بخوانید.

۸. به طور کلی، چقدر از خدمت پشتیبانی دریافت‌شده رضایت دارید؟

این سوال کمک می‌کند نقاط قابل بهبود در رفتار کارشناسان پشتیبانی، فرایند تخصیص کارشناس پشتیبان به مشتری، زمان پاسخ‌دهی به مشکل مشتری را شناسایی کنید.

۹. کدام شیوه را برای دریافت خدمت پشتیبانی ترجیح می‌دهید؟

این سوال اولویت‌ سرمایه‌گذاری در کانال‌های مختلف ارائه خدمت پشتیبانی را مشخص می‌کند.

۱۰. چطور می‌توانیم کیفیت خدمت پشتیبانی را بهبود دهیم؟

این سوال باز در انتها پرسیده می‌شود تا مشتری نکات و پیشنهاد‌هایی را که ممکن است در سوال‌های قبلی به آن اشاره نکرده بود، بیان کند.

نمونه سوال رفتار و عادات آنلاین مشتری

این سوال‌ها می‌تواند در قالب پرسشنامه پرسونای مشتری یا پروفایل مشتری پرسیده شود. پاسخ این سوال‌ها کمک می‌کند که بهترین کانال‌های تبلیغات، رسانه‌ها و صفحات اجتماعی مورد علاقه مشتری شناسایی شود و بودجه بازاریابی را به صورت اصولی خرج کنید.

۱۱. پیش از انتخاب و خرید محصول یا خدمت، توصیه‌ها و پیشنهادها را در کجا جستجو می‌کنید؟

این سوال بلاگ‌ها، صفحات اجتماعی، افراد تاثیرگذار و وب‌سایت‌های مرجع از نگاه مشتری را مشخص می‌کند که در آینده کانال‌های تبلیغات یا همکاری و مشارکت می‌توانند باشند.

۱۲. در خصوص محصول یا خدمت … ، معمولا حرف و توصیه چه افرادی را قبول می‌کنید؟

این سوال کمک می‌کند افراد تاثیرگذار در هر حوزه یا صنعت را شناسایی کنید.

۱۳. وقتی در مورد محصول یا خدمت … فکر می‌کنید، نام چه افراد یا شرکت‌ها یا برندهایی به ذهن شما می‌رسد؟

این سوال کمک می‌کند بازیگران و رقبای اصلی را شناسایی کنید.

۱۴. به صورت روزانه یا هفتگی یا ماهانه چه مجله‌ها یا روزنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها یا صفحات اجتماعی را مطالعه می‌کنید؟

شناسایی کانال‌های آنلاین و آفلاین متنوع جهت تبلیغات از طریق این سوال انجام می‌شود.

۱۵. در زمانی‌که آنلاین هستید، بیشترین زمان خود را کجا صرف می‌کنید؟

پاسخ این سوال به شما کمک می‌کند به اولویت‌بندی دقیقی از نحوه بازاریابی و تبلیغات محصول یا خدمت برسید.

دقت کنید برخی از سوال‌های فوق می‌توانند به صورت بسته نیز پرسیده شوند. انتخاب میان سوال باز یا بسته به میزان شناخت شما از بازار، محصول یا خدمت خود بستگی دارد.

نمونه سوال پرسشنامه تحقیقات بازار

مراحل مختلف تحقیقات بازار، پرسشنامه‌های مختلف و متنوعی دارند. در ادامه ۱۹سوال عام که در انواع تحقیقات بازار دیده می‌شوند، ذکر شده است.

۱۶. بزرگترین چالشی که در شغل خود با آن مواجه هستید، چیست؟

این سوال کمک می‌کند محتوای صفحات فرود یا موضوع مطالب بلاگ در خصوص محصول یا خدمت فعلی و یا ایده‌هایی جهت محصول یا خدمت آتی برای توسعه سبد محصولی شناسایی کنید.

۱۷. اهداف ۳ و ۶ ماهه که در شغل خود دنبال می‌کنید، چیست؟

اگر در مرحله پیش از تولید MVP یا پروتوتایپ هستید، این سوال به نقشه راه تولید امکانات در محصول کمک می‌کند. اگر از این مرحله گذشته‌اید، پاسخ این سوال می‌تواند منجر به تولید محتوای مطلوب برای بازاریابی محتوا شود.

۱۸. بزرگترین استرس در شغل شما چیست؟

پاسخ این سوال می‌تواند به تولید MVP پذیرفتنی از سوی مشتریان و بازار منجر شود. یا در مرحله تناسب محصول-بازار به توسعه امکانات محصول کمک کند.

۱۹. بزرگترین موانع در راه دستیابی به اهداف شغلی شما چیست؟

پاسخ این سوال بهترین موضوعات برای ساخت اقلام بازاریابی که چگونگی کمک محصول یا خدمت جدید به تولید ارزش برای مشتری و حذف موانع را بیان می‌کنند، فراهم می‌کند.

۲۰. چه چیزی مانع تصمیم شما برای خرید محصول یا خدمت است؟

این سوال کمک می‌کند ارزش‌ها و معیارهای تصمیم‌گیری مشتری را شناسایی کنید.

۲۱. وقتی از یک شرکت خرید می‌کنید به دنبال چه امکانات یا ارزش‌هایی هستید؟

مشابه سوال فوق، شناخت روند تصمیم‌گیری مشتری به کمک پاسخ این سوال‌ رخ می‌دهد. مثلا تیم پشتیبانی محصول یا وجود خط تلفن برای دریافت خدمت پشتیبانی می‌تواند برخی از ملاحظات مشتری باشد.

