مراحل تحقیقات بازار به صورت کاربردی و عملی

فائزه تاج آبی
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ . ۱۹ دقیقه مطالعه

تحقیقات بازار، قدم اول در تبدیل ایده محصول یا خدمت به کسب‌و‌کاری پذیرفتنی از سوی بازار است. شرکت‌هایی که می‌دانند چگونه و چه زمانی از ابزارهای گسترده تحقیقات استفاده کنند، مزیت رقابتی ارزنده‌ای در برابر رقبایشان در آگاهی بخشی به مشتریان دارند. همین آگاهی بخشی منجر به ایجاد رشد ارگانیک در آنها می‌شود.

به نظر شما شرکت‌های فیلیپس، نتفلیکس و آمازون چه وجه شباهتی با هم دارند؟ در نگاه اول احتمالا می‌گویید هیچ شباهتی به هم ندارند. فیلیپس در قرن ۱۹ پایه گذاری شده و نتفلیکس و آمازون بدون اینترنت هیچ ارزشی ندارند.

اما نقطه مشترک این شرکت‌ها این است که آنها به رشد رسیده‌اند چراکه نیاز مشتری را بهتر از رقبایشان درک کرده‌اند. دلیل اصلی این رشد، اعتقاد قوی به آگاهی بخشی و استفاده فعالانه از ابزارهای مختلف است تا بتوانند جواب‌های بهتری دریافت کنند.

فهم بهتر نیازهای مشتری الزامی استراتژیک است چرا که با رشد روزافزون بازارها، تکنولوژی‌های جدید و مدل‌های کاری متغیر، نیازهای مشتری روزانه در حال دگرگونی است.

با این حال، بسیاری از شرکت‌ها هنوز هم بودجه عظیمی را صرف تکنیک‌های قدیمی می‌کنند یا به طور کلی این بخش مهم از کار را به فراموشی می‌سپارند و بر اساس فرضیات و حدسیات پیش می‌روند.

در مقاله «چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم» راهنمای کاملی از چیستی فرآیند تحقیقات بازار ارائه دادیم و نمونه پرسشنامه‌های رایگان آن را نیز در اختیارتان گذاشتیم. در مقاله «نمونه سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار» هم درباره طراحی استراتژیک سوالات تحقیقات بازار نمونه‌هایی کامل و دقیق آوردیم. در این مقاله از مراحل تحقیقات بازار و چگونگی تحلیل نتایج تحقیقات بازار به طور کامل صحبت خواهیم کرد.

چرا باید تحقیقات بازار را انجام داد؟

پاول هاگ در کتاب «Market Research in Practice» می‌گوید:

تحقیقات بازار

«جمع‌آوری هر نوع اطلاعات حقیقی که به تصمیم‌گیری مربوط باشد را می‌توان به عنوان تحقیقات بازار در نظر گرفت.»

وی در ادامه می‌گوید طی سال‌های اخیر و با رشد استفاده از تحقیقات بازار، محققان در پی بهره‌مندی از مدل‌هایی هستند که اعتبار داده‌هایشان را افزایش دهد. از تحقیقات بازار می‌توان در ارزیابی رضایت مشتری و وفاداری مشتری به برند یا همان پرسشنامه شاخص NPS، تست تبلیغ‌، ارزیابی اندازه بازار و سهم منابع، پرسشنامه تست محصول جدید برای سنجش استفاده و رفتار مشتری در برابر آن محصول، مشخص کردن استراتژی بهینه قیمت‌گذاری، تاثیر برند و مشخص کردن استراتژی‌های موثر بخش بندی بازار استفاده کرد.

پاول معتقد است که میان تحقیق از عموم مردم و تحقیق از خریداران واقعی یک کسب‌وکار تفاوت زیادی هست. او می‌گوید که تحقیقات بازار، هوشی است که به ما کمک می‌کند معتبرترین و صحیح‌ترین تصمیم بازاریابی را بگیریم.

