راهنمای کامل شناخت و طراحی پرسونای مشتری در کسب‌وکارهای B2B و B2C

محسن سمسارپور
۱۲ آبان ۱۴۰۰ . ۱۸ دقیقه مطالعه

پرسونای مشتری یا همان پرسونای مخاطب به زبان ساده، نمونه‌هایی از مشتری‌های احتمالی شما هستند که ممکن از مشتری شما باشند و در دسته‌های مختلف مخاطبان شما قرار می‌گیرند.

آیا می‌دانستید ۵۶ درصد از شرکت‌ها توانسته‌اند به کمک شناخت پرسونای مخاطب خود، لیدها یا سرنخ‌های باکیفیت‌تری داشته باشند؟

مارک شائفر در بیزنس گرو می‌گوید اغلب، شناخت ۳ تا ۴ پرسونای مشتری برای ایجاد ۹۰ درصد از فروش شرکت کافیست!

برای اثبات این آمارها همین بس که بدانید در کمپین شرکت تامسون روتر، پرسونای مخاطب اصلی شرکت باعث افزایش ۱۷۵ درصدی درآمد حاصل از بازاریابی، افزایش ۱۰ درصدی در سرنخ‌های منجرشده به فروش و کاهش ۷۲ درصدی در زمان مصرف‌شده برای تبدیل سرنخ‌ها شدند.

دانستن این آمارها و مثال‌های زیاد شرکت‌های بزرگ دنیا که تلاش زیادی برای شناخت و تعریف پرسونای مشتریان خود می‌کنند همگی نشان‌دهنده اهمیت زیاد این موضوع است.

در نگاه اول شاید شناخت پرسونای مخاطب کاری ساده به نظر برسد. مثلا در شرکت‌های B2B ممکن است فکر کنند مخاطب اصلی، مدیران عامل شرکت‌ها هستند یا برخی فکر کنند پرسونای مخاطب اولیه‌شان تصمیم‌گیرندگان نهایی هستند. در حالی‌که تشخیص مخاطب اصلی و مصرف‌کننده واقعی محصولات گاها سخت است و باید عوامل زیادی برای تشخیص صحیح پرسونای مشتری در نظر گرفته شود.

برای شروع باید بگوییم که شناخت دقیق مخاطبان، مشتریان و کاربران نیاز به دانشی دارد که روند ایجاد پرسونا می‌تواند شما را به دستیابی به این دانش کمک کند. در ادامه توضیحات جامع و کاملی در مورد تعریف دقیق پرسونا و روش‌های ایجاد پرسونا برای کسب‌وکارها بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تعریف ساده و آسان پرسونای مشتری

پرسونای مشتری، به زبان ساده، نمونه‌هایی از مشتری‌های احتمالی شما هستند. جالب است بدانید بسیاری از کسب‌وکارها فکر می‌کنند نیازهای کاربران‌شان همان نیازهایی است که خودشان به آن‌ها توجه می‌کنند. اما در واقعیت کسب‌وکارهایی موفق هستند که بتوانند عمیق‌ و دقیق نیازهای مخاطب و مشتری خود را شناسایی کنند.

بد نیست قبل از شروع به تعریف پرسونا، نگاهی به تفاوت‌های مخاطب، مشتری، خریدار، مصرف‌کننده و کاربر بیندازیم.

مخاطب کسب‌وکار معمولا کسی است که به نحوی با کسب‌وکار شما آشنا شده‌ است. در واقع افرادی که هنوز تعامل چندانی با کسب‌وکار شما ندارند ولی کمی قلقلک شده‌اند که بدانند شما که هستید و چه می‌کنید؟

مشتری فردی است که یک بار تجربه استفاده از محصولات یا خدمات شما را دارد. پس می‌توانیم بگوییم مشتریان افرادی هستند که حداقل یک تعامل با کسب‌وکار شما داشته‌اند. تعاریف دیگر مانند خریدار و مصرف‌کننده نیز وجود دارد که کمی با مخاطب و مشتری متفاوت است.

