۱۵ نظرسنجی رایج تحقیقات بازار در کسب‌و‌کارهای پیشرو

تحقیقات بازار انواع مختلفی دارد. تنوع نظرسنجی تحقیقات بازار سبب شده است، افراد و کسب‌و‌کارها همواره این پرسش را در ذهن داشته باشند که فرایند تحقیقات بازار را از کجا شروع کنیم؟ چه سوال‌هایی در نظرسنجی و پرسشنامه تحقیقات بازار باید بپرسیم؟ در این مطلب به ۱۵ نوع نظرسنجی تحقیقات بازار رایج در میان کسب‌و‌کارهای پیشرو اشاره می‌کنیم تا بتوانید انتخاب دقیقی متناسب با نیاز خود داشته باشید.

۱. مشاهدات بازار

با هدف تعیین اندازه و سهم بازار انجام می‌شود. این نوع تحقیق بازار، اطلاعات کلیدی در خصوص رشد بازار،‌ موقعیت رقابتی فراهم می‌کند و امکان دنبال‌‌کردن سهم بازار یک محصول را می‌دهد.

۲. بخش‌بندی بازار

چه افرادی مشتری هستند و جه افرادی در زمره مشتریان قرار نمی‌گیرند و چرا؟ این نوع پیمایش،‌ عموما، توصیفی از بخش‌های مختلف بازار و تحلیل سهم بازار ارائه می‌دهد.

برای بخش‌بندی بازار و مشتریان،‌خواندن این مطالب را نیز توصیه می‌کنیم

چرا و چگونه دسته بندی مشتری را باید انجام داد؟

راهنمای شناخت مشتریان به کمک پرسونا

۳. پیمایش شناخت فرایند خرید مشتری

مشتری بالقوه،‌ در حال حاضر، در کدام مرحله از فرایند پذیرش محصول/خدمت قرار دارد؟ این نوع پیمایش در خصوص آگاهی بازار،‌ نیت و هدف خرید مشتری،‌ تست و پذیرش محصول، اطلاعاتی ارائه می‌دهد.

۴. شناخت رفتار خرید مشتری

این نوع نظرسنجی تحقیقات بازار،‌ متمرکز بر مشتری فعلی است. هدف شناسایی علایق، انگیزه‌ها و دلایل خرید مشتری است تا درک درستی از نحوه وفادارسازی وی و افزایش فروش بتوان داشت.

۵. نظرسنجی انتظارات و دیدگاه مشتری

آیا محصول با انتظارات مشتری انطباق دارد؟ مشتری در خصوص محصول/شرکت چه دیدگاهی دارد؟ این نوع نظرسنجی برای شکل‌دهی و تدوین استراتژی تبلیغات حایز اهمیت است.

۶. نظرسنجی تحلیل اعتماد، وفاداری و نگهداشت مشتری

عموما در محصولات لوکس و گران‌قیمت که فرایند تصمیم‌گیری خرید طولانی دارند،‌کاربرد دارد؛ چراکه درک عمیقی در خصوص محصول و شرکت ایجاد می‌کند.

۷. تست مفهومی محصول جدید

در مراحل اولیه تولید محصول جدید انجام می‌شود. میزان علاقه‌مندی و پذیرش محصول و احتمال خرید آن، مهم‌ترین شاخص‌های مورد ارزیابی در این نوع نظرسنجی تحقیقات بازار هستند.

۸. مطالعه پذیرش و تقاضا برای محصول جدید

با هدف تخمین تقاضا برای محصول جدید که هنوز تولید نشده است، انجام می‌شود. در این نوع مطالعه، سهم بازار و تقاضا برای محصولات رقیب ارزیابی می‌شود.

۹. پیمایش عادات استفاده از محصول/خدمت

افراد محصول را چگونه، کجا و کی استفاده می‌کنند؟ داده‌های این نوع مطالعه باید در محیط واقعی جمع‌آوری شود.

۱۰. نظرسنجی میزان تحقق انتظارات از محصول

در این نوع نظرسنجی، ارزیابی از مجموعه ارزش‌های محصول(ملموس و ناملموس) انجام می‌شود. آیا انتظاراتی که از طریق تبلیغات،‌بسته‌بندی، ظاهر محصول ایجاد شده بود در عمل توسط کارکرد و امکانات محصول محقق شد؟

۱۱. نظرسنجی تحلیل رقابتی محصول

«بازار به ما/محصول ما در مقایسه با رقبا/محصول رقبا چگونه می‌نگرد؟» در این نوع نظرسنجی معمولا شباهت مزایا و ویژگی‌های محصول شرکت و رقبا با تکنیک‌های آماری مانند مقیاس‌گذاری چندبعدی(Multidimensional Scaling) تحلیل می‌شود.

۱۲. نظرسنجی ارزش ویژه برند

ارزش روان‌شناختی که یک برند در بازار دارد، چیست؟ ارزش ویژه برند ترکیبی است از آگاهی از برند، کیفیت برند، وفاداری به برند و تصویر برند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحقیق بازار آگاهی از برند

۱۳. نظرسنجی تست اثربخشی تبلیغ(پیام و رسانه)

ارزیابی اثربخشی تبلیغ با هدف شناخت احساس و تجربه پاسخ‌دهنده پس از مشاهده تبلیغ و ارزیابی میزان سوق‌دهی وی به سمت هدف مدنظر(افزایش آگاهی، تکرار خرید،‌خرید،‌امکانات جدید محصول و …) انجام می‌شود.

۱۴. پیش‌بینی فروش و رصد بازار

این نوع مطالعه تحقیق بازار شامل نظرسنجی خبرگان، ارزیابی نیت خرید(آن‌چه که خریدار شخصا در خصوص احتمال خرید مجدد از سوی خود ابراز کرده است) و تحلیل همبستگی میان امکانات محصول و تصمیم به خرید می‌شود.

۱۵. نظرسنجی قیمت‌گذاری محصول

مطالعات قیمت‌گذاری محصول،‌تغییرات تقاضا و قیمت را ارزیابی می‌کنند و کف و سقف قیمت را تعیین می‌کنند. متد ون‌وستندرپ یکی از شیوه‌های پیمایشی قیمت‌گذاری در تحقیقات بازار است.

برای آشنایی با جزییات این شیوه قیمت‌گذاری و چگونگی انجام تحقیقات بازار برای ایده یا محصول جدید، خواندن مطلب زیر را از دست ندهید

چگونه برای ایده محصول یا خدمت جدید،‌ تحقیقات بازار انجام دهید؟

نقل مطالب بلاگ پُرس‌لاین با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال نظر