به طور کلی می‌توان گفت به دلایل زیر باید کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ پیش از ورود به بازار جدید تحقیقات بازار را انجام دهند:

  1. تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند که موقعیت خود را در بازار محکم کنید. حتما این جمله معروف را شنیده‌اید که دانش، همان قدرت است. از تحقیقات بازار بهره‌مند شوید تا آینده را بهتر ببینید و از بازار و مشتریان خود دیدی بهتر به دست آورید.
  2. مارکت ریسرچ ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. این‌که بتوانید ریسک مالی کسب‌وکارتان را کاهش دهید یکی از امور لازم و ضروری است.
  3. موقعیت‌های بالقوه و خطرهای مسیر شغلی را خواهید شناخت. در تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه می‌توانید خطرات مسیرتان را بشناسید.
  4. روی نیازها و خواسته‌های مشتریان تمرکز می‌کند. دلایل زیادی وجود دارد که بر مبنای آن باید مشتریان خود را در صدر قرار دهید. به کمک تحقیقات بازار می‌توانید به درک عمیقی از پرسونای مخاطب خود برسید.
  5. شما را همواره پیش‌تر از رقبا نگه می‌دارد. به کمک تحقیقات بازار می‌توانید رقبای خود را هم بهتر بشناسید و تصمیمات مهم را زودتر از رقیبانتان بگیرید و اجرا کنید.

اصول تحقیقات بازار موفق

متخصصان تحقیقات بازار، عموما، ۴ تا ۸ هفته را به اعتبارسنجی بازار اختصاص می‌دهند. هرچند این رویکرد در کسب‌و‌کارهای مختلف هم‌چنان رایج هست، اما این مدت زمان برای استارت‌آپ‌ها و کارآفرینانی که از رویکرد لین استارتاپ یا استارتاپ نوپا استفاده می‌کنند، زیاد است و باید مراحل اعتبارسنجی بازار را در طی ۵۴ ساعت تا یک هفته انجام دهند! این صرفه‌جویی زمانی که به کمک استفاده ترکیبی از فناوری پرسشنامه آنلاین و مصاحبه رو در رو قابل تحقق است، امروزه، مورد توجه و استقبال بسیاری از مدیران بازاریابی و مشاوران تحقیقات بازار در دنیا قرار گرفته است.

در پرسشنامه و مصاحبه اعتبارسنجی ایده در بازار، باید به سه سوال پاسخ دهید:

۱. بازار هدف شامل چه کسانی است؟

۲. آیا ایده محصول یا خدمت، مورد تقاضا و پذیرفتنی هست؟

۳. افراد حاضرند چه میزان پول برای آن پرداخت کنند؟

۱. بازار هدف: شما احتمالا، حتی پیش از آنکه محصول یا خدمت را دقیقا تعریف کنید، تصویری از مشتریان و بازار هدف در ذهن خود دارید. اما واقعیت این است که نباید به حدس و گمان‌ها و فرضیات ذهنی خود اتکا کنید و باید بازار هدف را بشناسید.

بنابراین پرسش‌هایی را شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی مانند درآمد، سن، جنسیت در کسب‌و‌کارهای B2C یا شرکت‌شناختی مانند نوع کسب‌و‌کار، صنعت مربوطه، نقش شغلی در کسب‌و‌کارهای B2B به همراه پرسش‌های رفتاری در مورد سبک زندگی یا سبک و اهداف کسب‌‌و‌کاری بازار هدف باید در پرسشنامه تحقیقات بازار خود بگنجانید. به این نوع از پرسش‌ها سوالات غربالگری در تحقیقات بازار گفته می‌شود.

مثلا اگر ایده شما یک اپلیکیشن است در مورد نحوه و میزان استفاده از گوشی موبایل بپرسید؛ اگر ایده شما یک خوراکی میان‌وعده است در مورد عادات غذایی بپرسید تا به این شکل هم به مخاطبان اصلی خود دست بیابید، هم به اعتبار نتایج به دست آمده بیفزایید.