خریدار فردی است که ممکن است فقط یک‌بار از شما خرید کرده باشد یا خریدی که انجام می‌دهد از روی انتخاب دقیق نباشد. پس خریدار کسی است که اگر محصول شما در طبقه فروشگاه نباشد احتمالا محصول رقیب شما را انتخاب می‌کند. اما مشتری کسی است که با انتخاب دقیق محصول شما را شناسایی می‌کند خدمت شما را انتخاب می‌کند و مشتری شماست. حال اینکه مراحل بیشتری باید طی شود تا این مشتری تبدیل به مشتری وفادار شود.

مصرف‌کننده‌ها محصولات شما را مصرف می‌کنند. این گروه کمتر به برند اهمیت می‌دهند و محصول نهایی شما را استفاده می‌کنند. البته توجه به این گروه هم می‌تواند حائز اهمیت باشد.

کاربران نیز پرسونای خاص خود را دارند. در سال‌های اخیر پرسونای کاربران مطرح شده است. از آنجایی که این روزها بسیاری از محصولات و خدمات به طور آنلاین و دیجیتال عرضه و ارائه می‌شوند، نقش کاربر به عنوان نقشی مهم و حیاتی مطرح شده است.

با این پیش‌فرض‌ها، پرسونای مخاطب یعنی مشخص کنید که چه کسی (کسانی) دنبال محصولات و خدمات کسب‌وکار شما هستند. آن‌ها ویژگی‌های مشترک و منحصربه‌فرد دارند و باید دقت کنید که وقتی یک پرسونا تهیه می‌کنید به همه این جنبه‌ها توجه داشته باشید.

چرا باید پرسونای مخاطب خود را بشناسید؟

سوال مهمی که خیلی از کسب‌وکارها از خود می‌پرسند این است که چرا باید پرسونای مخاطب خود را بشناسند؟ و اما پاسخ ساده‌ است:

مخاطبان و مشتریان شما احتمالا در چند دسته‌بندی قرار می‌گیرند. خب هر دسته چه نیازهایی دارند؟ در چه گروه سنی هستند؟ در چه گروه اجتماعی قرار می‌گیرند؟ محصولات یا خدمات شما تا چه حد می‌تواند نیازهای آن‌ها را برطرف کند؟

و بسیاری سوال دیگر که اگر آن‌ها را از خود بپرسید و از نگاه مشتریان خود به آن‌ها پاسخ دهید احتمالا دانش عمیق‌تری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کنید. این دانش عمیق می‌تواند سرلوحه کار کسب‌وکار شما باشد برای اینکه بتوانید محصولات و خدمات مناسب‌تری را برای مشتریان ایجاد کنید.

برای این‌که موضوع اهمیت پرسونای مخاطب کمی شفاف‌تر شود با یک مثال بیشتر آن را توضیح می‌دهیم. فرض کنید قصد دارید یک وب‌سایت فروشگاه آنلاین طراحی کنید. به گزاره‌های زیر دقت کنید.

  1. قصد دارم وب‌سایت فروشگاه آنلاین طراحی کنم که مناسب جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال باشد.
  2. قصد دارم وب‌سایت فروشگاه آنلاین طراحی کنم که مناسب امیرحسین دوستم که ۲۷ ساله هست و همسرش سارا که ۲۳ ساله است باشد.

گزاره اول بدون داشتن تمرکز بر پرسونای مخاطب بیان شده است. همان‌طور که می‌بینید موضوع عمومی مطرح شده و جزییات زیادی در آن بیان نشده است. اما در گزاره دوم امیرحسین ۲۷ ساله و سارا ۲۳ مد نظر قرار دارند.

این ساده‌ترین تفاوت توجه به پرسونای مخاطب یا مشتری است. البته برای طراحی پرسونای مخاطب نیاز به جزییات بیشتری است. هر چه میزان جزییات در مورد پرسونا بیشتر باشد شناخت ما دقیق‌تر است.

تعریف دقیق‌تر این‌که، پرسونای مخاطب، مشتری، خریدار یا کاربر، فرضی (اگر کسب‌وکار B2B باشد می‌تواند کسب‌وکار باشد) است؛ یعنی شما فرض می‌کنید که فردی یا گروهی می‌تواند مخاطب یا مشتری ایده‌آل کسب‌وکار شما باشد. این فرد می‌تواند نماینده گروه بزرگ‌تری از مخاطبان یا مشتریان شما باشد.

