۷ اشتباه رایج در ساخت پرسشنامه آنلاین و نحوه اجتناب از آن‌ها

اشتباهات رایج در ساخت پرسشنامه آنلاین منجر به کاهش نرخ پاسخ‌دهی و یا جمع‌آوری داده‌هایی با کیفیت پایین می‌شود. ۷ اشتباه رایج در طراحی پرسشنامه آنلاین عبارتند از:

۱. تعداد بسیار زیاد سوال‌های پرسشنامه آنلاین

تعداد زیاد سوال‌های پرسشنامه و نظرسنجی باعث می‌شود پاسخ‌دهندگان پاسخ‌دهی را رها کنند و یا با دقت پایین و بدون توجه کافی به پاسخ‌دهی بپردازند. بنابراین نه تنها تعداد پاسخ‌های جمع‌آوری‌شده کاهش می‌یابد، بلکه کیفیت داده‌ها نیز نامطلوب خواهد بود.

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • حداقل تعداد سوال‌ها را در پرسشنامه و فرم بگنجانید به طوری‌که تکمیل پرسشنامه در کمتر از ۱۰ دقیقه قابل انجام باشد. اگر در کمتر از ۵ دقیقه بتوان به سوال‌ها پاسخ داد، نرخ پاسخ‌دهی به شدت افزایش خواهد یافت.
  • تا حد امکان، نوع سوال‌ها و مقیاس اندازه‌گیری آن‌ها را تغییر ندهید تا پاسخ‌دهندگان مجبور نباشند در هر سوال، دستورالعمل‌های جدیدی برای پاسخ‌دهی را ابتدا مطالعه کنند.

۲. استفاده از نوع سوال اشتباه و نامرتبط

نوع سوال اشتباه، هم پاسخ‌دهنده را گیج می‌کند و هم کیفیت داده‌ها را کاهش می‌دهد. در این اشتباه رایج، مثلا، به جای استفاده از سوال چند‌گزینه‌ای، سوال اولویت‌دهی بکار می‌رود یا بالعکس و یا به جای استفاده از سوال عددی، سوال متنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • عجله نکنید و زمان بیشتری را برای انتخاب انواع سوال صرف کنید.
  • از نمونه پرسشنامه‌های آماده پُرس‌لاین استفاده کنید.
  • پیش از فعالسازی و ارسال پرسشنامه، آن‌را با عده‌ای تست کنید؛ سوال‌ها را با یکی از دوستان یا همکاران خود حداقل یکبار چک کنید. اگر مایلید لینک پرسشنامه‌ای که ایجاد کرده‌اید را برای تیم موفقیت مشتری پُرس‌لاین ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

۳. درخواست اطلاعات غیرضروری

اگر به دنبال کوتاه‌کردن زمان پاسخ‌دهی به پرسشنامه و کاهش تعداد سوال‌های پرسشنامه هستید، یکی از بهترین راه‌ها این است که سوال‌های غیرضروری نپرسید، به خصوص سوال‌هایی که اطلاعات آن‌ها را در اختیار دارید؛ مانند نام مشتری، اطلاعات تماس وی، تاریخ خرید‌ها و سفارشات وی و … .

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • از امکان «درج اطلاعات مخفی» استفاده کنید و اطلاعاتی را که در اختیار دارید در پرسشنامه بکار برید. برای آشنایی با کارکرد درج اطلاعات مخفی، این ویدیو را ببینید.
  • از API پُرس‌لاین استفاده کنید و یکپارچگی میان پایگاه‌های داده مختلف را به راحتی ایجاد کنید.

۴. در انتهای پاسخ‌دهی به پرسشنامه، مخاطبان رها می‌شوند!

نرخ پاسخ‌دهی به پرسشنامه مهم ترین و ضروری‌ترین فاکتور قابل توجه است؛ اما دومین عامل حایز اهمیت این است که از پنجره تعاملی که از طریق پرسشنامه آنلاین با مشتری باز شده است، حداکثر استفاده را کنید. بعد از اینکه مخاطبان و مشتریان به سوال‌های پرسشنامه پاسخ دادند، با آن‌ها چه می‌کنید؟ آن‌ها را با یک تشکر معمولی رها می‌کنید؟

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • با سفارشی‌سازی صفحه تشکر، مشتری را پس از پایان پاسخ‌دهی به صفحه موردنظر خود هدایت کنید. این صفحه می‌تواند معرفی محصول جدید باشد یا یک رویداد پیش‌رو یا صفحه تخفیف‌های ویژه.
  • در مواردی که در جریان نمایشگاه، سمینار و یا رویدادی از پرسشنامه آنلاین استفاده می‌کنید، بهتر است در پایان پاسخ‌دهنده را به صفحه گزارش‌ها هدایت کنید و یا تنظیم کنید که مجددا فرم به صورت خودکار برای پاسخ‌دهنده بعدی بارگذاری شود.