هوشمندانه به ۴ تا ۵ سوالی را بپرسید که فکر می‌کنید نشان‌دهنده علاقه افراد به ایده شما خواهد بود. هم‌چنان که سوال‌های این بخش را طراحی می‌کنید، به این فکر کنید که چگونه به مخاطبان دسترسی پیدا خواهید کرد؛ در مکان‌های فیزیکی مرتبط با شبکه‌های اجتماعی؟ از طریق افراد تاثیرگذار؟ به کمک پیشنهاد مشوق و انگیزش؟

وقتی مرحله جمع‌آوری داده‌ها پایان یابد، اطلاعات این بخش برای دسته‌بندی و بخش‌بندی بازار قابل استفاده خواهد بود. هم‌چنین از اطلاعات پرسشنامه می‌توان فهمید که چه افراد یا گروهی انگیزه لازم برای مصاحبه رو در رو و بررسی دقیق‌تر ایده خدمت یا محصول را دارند.

در پُرس‌لاین، از ویژگی «فیلترهای پیشرفته و چندسطحی» برای بخش‌بندی بازار استفاده کنید.

۲. تقاضای محصول یا خدمت: برای اندازه‌گیری تقاضا اول در مورد محصول یا خدمت مشابه و رقبای فعلی بپرسید. آیا افراد از محصولات رقیب استفاده می‌کنند؟ چه‌چیزی در مورد آن محصولات یا خدمات ضعیف است؟ اولین بار چگونه و کجا با آن محصول یا خدمت آشنا شده‌اند؟

سپس، ایده محصول یا خدمت خود را توصیف کنید و در مورد تاثیر اولیه آن ایده بر سبک زندگی یا کاری بازار هدف بپرسید. توصیف ایده می‌تواند یک ویدیو یا یک جمله باشد. افراد باید بتوانند در ۲۰ ثانیه متن شما را بخوانند یا در ۴۰ ثانیه ویدیو را تماشا کنند. هدف اعتبارسنجی ایده است نه بررسی جزییات کارکردی؛ بنابراین موجز و مختصر ایده محصول یا خدمت موردنظر را توصیف کنید.

سپس با یک سوال درجه‌بندی از مخاطب خود بپرسید: چقدر احتمال دارد این محصول یا خدمت را بخرد. و با افزودن شرط، از آن‌هایی که پاسخ‌ داده‌اند «به هیچ عنوان»، دلیل آن‌را جویا شوید.

۳. تمایل به پرداخت پول: برای سنجش میزان تمایل افراد به پرداخت پول، از روش وَن‌ وستندرپ (Van Westendorp) استفاده کنید؛ چهار سوال باز شامل:

  • از نظر شما، ‌این محصول یا خدمت با چه قیمتی بسیار گران خواهد بود؟
  • از نظر شما، این محصول یا خدمت با چه قیمتی بسیار ارزان خواهد بود تا جایی‌که به کیفیت آن شک خواهید کرد؟
  • از نظر شما، این محصول یا خدمت با چه قیمتی گران است ولی همچنان تمایل به خرید آن دارید؟
  • از نظر شما، این محصول یا خدمت در چه قیمتی بسیار رقابتی است و مبلغ پرداختی در مقابل ارزش آن صرفه دارد؟

عموما در کسب‌و‌کارهای B2B، جمع‌آوری داده از حدود ۲۰۰ پرسشنامه و انجام ۲۰ تا ۳۰ مصاحبه برای اعتبارسنجی بازار محصول یا خدمت جدید مناسب است. در بازارهای B2C، این تعداد باید بسیار بیشتر باشد تا نتایج از اطمینان آماری خوبی برخوردار باشند.

برای این‌که با روش پرسیدن سوالات و طراحی آن‌ها آشنا شوید حتما مقاله نمونه سوالات پرسشنامه تحقیقات بازار را بخوانید.

مراحل تحقیقات بازار

فرآیند مراحل تحقیقات بازار از نظر پاول هاگ کمی متفاوت از دیگر نظریه پردازان است. پاول می‌گوید از آنجا که تحقیقات بازار فرآیند سیستماتیک جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات مرتبط با تصمیمات بازارایابی است، باید در انجام آن نیز به گونه‌ای دیگر عمل کرد.