پرسونا به عنوان نماینده یک مخاطب یا مشتری کسب‌وکار شما، نیازها، ویژگی‌ها، رفتارها، شخصیت و تفکرات آن فرد را مشخص می‌کند. بنابراین با استفاده از پرسونا می‌توانید با دید وسیع‌تر و دانش بیشتر برای طراحی محصولات و خدمات خود اقدام کنید.

 راهنمای قدم به قدم شناخت پرسونای مخاطب

اگر چه مسائل تئوری، اهمیت شایان ذکری دارند ولی تا زمانی که به شکل ملموس آن‌ها را نبینیم امکان فهم دقیق آن‌ها را نداریم. در ادامه به بررسی راه‌کاری عملی برای ایجاد پرسونای مخاطب می‌پردازیم. مراحل بیان شده به عنوان یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین روش‌های طراحی پرسونای مخاطب مطرح است اما الزامی نیست که شما از این روش استفاده کنید و می‌توانید راه‌کارهای دیگر را نیز بررسی کنید.

مراحل ساخت پرسونای مشتری

مراحل شش‌گانه زیر را به دقت مطالعه کنید، هر مرحله به خودی‌خود اهمیت زیادی دارد. ترتیب انجام مراحل نیز حائز اهمیت هستند. ما سعی کرده‌ایم برای هر مرحله مثالی بیان کنیم که دقیق‌تر و سریع‌تر بتوانید پرسونای کسب‌وکار خود را طراحی کنید.

  1. مرحله اول: شناخت پرسونا و تحقیق درباره آن‌ها

شناخت پرسونای مخاطب

برای این‌که بتوانید تشخیص دهید پرسوناهایتان چه کسانی هستند باید مراحل تحقیقات بازار و شناخت گروه‌های مختلف مخاطبان خود را آغاز کنید. برای این کار ابتدا پرسشنامه‌ پرسونای مخاطب را ایجاد کنید یا تمپلیت آماده آن را در پرس‌لاین وارد پنل کاربری خود کنید و متناسب با سازمانتان تغییرات لازم را در آن ایجاد کنید. سپس پرسشنامه را میان گروه‌های مختلف ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید پرسشنامه را پر کنند. در ساخت پرسشنامه حواستان باشد که سوالات را به گونه‌ای طراحی کنید که نهایتا بفهمید چه کسانی مصرف‌کننده و چه کسانی مشتری و خریدار شما هستند.

  1. مرحله دوم: انتخاب نام مناسب برای پرسونا

شناخت پرسونای مخاطب

برای شروع بهتر است برای هر یک از پرسوناها یک نام انتخاب کنید. انتخاب نام بسیار مهم است چرا که وقتی قصد دارید دوباره به پرسونا برگردید، با وجود نام برای پرسونا به راحتی می‌توانید به آن اشاره کنید.

مثال: برای اینکه مثال قابلیت گسترش در پنج مرحله را داشته باشد توضیحات کلی در مورد مثال‌مان را در بخش اول بیان می‌کنیم. فرض کنید شما صاحب کسب‌وکاری هستید که یک نرم‌افزار حسابداری آنلاین را تولید کرده‌ است. با این پیش‌فرض که شما قصد دارید حسابداری روزمره افراد را مورد توجه قرار دهید می‌توانید چند پرسونا برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

برای شروع ما سه پرسونا انتخاب می‌کنیم و نام‌هایی را برای آن‌ها انتخاب می‌کنیم. پرسونای اول علی دانشجوی رشته فناوری اطلاعات، پرسونای شماره دو سیما مادر دو فرزند و سرپرست خانوار، پرسونای شماره سه احمد کارمند اداره برق. در این مثال ما وضعیت پرسوناها را هم کمی مشخص کردیم تا در ادامه بتوانیم به آن‌ها برگردیم. ولی در نام‌گذاری نیازی نیست توضیحات دیگری بنویسید.

