پرسشنامه‌های مدیریت منابع انسانی برای مدیران حرفه‌ای

عسل کاوسی
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ . ۹ دقیقه مطالعه

هدف غایی مدیران و متخصصین منابع انسانی، جذب، آموزش، حفظ و بالندگی سرمایه‌های انسانی سازمان است.

ارزیابی متقاضیان استخدام، آموزش و توسعه نیروهای جذب‌شده، ایجاد رضایت و تعلق خاطر و نگه‌داشت کارکنان و درنهایت ساخت تیمی بالنده و روبه‌رشد نیازمند مراقبت و ارزیابی‌های هرروزه‌است. اینجاست که نقش پرسشنامه‌ها و ارزیابی‌ها در رسیدن به این اهداف پررنگ‌تر از قبل دیده می‌شود.

در این مقاله شما را با ده پرسشنامه ضروری برای حفظ و مدیریت منابع انسانی آشنا می‌کنیم.

 

.

  1. پرسشنامه مدیریت تنوع (Diversity and Inclusion Survey)

تنوع در سازمان به توانایی شرکت در استخدام، حفظ و افزایش تعلق کارکنان با ویژگی‌های متفاوت برمی‌گردد. این ویژگی‌ها شامل جنسیت، قومیت، نژاد، مذهب، سن، تحصیلات، وضعیت تأهل، معلولیت و مواردی از این دست می‌شوند.

در سازمان متنوع، کارمندان صرف نظر از ویژگی‌های منحصر به فردشان فرصت‌های برابری برای پیشرفت دارند و صدایشان به یک اندازه شنیده می‌شود.

پرسشنامه تنوع سازمان، پرسشنامه‌ای است که با هدف سنجش میزان تنوع سازمان و فرهنگ سازمان و مدیران نسبت به گروه‌های مختلف کارکنان و فرصت‌های رشد آن‌ها، طراحی و اجرا می‌شود.

این پرسشنامه سه موضوع اصلی را بررسی می‌کند:

  • تنوع: آیا سازمان شما گروه‌های متنوع کارکنان را شامل می‌شود یا خیر؟

برای مثال آیا تمام نیروهای واحد بازاریابی شما آقا هستند یا خانم؟ آیا سازمان شما نیروهای متأهل را استخدام می‌کند یا اغلب نیروهای شما مجرد هستند؟

  • برابری: آیا سازمان به شکل برابر فرصت‌های رشد را پیش روی افراد مختلف قرار می‌دهد؟ آیا سازمان رفتار منصفانه و یکسانی با کارکنان خود دارد؟

برای مثال، در برخی سازمان‌ها فرصت رشد برای زن‌ها به اندازه مردها فراهم نیست یا حقوق زنان در موقعیت کاری مشابهی با مردان برابر نیست. این‌ها مواردی است که حمایت سازمان شما از تنوع را به خطر می‌اندازد.

  • تعلق و شمول: آیا گروه‌های مختلف در سازمان شما احساس ارزشمندبودن و شنیده‌شدن می‌کنند؟

برای مثال، در یک شرکت فارسی‌زبان با واحد‌ها بین‌المللی، کارکنان عرب‌زبان چقدر فرصت صحبت‌کردن در جلسات را دارند؟ آیا در این جلسات ترتیبی اتخاذ شده که کارمند عرب‌زبان شما تمام موضوعات موردبحث را متوجه شود؟

اینفوگرافیک اجزای پرسشنامه مدیریت تنوع در سازمان

  1. پرسشنامه نیازسنجی آموزش و توسعه کارمندان

آموزش کارکنان جدید یا کمک به ارتقا دانش و مهارت‌های کارکنان فعلی، جزء جدانشدنی یک سازمان یادگیرنده و چابک است. از این رو، بخشی از تمرکز متخصصین جذب و منابع انسانی صرف برنامه‌ریزی برای آموزش نیروها می‌شود.

آزمون‌های قبل و بعد از استخدام، ارزیابی‌های دوره‌ای و پرسشنامه‌های نیازسنجی آموزش کارکنان، از جمله ارزیابی‌هایی است که بایستی برای رسیدن به اهداف آموزش و توسعه سازمان مورد توجه قرار گیرند.

— با استفاده از ویژگی‌های نرم‌افزار ساخت ارزیابی و پرسشنامه پرس‌لاین، می‌توانید این ارزیابی‌ها را بسازید. کافیست روی دکمه ثبت نام بزنید و حساب کاربری خود را ایجاد کنید.—

  1. پرسشنامه دوره آزمایشی یا آنبوردینگ

همان‌طور که اولین ارتباط و برخورد ما با مشتریان بر ادامه ارتباط برند و مشتری اثرگذار است، اولین روزهای ورود کارمند جدید به سازمان نیز بر رضایت و تعلق او و حتی عملکرد شغلی او اثر به‌سزایی دارد. از این‌رو، بسیاری از کسب‌وکارها با طراحی دوره آنبودینگ یا دوره آزمایشی منحصربه‌فردی تلاش می‌کنند در روزها و ماه‌های اولیه ورود نیروها تعاملی سازنده با او شکل دهند.