شما می‌توانید مارکت ریسرچ را به عنوان فرآیندی نگاه کنید که فقط قرار است یک بار انجام شود و در آن تعدادی نیاز خاص را در نظر بگیرید. به چنین تحقیقی Ad hoc research گفته می‌شود. در حالتی دیگر می‌توانید فرآیند بازارسنجی را روندی ادامه‌دار و پیوسته بدانید که به طور مرتب سهم بازار محصول یا برندتان را بررسی و نظارت می‌کنید.

شاید هدف هر دو نوع این فرآیند با هم بسیار متفاوت باشد اما نهایتا مراحلی که باید برای انجام تحقیقات بازار بگذرانید در هر دو روند یکسان است. مراحل بازارسنجی را در تصویر زیر ببینید:

مرحله اول تحقیقات بازار: تهیه خلاصه یا پیش زمینه

نقطه شروع هر پروژه تحقیقات بازار (Market Research) این است که خلاصه یا پیش‌زمینه‌ای درباره مشکل یا موقعیت موجود داشته باشید و بدانید به چه اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری نیاز دارید.

در تحقیقات بازار اگر بتوانید صورت مسئله را به خوبی تعریف کنید، نصف مشکل را در واقع برطرف کرده‌اید. در مقاله سوالات رایج در تحقیقات بازارایابی درباره روش استراتژیک طراحی سوال سخن گفتیم و دقیقا اشاره کردیم که منظورمان از مشخص کردن صورت مسئله چیست.

اگر بتوانید صورت سوال را به خوبی تشریح کنید می‌توانید هدف از تهیه پرسشنامه تحقیقات بازار را درک کنید و متوجه شوید نهایتا منتظر چه پاسخی هستید و قرار است چه چیزی عایدتان شود. اگر نتوانید صورت مسئله را به طور شفافی حل کنید، تمام زحماتتان هدر خواهد رفت.

در اهداف پرسشنامه تحقیقات بازار مشخص کنید که این تحقیقات قرار است در چه موردی استفاده شود و چه اطلاعات مشخصی را قرار است به دست آورید.

زمانی ‌که می‌خواهید پیش زمینه تحقیقات بازار را به دست آورید به این سوال پاسخ دهید:

  1. پس از تکمیل تحقیقات بازار چه کارهایی باید انجام شود؟ اگر این تحقیق را انجام ندهیم چه خطراتی برایمان در پی خواهد داشت؟
  2. چه مسئله‌ای باعث به وجود آمدن این مشکل یا موقعیت شده است؟
  3. درباره زمینه‌های تحقیق تا کنون چه اطلاعاتی داریم؟
  4. گروه هدف برای انجام تحقیق چه کسانی هستند؟
  5. چه اطلاعات خاصی برای این تحقیق نیاز دارید؟ (مثلا اندازه بازار، ترندها، رفتارهای خریداران، رضایت مشتری، نیازهای مشتری، گروه‌بندی)؟
  6. میزان بودجه چقدر است؟
  7. آیا ایده‌ای برای متد اجرای تحقیق دارید؟
  8. آیا نیاز به گزارش خاصی از قبل وجود دارد؟
  9. چه زمانی به یافته‌های این تحقیق نیازمند خواهید بود؟

مرحله دوم تحقیقات بازار: تهیه پروپوزال یا طراحی تحقیق

برای این‌که بدانید چطور قرار است به اهدافتان برسید و چگونه اطلاعات را به دست آورید نیاز به برنامه دارید. این برنامه در واقع همان پروپوزال یا طراحی تحقیق است. در این پروپوزال باید مشخص کنید که چگونه از روش‌های کمی و کیفی در تحقیقات بازار می‌خواهید استفاده کنید، از چه کسانی مصاحبه کنید و از چه روشی می‌خواهید برای انجام تحقیق خود استفاده کنید. در مقاله «چگونه تحقیقات بازار را انجام دهیم» از انواع روش‌های تحقیقات بازار صحبت کرده‌ایم.