  1. مرحله سوم: تبیین رفتارها و انگیزه‌های کلیدی پرسونا

شناخت پرسونای مخاطب

برای هر پرسونا باید رفتارها و انگیزه‌های کلیدی را شناسایی کنیم. احتمالا این سوال برای شما هم مطرح می‌شود که چه رفتارها و انگیزه‌هایی باید مد نظر قرار داده شود. پاسخ این‌که رفتارها و انگیزه‌هایی که احتمالا با کسب‌وکار شما، محصولات و خدمات‌تان ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم دارند.

مثال: خب به مثال برمی‌گردیم، علی دانشجوی رشته‌ فناوری اطلاعات است. درآمد کمی از پروژه‌های دانشجویی کسب‌ می‌کند. خرج چندانی ندارد. هزینه‌های او شامل هزینه رفت‌وآمد و هزینه غذا برای روزهایی است که به دانشگاه می‌رود. البته هزینه‌های دیگری چون شهریه دانشگاه و خرید کتاب و لوازم‌التحریر هم به این هزینه‌ها اضافه می‌شود. علی عاشق سفر است و گه‌گاهی با دوستان خود به سفر می‌رود. هزینه‌های سفر هر چند ماه یک‌بار است و این هزینه‌ها بر هزینه‌های ماهیانه اضافه می‌شود.

سیما چند سالی است که همسر خود را از دست داده و مادر دو کودک است. یکی از بچه‌ها پسر و دیگری دختر هستند. پسر سیما به مدرسه می‌رود و دخترش مهدکودک، سیما حقوق همسر خود را از بیمه دریافت می‌کند و در یک شرکت خصوصی مشغول کار است. هزینه‌های سیما به عنوان سرپرست خانوار شامل هزینه‌های خوراک ماهیانه، اجاره مسکن، هزینه پوشاک بچه‌ها، هزینه سلامتی و دارویی و… است. سیما علاقه‌مند است که بچه‌ها از همین کودکی زبان انگلیسی یاد بگیرند و به همین دلیل ماهیانه هزینه‌هایی برای شرکت بچه‌ها در کلاس آموزش زبان انگلیسی در جدول هزینه‌های او هست.

احمد کارمند اداره برق است. او با مادرش زندگی می‌کند. درآمد احمد از حقوق اداره و تعمیرات وسایل برقی که خانه‌های محل انجام می‌دهد تامین می‌شود. هزینه‌های احمد شامل هزینه‌های خوراک ماهیانه، هزینه پوشاک، هزینه رفت‌وآمد به اداره، و هزینه‌های درمانی مادرش است. به ورزش علاقه دارد و هر ماه مبلغی را برای ورزش هزینه می‌کند.

اگر به مثال‌ها دقت کنید هر کدام از پرسوناها می‌توانند نماینده گروهی از مخاطبان یا مشتریان شما باشند.

  1. مرحله چهارم: جمع‌آوری اطلاعات جمعیت‌شناختی پرسونا

شناخت پرسونای مخاطب

اطلاعات جمعیت‌شناختی شامل اطلاعاتی در مورد پرسونای مخاطب یا مشتری است که مربوط به سن، وضعیت تاهل، شغل، درآمد و دهک‌های مالی، اجتماعی، فرهنگی و… باشد.

مثال: در بخش قبل برای آشنایی بیشتر شما با پرسوناهای مد نظرمان سعی کردیم اطلاعات دقیقی را ذکر کنیم که ممکن است برخی از این موارد در این بخش تکراری باشند.

مثال: علی ۲۶ سال سن دارد. او مجرد است. شغل ثابتی ندارد و شغل پاره‌وقت و پروژه‌ای را برای خود انتخاب کرده است. درآمد علی چیزی در حدود نصف پایه حقوق مصوب است. خانواده علی در دهک‌های بالای مالی قرار دارند. از نظر اجتماعی علی در دهک متوسط قرار دارد و از نظر فرهنگی نیز متوسط رو به بالاست.