پرسشنامه یا نظرسنجی آنبودرینگ ابزاری دقیق برای سنجش اثربخشی این دوره و برنامه‌های مرتبط با آن است.

  1. پرسشنامه سبک رهبری

مدیران و متخصصین واحدهای مختلف شرکت به دلیل ارتباط‌شان با سایر اعضای تیم، بر عملکرد و احساس آن‌ها اثرگذارند. به همین دلیل ارزیابی سبک رهبری هر یک از این مدیران و مسئولین ارشد، در تیم‌سازی و بهبود تجربه کارکنان نقش دارد.

با طراحی پرسشنامه سبک رهبری می‌توانید نقاط قوت و ضعف مدیران و سرپرست‌ها را شناسایی کنید. سپس با برگزاری جلسات توسعه‌ای و ارائه بازخورد و آموزش‌های موردنیاز، آن‌ها را به رهبران و سفیران سازمان خود تبدیل کنید.

به‌طور کلی، چهار نوع سبک رهبری برای مدیریت تیم‌ها وجود دارد:

  • رهبری به روش مقتدرانه: در این روش، رهبر به اعضای تیم خود اعتماد نمی‌کند، کارها را به‌طور کامل به افراد واگذار نمی‌کند، بر تمام جزئیات وظایف و اقدامات او نظارت می‎کند و معمولاً خودش تصمیم‌گیرنده اصلیست.
  • رهبری به روش مقتدرانه-خیرخواهانه: در این روش باز هم رهبر به اعضای تیم اعتماد و باور ندارد، اغلب خودش تصمیم‌گیرنده اصلی است، اما کار گروهی کمی وجود داشته و کارکنان به‌خاطر دریافت پاداش تلاش می‌کنند.
  • رهبری به روش مشورتی: در این حالت، رهبر به جایگاه شغلی اعضای تیم خود اهمیت می‌دهد و واگذاری وظایف بر این اساس شکل می‌گیرد. او در تصمیم‌گیری‌های اصلی از اعضای تیم خود مشورت می‌خواهد و میزان کار گروهی و مشارکت کارکنان بیشتر است.
  • رهبری به روش مشارکتی: در این سبک رهبری، تمام اعضای تیم در تصمیم‌گیری‌ها و رسیدن به اهداف تیمی محترم و اثرگذار شمرده می‌شوند. رهبر به اعضای تیم خود اعتماد زیادی دارد و در نقش الهام‌بخش و راهنمای آن‌ها ظاهر می‌شود. کار تیمی و مشارکت نیز در بالاترین سطح انجام می‌شود.

مدیر جوان و متفکر درحال پاسخگویی به پرسشنامه سبک رهبری

  1. پرسشنامه و فرم جذب و استخدام

شاید آن‌قدرها که از نام این پرسشنامه برمی‌آید، اهمیت ساخت پرسشنامه آنلاین برای استخدام مشهود نباشد. دلیلش این است که در اغلب سازمان‌ها، فرم استخدامی تنها بخشی از فرایند اداری آن‌هاست، حال‌آن‌که پرسشنامه استخدام، اثربخش‌ترین جزء فرایند جذب و استخدام است.

شما با ساخت پرسشنامه استخدام:

  • تجربه منحصر به‌فردی در اولین برخورد متقاضی استخدام با برند کارفرمایی‌تان را رقم می‌زنید؛ بسیار مهم است این تجربه متمایز، ساده و به‌دور از سوالات اضافی باشد.
  • مسیر بررسی و غربال متقاضیان را هموار می‌کنید – با ساخت فرم استخدام آنلاین، می‌توانید روی سوالات امتیاز و شرط تعریف کنید و به‌طور خودکار امتیاز هر متقاضی را محاسبه کنید. هم‌چنین، با افزودن سوالات غربال‌گری به ابتدای فرم از دریافت رزومه‌های نامرتبط و نامناسب جلوگیری کنید. به این ترتیب، تفکیک واجدین شرایط به شکل سریع و خودکار صورت می‌گیرد.
  • بایگانی همیشه‌دردسترسی از رزومه‌های متقاضیان استخدام می‌سازید. در پرس‌لاین، نه‌تنها می‌توانید به فرم‌های تکمیل‌شده ازطریق حساب کاربری‌تان دسترسی داشته باشید، بلکه با دانلود و ذخیره هر یک از فرم‌ها، آرشیوهای موردنظرتان را در اختیار دارید. برای آشنایی با ویژگی «مشاهده و دریافت پاسخنامه‌ها» مقاله جامع ما را بخوانید.
  1. پرسشنامه اشتیاق و تعلق خاطر سازمانی

تعلق خاطر  به خواست درونی کارمندها برای موفقیت سازمان اشاره دارد؛ این‌که اعضای تیم با اشتیاق برای تحقق اهداف سازمان تلاش کنند. عوامل مختلفی بر میزان اشتیاق شغلی و تعلق سازمانی اثر دارد، که از آن جمله می‌توان به ارتباط اعضای تیم با مدیرشان، ارزشمندشمردن شغل و وظایف شغلی، سهیم دانستن اعضای تیم در تحقق مأموریت سازمان، محیط کاری و روابط کارکنان و میزان رضایت شغلی اشاره کرد.