۵. طراحی و رنگ‌بندی کسل‌کننده پرسشنامه

یکی از بزرگترین اشتباهات افرادی که پرسشنامه آنلاین ایجاد می‌کنند، این است که زمانی را برای جذاب کردن بصری پرسشنامه اختصاص نمی‌دهند. پاسخ‌دهی به فرمی که عبارات فارسی در آن به جای راست به چپ‌، از چپ به راست نوشته شده‌اند، پیام‌ها به انگلیسی است، در موبایل بهم ریخته نمایش داده می‌شود و مواردی مشابه، تجربه نامناسب و کسل‌کننده‌ای را رقم خواهد زد.

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • در پُرس‌لاین در هر سوال از آیکون، تصویر و یا ویدیوی مناسبی استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که تصویرسازی مناسب است یا خیر، بهتر است چند نمونه پرسشنامه طراحی‌شده در پُرس‌لاین را ابتدا ببینید.

  • از طریق فاز طراحی در پُرس‌لاین، لوگو یا عکس پس‌زمینه‌ای را در پرسشنامه یا فرم آنلاین اضافه کنید و از رنگ‌بندی‌های آماده استفاده کنید.

۶. عدم شخصی‌سازی فرم و پرسشنامه آنلاین

سازمان‌ها برای شخصی‌سازی و تعاملی‌کردن محتوا در ایمیل‌ مارکتینگ، طراحی وب‌سایت و … وقت و منابع زیادی صرف می‌کنند. اما فراموش نکنید پرسشنامه و نظرسنجی آنلاین نیز یک نقطه تماس با مشتری و مخاطبان است. شخصی‌سازی فرم و پرسشنامه جذابیت برای پاسخ‌دهندگان ایجاد می‌کند، نرخ پاسخ‌دهی را بالا می‌برد و داده با کیفیتی نیز جمع‌آوری خواهد شد. در پُرس‌لاین، به عنوان یک نرم افزار فرم ساز، از این اشتباه به راحتی می‌توان اجتناب کرد.

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • از امکان پایپینگ پاسخ و مقادیر اطلاعات مخفی استفاده کنید و پاسخ‌دهندگان را به نام آن‌ها مخاطب قرار دهید. چه در صفحه خوش‌آمدگویی، چه در متن سوال‌ها و یا در صفحه تشکر.
  • از امکان «افزودن شرط» استفاده کنید تا هوشمندانه براساس پاسخ‌هایی که ثبت می‌شود، بلافاصله سوال‌های مرتبطی نمایش داده شود. به این ترتیب، هر مخاطب به جای مشاهده کلیه سوال‌ها و رد کردن دستی سوال‌های نامرتبط، تنها بخش‌های مرتبط با خود را می‌بیند و به راحتی پاسخ می‌دهد.

۷. تعداد بسیار زیاد سوال‌های اجباری

برای شما به عنوان طراح پرسشنامه در پُرس‌لاین، اجباری کردن پاسخ به هر سوال، تنها با یک کلیک امکان‌پذیر است، اما تعداد زیاد سوال‌های اجباری، منجر به رها کردن پاسخ‌دهی و ترک پرسشنامه آنلاین می‌شود.

شیوه اجتناب از این اشتباه

  • به خوبی فکر کنید که پاسخ‌دهی به هر سوال، با توجه به اهداف نظرسنجی، اجباری است یا صرفا بهتر است که پاسخ آن سوال را نیز داشته باشید. اگر حالت دوم در مورد سوال پرسشنامه صدق می‌کند،‌ از اجباری کردن پاسخ‌دهی صرف‌نظر کنید.
  • در سوال‌های چندگزینه‌ای و طیفی، گزینه نظری ندارم، سایر، کاربرد ندارد را قرار دهید تا پاسخ‌دهندگان گزینه‌هایی را که شما به آن‌ها فکر نکرده‌اید را برای پاسخ‌دهی پیش‌روی خود ببینند.

دنبال کردن شیوه‌های ارائه‌شده در این مطلب کمک خواهد کرد حداکثر استفاده از فرم و پرسشنامه آنلاین که در پُرس‌لاین ایجاد کرده‌اید را ببرید و داده کافی و با کیفیتی را نیز جمع‌آوری کنید.

 

نقل مطالب بلاگ پُرس‌لاین با ذکر منبع بلامانع است.

ارسال نظر