سیما ۳۷ سال سن دارد. او متاهل بوده و بعد از فوت همسرش تنها زندگی می‌کند. شغل اون کارمندی در یک شرکت خصوصی است. درآمد سیما با احتساب حقوق خود و حقوق بیمه (شوهرش) چیزی در حدود دو برابر حقوق پایه مصوب است. از نظر مالی در دهک متوسط قرار دارد و از نظر اجتماعی و فرهنگی در دهک‌های بالا قرار می‌گیرد.

احمد ۲۹ سال سن دارد. او مجرد است و با مادرش زندگی می‌کند. شغل او کارمند اداره برق است. البته شغل دومی دارد که تعمیرات لوازم برقی است که به طور پاره‌وقت آن‌ را انجام می‌دهد. حقوق او با احتساب حقوق شغل اصلی و شغل دوم و اضافه‌کاری‌ها چیزی حدود سه برابر پایه‌ حقوق مصوب است. از نظر مالی در دهک متوسط رو به بالا قرار دارد و از نظر اجتماعی و فرهنگی در دهک‌های پایین جامعه قرار می‌گیرد.

  1. مرحله پنجم: شناخت صدای مشتری

صدای مشتریان

برای هر پرسونا باید صدای مشتری تعیین کنید. این بخش از کار کمی پیچیده است اما می‌توانید با راهکارهای ساده این بخش را نیز تکمیل کنید. اول باید بررسی کنید و ببینید که نیاز پرسونا شما دقیقا چیست؟ حال یا به صدای اون گوش کنید (می‌توانید جلساتی را برگزار کنید) یا اینکه از طریق پرسشنامه و دیگر ابزارها بررسی کنید که دقیقا خواسته پرسونای شما چیست.

مثال: علی آن‌قدر درگیر درس و کارهای دانشجویی است که فرصت ندارد درست حساب و کتاب کند. هر ماه کلی پول به دست می‌آورد و انتهای ماه هیچی برای او باقی نماینده است. علی می‌گوید: «حال و حوصله حساب و کتاب ندارم، کاش نرم‌افزاری بود که بدون دغدغه همه تراکنش‌های کارت من را در خود جای می‌داد و من فقط می‌نوشتم که این پول‌ها از کجا آماده و به کجا رفته?»

سیما هر ماه کلی هزینه می‌کند، مشغله زیاد و حضور دو بچه به او اجازه نمی‌دهد که دقیق به حساب‌و‌کتاب خود برسد. سیما سال‌هاست که حساب‌و‌کتاب‌ها را در دفتری یادداشت می‌کند و دفتر حساب‌وکتاب او مطمئن‌ترین سند برای محاسبه دخل‌وخرج ماهیانه است. سیما می‌گوید: «اکثر نرم‌افزارهای حسابداری که روی سیستم نصب می‌شوند امکان اشتراک‌گذاری ندارند. من وقت زیادی را در محل کار هستم و برخی از ساعت‌ها را دنبال بچه‌ها، کاش نرم‌افزاری بود که همه جا می‌شد از آن استفاده کرد، در این صورت شاید نیاز نبود همه چیز را در ذهنم حفظ کنم تا برسم به دفترچه حساب‌وکتاب‌ها و آن‌ها را منتقل کنم و بنویسم.»

احمد یک ورودی مالی ثابت از اداره برق دارد اما ورودی مالی کار دوم احمد اصلا مشخص نیست. معمولا حساب‌وکتاب درآمد دوم احمد از دستش خارج می‌شود. مشکل بزرگ دیگری که احمد با آن مواجه هست حساب‌وکتاب‌هایی است که نقد نیستند و کارهایی که برای اهالی محل انجام می‌دهد و هزینه آن را نمی‌گیرد تا بعدا افراد آن را پرداخت کنند. احمد می‌گوید: «اگر راهی بود که می‌توانستم طلب‌های کار دوم را ثبت کنم الان پولدارترین فرد این شهر بودم ?»