در این پروپوزال باید حتما مشخص کنید که از چه منابعی استفاده خواهید کرد و چقدر هزینه برای این کار در نظر گرفته‌اید. همچنین میزان زمانی هم که برای این کار اختصاص داده‌اید بسیار مهم است. در این مرحله باید به این چهار سوال پاسخ دهید:

  1. چه اطلاعاتی را نیاز دارید؟
  2. چه مقدار بودجه دارید که با آن بازی کنید؟
  3. چه زمانی به نتایج آن نیاز خواهید داشت؟
  4. نتایج این تحقیق چقدر باید دقیق باشند؟

مرحله سوم تحقیقات بازار: انتخاب روش تحقیقات بازار و انجام آن

برای انجام بازارسنجی یک محصول می‌توانید از دو روش تحقیق کمی و کیفی استفاده کنید. تحقیقات کیفی معمولا اولین قدم در برنامه تحقیقات بازارهای بزرگ است. این نوع تحقیق به محققان کمک می‌کند که ذات افرادی که مصاحبه می‌شوند را بهتر بشناسید. دانستن رفتارها و عواملی که بر انتخاب آن‌ها تاثیر می‌گذارد در مراحل بعدی به شما کمک می‌کند که پرسشنامه‌ای ساختارمندتر داشته باشید.

از تحقیق کیفی می‌توانید به تنهایی در پرسشنامه تست محصول جدید؛ ایده پردازی برای محصول جدید و پرسشنامه تست تبلیغ استفاده کنید.

در تحقیقات کمی که معمولا مکمل تحقیقات کیفی هستند، می‌توانید از روش‌های جدید و به روزی استفاده کنید که در دسترس شما هستند. برای موفقیت در تحلیل کمی مصرف‌کنندگان را در زمین بازی مشاهده کنید. زمانی که آن‌ها در حال خرید هستند رفتارها و انگیزه‌هایشان را ببینید. همچنین می‌توانید از دنیای دیجیتال کمک بگیرید. شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های تحلیل رفتار کاربران به شما اجازه می‌دهد که بهتر مخاطبتان را بشناسید.

امروز پرسشنامه‌های تحقیق کمی معمولا به صورت آنلاین یا با تلفن انجام می‌شوند. این نوع تحقیق برای نشان دادن ساختار و اندازه بازار، بررسی و تعیین میزان آگاهی از برند انجام می‌شود. شما می‌توانید در پرس لاین از انواع نمونه پرسشنامه آنلاین تحقیقات بازار برای انجام تحقیقات بازار آنلاین به رایگان استفاده کنید.

پس از اینکه روش تحقیقتان را انتخاب کردید وقت آن رسیده که سوالاتتان را طراحی کنید. برای اینکه سوالات بهتری طراحی کنید حتما مقاله اصول طراحی سوال پرسشنامه تحقیقات بازار را بخوانید. برای داشتن نتایج معتبرتر و صحیح‌تر می‌توانید در پرس لاین از انواع سوال طیفی، سوال شرطی و انواع فیلترها استفاده کنید و با چند درگ و دراپ پرسشنامه‌‌ای با سبک و سیاق برندتان طراحی کنید.

مرحله چهارم تحقیقات بازار: تحلیل داده‌ها

آخرین خروجی کارتان داده‌ها هستند. برای این‌که بتوانید راحت‌تر داده‌هایتان را به نتیجه تبدیل کنید، آن‌ها را خلاصه کنید. برای خلاصه کردن داده‌ها می‌توانید آن‌ها را ذیل گروه‌های مرتبط دسته بندی کنید. اگر فرآیند تحقیقات بازار آنلاین را با پرس‌لاین انجام داده باشید، می‌توانید پس از پایان زمان پاسخ دهی به سوالات تمام این نتایج را به شکل جدول یا نمودار ببینید، گزارش‌های پیشرفته دریافت کنید و از آن‌ها خروجی بگیرید.