پرسشنامه تعلق خاطر به دنبال سنجش این موارد است و با طراحی آن می‌توان در مسیر بهبود تعلق کارکنان و اعضای تیم قرار گرفت.

سوالات زیر، تعدادی از مهم‌ترین سوالات این پرسشنامه هستند:

  • آیا می‌دانید در زمینه شغلی چه انتظاراتی از شما وجود دارد؟
  • در هفت روز گذشته، چقدر برای کارهایی که خوب انجام داده‌اید، از شما تقدیر شده‌است؟
  • آیا احساس می‌کنید در سازمان به نظرات شما اهمیت داده می‌شود؟
  • آیا ماموریت و اهداف سازمان، باعث می‌شود تصور کنم کار مهمی به عهده‌ی شماست؟
  • آیا شرکت از شما بازخورد می‌گیرد و براساس آن‌ها عمل می‌کند؟
  1. پرسشنامه ارزیابی عملکرد

پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان یا ارزیابی ۳۶۰ درجه، یکی از رایج‌ترین انواع پرسشنامه‌ها در مدیریت منابع انسانی محسوب می‌شود.

این ارزیابی با هدف سنجش رفتارها، عملکرد، تخصص و دانش هر یک از کارکنان و مدیران طراحی و اجرا می‌شود.

در این پرسشنامه، عملکرد و توانمندی هر یک از اعضای تیم براساس بازخورد سایر اعضای تیم سنجیده می‌شود. در این نوع ارزیابی، خود فرد، همکاران مستقیم او، اعضای تحت سرپرستی‌اش و مدیران او در مورد عملکرد و خروجی او بازخورد می‌دهند. از این‌رو، این ارزیابی می‌تواند مرجع خوبی برای سنجش اعضای تیم و تدوین برنامه توسعه سرمایه‌های انسانی سازمان باشد.

  1. پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران

پرسشنامه ارزیابی ۳۶۰ درجه مدیران ابزاری است که به کارکنان سازمان این فرصت را می‌دهد تا درباره عملکرد مدیر یا سرپرست خود بازخورد بدهند. این ارزیابی توسط افرادی تکمیل می‌شود که با مدیر مربوطه تعامل مستقیم دارند.

با استفاده از این پرسشنامه روش‌های مدیریت و هدایت فرآیندهای کاری هر مدیر توسط کارمندانشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و درنتیجه این ارزیابی نقاط قوت و ضعف مدیران مشخص شده و زمینه‌های تغییر مشخص می‌شوند.

  1. پرسشنامه رضایت شغلی مینه‌سوتا

رضایت شغلی میزان احساس خوشایند یا ناخوشایندی است که کارکنان یک سازمان نسبت به شغل خود دارند و سنجش رضایت شغلی کارکنان یکی دیگر از رایج‌ترین انواع پرسشنامه‌ها در مدیریت منابع انسانی است.

استفاده از پرسشنامه رضایت شغلی مینه‌سوتا به سازمان‌ها کمک می‌کند برنامه‌های مدیریت تجربه کارکنان را حرفه‌ای تر و دقیق‌تر دنبال کنند.

  1. پرسشنامه بازیکن تیمی ایده‌آل

پرسشنامه بازیکن تیمی ایده‌آل یکی از مهم‌ترین پرسشنامه‌های حوزه منابع انسانی است که به بررسی سه خصوصیت رفتاری افراد مختلف در گروه‌های کاری می‌پردازد. این سه خصیصه عبارتند از:

  • فروتنی
  • ولع
  • هوشمندی

هدف این پرسشنامه کمک به سازمان‌ها در کشف و ارزیابی این سه ویژگی در بازیکن تیمی ایده‌آل است.

جمع‌بندی

در این مقاله با معرفی هفت پرسشنامه ضروری برای مدیریت تجربه کارمندان و اعضای سازمان، تلاش کردیم نگاه شما به تیم‌سازی و مدیریت منابع‌تان تغییر دهیم. چیزی که پیداست مدیریت منابع انسانی فرایندی بی‌انتها و مستمر است که با جمع‌آوری داده‌ها امکان‌پذیر است. سرمایه‌های انسانی هر سازمان بهترین منبع برای تدوین استراتژی منابع انسانی، دریافت بازخورد و طراحی برند کارفرمایی هستند؛ از این منبع بی‌نظیر چشم‌پوشی نکنید.

— برای استفاده از انواع نمونه‌پرسشنامه‌های آماده منابع انسانی به صفحه نمونه‌‌پرسشنامه‌های پرس‌لاین سر بزنید.—

ارسال نظر

Privacy Preference Center