  1. مرحله ششم: بیدار و هوشیار بودن

شناخت پرسونای برند

آخرین موردی که باید در طراحی پرسونای مخاطب به آن توجه کنید، هوشیار بودن است. دقت داشته باشید که اگر شما نسبت به کسب‌وکارتان، مخاطب‌هایتان و رقبا هوشیار و بیدار نباشید احتمالا نمی‌توانید به درستی نیازهای آن‌ها را تشخیص دهید. نکته حائز اهمیت اینکه شما باید بتوانید نقاط درد (مشکلات مخاطبان) را شناسایی کنید. شناسایی دقیق نقاط درد و اتخاذ راهکارهای مناسب می‌تواند کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما را برای مخاطبان جذاب کند.

مثال: فرض کنید یکی از پرسوناهایی که انتخاب کرده‌اید علی است. همان‌طور که قبلا صحبت کردیم علی دانشجوست و کارهای دانشجویی هم انجام می‌دهد و با توجه به شرایط این روزها که کروناست احتمالا شرایط او تغییر کرده است. منظور از بیدار و هوشیار بودن کسب‌وکار این است که بداند که این روزها هر یک از پرسوناها چه شرایط دارند و چه اتفاقاتی افتاده است. بررسی دقیق لحظه‌ای پرسوناها و شرایط بیرونی در مورد هر یک از پرسوناهایی که در مورد آن قبل‌تر صحبت کردیم می‌تواند اطلاعات مربوط را تکمیل کند.

نمونه پرسونای مشتری در کسب‌وکارهای B2C 

پرسونای مشتری در کسب‌وکارهایی که با مشتریان نهایی سروکار دارند (B2C) با پرسونای مشتری در کسب‌وکارهایی که با کسب‌وکارهای دیگر سروکار دارند (B2B) کمی متفاوت است. در نوع اول شما باید اطلاعات دقیقی نسبت به افراد بدست آورد که مشتری شما هستند اما در نوع دوم باید نیازهای کسب‌وکارهایی که مشتری شما هستند را شناسایی کنید. شاکله کلی پرسونای مشتری در هر دو مدل تغییر چندانی ندارد ولی روی جزییات با هم تفاوت‌هایی دارند که در مثال‌هایی به این جزییات اشاره می‌کنیم.

برای شروع دو مثال از کسب‌وکارهای B2C را بیان می‌کنیم. براساس داده‌هایی که در مرحله قبل ثبت کرده‌اید می‌توانید با ساختار زیر پرسونای مخاطب مناسبی را تهیه کنید.

 

پرسونای مشتری برای برند لوازم آرایشی

پرسونای مشتری لوازم آرایشی

پرسونای مشتری برای خدمات اجاره فیلم دیجیتال

پرسونای مشتری صنعت فیلم

نمونه پرسونای مشتری در کسب‌وکارهای B2B 

برعکس کسب‌وکارهایی که با مشتری سروکار دارند (B2C) کسب‌وکارهایی که با دیگر کسب‌وکارها در تعامل هستند معمولا مجبور به ساخت پرسونای یکی از افراد سازمان یا کسب‌وکار مشتری هستند. یک نفر که تصمیم‌گیرنده باشند و بتواند کسب‌وکار، محصولات و خدمات شما را انتخاب کند. در ادامه دو مثال از پرسوناهای کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B) را مشخص کرده‌ایم. این الگو می‌تواند الگوی مناسبی باشد که شما بتوانید پرسونای مخاطبان کسب‌وکار خود را طراحی کنید.

 

پرسونای مشتری برای پلتفرم اتوماسیون دیجیتال مارکتینگ

پرسونای مشتری دیجیتال مارکتینگ

 

پرسونای مشتری برای ابزار مدیریت داده‌های بزرگ (Big Data)

پرسونای مشتری B2B

 ابزارهای لازم برای شناخت پرسونای مخاطب

داده‌های مربوط به پرسونا شاید مهم‌ترین محتوای مورد نیاز ساخت پرسونا باشد. اگرچه می‌توان پرسونا را به صورت فرضی تهیه کرد ولی بد نیست برای هر دسته‌بندی از مشتریان یک یا چند مشتری واقعی انتخاب کنید و با استفاده از ابزارهای شناسایی مخاطب، داده‌های مورد نیاز را از آن‌ها جمع‌آوری کنید.