مرحله پنجم تحقیقات بازار: گزارش و نتیجه

گزارش دهی درباره تحقیقات بازار طی سالیان اخیر بسیار تغییر کرده است. اگر در گذشته چندین هزار کلمه نوشته می‌شد و به دست مدیران می‌رسید امروزه تمام این مراحل از طریق پاورپوینت انجام می‌شود. معمولا برای واضح شدن نتایج از تصاویر و جداول در فایل ارائه هم استفاده می‌شود. در این‌جا شما می‌توانید تمپلیت گزارش تحقیقات بازار قابل ویرایش را به رایگان دانلود کنید و از آن در ارائه گزارش خود استفاده کنید. در خلال تحلیل و ارائه گزارش خود می‌توانید از این روش‌ها بهره‌مند شوید:

  1. مدل پنج نیرو یا Five Forces Model

در این روش می‌توانید صنعت خود را با تحلیل ۵ ویژگی متفاوت و قدرت، خطرات یا رقبا بررسی کنید. این پنج نیرو شامل این موارد می‌شوند:

  • برتری رقابتی
  • خطر رقبای جدید
  • خطر جایگزینی
  • قدرت خریدار
  • قدرت تامین کننده
  1. تحلیل SWOT

تحلیل SWOT به طور همزمان نقاط قوت، نقاط ضعف، موقعیت‌ها و خطرات را می‌سنجد. با کمک این تحلیل می‌توانید زمینه‌های رشد و ساخت بهتر را بیابید و در آن‌ها موفق شوید.

دانلود گزارش نظرسنجی تحقیقات بازار

برای دانلود رایگان پاورپوینت گزارش تحقیقات بازار اینجا کلیک کنید.

انواع نظرسنجی تحقیقات بازار

تحقیقات بازار انواع مختلفی دارد. انواع نظرسنجی تحقیقات بازار سبب شده است، افراد و کسب‌و‌کارها همواره این پرسش را در ذهن داشته باشند که فرایند تحقیقات بازار را از کجا شروع کنیم؟ چه سوال‌هایی در نظرسنجی و پرسشنامه تحقیقات بازار باید بپرسیم؟ در این مطلب به ۱۵ نوع نظرسنجی تحقیقات بازار رایج در میان کسب‌و‌کارهای پیشرو اشاره می‌کنیم تا بتوانید انتخاب دقیقی متناسب با نیاز خود داشته باشید.

انواع نظرسنجی تحقیقات بازار

اگر به دنبال پرسشنامه تحقیقات بازار جامع و کاملی هستید کافی است از این پرسشنامه پرس‌لاین استفاده کنید:

 

 

۱. مشاهدات بازار

 

با هدف تعیین اندازه و سهم بازار انجام می‌شود. این نوع تحقیق بازار، اطلاعات کلیدی در خصوص رشد بازار،‌ موقعیت رقابتی فراهم می‌کند و امکان دنبال‌‌کردن سهم بازار یک محصول را می‌دهد.

 

۲. بخش‌بندی بازار

 

چه افرادی مشتری هستند و چه افرادی در زمره مشتریان قرار نمی‌گیرند و چرا؟ این نوع پیمایش،‌ عموما، توصیفی از بخش‌های مختلف بازار و تحلیل سهم بازار ارائه می‌دهد.

برای بخش‌بندی بازار و مشتریان، ‌خواندن این مطالب را نیز توصیه می‌کنیم.

 

 

 

۳. پیمایش شناخت فرایند خرید مشتری

 

مشتری بالقوه،‌ در حال حاضر، در کدام مرحله از فرایند پذیرش محصول یا خدمت قرار دارد؟ این نوع پیمایش در خصوص آگاهی بازار،‌ نیت و هدف خرید مشتری،‌ تست و پذیرش محصول، اطلاعاتی ارائه می‌دهد.

 

۴. شناخت رفتار خرید مشتری

 

این نوع نظرسنجی تحقیقات بازار،‌ متمرکز بر مشتری فعلی است. هدف شناسایی علایق، انگیزه‌ها و دلایل خرید مشتری است تا درک درستی از نحوه وفادارسازی وی و افزایش فروش بتوان داشت.

 

۵. نظرسنجی انتظارات و دیدگاه مشتری

 

آیا محصول با انتظارات مشتری انطباق دارد؟ مشتری در خصوص محصول یا شرکت چه دیدگاهی دارد؟ این نوع نظرسنجی برای شکل‌دهی و تدوین استراتژی تبلیغات حائز اهمیت است.

 

۶. نظرسنجی تحلیل اعتماد، وفاداری و نگهداشت مشتری

 

عموما در محصولات لوکس و گران‌قیمت که فرایند تصمیم‌گیری خرید طولانی دارند،‌کاربرد دارد؛ چراکه درک عمیقی در خصوص محصول و شرکت ایجاد می‌کند.

