اطلاعات دموگرافیک را در ابتدای پرسشنامه آنلاین باید پرسید یا در انتهای آن؟

اطلاعات دموگرافیک یا ویژگی‌های جمعیت‌ شناختی یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت و درک درست مخاطبان است. به کمک سوالات دموگرافیک می‌توان بخش‌بندی بازار را انجام داد و سپس با استفاده از تاکتیک‌های مختلف بازاریابی، پیام مشخصی را به هر گروه از بازار انتقال داد. اطلاعات دموگرافیک یا سوالات جمعیت‌شناختی،‌ فارغ از اینکه در خصوص سن، تحصیلات، درآمد،‌ جنسیت، وضعیت شغلی و … باشند، همگی به دنبال ویژگی‌هایی هستند که بتوان گروه بزرگی از بازار یا مشتریان را به گروه‌ها و بخش‌های کوچکتر تقسیم و بخش‌بندی کرد.

از زاویه بازاریابی، هر چقدر گروه هدف و مخاطب نهایی را بهتر و دقیق‌تر بتوان شناخت، احتمال جذب مشتری نیز به واسطه ارسال پیام‌های صحیح بازاریابی بالاتر خواهد بود. به این دلیل است که تقریبا در هر پرسشنامه تحقیقات بازار یا فرم نظرسنجی مشتری، سوالات دموگرافیک به چشم می‌خورند. پاسخ سوال‌های ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در توسعه محصول، اندازه‌گیری رضایت از کیفیت خدمات، درک دیدگاه و آگاهی از برند و … مفید خواهد بود.

در ساخت پرسشنامه، سوالات دموگرافیک در خصوص سن، نژاد/قومیت، جنسیت، وضعیت تاهل، وضعیت تحصیلات، وضعیت اشتغال،‌ درآمد پرسیده می‌شود. اگر مخاطب پرسشنامه آنلاین شما، کسب‌و‌کارها هستند، اطلاعات دموگرافیک جای خود را به اطلاعات شرکت شناختی(Firmographic) می‌دهد.

اطلاعات جمعیت‌شناختی در شناخت و طراحی پرسونای مشتری بسیار اهمیت دارد. برای آشنایی با پرسونای مشتری این مطالب را بخوانید:

راهنمای جامع شناخت و طراحی پرسونای مشتری

راهنمای شناخت مشتریان به کمک پرسونا

سوالات دموگرافیک را در ابتدای پرسشنامه آنلاین یا در انتهای آن قرار دهیم؟

یکی از سوالات رایج در ساخت پرسشنامه آنلاین این است که پرسیدن سوالات جمعیت‌شناختی در کدام قسمت پرسشنامه و فرم نظرسنجی آنلاین اثربخش‌تر است؟ خیلی از صاحب‌نظران پیمایش، بلافاصله پاسخ می‌دهند قطعا در ابتدای پرسشنامه. برخی معتقدند در انتهای پرسشنامه و برخی دیگر معتقدند باید مهم‌ترین سوالات دموگرافیک را در ابتدای پرسشنامه آنلاین قرار داد و سوال‌های دارای اهمیت پایین‌تر را در انتهای فرم نظرسنجی پرسید. بنابراین پاسخ کوتاه به سوال فوق این است که «پاسخ قطعی و صحیحی وجود ندارد» محل قراردادن سوالات جمعیت‌شناختی می‌تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد؛ مثلا: آیا سوال‌های پرسشنامه عموما اطلاعات شخصی و حساسی را مورد پرسش قرار می‌دهند؟ تا چه میزان پاسخ‌دهندگان را از حفظ محرمانگی اطلاعات ارائه‌شده مطمئن کرده‌اید؟ ارتباط سایر بخش‌های پرسشنامه با بخش سوالات جمعیت شناختی چیست؟ تعداد سوال‌های پرسشنامه چقدر است؟ مخاطبان چه انگیزه‌ای برای پاسخ‌دهی به بخش اصلی سوال‌های پرسشنامه شما دارند؟ با توجه به این عوامل تصمیم بگیرید که ابتدا،‌ انتها و یا دو بخشی‌کردن سوالات دموگرافیک در ابتدا و انتهای پرسشنامه، کدام‌یک می‌تواند نرخ پاسخ‌دهی بالاتر و داده‌ای باکیفیت بالاتر را برای شما فراهم کند.

چند توصیه در افزودن سوالات دموگرافیک به پرسشنامه آنلاین

  • ابتدا به اهداف پرسشنامه فکر کنید. اهداف پرسشنامه هستند که تعداد و نوع سوالات دموگرافیک را تعیین می‌کنند.
  • فقط سوال‌هایی را بپرسید که به پاسخ آن‌ها نیاز دارید. با پرسیدن سوال‌های جمعیت‌شناختی غیر ضروری ریسک پاسخ ندادن به پرسشنامه را برای خود بالاتر می‌برید. اگر اطلاعات دموگرافیک مشتری یا کارکنان را دارید، به جای اینکه این اطلاعات را مجددا از آن‌ها بپرسید، به کمک ویژگی «درج اطلاعات مخفی» به صورت اتوماتیک به پرسشنامه پاس دهید.
  • اگر به اطلاعات حساسی در خصوص مخاطبان خود نیاز دارید، ابتدا مشخص کنید که چرا این اطلاعات نیاز هست و چگونه این اطلاعات محرمانه باقی می‌ماند.
  • همواره مدت زمان پاسخ‌دهی به پرسشنامه را در نظر داشته باشید. از طریق پرسشنامه‌های کوتاه‌تر همواره تعداد پاسخ‌های بیشتر و باکیفیت‌تری را می‌توان جمع‌آوری کرد.
  • از امکان فیلترهای پیشرفته و گزارش‌ساز در پُرس‌لاین برای تحلیل موشکافانه داده‌های بخش‌های مختلف پاسخ‌دهندگان و تعریف فیلتر داده‌ها براساس اطلاعات جمعیت‌شناختی استفاده کنید.
نقل مطالب بلاگ پُرس‌لاین با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال نظر