۲۲. اگر بخواهید برای موقعیت شغلی خود، فردی را استخدام کنید چه مهارت‌هایی را باید دارا باشد؟

شناخت مهارت‌های مشتری کمک می‌کند محتوایی تولید کنید که به توسعه مهارت‌های وی منجر شود.

۲۳. آیا معمولا در اکثر خریدها ترجیح می‌دهید به برندهایی که قبلا از آن خریده‌اید، وفادار بمانید؟

این سوال به درک این نکته کمک می‌کند که آیا مشتری هدف را می‌توان از رقبا به سمت محصول یا خدمت خود متمایل کنید یا خیر.

۲۴. چه چیزی باعث می‌شود خرید از یک برند را به برند دیگری ترجیح دهید؟

این سوال در ادامه سوال پیشین، دلایل مشتری برای خرید از برند دیگری در مقابل خرید از برند سابق را مشخص می‌کند.

۲۵. اصلی‌ترین مزیتی که از استفاده از محصول یا خدمت… دریافت می‌کنید، چیست؟

شناخت اصلی‌ترین مزایای محصول یا خدمت از دید مشتری به معنی داشتن اطلاعات دقیق برای تدوین استراتژی و تاکتیک بازاریابی هدفمند است.

۲۶. سه مزیت اصلی که از محصول یا خدمت … دریافت می‌کنید، چیست؟

بهتر است مزایای کلیدی محصول یا خدمت را از نگاه مشتری بدانید تا اینکه آن‌ها را صرفا حدس بزنید!

۲۷. اگر این محصول یا خدمت را دیگر در اختیار نداشته باشید، چه احساسی خواهید داشت؟ چرا؟

این سوال اصلی نظرسنجی تناسب محصول با بازار است. برای آشنایی با جزییات این نظرسنجی مطلب «نظرسنجی تناسب محصول با بازار» را بخوانید.

۲۸. اگر محصول یا خدمت دیگر در دسترس نباشد، از چه جایگزین‌ یا جایگزین‌هایی استفاده می‌کنید؟

پاسخ این سوال، یعنی بزرگترین رقیب محصول یا خدمت شما از نگاه مشتری.

۲۹. آیا محصول یا برند یا خدمت را به دیگران پیشنهاد داده‌اید؟ چگونه آن ‌را توصیف کرده‌اید؟

این سوال نشان می‌دهد که محصول یا خدمت طرفدارانی دارد که حاضر هستند نقش مبلغ و مروج را برای آن بازی کنند. از نحوه توصیف محصول توسط آن‌ها می‌توانید در تولید اقلام بازاریابی استفاده کنید.

۳۰. به جز شما، چه نقش دیگری در سازمان می‌تواند از مزایای محصول یا خدمت منتفع شود؟

فرصت‌های بالقوه فروش به گروه‌های جدید مشتری را به کمک این سوال شناسایی کنید.

۳۱. چه تغییراتی در محصول یا خدمت باعث می‌شود بیشتر با نیاز شما منطبق شود؟

فرصت‌های بهبود محصول را به کمک پاسخ این سوال می‌توانید شناسایی کنید. هم‌چنین این سوال نشان خواهد داد که چرا مشتری محصول یا خدمت شما را انتخاب نکرده است.

۳۲. از نظر شما، در چه محدوده قیمتی، این محصول یا خدمت گران تلقی می‌شود؟

شیوه ون‌ وستندرپ (Van Westendorp) در قیمت‌گذاری به کمک پرسشنامه رایج است. برای آشنایی با این شیوه مطلب «چگونه برای ایده محصول جدید، تحقیقات بازار انجام دهید» را بخوانید.

۳۳. وقتی اولین بار به محصول یا خدمت ما برخوردید، به دنبال حل چه مساله‌ای بودید؟

پاسخ این سوال نشان می‌دهد، محصول یا خدمت شما چه کاستی‌هایی برای مشتری مرتفع و چه ارزش‌ افزوده‌ای برای وی تولید می‌کند.

۳۴. چه چیزی باعث عدم استفاده از خدمت یا محصول ما از سوی شما می‌شود؟

این سوال می‌تواند علاوه بر اینکه نقاط حساس در تصمیم‌گیری مشتری را شفاف کند، برای مشتریان فعلی که ریزش کرده‌اند نیز استفاده می‌شود. برای آشنایی با جزییات این نوع نظرسنجی، مطلب «رویگردانی مشتری چیست و چگونه پرسشنامه رویگردانی مشتری را ایجاد و تحلیل کنیم» را بخوانید.

نمونه پرسشنامه رضایت سنجی مشتریان

 

نتیجه‌گیری

فراموش نکنید که انجام فرآیند تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی یکی از اصولی‌ترین و واجب‌ترین کارهایی است که باید پیش از شروع کسب‌وکار انجام دهید. برای این‌که بتوانید پرسشنامه تحقیقات بازار عملی طراحی کنید این مقاله را با دقت بخوانید. نهایتا از نمونه پرسشنامه تحقیقات بازار پرس لاین استفاده کنید و به کمک تمپلیت آماده پرسشنامه رضایت مشتری، پرسشنامه پرسونای مخاطب، پرسشنامه تست تبلیغ، پرسشنامه تست محصول جدید، پرسشنامه آگاهی از برند و دیگر پرسشنامه‌ها این فرآیند را در حد چند درگ و دراپ ساده برای خودتان آسان کنید. برای استفاده از ویژگی‌ها و امکانات پرس لاین و ساخت پرسشنامه آنلاین رایگان همین حالا ثبت نام کنید.

نقل مطالب بلاگ پُرس‌لاین با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال نظر