۷. تست مفهومی محصول جدید

 

در مراحل اولیه تولید محصول جدید انجام می‌شود. میزان علاقه‌مندی و پذیرش محصول و احتمال خرید آن، مهم‌ترین شاخص‌های مورد ارزیابی در این نوع نظرسنجی تحقیقات بازار هستند.

 

۸. مطالعه پذیرش و تقاضا برای محصول جدید

 

با هدف تخمین تقاضا برای محصول جدید که هنوز تولید نشده است، انجام می‌شود. در این نوع مطالعه، سهم بازار و تقاضا برای محصولات رقیب ارزیابی می‌شود.

 

۹. پیمایش عادات استفاده از محصول/خدمت

 

افراد محصول را چگونه، کجا و کی استفاده می‌کنند؟ داده‌های این نوع مطالعه باید در محیط واقعی جمع‌آوری شود.

 

۱۰. نظرسنجی میزان تحقق انتظارات از محصول

 

در این نوع نظرسنجی، ارزیابی از مجموعه ارزش‌های محصول (ملموس و ناملموس) انجام می‌شود. آیا انتظاراتی که از طریق تبلیغات،‌ بسته‌بندی، ظاهر محصول ایجاد شده بود در عمل توسط کارکرد و امکانات محصول محقق شد؟

 

۱۱. نظرسنجی تحلیل رقابتی محصول

 

«بازار به ما/محصول ما در مقایسه با رقبا یا محصول رقبا چگونه می‌نگرد؟» در این نوع نظرسنجی معمولا شباهت مزایا و ویژگی‌های محصول شرکت و رقبا با تکنیک‌های آماری مانند مقیاس‌گذاری چند بعدی(Multidimensional Scaling)  تحلیل می‌شود.

 

۱۲. نظرسنجی ارزش ویژه برند

 

ارزش روان‌شناختی که یک برند در بازار دارد، چیست؟ ارزش ویژه برند ترکیبی است از آگاهی از برند، کیفیت برند، وفاداری به برند و تصویر برند.

 

 

۱۳. نظرسنجی تست اثربخشی تبلیغ(پیام و رسانه)

 

ارزیابی اثربخشی تبلیغ با هدف شناخت احساس و تجربه پاسخ‌دهنده پس از مشاهده تبلیغ و ارزیابی میزان سوق‌دهی وی به سمت هدف مدنظر (افزایش آگاهی، تکرار خرید،‌خرید،‌امکانات جدید محصول و …) انجام می‌شود.

۱۴. پیش‌بینی فروش و رصد بازار

 

این نوع مطالعه تحقیق بازار شامل نظرسنجی خبرگان، ارزیابی نیت خرید (آن‌چه که خریدار شخصا در خصوص احتمال خرید مجدد از سوی خود ابراز کرده است) و تحلیل همبستگی میان امکانات محصول و تصمیم به خرید می‌شود.

 

۱۵. نظرسنجی قیمت‌گذاری محصول

 

مطالعات قیمت‌گذاری محصول،‌تغییرات تقاضا و قیمت را ارزیابی می‌کنند و کف و سقف قیمت را تعیین می‌کنند. متد ون‌ وستندرپ یکی از شیوه‌های پیمایشی قیمت‌گذاری در تحقیقات بازار است.

توصیه نهایی: برای رشد کسب‌وکارتان حتما از تحقیقات بازار  بهره‌مند شوید

انجام تحقیقات بازار تجربه‌ای است که اگر به طور صحیح انجام شود چشمان شما را روی حقایق بسیار زیادی باز می‌کند. حتی اگر فکر می‌کنید بازار و مشتریان خود را به خوبی می‌شناسید، انجام این مطالعه کانال‌های جدید و مسیرهای نوینی را پیش روی شما قرار می‌دهد.

برای انجام تحقیقات بازار از نرم افزار تحقیقات بازار مناسبی استفاده کنید که امکانات دقیق و پیشرفته‌ای در اختیارتان می‌گذارد.

 

ارسال نظر

Privacy Preference Center