داده‌ها که جمع‌آوری شدند می‌توانید از ابزارهای ساده‌ مثل همین نرم‌افزارهای ویرایش‌گر متن مانند ورد استفاده کنید و با طراحی یک جدول ساده پرسونای مد نظر خود را طراحی کنید. ابزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور شرکت ادوبی هم ابزارهای مناسبی برای تهیه پرسونای مخاطب هستند. ابزارهای آنلاین هم برای طراحی پرسونای مخاطب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نکته حائز اهمیت اینکه برای شناخت دقیق از مخاطب و مشتری خود نیاز به ابزارهای پژوهشی دارید. یکی از ساده‌ترین ابزارها برای شناسایی کاربران، پرسش‌نامه است. شما می‌توانید از پرس‌لاین برای ساخت پرسش‌نامه استفاده کنید.

 پرس‌لاین چطور به شناخت پرسونای مشتری شما کمک می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت پرسونای مخاطب، انجام تحقیقات بازار و استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی است. از آن‌جا که دیگر زمانه پرسشنامه‌های کاغذی به پایان رسیده است، پرس‌لاین نرم‌افزاری در اختبازتان قرار می‌دهد که فقط با چند درگ و دراپ پرسشنامه آنلاین خود را بسازید و داده‌های اولیه طراحی پرسونای مخاطب را جمع‌آوری کنید. پرسش‌نامه‌های تولید شده با پرس‌لاین به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. داده‌ها نیز آنلاین ذخیره می‌شوند و شما می‌توانید گزارشی در قالب انواع نمودار و جدول دریافت کنید.

ساخت پرسشنامه آنلاین به کمک پرس‌لاین آن‌قدر راحت و بی‌دردسر است که تا امروز سازمان‌های زیادی برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌هایشان از این نرم‌افزار استفاده کرده‌اند.

در زیر نمونه‌ پرسشنامه پرسونای مخاطب را می‌بینید. کافیست با ثبت‌نام در پرس‌لاین از این پرسشنامه به رایگان استفاده کنید و آن را برای مخاطبان خود بفرستید.

نتیجه‌گیری

هنگام ایجاد هر نوع استراتژی، باید مخاطب هدف را بشناسید. کار با پرسونای مخاطب بهترین راه برای شناخت مخاطب هدف است. با استفاده از این منبع ارزشمند، شما می‌توانید به دقت تجسم کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چگونه نیازهای خاصی دارند و شما و کسب‌وکارتان چگونه می‌توانید آن‌ها را برآورده کنید.

بسته به مخاطبی که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید‌، ممکن است تلاش های استراتژیک شما بسیار متفاوت باشد. استفاده از مدل پرسونای خریدار به شما کمک می‌کند تا رویکرد خود را با افراد مناسب تطبیق دهید و احتمال موفقیت خود را افزایش دهید.

باید تفاوت های مختلف بین بازارها و چگونگی تأثیر آن بر مخاطبان را در نظر بگیرید. مشاغل B2C و B2B تمایل دارند ابتکارات بازاریابی و فروش کاملاً متفاوتی داشته باشند و این در مورد پرسونای مخاطب نیز صدق می‌کند.

با در نظر گرفتن این نکته، شما باید پرسونای مخاطب مناسب برای استراتژی‌های تجاری خود ایجاد کنید. با انجام این کار‌، می توانید از چندین مزیت و پیشرفت در نتایج خود بهره‌مند شوید و به راحتی محصولات و خدمات کاربرپسند ایجاد کنید.

اگر شما هم تجربه‌ای در مورد طراحی پرسونای مخاطب داشته‌اید و یا در تیم‌های طراحی و پیاده‌سازی پرسونای مخاطب حضور داشته‌اید بد نیست تجارب خود را در کامنت با ما و دیگر کاربران اشتراک‌گذاری کنید. ما پیام‌های شما را مطالعه می‌کنیم و این مسیر دانشی با پیام‌های شما هر روز می‌تواند به‌روز شود.

 

منبع:

۳۱ business building benefits of Buyer Personas

ارسال نظر

Privacy Preference Center